Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5284 285 286 287 288421 422 423 424 425
OseMan
26.06.2012 00:32:01

uusiipe: Padin takana oleva impedanssi ei näy vahvistimelle. Kytkentäohje esim. http://www.madisoundspeakerstore.co … attenuators/fostex-r80b-100w-l-pad/

Olin jo tilaamassa osia, mutta iski epävarmuus joten tarkistan vielä (kysyin kitarakamapuolellakin, mutta vastausta ei kuulunut, joten koitan olisiko täällä nopeampaa)
Eli siis kun minulla on tuo little giant nuppi, jossa on sekä 8ohm että 16ohm ulostulot, mutta tuo minun 12" kaappi on 16ohm, eli nupista täytyy käyttää tuota 16ohmista... Joten miten tuo l-pad minulla toimisi kun se on 8ohm? Anteeksi tämä kysely, mutta ei nuo elektroniikan termit nuin ole hallussa, kun tähän mennessä on virittely jäänyt kitaramikkien vaihteluun. :D
Saundi on hyvä, kun se potkii kunnolla kulkusille.
OseMan
26.06.2012 00:32:02 (muokattu 26.06.2012 00:32:46)

uusiipe: Padin takana oleva impedanssi ei näy vahvistimelle. Kytkentäohje esim. http://www.madisoundspeakerstore.co … attenuators/fostex-r80b-100w-l-pad/

Olin jo tilaamassa osia, mutta iski epävarmuus joten tarkistan vielä (kysyin kitarakamapuolellakin, mutta vastausta ei kuulunut, joten koitan olisiko täällä nopeampaa)
Eli siis kun minulla on tuo little giant nuppi, jossa on sekä 8ohm että 16ohm ulostulot, mutta tuo minun 12" kaappi on 16ohm, eli nupista täytyy käyttää tuota 16ohmista... Joten miten tuo l-pad minulla toimisi kun se on 8ohm? Anteeksi tämä kysely, mutta ei nuo elektroniikan termit nuin ole hallussa, kun tähän mennessä on virittely jäänyt kitaramikkien vaihteluun. :D
EDIT: Heitti näköjään tuplat...
Saundi on hyvä, kun se potkii kunnolla kulkusille.
kojones
26.06.2012 16:06:32 (muokattu 26.06.2012 16:07:00)
Lastinen: Nyt kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Tuota voisin kyllä koittaa. Katsoin myös, että tuota plate load resistoria voisi muuttaa, mutta mikä on mielipiteesi sen muuttamisen suhteen? Pienempää vastusta siihen kokeiluun?

Mie laittaisin ensin noi katodikonkat vastuksen rinnalle. Löysin tuon scheman, ainakin ekan vahvistusasteen putkella on pelkkä vastus katodilla. Siihenkin kun laittaa rinnalle vaikkapa 22uF/25V elkon miinus maihin niin luulis eroa ilmenevän. V2 ekassa puoliskossa sama juttu.

E: ja sähköturvallisuudenhan muistat toki ottaa huomioon ;)
Tympee Huttunen
26.06.2012 20:29:23
kojones: Mie laittaisin ensin noi katodikonkat vastuksen rinnalle. Löysin tuon scheman, ainakin ekan vahvistusasteen putkella on pelkkä vastus katodilla. Siihenkin kun laittaa rinnalle vaikkapa 22uF/25V elkon miinus maihin niin luulis eroa ilmenevän. V2 ekassa puoliskossa sama juttu.

E: ja sähköturvallisuudenhan muistat toki ottaa huomioon ;)

Minkä scheman tuohon löysit?

Toden totta, mulla on Edenin schema, mihin olen merkannut poikkeavuudet, mutta tuo on jäänyt havaitsematta. V1B:llä on 22uF/25V tosiaan jo. Eden on siis tuon konkan lisännyt "omaan" (ja noin 700€ kalliimpaan) malliinsa.

V2:lta puuttuu molemmilta puoliskoilta nuo konkat. Kannattaisiko V3:n koskea?

Hyvältä näyttää nyt modailut, kiitokset! Sähköturvallisuus on sähköasentajana (ja entisenä elektroniikkakorjaajana) ihan ok kunnossa:)
kojones
26.06.2012 22:18:09
Lastinen: Minkä scheman tuohon löysit?

Jonkun itse joskus träkkäämä, tosi epäselvä ja komponenttien arvojakaan ei erota.

Toden totta, mulla on Edenin schema, mihin olen merkannut poikkeavuudet, mutta tuo on jäänyt havaitsematta. V1B:llä on 22uF/25V tosiaan jo. Eden on siis tuon konkan lisännyt "omaan" (ja noin 700€ kalliimpaan) malliinsa.

V2:lta puuttuu molemmilta puoliskoilta nuo konkat. Kannattaisiko V3:n koskea?

Hyvältä näyttää nyt modailut, kiitokset! Sähköturvallisuus on sähköasentajana (ja entisenä elektroniikkakorjaajana) ihan ok kunnossa:)

Samallahan se V3:nkin eka puoliskokin menee, mutta vähän kerrallaan ni on helpompi sitten lisätä jos tarvii :)
pehko
28.06.2012 16:55:46

kun vuoraan konehuoneen alumiiniteipillä, niin vedänkö samasta kohdasta maadotusjohdon teippiin mistä lähtee piuha tallaankin?
kojones
28.06.2012 17:03:46
pehko: kun vuoraan konehuoneen alumiiniteipillä, niin vedänkö samasta kohdasta maadotusjohdon teippiin mistä lähtee piuha tallaankin?

Jos minulta kysytään niin ei tartte vetää piuhoja, potikoitten rungoista kyllä maadoittuu. Mut joku toinen on eri mieltä.
poppamies
28.06.2012 18:24:32

kojones: Jos minulta kysytään niin ei tartte vetää piuhoja, potikoitten rungoista kyllä maadoittuu. Mut joku toinen on eri mieltä.

Samaa mieltä! Kun pleksikin on teipattu alapuoleltaja kolon teippi jostain tulee reunan yli niin riittää kun maat on potikankuoressa.
G strings are for strippers
Zeeboo
28.06.2012 18:35:17
kojones: Jos minulta kysytään niin ei tartte vetää piuhoja, potikoitten rungoista kyllä maadoittuu. Mut joku toinen on eri mieltä.

Tämä on ihan ok.

Itse teen Faradayn häkin niin, että se ja signaalimaa eivät ole galvaanisesti yhdessä. Mikkien, kytkimen ja lähtöjakin maat tulevat tässä samaan nippuun kielimaan kanssa. Tämän nipun kytken life-saverin tai pelkän konkan kautta silmukkapäiseen kaapelikenkään, jonka silmukka menee potikan akselin ympärille. Potikoiden kuoret eivät siis ole suoraan maassa, eivät edes toisiinsa kytkettynä. Ideana on, että mitkään kosketeltavat osat mahdollisen vuodon sattuessa eivät ole jännitteellisiä (telen potikan nupit esmerkiks).
White men can't Monk
Topa-
28.06.2012 18:44:37
Oon kysyny tätä aikasemminkin, mutta ei tullut oikein vastauksia. Mulla on tommonen wanha tascam portastudio 244 4-raituri, josta on kuulokemonitoroinnista jotain hajalla. Sieltä tulee signaalia, mutta hyvin rupista ja heikkoa. Mikä tuossa vois tarkalleen ottaen olla rikki, onko helppo korjata ja mitä siihen tarvitsee? Eihän tuo nyt nykymittapuulla mikään hyvä laite ole, mutta olisi mukava saada se kuntoon.
fe..su
28.06.2012 20:26:30
Saatan nyt kysellä tyhmiä, mutta kuinka suuren vastuksen tarvin jotta linkissä olevalle releelle kestää syöttää 6.2 Volttia?

