Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yläsatulan hiominen
1
tele09
01.07.2012 18:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
olen vaihtamassa yläsatulaa kitaraani ja satulaa pitäisi madaltaa noin millin. Kokeilin kerran hioa suoraan hiekkapaperin päällä mutta jälki oli epätasaista. Onko kellään ehdotuksia kuinka kannattaa poistaa materiaalia jos haluaa satulan pohjasta mahdollisimman tasaisen, myös satulan kulmat pitää olla 90 asteessa pohjaan nähden.
Kiitos
 
Krice
01.07.2012 18:56:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on muuten yllättävän hankalaa. Viilan päällä olen itse hinkannut ja tarkistaa välillä, että kaikki on suht suorassa. Lopullinen kielten korkeuden säätö kannattaa tehdä uria hiomalla, joten kannattaa jättää vähän säätövaraa. Valmiiksi uritetuissa satuloissa on melko viitteelliset urat, joissa on syventämisen varaa.
 
tele09
01.07.2012 19:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tuo on muuten yllättävän hankalaa. Viilan päällä olen itse hinkannut ja tarkistaa välillä, että kaikki on suht suorassa. Lopullinen kielten korkeuden säätö kannattaa tehdä uria hiomalla, joten kannattaa jättää vähän säätövaraa. Valmiiksi uritetuissa satuloissa on melko viitteelliset urat, joissa on syventämisen varaa.
 
Joo, mutta eikö tuohon urien hiomiseen tarvitse erillisiä erikoisviiloja?
 
Krice
01.07.2012 23:03:36 (muokattu 01.07.2012 23:04:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Joo, mutta eikö tuohon urien hiomiseen tarvitse erillisiä erikoisviiloja?
 
Jos haluaa hienoa jälkeä tai jotakin. Minulle riitti hyvin sellainen minisahan kapea terä kun piti hioa grassrootsiin laittamaani grafiittisatulaa. Tossa oli sellainen juttu, että ohuempiin kieliin päin mennessä kielet oli korkeammalla. Aika vähällä hiomisella ne saa säädettyä kohdilleen.
 
tele09
02.07.2012 01:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos haluaa hienoa jälkeä tai jotakin. Minulle riitti hyvin sellainen minisahan kapea terä kun piti hioa grassrootsiin laittamaani grafiittisatulaa. Tossa oli sellainen juttu, että ohuempiin kieliin päin mennessä kielet oli korkeammalla. Aika vähällä hiomisella ne saa säädettyä kohdilleen.
 
OK, onko vielä kuvaa(esim netistä) millaista minisahaa käytit?
 
Kefiiri
02.07.2012 08:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöisen sahan terää olen itse käyttänyt. Vähän summittaistahan se on, mutta pientä säätöä satulauriin pystyy tekemään kallistelemalla terää kielen paksuuden mukaan.
 
http://jussinmaki.valmiskauppa.fi/images/kuvat/JA_197.jpg
 
Mase
02.07.2012 09:24:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Joo, mutta eikö tuohon urien hiomiseen tarvitse erillisiä erikoisviiloja?
 
ite oon trimmannut muutaman satulan tuollaisella honkkarin neulaviilasatsilla:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/k … uzer-neulaviilasarja-6-os/p/186528/
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
PasiB
02.07.2012 10:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mase: ite oon trimmannut muutaman satulan tuollaisella honkkarin neulaviilasatsilla:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/k … uzer-neulaviilasarja-6-os/p/186528/

 
Jostain kun löytää hitsipillin puhdistukseen tarkoitetun neulasatsin, niin sellaistakin voi käyttää.
 
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=152487
 
Aki
02.07.2012 10:33:23 (muokattu 02.07.2012 10:34:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulan pohjan hiomisen sijaan kieliurien viilaamisella pääsee monesti parempaan tulokseen.
 
Neulaviilasarjoista jotkut ovat ihan hyviä satulan urien viilaamiseen. Pitää kuitenkin varmistaa että pyöreä on kärjestään riittävän pieni, monet paksunevat hyvin nopeasti. Pyöreä E- ja A- kielille, "linnunkieli" eli ovaali D- ja G- kielille, ja terävä kolmioviila H- ja E- kielille. Ovaali- ja kolmioviila toki tekee vähän hassunnäköisen lopputuloksen, mutta toimii hyvin.
 
