Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikit metallirumpujen äänittämiseen?
1 2
Antti1
28.06.2012 13:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman bändin levyn äänitysprojekti lähti vihdoin kunnolla liikkeelle ja vajaan kuukauden päästä pitäisi pistää omatoimisesti rummut purkkiin kaverin studiolla. Ollaan nyt mietiskelty kanavalistoja yms., mutta käytettävät mikit ovat vielä aika auki. Alla on omia ajatuksiani, kertokaa te omianne:

MICS:
-----
bd          D6..?
(bd2)       Subkick
sd top      MD421/MD441/SM57/KM84
sd bot      SM57/KM84
tt1         MD421/SM57/D4/D2
tt2         MD421/SM57/D4/D2
tt3         MD421/SM57/D4/D2
oh ride     SM81/KM84/C415B/C414..?
oh hh       SM81/KM84/C415B/C414..?
ride        ?
hh          ?/SM7B
octoban     ?
(octoban2)  ?
amb l       ribbon?
amb r       ribbon?
 
TRIGGERS:
---------
bd
sd
tt1
tt2
tt3

 
Kyseessä on nyt siis tietenkin vain ja ainoastaan toivomuslista, jonka lähetän eteenpäin kamoista huolehtivalle hemmolle. Saadaan joko samoja kamoja, tai sitten jotain korvaavaa. Katsotaan mitä keksitään. Tuleeko teille siis mieleen hyviä ehdotuksia peruskamasta, joita saattaisi olla ihan oikeasti saatavilla ilman kauppareissua? Erityisesti toi pelti- ja ambienssiosasto on kovan pohdinnan alla. Octobaneihin kelvannee paria kilahdusta varten ihan mikä vain ja mietin jopa niiden (2kpl) vetämistä yhdellä mikillä. Mielipiteitä tästä?
 
Äänitysmetodista sen verran, että tarkoitus on mennä kohtuullisen samoilla linjoilla, mitä esim. Santeri on tuolla ylemmässä ketjussa löytyvästä oppaasta rummuista kirjoittanut. Triggerit on mukana ihan vaan varmuuden vuoksi, jos homma jostain syystä kuseekin tms. Helpottaa sitten ainakin hommia, jos tarvii sampleilla touhuta. Saa tuottaja sitten ihan itse päättää mitä tekee, kun mahdollisuus on suotu. Joku nyt tietty puuttuu tuohon tuottajaan, että miksei hän tee näitä päätöksiä. Syy: tuottajamme on ulkomaanelävä ja kovista yrityksistämme huolimatta meidän aikataulut menee niin pahasti ristiin, että meidän on otettava vastuu rumpuäänityksistä täällä Suomessa ilman häntä. Toki tää lista lähtee hänenkin hyväksyttäväksi ennen aloittamista. Loput mennään sitten äänittämään rumpujen oikomisen/siistimisen jälkeen Ruotsiin sällin omalle pajalle.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Kallekorvola
28.06.2012 13:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallia kun teette, ja rumpusoundeja tullaan varmastikin muokkaamaan jälkeenpäin (noilla triggereillä, tai radikaalilla prosessoinnilla), kehottaisin harkitsemaan rumpujen poimimista snadisti enemmän *vähäisen vuodon* kuin *optimaalisen soundin* ehdoilla. Siitä on monesti metallimusassa (noin geneerisesti, poikkeuksia löytyy toki) ollut hyötyä.
 
Esim. tomimikeiksi ei välttämättä MD421. Vaikka erittäin hyvä mikki onkin, voi vuotoa tulla liikaa. Kannattaa testata noi Audixit ainakin...
 
Övereissä halutun soundin mukaan tietysti, mutta noi sun luettelemat vaihtoehdot voi olla siellä jopa repivän kirkkaita. Jos tummempi soundi on haussa, esim. Royerin R-121 tai joku muu hyvä nauhamikki vois olla hyvä...
 
Kaverin studiolla? Äänittääkö se kaveri? Äänitättekö itse? Onhan studion akustiikka-asiat kunnossa?
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Werihukka
28.06.2012 14:07:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Kyseessä on nyt siis tietenkin vain ja ainoastaan toivomuslista, jonka lähetän eteenpäin kamoista huolehtivalle hemmolle. Saadaan joko samoja kamoja, tai sitten jotain korvaavaa. Katsotaan mitä keksitään. Tuleeko teille siis mieleen hyviä ehdotuksia peruskamasta, joita saattaisi olla ihan oikeasti saatavilla ilman kauppareissua? Erityisesti toi pelti- ja ambienssiosasto on kovan pohdinnan alla. Octobaneihin kelvannee paria kilahdusta varten ihan mikä vain ja mietin jopa niiden (2kpl) vetämistä yhdellä mikillä. Mielipiteitä tästä?

 
Listahan on ihan hyvä. Tommoset mikit on aika yleisesti käytössä missä vaan. Riippuu nyt vähän mitä haetaan. Audixin mikit aika radikaalisti valmiiks ekvalisoituja.
 
Triggerit voi sitten dempata tomeja, ei välttämättä soi yhtä hyvin ku ilman. Kannattaa kokeilla.
 
Octobanit voi vetää yhellä kasikuvioisella esim. 414. https://dl.dropbox.com/u/5125379/8kuvio.jpg HH:ssa ja ridessä toimii melkeen mikä vaan pienikalvonen, haikassa myös isokalvonen.
 
Ambienssia kannattaa miettiä, että tartteeko vetää stereona? Tykkään nauhamikeistä tilamikkeinä. Myös halvoista.
 
Minun 2 senttiä.
Antti1
28.06.2012 15:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Esim. tomimikeiksi ei välttämättä MD421. Vaikka erittäin hyvä mikki onkin, voi vuotoa tulla liikaa. Kannattaa testata noi Audixit ainakin...
 
Ihan hyvä pointti. Ite olen vähän enempi luomusoundin ystävä, joten siltä pohjalta tulee ponnistettua. Nytten kuitenkin on vähän enempi sen nykyrytkeen kaltaista lähimikkinakutusta hakusessa, joten olen hitusen pihalla siitä mitä pitäisi mihinkin lykätä. Audix on tähän asti toiminut ainakin livenä kivasti metallissa, joten ehkä se sit passaa studiossakin.
 
Övereissä halutun soundin mukaan tietysti, mutta noi sun luettelemat vaihtoehdot voi olla siellä jopa repivän kirkkaita. Jos tummempi soundi on haussa, esim. Royerin R-121 tai joku muu hyvä nauhamikki vois olla hyvä...
 
Mä mietin sitä just, että kuinka paljon overeissa tarvitaan yläkertaa loppupeleissä. Monet käyttää vissiin pienikalvoisia overeissa metallihommissa, mutta itse olen käyttänyt lähes aina laajakalvokonkkia. Olisiko sulla tai jollain muulla heittää jotain sopivaa peruskapulaa laajakalvoisista konkista? Mä ite aikoinaan pidin kovasti Violet Designin Black Knightista, sen on sanottu olevan noiden C414:n kaltainen soundiltaan. Se ei imo ollut mitenkään yliräikeä kuitenkaan.
 
Kaverin studiolla? Äänittääkö se kaveri? Äänitättekö itse? Onhan studion akustiikka-asiat kunnossa?
 
Ei, tää sälli antaa meille avaimet kouraan ja näyttää laitteet läpi. Rumpalimme tuolla on viihtynyt aiemminkin puuhastelemassa, joten paikkakaan ei ole mikään ihan uusi ja outo. Kaikki lelut on uusinta uutta UAD Apolloista lähtien, kiva päästä niillä roplaamaan. :) Tilat on kyllä, jos ei nyt aivan viimeisen päälle, niin melkolailla buenot kuitenkin. Ihan vastikään valmistunut uusi paja, joka on joiltain osin vielä ilmeisesti jopa rakenteilla. Ei tarvii missään hikisessä komerossa äänittää onneksi, joten akustiikka ei tule ongelmaksi.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Antti1
28.06.2012 15:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka: Audixin mikit aika radikaalisti valmiiks ekvalisoituja.
 
Joo, tämä on tiedossa. Toisaalta ne on just ehkä siihen tykytitykyti-suuntaan onneksi valmiiksi kallellaan. Katotaan nyt saadaanko näitä, mä en tiedä yhtään vielä. Ei nyt kuitenkaan niin harvinainen kattaus, etteikö näitä löytyisi vaikka joltain PA-kamoja vuokraavalta puljulta. Kunto sitten on eri asia toki.
 
Triggerit voi sitten dempata tomeja, ei välttämättä soi yhtä hyvin ku ilman. Kannattaa kokeilla.
 
Check, tämä on tuttu juttu. Ko. rumpusetillä on moongel-pätkät käytössä. Ne pois ja triggerit tilalle, niin tilanne on jotakuinkin sama. Snadi demppi toimii noilla.
 
Octobanit voi vetää yhellä kasikuvioisella esim. 414. https://dl.dropbox.com/u/5125379/8kuvio.jpg
 
Tämä on uusi idea, eipä tullut mieleen. Mites tota kun ne on kuitenkin peltien alla, soittajasta katsoen etuvasemmalla, heti haikan ja etutomin välissä, mahtaako vuoto olla tuollaisella asettelulla aivan dorkan kuuloinen?
 
HH:ssa ja ridessä toimii melkeen mikä vaan pienikalvonen, haikassa myös isokalvonen.
 
Mulla on ollut ridessäkin suurempaa konkkaa, mutta se on ollut yleensä lähinnä kaluston vajaavuudesta johtuvaa. Olisiko heittää jotain tiettyä pikkukonkan mallia, joka ei olisi supermegakireä soundiltaan? Rode NT-5 on ihan ok ja varmasti saatavilla, mutta njääh njääh... :) Se on melko kirkas/räikeä.
 
Ambienssia kannattaa miettiä, että tartteeko vetää stereona? Tykkään nauhamikeistä tilamikkeinä. Myös halvoista.
 
No tämä on yksi karsimisen paikka, jos niikseen tulee. Lähtökohtaisesti kuitenkin ollaan hakemassa jotain elämää suurempaa stereokuvaa, joten mono sikäli vähän vieroksuttaa tilaäänenä. Siinä on kuitenkin yksi mahdollinen kokeilun paikka.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Daunt
28.06.2012 15:45:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kanavalista näyttää aika tutulta :) Mikkivalinnoista ei kannata liikaa stressata, jos kaikki on laatukamaa. Lista näyttää ihan pätevälle. Enemmän olisin huolissani rumpujen lähtösoundista. Kannattaa hoitaa paikalle ammattilainen hoitamaan viritys, jos omat rahkeet ei riitä. MD421 on tomeissa sijoittelun suhteen vähän hankala, etenkin jos setti on tiukasti aseteltu tai kamaa on paljon. Lisäisin ehkä vielä chinalle oman mikin, jos sitä käytetään myös komppaamiseen. Siitä olen samaa mieltä, että vuotojen hallinta menee "täydellisen" soundin hakemisen edelle. Rumpalin tatsi ja vire kuitenkin tekevät suurimman osan soundista.
Antti1
28.06.2012 15:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daunt: Kanavalista näyttää aika tutulta :) Mikkivalinnoista ei kannata liikaa stressata, jos kaikki on laatukamaa. Lista näyttää ihan pätevälle. Enemmän olisin huolissani rumpujen lähtösoundista. Kannattaa hoitaa paikalle ammattilainen hoitamaan viritys, jos omat rahkeet ei riitä. MD421 on tomeissa sijoittelun suhteen vähän hankala, etenkin jos setti on tiukasti aseteltu tai kamaa on paljon. Lisäisin ehkä vielä chinalle oman mikin, jos sitä käytetään myös komppaamiseen. Siitä olen samaa mieltä, että vuotojen hallinta menee "täydellisen" soundin hakemisen edelle. Rumpalin tatsi ja vire kuitenkin tekevät suurimman osan soundista.
 
Joo, ehkä mä skippaan ton MD:n tosta listalta. Kenties kuitenkin varoiksi koitan sellaisen kinua mukaan virveliä varten, jos vaikka perus 57 ei jostain syystä toimikaan. Jahka nyt saisi edes rumpali hommattua lopulliset virvelinsä, kun ne vaihtuvat jatkuvasti. Rumpusetti muuten on kyllä täysin kondiksessa, kalliimman pään Pearlia. Virittäminen ei pitäisi olla ongelma, mutta täytyy pistää tuokin pointti harkintaan. Yksi tuttu sälli Turun päässä ainakin on tiedossa, joka näitä juttuja tekee paljonkin alueen eri studioissa ihan hyvällä menestyksellä.
 
Mitäs mieltä arvon raati sitten on siitä, että huitastaanko rumpuräkki huithelvettiin ja vedetään kaikki pöntöt sekä kilkuttimet mahdollisimman eri telineissä? Mä vähän mietin sitä ylimääräistä huminaa ja kolinaa, mikä noiden läpi välittyy. Ei se nyt niin paljoa tee, mutta samantien sitä noillakin sit hifistelee, kun molemmat vaihtoehdot löytyy. Eipä sitä samasta syystä viitti pistää mikkejäkään tomin reunaan kiinni, jos ständit löytyy.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
hape
28.06.2012 16:53:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Olisiko heittää jotain tiettyä pikkukonkan mallia, joka ei olisi supermegakireä soundiltaan?
 
Mie sanon että Oktava MK-012.
 
Antti1:
amb l ribbon?
amb r ribbon?

 
Oman kokemuksen pohjalta ribbonit toimii tilamikkeinä kivasti, ite oon käyttäny Airin Black Bulletteja xy-parina.
 
http://www.thespyro.com
dewil
28.06.2012 19:46:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemukseni mukaan metallirumpuihin sopii lähes poikkeuksetta samat mikit, kuin puu- tai muovirunkoisiinkin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Daunt
28.06.2012 22:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä arvon raati sitten on siitä, että huitastaanko rumpuräkki huithelvettiin ja vedetään kaikki pöntöt sekä kilkuttimet mahdollisimman eri telineissä? Mä vähän mietin sitä ylimääräistä huminaa ja kolinaa, mikä noiden läpi välittyy. Ei se nyt niin paljoa tee, mutta samantien sitä noillakin sit hifistelee, kun molemmat vaihtoehdot löytyy. Eipä sitä samasta syystä viitti pistää mikkejäkään tomin reunaan kiinni, jos ständit löytyy.
 
Enpä ole koskaan kokenut räkkejä ongelmallisena studiossa. Suurempi ongelma on jos tomit on kiinni basarissa.
Werihukka
28.06.2012 23:19:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Tämä on uusi idea, eipä tullut mieleen. Mites tota kun ne on kuitenkin peltien alla, soittajasta katsoen etuvasemmalla, heti haikan ja etutomin välissä, mahtaako vuoto olla tuollaisella asettelulla aivan dorkan kuuloinen?

 
Vuotoa tulee tod.näk. vähemmän kahdeksikolla kun esim. hertalla, kun kahdeksikko on kokolailla tiukin suuntakuvio mitä on ja lisäksi eripuolilta tulevat vuodot on vastavaiheessa.
 
Mulla on ollut ridessäkin suurempaa konkkaa, mutta se on ollut yleensä lähinnä kaluston vajaavuudesta johtuvaa. Olisiko heittää jotain tiettyä pikkukonkan mallia, joka ei olisi supermegakireä soundiltaan? Rode NT-5 on ihan ok ja varmasti saatavilla, mutta njääh njääh... :) Se on melko kirkas/räikeä.
 
En ite lähtis mitään yber lämminsaundisia mikkejä laittamaan rideen. Kuitenkin se oleellinen pelleissä on se sihinä, rähinä, kolina ja kilinä. Parhaiten ehkä toimii SM81 tai vastaava. Haikassa toimii samat mikit ja lisäks 414 tai vastaava. Jos hakee rokimpaa ja rosoista, niin haikkaan vaikka SM7 tai vastaava laajakalvodynaaminen. Miksauksessa noi peltien lähimikit harvemmin kovin kovalle tulee.
 
No tämä on yksi karsimisen paikka, jos niikseen tulee. Lähtökohtaisesti kuitenkin ollaan hakemassa jotain elämää suurempaa stereokuvaa, joten mono sikäli vähän vieroksuttaa tilaäänenä. Siinä on kuitenkin yksi mahdollinen kokeilun paikka.
 
Jos kanavia ja mikkejä riittää, niin voihan tilan ottaa sekä monona että stereona.
 
Jos hyvää saundia tosin haluaa, niin imho, vähemmän on enemmän. Mutta hevissä ei aina ole saundikaan niin oleellinen kun se, että kaikki kuuluu ja miksaajalla on vaihtoehtoja.
Einherjar
29.06.2012 00:10:13 (muokattu 29.06.2012 00:12:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka: ...Parhaiten ehkä toimii SM81 tai vastaava.
 
Minä tykkään kans. Myös snaren alla ja hihatissa toimii.
 
Jos kanavia ja mikkejä riittää, niin voihan tilan ottaa sekä monona että stereona.
 
Joo. Se on kiva yhdistelmä, että tempasee stereona kauempaa hifin version ja monona läheltä rähinämikillä (esim. 58 basarin ylävänteen korkeudella n. 1m päässä on mukava "liimausmikki")
 
edit. Niin juu. Kaveri meinasi tuossa vasta, että kahdella 8-kuvioisella toteutettu "xy-pari" olisi hienon kuuloinen tilamikkiviritelmä. Itseä jäi kiinnostamaan, mutta eipä ole vielä kerinnyt testaamaan.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Danko
29.06.2012 00:29:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: edit. Niin juu. Kaveri meinasi tuossa vasta, että kahdella 8-kuvioisella toteutettu "xy-pari" olisi hienon kuuloinen tilamikkiviritelmä. Itseä jäi kiinnostamaan, mutta eipä ole vielä kerinnyt testaamaan.
 
Toihan on melko vanha keksintö, mut toimii! http://www.recording-microphones.co.uk/Blumlein-pair-stereo.shtml
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Kallekorvola
29.06.2012 01:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:Mä mietin sitä just, että kuinka paljon overeissa tarvitaan yläkertaa loppupeleissä.
 
No saahan niissä yläkertaa olla, että symbaali kuulostaa symbaalilta, ja riden "ping" tulee läpi riittävästi. Sitä korostunutta 6-8kHz vihellystä sinne ei kuitenkaan haluta... Juuri tuolla osastolla sellainen luonnollisuus voisi olla haussa, muut kanavat saanevat "asianmukaisen käsittelyn"...
 
Ei, tää sälli antaa meille avaimet kouraan ja näyttää laitteet läpi. Rumpalimme tuolla on viihtynyt aiemminkin puuhastelemassa, joten paikkakaan ei ole mikään ihan uusi ja outo.
 
Tilat on kyllä, jos ei nyt aivan viimeisen päälle, niin melkolailla buenot kuitenkin.
 
Ei tarvii missään hikisessä komerossa äänittää onneksi, joten akustiikka ei tule ongelmaksi.

 
Onhan teillä aiempaa kokemusta rumpujen äänittämisestä? Siis muilla kuin rumpalilla? Jos ei, tosta voi tulla rumpalille raskas sessio (niinkuin aina soittajalle, joka "pitää kahta hattua")...
 
Ton akustiikkajutun nostin esille siksi, että rummut on aika ronkeleita akustisten olosuhteiden suhteen. Ja akustiikan puutteiden korjaamiseen voi mennä energiaa aikalailla myöhemmissä työstövaiheissa. Akustiikan puutteet kuuluu rummuissa helposti, vaikka olis kuinka lähimikitettyä kamaa. Viimeistään övereissä (jotka kuulee huonetta tosi paljon) ja tilamikeissä (jotka tekee rumpusoundiin "kokoa").
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Antti1
29.06.2012 02:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Onhan teillä aiempaa kokemusta rumpujen äänittämisestä? Siis muilla kuin rumpalilla? Jos ei, tosta voi tulla rumpalille raskas sessio (niinkuin aina soittajalle, joka "pitää kahta hattua")...
 
Mulla varmaan koko porukasta kaikkein eniten, kohtapuoliin kymmenvuotispäiviä saa vietellä äänityshommien parissa. On siihen jokunen projekti ja oma harrastepajakin mahtunut väliin.
 
Täytyy vähän maistella näitä tiedonjyväsiä, kiitoksia kaikille tähänastisista.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Mikael
29.06.2012 08:52:43 (muokattu 29.06.2012 09:08:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi vanhempi KM84 on mun mielestä erittäin hyvä overhead/haitsu/symbaali-mikki just sen takia että siinä ei oo mitään korostusta yläppäässä kuten useimmilla uudemmilla pienikalvoisilla - myös uudemmalla veljellään KM184:lla.
 
Näkyy myös kuvassa:
http://www.neumann.com/download.php?download=docu0061.PDF
 
Snarelle en sitä ainakaan mättömusassa laittais, koska se mene muroille aika varmasti - ellei sit oo kyseessä helläkätinen hevirumpalointi :D
 
Isoimmat ongelmat on mulla yleensä ollut mättöhommissa nimenomaan se että peltejä lyödään liian lujaa, jolloin ne muuttuvat helposti soundiltaan vittumaisiksi. Mikäli rumpallilla on hyvä kontrolli tähn asiaan niin homma helpottuu huomattavasti.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Antti1
29.06.2012 10:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Snarelle en sitä ainakaan mättömusassa laittais, koska se mene muroille aika varmasti - ellei sit oo kyseessä helläkätinen hevirumpalointi :D
 
Kiitoksia infosta. Tuli vaan bongailtua sitä joillain käytössä virvelimikkinä ja näytepätkä ei kovin pahalta kuulostanut. Ehkäpä se ei tällä oman orkesterin kovakätisellä rumpalilla toimi tuossa tapauksessa, mut täytyy silti koittaa vinkua toi testiin.
 
Isoimmat ongelmat on mulla yleensä ollut mättöhommissa nimenomaan se että peltejä lyödään liian lujaa, jolloin ne muuttuvat helposti soundiltaan vittumaisiksi. Mikäli rumpallilla on hyvä kontrolli tähn asiaan niin homma helpottuu huomattavasti.
 
No eipä oikein. Tai on homma näennäisesti kontrollissa, mutta volanappi suurella. :) Onko sulla tai muilla mielipiteitä siihen, että miltä korkeudelta aloittaa xy-mikitys (tuottajan vaatimus) metallihommissa? Jos nyt yrittäisi saada mahdollisimman paljon erottelua pönttöjen ja peltien välille, täysin tietty tärvelemättä sitä peltisoundiakaan. Kokeilemalla selviää toki, mutta oletteko te havainneet jonkun erityisen hyväksi lähestymistavaksi?
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Kallekorvola
29.06.2012 10:31:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:Onko sulla tai muilla mielipiteitä siihen, että miltä korkeudelta aloittaa xy-mikitys (tuottajan vaatimus) metallihommissa? Jos nyt yrittäisi saada mahdollisimman paljon erottelua pönttöjen ja peltien välille
 
X/Y ja mahdollisimman suuri erottelu rumpu-pelti -akselilla ei oikein kulje käsi kädessä... Toi X/Y, sellaisessa paikassa missä pellit saadaan balanssiin keskenään, tulee poimimaan myös settiä paljon (koska sen keskikohta osuu pakostakin aika lähelle setin keskustaa).
 
X/Y:n käyttö äänittäessä on kyllä perusteltua, varsinkin jos tähtäimessä on mono-yhteensopivuus ja järkevä "yleiskuva" settisoundista stereona.
 
Jos erottelu on pääasia, itse lähtisin etsimään ratkaisua AB-parilla, koska siinä mikit saa symbaalien ylle, ja vuodon määrä rummuista on mahdollista minimoida suuntaamalla...
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
ploughman
29.06.2012 11:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
 
Isoimmat ongelmat on mulla yleensä ollut mättöhommissa nimenomaan se että peltejä lyödään liian lujaa, jolloin ne muuttuvat helposti soundiltaan vittumaisiksi. Mikäli rumpallilla on hyvä kontrolli tähn asiaan niin homma helpottuu huomattavasti.

 
Toisaalta. Mikään ei myöskään harmita enempää kuin se että soitetaan kunnon heviä, ja rumpali ei soita niitä peltejään kunnolla. Tai on valinnut väärän tyyppiset pellit, jotka eivät leikkaa läpi.
 
Viimeisimmässä projektissa taas se suurin ongelma oli taas (kuten aina usein) peltien sijoitus. Aivan tomien päälle. Meni kikkailuksi tomien mikitys....
 
Mikael
29.06.2012 11:32:34 (muokattu 29.06.2012 11:37:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

X/Y on monesti munkin valinta muttei tue kyllä kovinkaan hyvin modernia rock/heavy -tunnelmaa koska sen stereokuva ei oo kovinkaan leveä vaan enempikin realistinen, mikä ei taas ole tossa genressä välttämätä se mitä haetaan. Leveä AB vois olla parempi lähtökohta ellei sit todella haluta sellaista keskustapainotteista tunnelmaa - mut esim peltien sijoittelu äänikuvassa leveälle ei tolla onnistu kovinkaan helposti.
 
Just kuten Kalle tuossa edellä näköjään jo sanoikin.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «