Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Outo soinnunmerkintätapa, hjelp please
1 2
Pertteli
28.06.2012 17:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain käsiini arrin jossa on itselleni vieras tapa merkitä sointuja. Enkä saa näitä merkkejä koneeltakaan haettua joten joudun selittämään. Eli otetaan vaikka tämmöinen, D astemerkki jonka läpi menee kauttaviiva 7. Ja toinen, G astemerkki jonka läpi menee kauttaviiva 9. Kiitoksia etukäteen!
 
tender.insanity
28.06.2012 17:25:08 (muokattu 28.06.2012 17:25:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dimejähän nuo ovat, eikös?
http://piano.about.com/od/chordskey … s/diminished-7th_piano-chords_3.htm
 
A D_M7 has a major seventh: D F A C
 
Wild String Of Voodoo Strat
28.06.2012 17:29:37 (muokattu 28.06.2012 17:41:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Half-diminished chord eli molliterssi, vähennetty kvintti ja pieni septimi. Löytyy muuten nuo symbolimerkinnät soinnuista wikipedian chord-artikkelista ihan näin jatkoa ajatellen.
 
E: ja 9 tapauksessa, soinnussa on lisättynä nooni.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Zeeboo
28.06.2012 18:20:44 (muokattu 28.06.2012 18:22:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

m7b5, m7(-5), ø7
 
Kaikki meinaavat samaa
 
White men can't Monk
Pertteli
28.06.2012 18:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänks! Missä päin maailmaa tällaista merkintätapaa käytetään, vai onko se laiskan musisoijan universaali merkintätapa..?
Tuo G dim ysi jäi vielä vähän auki. Miten sen kirjoittaisitte old school kitaristille?
 
Zeeboo
28.06.2012 19:07:14 (muokattu 28.06.2012 19:47:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaalisointumerkinnöissä ei oikein ole yhtä vakiintunutta merkintätapaa, mutta aika nopeesti näiden kanssa oppii elämään ;) Nuo merkintätavat ovat ne tavallisimmat.
 
Joitain kummajaisia on tullut vastaan, niinkuin esimerkiksi mollisointuken merkkaamisessa: Am, Amin, a, A-, a- kaikki meinaavat samaa
 
Samoin: A, AM, Amaj, A(jonka perässä on kolmio, ei onnistunut laittaa tähän...) kaikki meinaavat samaa.
 
Tuo ø9 on viisisoinnuksi laajennettu m7b5, eli siihen tulee nooni mukaan, niinkuin tuolla edellä mainittiin. Se, että saako siihen hyvän kuuloisen käännöksen kitaralla on sitten toinen juttu. Kannattaa kokeilla tuota vajaamuotona ja jättää perusääni pois.
 
Vaikka näin

       9
---|-o-|---|---|---|---
---|---|-o-|---|---|---
---|---|-o-|---|---|---
---|---|---|-o-|---|---
---|---|---|---|---|---
---|---|---|---|---|---
 

 
Gø9 on ihan hyvä merkintätapa.
 
White men can't Monk
Zeeboo
28.06.2012 19:09:18 (muokattu 28.06.2012 19:09:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

................
 
White men can't Monk
Pertteli
28.06.2012 19:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo ø9 on viisisoinnuksi laajennettu m7b5, eli siihen tulee nooni mukaan, niinkuin tuolla edellä mainittiin. Se, että saako siihen hyvän kuuloisen käännöksen kitaralla on sitten toinen juttu. Kannattaa kokeilla tuota vajaamuotona ja jättää perusääni pois.
 
Ok, kyllä nyt alkaa aukeamaan. Joo, tuo on just se juttu. Kun on rajallinen määrä sormia vasurissa, joutuu kuulostelemaan mikä variantti oikeasti toimii ja jonka pystyy puhtaasti soittamaan. Varmistan vielä kun tuo nooni on uusi termi mulle. Siis Gm7b5 ja siihen lisätään nooni eli 9? Miten ihmeessä sen kirjoittaa ilman tuota norjalaista öötä. M-7b59...heh. No, tää nyt on vaan antiteoreetikon pohdintaa.
 