Toinen edullinen vaihtoehto on ostaa esim Biltemasta tuumakokoinen rakotulkki, josta pyöristää liuskojen reunan, ja tekee niihin esim Dremel-laikalla pienen sahakuvion. Ohuiden kielien rakojen kanssa pitää olla aika varovainen, rakotulkin materiaali kun on ohuena vähän letkua.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
myguitar
02.07.2012 11:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Satulan pohjan hiomisen sijaan kieliurien viilaamisella pääsee monesti parempaan tulokseen.
 
Neulaviilasarjoista jotkut ovat ihan hyviä satulan urien viilaamiseen. Pitää kuitenkin varmistaa että pyöreä on kärjestään riittävän pieni, monet paksunevat hyvin nopeasti. Pyöreä E- ja A- kielille, "linnunkieli" eli ovaali D- ja G- kielille, ja terävä kolmioviila H- ja E- kielille. Ovaali- ja kolmioviila toki tekee vähän hassunnäköisen lopputuloksen, mutta toimii hyvin.
 
Toinen edullinen vaihtoehto on ostaa esim Biltemasta tuumakokoinen rakotulkki, josta pyöristää liuskojen reunan, ja tekee niihin esim Dremel-laikalla pienen sahakuvion. Ohuiden kielien rakojen kanssa pitää olla aika varovainen, rakotulkin materiaali kun on ohuena vähän letkua.

 
Joo,tässä täyttä asiaa.
 
Rakotulkkiin saa kyllä ihan jollakin pienellä lattaviilalla tai kolmioviilalla tehtyä hyvän sahakuvion, ettei pelkästään siihen tarvi konetta hommata.
 
Punotuilla kielenpätkillä hinkkaamalla saa myöskin paksummat kieliurat hyvin viimeisteltyä.
 
Ja se viimeinen viilantyöntö kannattaa jättää tekemättä, on tullunna muutama harjoteltua, eli liian syvä tulee kieliurasta tosi helposti.
 
Krice
02.07.2012 11:24:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: OK, onko vielä kuvaa(esim netistä) millaista minisahaa käytit?
 
Bilteman minisahaa. Varmaan sama malli vieläkin myynnissä. Pelkkiä teriä taitaa olla myös, sellaisella itse asiassa viilasin.
 
tele09
03.07.2012 00:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden punottujen kielien hiominen sitten varmaan hoituu itse kielillä hioen, mutta en tiedä vielä mitä tekniikkaa käytän G-E kielien kanssa... Tässä on tullut jo muutama hyvä ehdotus mutta tuntuu ettei omat taidot riitä noiden työkalujen käyttöön.
Olisiko toimiva idea jos ottaisin esim 400 hiomapaperia ja taittaisin sen muutaman kerran sopivaan paksuuteen ja sillä reunalla hioisin noiden punomattomien kielien uria? Vai toimisiko minisaha paremmin(musta tuntuu että sillä on helppoa ottaa liikaa kerralla pois)?
 
Aki
03.07.2012 00:43:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Noiden punottujen kielien hiominen sitten varmaan hoituu itse kielillä hioen
 
Korkeutta sillä tavalla ei kannata lähteä madaltamaan, ainoastaan leventämään paksumpaa kieltä varten, tai epäsiististi viimeistellyn satulan siistimiseen.
 
tuntuu ettei omat taidot riitä noiden työkalujen käyttöön.
 
Jos taidot ei riitä niin harjoittele ja opettele, tai jätä homma osaavammille. Taitettu hiomapaperi tai pieni saha vaatii tuossa hommassa merkittävästi enemmän sorminäppäryyttä, malttia ja taitoa kuin esimerkiksi terävä kolmioviila.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
tele09
03.07.2012 21:11:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hioin taitetulla hiomapaperilla(230-800) ja tuli hyvää jälkeä. Kiitos kaikille vinkeistä
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «