Aihe: Outo soinnunmerkintätapa, hjelp please | |
---|
|
Sain käsiini arrin jossa on itselleni vieras tapa merkitä sointuja. Enkä saa näitä merkkejä koneeltakaan haettua joten joudun selittämään. Eli otetaan vaikka tämmöinen, D astemerkki jonka läpi menee kauttaviiva 7. Ja toinen, G astemerkki jonka läpi menee kauttaviiva 9. Kiitoksia etukäteen! |
|
Dimejähän nuo ovat, eikös? http://piano.about.com/od/chordskey … s/diminished-7th_piano-chords_3.htm A D_M7 has a major seventh: D F A C |
|
Half-diminished chord eli molliterssi, vähennetty kvintti ja pieni septimi. Löytyy muuten nuo symbolimerkinnät soinnuista wikipedian chord-artikkelista ihan näin jatkoa ajatellen. E: ja 9 tapauksessa, soinnussa on lisättynä nooni. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
Zeeboo 28.06.2012 18:20:44 (muokattu 28.06.2012 18:22:36) | |
|
m7b5, m7(-5), ø7 Kaikki meinaavat samaa White men can't Monk |
|
Tänks! Missä päin maailmaa tällaista merkintätapaa käytetään, vai onko se laiskan musisoijan universaali merkintätapa..? Tuo G dim ysi jäi vielä vähän auki. Miten sen kirjoittaisitte old school kitaristille? |
Zeeboo 28.06.2012 19:07:14 (muokattu 28.06.2012 19:47:50) | |
|
Reaalisointumerkinnöissä ei oikein ole yhtä vakiintunutta merkintätapaa, mutta aika nopeesti näiden kanssa oppii elämään ;) Nuo merkintätavat ovat ne tavallisimmat. Joitain kummajaisia on tullut vastaan, niinkuin esimerkiksi mollisointuken merkkaamisessa: Am, Amin, a, A-, a- kaikki meinaavat samaa Samoin: A, AM, Amaj, A(jonka perässä on kolmio, ei onnistunut laittaa tähän...) kaikki meinaavat samaa. Tuo ø9 on viisisoinnuksi laajennettu m7b5, eli siihen tulee nooni mukaan, niinkuin tuolla edellä mainittiin. Se, että saako siihen hyvän kuuloisen käännöksen kitaralla on sitten toinen juttu. Kannattaa kokeilla tuota vajaamuotona ja jättää perusääni pois. Vaikka näin
9 ---|-o-|---|---|---|--- ---|---|-o-|---|---|--- ---|---|-o-|---|---|--- ---|---|---|-o-|---|--- ---|---|---|---|---|--- ---|---|---|---|---|---
Gø9 on ihan hyvä merkintätapa. White men can't Monk |
Zeeboo 28.06.2012 19:09:18 (muokattu 28.06.2012 19:09:36) | |
|
................ White men can't Monk |
|
Tuo ø9 on viisisoinnuksi laajennettu m7b5, eli siihen tulee nooni mukaan, niinkuin tuolla edellä mainittiin. Se, että saako siihen hyvän kuuloisen käännöksen kitaralla on sitten toinen juttu. Kannattaa kokeilla tuota vajaamuotona ja jättää perusääni pois. Ok, kyllä nyt alkaa aukeamaan. Joo, tuo on just se juttu. Kun on rajallinen määrä sormia vasurissa, joutuu kuulostelemaan mikä variantti oikeasti toimii ja jonka pystyy puhtaasti soittamaan. Varmistan vielä kun tuo nooni on uusi termi mulle. Siis Gm7b5 ja siihen lisätään nooni eli 9? Miten ihmeessä sen kirjoittaa ilman tuota norjalaista öötä. M-7b59...heh. No, tää nyt on vaan antiteoreetikon pohdintaa. |
|
Pertteli: Ok, kyllä nyt alkaa aukeamaan. Joo, tuo on just se juttu. Kun on rajallinen määrä sormia vasurissa, joutuu kuulostelemaan mikä variantti oikeasti toimii ja jonka pystyy puhtaasti soittamaan. Varmistan vielä kun tuo nooni on uusi termi mulle. Siis Gm7b5 ja siihen lisätään nooni eli 9? Miten ihmeessä sen kirjoittaa ilman tuota norjalaista öötä. M-7b59...heh. No, tää nyt on vaan antiteoreetikon pohdintaa. Joo, ysi. Ilman puolidimi merkkiä, siis sitä norjalaista öötä voi merkitä Gm9b5. Molli-ysi soinnussa on seiska automaattisesti mukana. Yksi mahdollinen sormitus on tuossa mun edellisessä postauksessa. White men can't Monk |
|
Zeeboo: Joo, ysi. Ilman puolidimi merkkiä, siis sitä norjalaista öötä voi merkitä Gm9b5. Molli-ysi soinnussa on seiska automaattisesti mukana. Yksi mahdollinen sormitus on tuossa mun edellisessä postauksessa. No niin tietysti. Nyt näyttääkin jo tutulta... Huh, mä olen treenannut tota arria jossa sointu vaihtuu melkein joka biitille, koko päivän. Näköjään alkaa jo vanhat opitutkin häviämään. Kiitos paljon ja toi sun sormitus tuntuisi aika toimivalta:) Hyvä meininki täällä! |
|
Pertteli: No niin tietysti. Nyt näyttääkin jo tutulta... Huh, mä olen treenannut tota arria jossa sointu vaihtuu melkein joka biitille, koko päivän. Näköjään alkaa jo vanhat opitutkin häviämään. Tuollaisissa arreissa kannattaa nähdä vähän vaivaa ja funtsata sointuja niin, että saa ne pelaamaan mahdollisimman pienillä vaihdoilla. Erilaiset käännökset, vajaamuodot ym avittavat hemmetisti. Tosi panhankin näköiset ryteiköt pelkistyvät helposti soitettaviksi, kun pikkuisen vaivaa päätään. Kiitos paljon ja toi sun sormitus tuntuisi aika toimivalta:) Hyvä meininki täällä! Eipä mitiä. Tämä kai on tämän sivuston yks perustarkoitus ;) White men can't Monk |
|
Tossa on kyllä käppi. Melodia menee G - Bb- G ton Gdim9 päälle ja vaihtuu G:ssä C7B9#5 joka on ok. Mutta ysi ei kuulosta hyvältä. F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää. |
Zeeboo 28.06.2012 23:47:17 (muokattu 28.06.2012 23:48:05) | |
|
Pertteli: Tossa on kyllä käppi. Melodia menee G - Bb- G ton Gdim9 päälle ja vaihtuu G:ssä C7B9#5 joka on ok. Mutta ysi ei kuulosta hyvältä. F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää. Oisko noin mitään? Kaikki ovat vajaamuotoja, eli perusäänet puuttuvat ja soinnuissa on vain "eniten merkitsevät" mukana. Äänenkuljetus pitäisi olla suunnilleen ok, ja berusäänet tulevat bändissä bassolla.
Gm9b5 9 ---|---|-o-|---|---|--- b5 ---|---|---|-o-|---|--- 9 ---|---|---|-o-|---|--- 7 ---|-o-|---|---|---|--- b3 ---|---|---|---|---|--- x ---|---|---|---|---|--- x C7b9#5 9 ---|---|-o-|---|---|--- b9 ---|---|-o-|---|---|--- #5 ---|---|-o-|---|---|--- 3 ---|-o-|---|---|---|--- 7 ---|---|---|---|---|--- x ---|---|---|---|---|--- x F7#11 7 ---|-o-|---|---|---|--- #11 ---|---|-o-|---|---|--- 9 ---|---|-o-|---|---|--- 7 ---|-o-|---|---|---|--- 3 ---|---|---|---|---|--- x ---|---|---|---|---|--- x
White men can't Monk |
|
tender.insanity: Dimejähän nuo ovat, eikös? http://piano.about.com/od/chordskey … s/diminished-7th_piano-chords_3.htm A D_M7 has a major seventh: D F A C Sorry jos piilaan vilkkua, mutta mun koneella tuosta viimeisen rivin lainauksesta ei näy alennusmerkki. DØ7 sointu on siis D F As C... (Tuo Ø-merkki näkyy ainakin tän viestin esikatselussa. Wordissa "lisää merkki"-komennolla & copy/paste.) |
|
Pertteli: F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää. Jos haluaa kaikki nuotit tohon mukaan, niin esim. : E|--8 (C) B|--10 (A) G|--8 (Eb) D|--9 (B) A|--8 (F) E|--X |
|
Johann Onn: Jos haluaa kaikki nuotit tohon mukaan, niin esim. : E|--8 (C) B|--10 (A) G|--8 (Eb) D|--9 (B) A|--8 (F) E|--X Ihan ok tämäkin. Tosin, tästä jää ysi pois ja se menee silloin vähän niinkuin F7b5:ksi. Itse laittaisin #11 latvaan ja ysin kyytiin. Mutta makuasioita & tilanteen mukaan. White men can't Monk |
|
Pertteli: ....F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää. Itse olen käyttänyt peukkua perusäänen soittamiseen just esim tuossa soinnussa. Jos on bändin kanssa niin silloin se ei tosiaan ole niin metrin päälle mutta itsekseen soitellen se on hyvä olla mukana. Nostalgy is not what it used to be |
|
qal: Itse olen käyttänyt peukkua perusäänen soittamiseen just esim tuossa soinnussa. Jos on bändin kanssa niin silloin se ei tosiaan ole niin metrin päälle mutta itsekseen soitellen se on hyvä olla mukana. Samma här. Big bandissä sitten joutuu vähän funtsaamaan sointuhommia, ettei mene mellastamaan pianon/ pillisektioiden tontille. Äänien karsiminen kolmeen, neljään per sointu tekee hommasta helpompaa ja paremman kuuloista ja äänenkuljetuksen vinkkelistä simpelimpää. Freddie Green oli varsinainen mestari tässä hommassa. White men can't Monk |
Johann Onn 29.06.2012 21:54:16 (muokattu 29.06.2012 21:58:02) | |
|
Zeeboo: Ihan ok tämäkin. Tosin, tästä jää ysi pois ja se menee silloin vähän niinkuin F7b5:ksi. Itse laittaisin #11 latvaan ja ysin kyytiin. Mutta makuasioita & tilanteen mukaan. Lähinnä, koska luulin että "F7#11" --> Tarkoitetaan lähinnä "F7add#11". Sointumerkintöjä, kun on lähinnä yhtä monta, kun on merkkaajaakin. G myös mukaan ?. Hmmmmm. Onnistuu, mutta itse tarvitsen siihen kaksi kättä: E|--3 (G) B|--0 (B) G|--2 (A) D|--1 (Eb) A|--3 (C) E|--1 (F) Eka isku A-kielestä alaspäin (peukalolla tai peukaloplekulla) ja sitten se E-kielen F, täpätään etusormella. Tietysti, basso soittaa luultavammin sen jo, joten sen voi jättää pois, jos haluaa. |
|
Johann Onn: ...Sointumerkintöjä, kun on lähinnä yhtä monta, kun on merkkaajaakin... Näinpä. Aika usein täytyy sointukuluista, bassolinjoista tms pähkätä mitä lapun kirjoittaja on tarkoittanut. Korva voi hyväksyä jonkun soinnun ihan ok irrallisena ihan ok, mutta melodialija tai "muu ympäristö" pistää sitten hanttiin. Kokemus auttaa näkemään ja kuulemaan näissäkin. White men can't Monk |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|