Zeeboo
28.06.2012 19:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pertteli:
Ok, kyllä nyt alkaa aukeamaan. Joo, tuo on just se juttu. Kun on rajallinen määrä sormia vasurissa, joutuu kuulostelemaan mikä variantti oikeasti toimii ja jonka pystyy puhtaasti soittamaan. Varmistan vielä kun tuo nooni on uusi termi mulle. Siis Gm7b5 ja siihen lisätään nooni eli 9? Miten ihmeessä sen kirjoittaa ilman tuota norjalaista öötä. M-7b59...heh. No, tää nyt on vaan antiteoreetikon pohdintaa.

 
Joo, ysi. Ilman puolidimi merkkiä, siis sitä norjalaista öötä voi merkitä Gm9b5. Molli-ysi soinnussa on seiska automaattisesti mukana. Yksi mahdollinen sormitus on tuossa mun edellisessä postauksessa.
 
White men can't Monk
Pertteli
28.06.2012 20:35:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Joo, ysi. Ilman puolidimi merkkiä, siis sitä norjalaista öötä voi merkitä Gm9b5. Molli-ysi soinnussa on seiska automaattisesti mukana. Yksi mahdollinen sormitus on tuossa mun edellisessä postauksessa.
 
No niin tietysti. Nyt näyttääkin jo tutulta... Huh, mä olen treenannut tota arria jossa sointu vaihtuu melkein joka biitille, koko päivän. Näköjään alkaa jo vanhat opitutkin häviämään. Kiitos paljon ja toi sun sormitus tuntuisi aika toimivalta:) Hyvä meininki täällä!
 
Zeeboo
28.06.2012 21:24:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pertteli: No niin tietysti. Nyt näyttääkin jo tutulta... Huh, mä olen treenannut tota arria jossa sointu vaihtuu melkein joka biitille, koko päivän. Näköjään alkaa jo vanhat opitutkin häviämään.
 
Tuollaisissa arreissa kannattaa nähdä vähän vaivaa ja funtsata sointuja niin, että saa ne pelaamaan mahdollisimman pienillä vaihdoilla. Erilaiset käännökset, vajaamuodot ym avittavat hemmetisti. Tosi panhankin näköiset ryteiköt pelkistyvät helposti soitettaviksi, kun pikkuisen vaivaa päätään.
 
Kiitos paljon ja toi sun sormitus tuntuisi aika toimivalta:) Hyvä meininki täällä!
 
Eipä mitiä. Tämä kai on tämän sivuston yks perustarkoitus ;)
 
White men can't Monk
Pertteli
28.06.2012 21:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on kyllä käppi. Melodia menee G - Bb- G ton Gdim9 päälle ja vaihtuu G:ssä C7B9#5 joka on ok. Mutta ysi ei kuulosta hyvältä.
F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää.
 
Zeeboo
28.06.2012 23:47:17 (muokattu 28.06.2012 23:48:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pertteli: Tossa on kyllä käppi. Melodia menee G - Bb- G ton Gdim9 päälle ja vaihtuu G:ssä C7B9#5 joka on ok. Mutta ysi ei kuulosta hyvältä.
F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää.

 
Oisko noin mitään? Kaikki ovat vajaamuotoja, eli perusäänet puuttuvat ja soinnuissa on vain "eniten merkitsevät" mukana. Äänenkuljetus pitäisi olla suunnilleen ok, ja berusäänet tulevat bändissä bassolla.

Gm9b5
          9
---|---|-o-|---|---|--- b5
---|---|---|-o-|---|--- 9
---|---|---|-o-|---|--- 7
---|-o-|---|---|---|--- b3
---|---|---|---|---|--- x
---|---|---|---|---|--- x
 
C7b9#5
          9
---|---|-o-|---|---|--- b9
---|---|-o-|---|---|--- #5
---|---|-o-|---|---|--- 3
---|-o-|---|---|---|--- 7
---|---|---|---|---|--- x
---|---|---|---|---|--- x
 
F7#11
      7
---|-o-|---|---|---|--- #11
---|---|-o-|---|---|--- 9
---|---|-o-|---|---|--- 7
---|-o-|---|---|---|--- 3
---|---|---|---|---|--- x
---|---|---|---|---|--- x
 
 
White men can't Monk
73nd3r
29.06.2012 09:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Dimejähän nuo ovat, eikös?
http://piano.about.com/od/chordskey … s/diminished-7th_piano-chords_3.htm
 
A D_M7 has a major seventh: D F A C

 
Sorry jos piilaan vilkkua, mutta mun koneella tuosta viimeisen rivin lainauksesta ei näy alennusmerkki. DØ7 sointu on siis D F As C...
 
