Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Shure SM58 vs. Beta 58 A
1
Chaplin
17.06.2012 23:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mordong,
Otsikon mukainen kysymys. Kellään kokemusta, miten nuo eroaa toisistaan? Jotain muita hyviä ehdotuksia hinta-laadultaan hyväksi mikiksi lauluun keikalle, studioon dubbauksiin, silloin tällöin studio lauluun.. Eli hinta-laadultaan vielä parempi "jokapaikanhöylä" kun SM58? Instrumenteille en tätä hae.
 
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Chaplin
18.06.2012 00:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millanen se on toi AKG D-7..? Verrattuna nuihin Shuren vehkeisiin..?
 
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Aki
26.06.2012 00:29:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beta 58 on reilusti neutraalimpisoundinen mikki kuin SM58. Se kuitenkin asettuu hintaluokkaan jossa on kovin paljon muitakin ehdokkaita.
 
D7:sta olen kuullut puhuttavan paljon hyvää, mutten ole vielä itse päässyt kokeilemaan.
 
Muita harkitsemisen arvoisia mikkejä ovat esim EV ND767 ja Sennheiser e845.
 
Lisäksi toki myös muut EV:t, AT, Beyerdynamic, Audix (jos räyhämpi soundi sopii), ja Sennheiser e935, joskin 935 on herttana kiertoherkempi kuin suurin osa muista mainituista.
 
Dynaaminen laulumikki on hyvin henkilökohtainen valinta, eli muilla täydelliseksi todettu valinta ei välttämättä sulla toimi kovin hyvin. Siksi on hyvin tärkeää ensin pyytää jälleenmyyjiltä, maahantuojilta ja kavereilta lainaan, ja vaikkapa vuokrata vuokraamoilta mahdollisimman monta mikkiä samanaikaiseen vertailutestiin.
 
Dynaamisen laulumikin käyttö studio- tai yleismikkinä on perusteltua käytännössä ainoastaan jos kuhunkin käyttökohteeseen ei ole sopivampia mikkejä käytettävissä. Hankintaperusteena yleiskäyttöisyyttä ei ole mielestäni syytä miettiä.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
jannu
26.06.2012 01:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi merkittävä ero SM58:n ja Betan välillä on suuntakuvio. SM58 on hertta ja myöskin tunnettu vähemmän tarpeellisen taajuuskaistan sieppaamisesta "akselin" takaa. Betan off-axis-ominaisuuksista en osaa sanoa, mutta oman kokemuksen mukaan superherttamikit ovat yleensä ronkelimpia suuntauksen suhteen ja myöskin proximity-efekti on reippaampaa laatua kuin hertalla. Mikään näistä mainituista asioista ei ole vika vaan ominaisuus ja niitä ominaisuuksia pystyy käyttämään hyväkseen jos osaa ja opettelee.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
NeliX4
28.06.2012 13:43:14 (muokattu 28.06.2012 13:44:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beta58 on hyvä valinta! Opus69 on myös suosittu naisten keskuudessa.
 
Vaikka IMO moni muu mikki on parempi useimpiin käyttötarkoituksiin, esim. maninittu e935 tms niin silti ottaisin tuon B58:n. Se on paremman näköinen ja lähempänä standardia.
 
Mikael
29.06.2012 11:57:51 (muokattu 29.06.2012 12:00:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beta 58 näyttäis olleen vahvasti laulukäytössä U2:n No Line On The Horizon -levyllä.
 
http://www.soundonsound.com/sos/jun09/articles/itu2.htm
 
Mäkin nykyään monesti valitsen dynaamisen myös studiossa, etenkin rokimmassa menossa missä laulaja laulaa lujaa. Tosin ite tulee valittua ennemmin SM7/RE20 -tyypisistä mikeistä ja tällä hetkellä on menossa levyprojekti jossa laulut vedellään Roden Procasterilla.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Yrms
30.06.2012 16:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynaamiset mikit studiossa on ihan ässiä.
 
Se pieni osa minkä ehkä häviää joidenkin mielessä soundissa voittaa usein moninkertaisesti sillä, että laulajan on mukavampi vetää kun voi vaikka vähän pitää siitä SM7 kiinni eikä tarvitse pelätä mikkiä. Aloitan nykyään aina laulujen kanssa SM7:lla ja vaihdan vaan jos ei totaalisesti toimi. Aika harvoin ei oo toiminut :)
 
Why do edit
Aalimupina
30.06.2012 20:59:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mäkin nykyään monesti valitsen dynaamisen myös studiossa, etenkin rokimmassa menossa missä laulaja laulaa lujaa. Tosin ite tulee valittua ennemmin SM7/RE20 -tyypisistä mikeistä ja tällä hetkellä on menossa levyprojekti jossa laulut vedellään Roden Procasterilla.
 
Miksi dynaaminen toimii paremmin rokimmassa musassa?
 
Ihan vain sen takia kysyn, koska olen tekemässä yhtä hyvin pitkää projektia, jossa on tarkoituksena laulaa itse. Olen demottanut AT4033- ja Røde NT2a:lla ja soundi on ollut hyvin kireä. No lähtösoundi on myös kireä ;). Olen miettinyt, että pitäisikö sitä testata jotain parempaa konkkamikkiä (tai opetella laulamaan kunnolla).
 
En ole todellakaan mikään äänitysammattilainen. Olen aina ajatellut, että laulut pitää äänittää konkkamikillä... Pitänee varmaan kaivaa dynaamiset esille ja testata.
 
Mitenköhän Sennheiser MD-421 mahtaisi toimia laulussa? Tai voishan sitä varmaan kokeilla tuota Beta87:aa, tuohän on kylläkin konkkamikki, mutta käsittääkseni enemmän livekäyttöön.
 
Mites nuo pienikalvoiset konkkamikit? Käyttääkö kukaan niitä laulujen äänityksiin?
 
anapena
01.07.2012 01:33:24 (muokattu 01.07.2012 01:46:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiser MD421 on hyvä yleismikki. Olen nähnyt siihen laulettavankin. Varmasti kokeilemisen arvoinen. Ei vaan kovin halpa.
Pienikalvoisella konkallakin olen äänitellyt lauluja. B&K hertta ja pallo, sekä Telefunkenin KM54 ja 56. Hyvin toimivat. Niillä tehdään mitä on käsillä.
Oktavan 012-runkoon saa melkein mitä vaan kiinni.
Aikaa myöten nurkkin kertyy mikkejä joka lähtöön...
Kireän soundin vastakohta voisi olla nauhamikki. Tai sitten isokalvonen dynaaminen.
Thomannin ääninäytteiden perusteella mua on miellyttänyt EV Blue Raven:)
Nyt kun mennään sävyasioihin, niin millanen etuaste sulla on? Entä tila?
 
Aalimupina
01.07.2012 14:50:29 (muokattu 01.07.2012 14:53:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Sennheiser MD421 on hyvä yleismikki. Olen nähnyt siihen laulettavankin. Varmasti kokeilemisen arvoinen. Ei vaan kovin halpa.
Pienikalvoisella konkallakin olen äänitellyt lauluja. B&K hertta ja pallo, sekä Telefunkenin KM54 ja 56. Hyvin toimivat. Niillä tehdään mitä on käsillä.
Oktavan 012-runkoon saa melkein mitä vaan kiinni.
Aikaa myöten nurkkin kertyy mikkejä joka lähtöön...
Kireän soundin vastakohta voisi olla nauhamikki. Tai sitten isokalvonen dynaaminen.
Thomannin ääninäytteiden perusteella mua on miellyttänyt EV Blue Raven:)
Nyt kun mennään sävyasioihin, niin millanen etuaste sulla on? Entä tila?

 
Mulla löytyy tuo MD421. Olen käyttänyt sitä lähinnä lyömäsoitinten äänitykseen, livenä olen muistaakseni käyttänyt myös laulumikkinä. Pitäneepä testata myös lauluun "studiossa".
 
Etuasteina on ihan Digirackin etuset. Etuasteen hankkimista olen harkinnut jo pitkään. Kun tämä työ on myös rakas harrastus, niin kaikkeen ei riitä rahat. Tuota Golden age projectin etuastetta olen harkinnut vakavasti. Suosituksia otetaan vastaan myös.
 
Ihan makuuhuoneessa olen äänittänyt, olen pyrkinyt demppaamaan tilaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «