Aihe: Älä pure omaa kättäsi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Tellervo
20.04.2004 17:09:51 (muokattu 20.04.2004 17:14:12)
Nyt kun on ollut paljon puhetta levy-yhtiöiden talousvaikeuksista ja tuotannon supistamisesta, on aika vakavasti miettiä, miten pitää muusikot - mahdollisesti siis myös itsensä - työn ja leivän syrjässä kiinni. Yksi asia josta minä henk. koht. olen huolissani ja ihmeissäni on netti-imurointi, cd-polttelu ja piratismi. Jokainen poltettu cd on pois artistin tuloista. Kyse on siis hyvin periaatteellisesta ja perustavasta asiasta. Kukaan kuvataiteilijan urasta haaveileva ei varasta toisten tauluja tai veistoksia, älkäämme siis mekään varastako toisten tekemää musiikkia!

Luovan työn tekijät ja yrittäjät eli Lyhty:n nettisivuilla on paljon asiaa aiheesta. Mm. Pauli Hanhiniemi vetoaa aloittelevien bändien puolesta: ”Ethän varasta tulokkaiden huomista."

http://www.lyhty.com
Minä rakastan sinua. Minulta ei kysytä.
kivi
20.04.2004 17:17:16
Olisit nyt antanut koko sen pitkän tekstin olla. Se oli silkkaa asiaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
20.04.2004 17:20:50 (muokattu 20.04.2004 18:29:15)
Ja sitten kaino pyyntö kaikille, jotka käytte levykaupassa ettekä löydä sitä haluamaanne tuntemattomampaa levyä sieltä - pyytäkää tilaamaan. Se ei velvoita teitä mihinkään, mutta nykyään levyjä ilmestyy niin paljon, että kaupoilla ei ole mahdollisuutta ottaa tarjolle kuin takuuvarmimpia hittejä muuten kuin ostavien asiakkaiden pyynnöstä.

Eli, jos sulla on kiinnostus johonkin äänitteeseen, kerro se kauppiaalle. Muuten se äänite ei taatusti kauppaan tule. Lunastusvelvollisuutta sulla ei ole, se äänite saattaa löytää ostajansa ilmankin - mutta jos äänite ei tuu kauppaan, se ei taatusti löydä ostajaansa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Lord of the strings
20.04.2004 17:24:24
Olen täysin samaa mieltä, teksti oli pelkkää asiaa.

+
"Miten voi ottaa yhen pillerin kaks kertaa päivässä?" -pikkusisko |IHKK #14|
vaurio
20.04.2004 18:16:46
Mäkin oon netistä imuroinu ainoastaan sellaisia biisejä, jotka julkaistaan vain netistä. ts. sellaisia joita ei saa levyllä.
mieluiten kuuntelisin kaikki musiikkini vinyylilevyiltä jos mahdollista.
hei.. mitä sä teet? Hei! Et kyllä ruuvaa mun kitaraa kiinni seinään!!!
Tapani L
20.04.2004 20:08:04 (muokattu 20.04.2004 20:08:49)
Olenpas eri mieltä. Ei minua ole yhdenkään levyn polttaminen/netistä imuroiminen estänyt sen ostamista.
En väitä, että olisin kaikki lataamani levyt ostanut, mutta väitän, että jokaisen, josta oikeasti pidän ja jota kuuntelen olen ostanut/aion ostaa sitten kun on rahaa. Ja monta uutta bändiä olen löytänyt niin, että kaveri on ircissä sendinyt/suositellut jotain yhtyettä tai sitten olen lukenut jostain yhtyeestä, joka on herättänyt kiinnostukseni ja sitten ladannut ja kuunnellut ko. yhtyeen tuotoksia ja sitä kautta sitten muodostanut mielipiteeni, mikä taas on mahdollistanut rahavarojeni suuntautumisen oikeammille tahoille.

Eikö parempi nyrkkisääntö olisikin: "Osta ne levyt joista pidät."

Itseäni ei ainakaan huvittaisi jäädä formaattiradioiden armoille yhtyetuntemukseni kanssa.

EDIT: En kyllä väitä, että Tupuna olisi täysin paskaa puhunut, vaan että olen joistakin jyrkimmistä kohdista vähän eri mieltä :)
ganesha
20.04.2004 20:15:03
aijaa.
joskus illanistujaisissa ilmenee pakottavaa tarvetta kuunnella esim. Matti Nykästä - mut enkai mä nyt SELLAISESTA oikeaa rahaa viitsi ruveta maksamaan.
älkääs nyt viitsikö hyvät ihmiset.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
kivi
20.04.2004 20:20:31
aijaa.
joskus illanistujaisissa ilmenee pakottavaa tarvetta kuunnella esim. Matti Nykästä - mut enkai mä nyt SELLAISESTA oikeaa rahaa viitsi ruveta maksamaan.
älkääs nyt viitsikö hyvät ihmiset.

Ai? Mä kyllä maksoin Matti Nykäsen levyistä rahaa. Niitä saa käytettynä varsin edullisesti.
:-)

Ja teille molemmille vastarannankiiskille (heh), että tässähän puhutaan nyt periaatteista. Jostain levystä maksettu raha ei koskaan rahoita vain sitä levyä, vaan kymmentä kahtakymmentä muuta myös. Gimmelin tuotolla voidaan tehdä taas monta merkittävää ja loistavaa levyä, joista tiedetään, etteivät ne tuo edes kustannuksiaan takaisin, mutta kulttuurin vuoksi ne on pakko tehdä.
(Handsome Dick Manitoba)    
Saami
20.04.2004 20:28:24
Kai tästä on jo aikoja väännetty kättä, mutta nyt komppaan Tapani L:ää. En osaa sanoa, miten suuri osa on 'minkäkinlaisia' musiikin imuroijia, vaan myös itselle netti on paras tapa ottaa selkoa bändeistä, tuotoksistaan, ja siitä, ostaako levy vai ei. En minä ainakaan halua ostaa jonkin arvostelun perusteella levyä, mikäli voin kuunnella sen itse, ja puntaroida, josko on riittävän hyvä levy ostettavaksi. Ei kai kukaan voi kiistää, etteikö levyjä olisi liikaa kaikkia ostettavaksi. Mieluiten karsin levyt OMAN makuni mukaan.

Turhaa vuodatusta, ja pätee ehkä murto-osaan ihmisistä, mutta itsepä kerjäsitte. :)

Se vielä; ehdottomasti vähintään suurin osa pitämistäni bändeistä on tullut tutuksi netin/imuroinnin kautta. Toki ostan levyn, mikäli pidän riittävästi.
Saikkonen
20.04.2004 20:33:56 (muokattu 20.04.2004 20:54:14)
Vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan musiikin lataamisella vertaisverkoista ei ole näkyvää vaikutusta levymyyntiin. Tutkimustulos on täysin päinvastainen kuin musiikkiteollisuuden näkemys asiasta; levy-yhtiöt etujärjestöineen ovat syyttäneet nimenomaan tiedostovaihtajia siitä, että äänilevyjen menekki on laskenut viime vuosina.

Lähde: http://www.mbnet.fi/jutut/uutiset/index.asp?Alku=11

Piratismi taasen haittaa varmasti; vaikutukset tuntuvat kahta kauheammin tässä suuren ja mahtavan kainalossa asustellessamme. Piratismin toinen haittapuoli oikeuksienomistajien kukkaron laihenemisen ohella on itämafian huumebisneksen rahoittaminen.

Lisään vielä, että ylimmäinen kappale on suora lainaus, eikä edusta millään tavalla omaa mielipidettäni. Tutkimustulos on luonnollisesti täysin päinvastainen esim. Lyhdyn sivuilta löytyvän tiedon kanssa.
Suomessa saa ostaa kaljaa kaupoista ja kioskeista vain klo 21 asti.
Notefix
20.04.2004 20:51:26

Kyllä piratismia pitää vastustaa kaikin mahdollisin keinoin. Tuon nyt pitäisi olla itsestään selvä juttu.

Eri asia onkin se, missä vaiheessa elinkaartaan äänilevybisnes on. Mä olen aiemminkin sanonut, että koko mediakulttuuri on muuttumassa ja vanhoilla keinoilla & levityskanavilla ei ehkä pärjää enää yhtä hyvin. Ne oikeasti luovat tyypit keksivät jotain muuta.
My name is Baron, Notefix Baron " Reijoteppo: Ääninäytteesi kuulostaa siltä kuin avo-hoitopotilaat olisi päästetty keikalle ja lääkkeiden otto on unohtunut
poppamies
20.04.2004 21:23:58

No taasko tämä. Olisiko tämä sadaskahdestoista hyvinvointi thredi tästä samasta aiheesta. Vain nappikauppiaat on huolissaan siitä että heidän musiikkiaan imuroidaan netistä. Olisiko esim. joku Dylan ollut vähäpätöisempi, köyhä ja kaiken kukkuraksi jäänyt vailla huomiota jos sen lauluja olisi imuroitu netistä vuonna -67 .
"G-strings are for strippers"
sub zero
20.04.2004 21:45:45
Hah, levyjen ostaminen on tyhmille.
Ihan tyhmäähän se on maksaa jos saa ilmaiseksi.

(No Burzumia voi tietysti ostaa jos haluaa rahoittaa
Varg Vikerneksen operaatiota pystyyttää pan-germaaninen valtio)

Hyvää musiikkia on jo olemassa niin paljon että et ehdi kuitenkaan kuunnella
sitä kaikkea vaikka uutta ei enää tulisikaan. Ja jos musabisnes kosahtaisi
niin sehän olisi vain hyvä että päästäisiin kaupallisesta tyhmästä musiikista
eroon ja saataisiin nauttia vain sellaisista artisteista (esim. demoscenen
mod-muusikot) jotka on valmiit tekemään musiikkia vaikka ilmaiseksi.
KMT
20.04.2004 22:00:44

Minä olen luopunut levyjen ostosta koska ostin vahingossa kuuntelusuojatun levyn, eikä minulla ole levykaupassa aikaa etsiä mikä ei ole kuuntelusuojattu tai no eri tapaus on jos haen yksittäistä levyä
Liity sinäkin uusavuttomien klupiin! #1
apuri
20.04.2004 22:05:35
Taas tätä säälittävää marinaa. Levyjen ostolle ei ole mitään muuta periaatetta kuin se että onko musiikki tarpeeksi hyvää.

Levylafkat julkaiskoot musiikkia mikä on tarpeeksi kiinnostavaa että asiakkaat kokevat sen omistamisen alkuperäisenä tarpeelliseksi. Suurin osa Suomessakin toimivista monikansallisista lafkoista puskee vaan jotain kertakäyttöroskaa formaattiradiolle.

Musadiggareille ei ole tarjolla mitään, varsinkaan vähän vanhemmille vakituisissa töissä käyville ihmisille joilla on varaa ostella niitä ylihintaisia cd:tä. Itseäni kiinnostava musiikki ei radiossa soi joten käytän muita keinoja informaation löytämiseksi ennen ostopäätöksen tekemistä.

Levyt ostetaan/tilataan tietenkin sieltä mistä halvimmalla saa.

Muilla teollisuuden aloilla ei ole tapana haukkua ja syyllistää asiakkaita..

Jos levylafkojen työntekijät ovat ammattitaidottomia nössöjä niin se ei todellakaan ole levynostajan syy.
qfleax
20.04.2004 22:39:20
Niin.. Tästä asiasta on täällä väännetty kättä monta kertaa ja tutkimustulokset yleensäottaen eivät ainakaan yksiselitteisisti sano että vertaisverkot vähentäisivät levymyyntiä. Sen sijaan henk. koht. uskallan väittää että idästä ostetut piraattilevyt varmasti vähentävät.
Kun kunnollisia CD:tä alkaa saada kaupasta suuremmassamäärin niin alan niitä taas ostamaan muualtakin kun nettikaupoista, joista ehjiä CD:tä ainakin joiltain artisteilta saa.

Nimim.
Pelon sekaisin tuntein suosikkibändinsä uutta odottava.. Toivottavasti ei ole "kopio"suojattu.
vantage
20.04.2004 22:53:11
Ihan asia puhetta.
Vaikka levyn hinnat voisikin vähän laskea.
"Kaikki on allright ainakin minulla. En tiedä, onko muilla." -M Nykänen IHKK #5
Spike
20.04.2004 22:53:13
Ämppärien äänenlaatu on alkanut ärsyttämään, jopa omista levyistä koneelle siirretyt kuulostaa huonolta kun vertaa alkuperäiseen. Pelkästään jo siinä on tarpeeksi syytä ostaa alkuperäinen. Ainoastaan laillisia mp3:sia on kyllä tullutkin haettua.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Dr. Muff
20.04.2004 23:04:31 (muokattu 20.04.2004 23:16:58)
Ai? Mä kyllä maksoin Matti Nykäsen levyistä rahaa. Niitä saa käytettynä varsin edullisesti.
:-)

Ja teille molemmille vastarannankiiskille (heh), että tässähän puhutaan nyt periaatteista.

Eihän artisti saa mitään jos ostat levysi käytettynä? Tai lainaat kirjastosta ja nauhoitat kassulle tai poltat cdr:lle. Paitsi tyhjästä kasetista ja cdrstä saa jonkun sentin. Tai en mä tiedä oletko anonut itsesi irti ko maksuista.

Mä ainakin koen turhaksi kitinäksi ainaisen valituksen että P2P-ohjelmien käyttäjät ovat syypäitä levymyynnin laskuun. Mun empiiristen tutkimusten mukaan sellaiset ihmiset jotka musansa netistä ottavat eivät niitä kuitenkaan missään tapauksessa ostaisi.

Piraattilevybisnes on asia erikseen. Sitä vastaan onkin syytä ponnistella.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)