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=24jhskueuc81gcdpf2ccrt60k6
röh
Zeeboo
28.06.2012 21:19:24 (muokattu 28.06.2012 21:19:42)
fe..su: Saatan nyt kysellä tyhmiä, mutta kuinka suuren vastuksen tarvin jotta linkissä olevalle releelle kestää syöttää 6.2 Volttia?

Tuon releen vetovirta on speksien mukaan 100mA, ja jos vastuksella on meininki tärvätä "ylimääräinen" 1,2 volttia, niin sen pitäisi olla 12 Ohmia.

Tai sitten: Laita vetokäämin kanssa sarjaan kaksi 1N4007 diodia, niin jännite tippuu noin 1,4 volttia ja releelle silloin 4,8 volttia. Pelaa vielä ihan täyttä päätä, sillä tuollaiselle releelle passeli käyttöjännite on 75...120% nimellisjännitteestä. Tämän pitäisi pelata 3,75...6V jännittellä.
White men can't Monk
fe..su
28.06.2012 22:22:27
Zeeboo: Tuon releen vetovirta on speksien mukaan 100mA, ja jos vastuksella on meininki tärvätä "ylimääräinen" 1,2 volttia, niin sen pitäisi olla 12 Ohmia.

Tai sitten: Laita vetokäämin kanssa sarjaan kaksi 1N4007 diodia, niin jännite tippuu noin 1,4 volttia ja releelle silloin 4,8 volttia. Pelaa vielä ihan täyttä päätä, sillä tuollaiselle releelle passeli käyttöjännite on 75...120% nimellisjännitteestä. Tämän pitäisi pelata 3,75...6V jännittellä.

Kiitos vastauksesta! Mistä kohtaa tuo vetovirta oikein löytyy noissa spekseissä? Minkälainen merkitys sillä sitten on että laitanko metallikalvovastuksen vai noita diodeja?
röh
Zeeboo
28.06.2012 23:27:47 (muokattu 28.06.2012 23:28:04)
fe..su: Kiitos vastauksesta! Mistä kohtaa tuo vetovirta oikein löytyy noissa spekseissä?

http://www.omron.com/ecb/products/pdf/en-g5v2.pdf

Katso kohta "Specifications, Coil Ratings, Standard models" heti ekalla sivulla.

Minkälainen merkitys sillä sitten on että laitanko metallikalvovastuksen vai noita diodeja?

Eipä oikeestaan sen kummempaa merkitystä just tässä. Yhdessä diodissa syntyy noin 0,7 voltin jännitehäviö kun sen läpi kulkee päästösuuntainen virta. Kaksi kun laittaa sarjaan, niin jännitehäviö on tuplat, eli 1,4V (noin). Tämä on kokolailla vakio. Diodit tietysti pitää kytkeä oikein päin. Vastuksen arvo taas täytyy laskea. Ei siinä sen kummempaa. Just tässä diodeilla jännitteen pudotus toimii ihan ok, mutta ei suinkaan ihan joka paikassa. Vaihtojännitekytkennöissä esim. ei.
White men can't Monk
fox
29.06.2012 01:32:14

Topa-: Oon kysyny tätä aikasemminkin, mutta ei tullut oikein vastauksia. Mulla on tommonen wanha tascam portastudio 244 4-raituri, josta on kuulokemonitoroinnista jotain hajalla. Sieltä tulee signaalia, mutta hyvin rupista ja heikkoa. Mikä tuossa vois tarkalleen ottaen olla rikki, onko helppo korjata ja mitä siihen tarvitsee? Eihän tuo nyt nykymittapuulla mikään hyvä laite ole, mutta olisi mukava saada se kuntoon.

Ei tuohon "etähuoltona" voi oikein mittään varmaa sanoa.. Voi olla mitä hyvänsä signaalitiellä, yksinkertaisimmillaan kuulokejakin huonosta kontaktista aina kuulokeulostulon vioittuneeseen vahvistinpiiriin ja mitä hyvänsä siltä väliltä. Koita ensittäin vaikka katsoa se jakki, jos on huonot kontaktit/juotokset??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fe..su
29.06.2012 10:27:14
Zeeboo: http://www.omron.com/ecb/products/pdf/en-g5v2.pdf

Katso kohta "Specifications, Coil Ratings, Standard models" heti ekalla sivulla.

Eipä oikeestaan sen kummempaa merkitystä just tässä. Yhdessä diodissa syntyy noin 0,7 voltin jännitehäviö kun sen läpi kulkee päästösuuntainen virta. Kaksi kun laittaa sarjaan, niin jännitehäviö on tuplat, eli 1,4V (noin). Tämä on kokolailla vakio. Diodit tietysti pitää kytkeä oikein päin. Vastuksen arvo taas täytyy laskea. Ei siinä sen kummempaa. Just tässä diodeilla jännitteen pudotus toimii ihan ok, mutta ei suinkaan ihan joka paikassa. Vaihtojännitekytkennöissä esim. ei.

No niin siellähän se näky selvästi. Eli mun ammattitaidolla vastus on fiksumpi, kun on vähemmän kolvattavia kohtia ja pienempi mahdollisuus tehdä asennusvirheitä. :D
röh
uusiipe
30.06.2012 10:07:50
fe..su: No niin siellähän se näky selvästi. Eli mun ammattitaidolla vastus on fiksumpi, kun on vähemmän kolvattavia kohtia ja pienempi mahdollisuus tehdä asennusvirheitä. :D

Jos tuolla 6,2 voltilla tarkoitat AC hehkuja, täytyy sun laittaa ne diodit, että tulee puoliaaltotasasuuntaus. Rele kun toimii DC:llä. Siinä on myös pieni riski, että rele aiheuttaa hurinaa hehkupiiriin. Itse olen käyttänyt putkareissa 12V releitä ja ottanut jännitteet hehkuista kokoaaltotasasuuntauksella ja 10000 uF suodatuksella. Jännitteeksi tulee hiukan alta 9 volttia, joka riittää siihen, että rele vetää.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
n4ppul4
08.07.2012 18:53:19
Hei teille kaikille!

Tämmönen pieni ja nopea kysymys, että ymmärtäisin kitaran elektroniikkaa vähän paremmin.
Kun elektroniikassa on tuo kuuma ja maa, nii minkä kautta kitarassa sähkö kulkee maahan? eli tarkennuksena tavallaan, pyrkiikö kitaran maa mennä jakin maan kautta vahvarin maahan, josta pistorasian maahan vaiko kitaran runko on maan päätepiste vai mikä? Sen tiedän, että maa on se minne sähkö pyrkii helpoiten päästä, mitä kautta se on kitarassa?
Tämä siis helpottaa minua ymmärtämään (ja myös ehkä muita) kitaran elektroniikasta :)

Kiitos etukäteen!
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
Zeeboo
08.07.2012 20:39:38
n4ppul4: ...pyrkiikö kitaran maa mennä jakin maan kautta vahvarin maahan, josta pistorasian maahan vaiko kitaran runko on maan päätepiste vai mikä? Sen tiedän, että maa on se minne sähkö pyrkii helpoiten päästä, mitä kautta se on kitarassa...

Ei se maa "mene" minnekkään, vaan se "on" ;)

Mutta joo, kitaran mikkien maa, jakin maa ja vahvistimen maa ja sitä kautta pistorasian maa & rakennuksen maadoitus ovat samassa potentiaalissa. Sikäli kun vahvistin siis on maadoitetussa pistorasiassa, tai vahvistin ei ole maadoittamatonta sorttia. Jos vahvistimen ja soittimen välissä on galvaanisen erotuksen tekevä audiomuuntaja, jollaisia käytetään mm. verkkohurinoita aiheuttavien maalenkkien estämiseen, on soittimen maa erillään vahvistimen ja verkon maasta. Olisi varmaan oikeampi termi soittimen maalle tässä tapauksessa "yhteinen napa".
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)