(Tuo Ø-merkki näkyy ainakin tän viestin esikatselussa. Wordissa "lisää merkki"-komennolla & copy/paste.)
 
Johann Onn
29.06.2012 14:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pertteli: F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää.
 
Jos haluaa kaikki nuotit tohon mukaan, niin esim. :
 
E|--8 (C)
B|--10 (A)
G|--8 (Eb)
D|--9 (B)
A|--8 (F)
E|--X
 
Zeeboo
29.06.2012 14:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Jos haluaa kaikki nuotit tohon mukaan, niin esim. :
 
E|--8 (C)
B|--10 (A)
G|--8 (Eb)
D|--9 (B)
A|--8 (F)
E|--X

 
Ihan ok tämäkin. Tosin, tästä jää ysi pois ja se menee silloin vähän niinkuin F7b5:ksi. Itse laittaisin #11 latvaan ja ysin kyytiin. Mutta makuasioita & tilanteen mukaan.
 
White men can't Monk
Lunnu
29.06.2012 14:27:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pertteli: ....F7#11 tuottaa tuskaa. Onko ideoita sormitukseen joka olisi ylempää.
 
Itse olen käyttänyt peukkua perusäänen soittamiseen just esim tuossa soinnussa. Jos on bändin kanssa niin silloin se ei tosiaan ole niin metrin päälle mutta itsekseen soitellen se on hyvä olla mukana.
 
Nostalgy is not what it used to be
Zeeboo
29.06.2012 15:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Itse olen käyttänyt peukkua perusäänen soittamiseen just esim tuossa soinnussa. Jos on bändin kanssa niin silloin se ei tosiaan ole niin metrin päälle mutta itsekseen soitellen se on hyvä olla mukana.
 
Samma här. Big bandissä sitten joutuu vähän funtsaamaan sointuhommia, ettei mene mellastamaan pianon/ pillisektioiden tontille. Äänien karsiminen kolmeen, neljään per sointu tekee hommasta helpompaa ja paremman kuuloista ja äänenkuljetuksen vinkkelistä simpelimpää. Freddie Green oli varsinainen mestari tässä hommassa.
 
White men can't Monk
Johann Onn
29.06.2012 21:54:16 (muokattu 29.06.2012 21:58:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Ihan ok tämäkin. Tosin, tästä jää ysi pois ja se menee silloin vähän niinkuin F7b5:ksi. Itse laittaisin #11 latvaan ja ysin kyytiin. Mutta makuasioita & tilanteen mukaan.
 
Lähinnä, koska luulin että "F7#11" --> Tarkoitetaan lähinnä "F7add#11". Sointumerkintöjä, kun on lähinnä yhtä monta, kun on merkkaajaakin.
 
G myös mukaan ?. Hmmmmm. Onnistuu, mutta itse tarvitsen siihen kaksi kättä:
 
E|--3 (G)
B|--0 (B)
G|--2 (A)
D|--1 (Eb)
A|--3 (C)
E|--1 (F)
 
Eka isku A-kielestä alaspäin (peukalolla tai peukaloplekulla) ja sitten se E-kielen F, täpätään etusormella.
Tietysti, basso soittaa luultavammin sen jo, joten sen voi jättää pois, jos haluaa.
 
Zeeboo
29.06.2012 22:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: ...Sointumerkintöjä, kun on lähinnä yhtä monta, kun on merkkaajaakin...
 
Näinpä. Aika usein täytyy sointukuluista, bassolinjoista tms pähkätä mitä lapun kirjoittaja on tarkoittanut. Korva voi hyväksyä jonkun soinnun ihan ok irrallisena ihan ok, mutta melodialija tai "muu ympäristö" pistää sitten hanttiin. Kokemus auttaa näkemään ja kuulemaan näissäkin.
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «