Aihe: Japanilaiset Fenderit/Japanilaiset kitarat ylipäätään
1 2 3 4
Rämppy
27.06.2012 09:53:07
Mulla on usa vs japan verrokkeina kaksi Fender Precision bassoa. Toinen on usa 62 reissue ja toinen japan 57 reissue (se malli, jossa on usa vintage -mikit). Näistä on vaikea sanoa kumpi olisi laadukkaampi tai parempi. Molemmat soi hienosti ja toimii kaikinpuolin hyvin. USA-vehkeessä on nitrolakat. Jos oikein pikkutarkasti tutkii, niin viimeistelyltään japsi on jopa hieman tarkemmin tehty. Jenkkipelissä on CTS-potikat, japsissa jotkut heppoisemman oloiset. Tosin ovat toimineet moitteetta jo 7 vuotta. Mutta yksilöitähän kitarat ovat, jopa japanilaiset. Niissäkin on hyvät ja huonommat yksilöt. Kaikenkaikkiaan japsikitarat ovat yleensä erittäin ok-soittimia.
En sitten malttanut olla sanomatta.
rrroope
27.06.2012 13:45:07
ostin 5 vuotta sitten uutena japanilaisen classic 52's telecasterin. aivan huippu peli kyllä muuten mutta elektroniikkaosat erittäin huonolaatuisia. eli siis potikat ja kytkin, mikit kyllä toimii. mikkikytkin otti joku kerta osumaa treeniksellä ja alkoi pätkiä. avasin kitaran ja huomasin, että mikkikytkin oli suurimmalta osin muovia muutamia metallisia kontakteja lukuunottamatta. lisäksi potikat rutisee jo aika lailla. pikkujuttuja, mutta eipä se kitaran hinnassa ois paljoa haitannu jos elektroniikkaan olisi satsattu muutama kymppi enemmän. ärsyttävää kun joutuu lähes uutta kitaraa korjailemaan.
Ukkovaari
27.06.2012 14:41:10
Hyviä ovat olleet Japanissa tehdyt kitarat.

Tälläkin hetkellä näitä on pari kappaletta itsellä.
Ziggy Bubba
27.06.2012 15:07:51 (muokattu 27.06.2012 15:10:03)

Mulla on ollut 90-luvun puolivälin japsi Fenderin Strato ja nykyinen tuoreempi Tokain Breezysound Tele. Ai niin, olihan mun eka "kunnon kitara" ite asiassa samanmoinen, eli Breezysound Tellu... Se oli vaan 80-luvun puolelta.

Yhdessäkään noista ei ole ollut kyllä laadun suhteen sanomista ja tosi hyvin ovat istuneet käpälään. Näissä Tokain Teleissä tuo vintage-henkinen lakkaus ja tuhdimpi kaulaprofiili ovat kyllä mieleen erityisesti.

Niin juu, olihan mulla vuosikaudet myös Ibanezin japsi RG570, josta ei kyllä pahaa sanaa keksi siitäkään. Mitä nyt floikka oli itelle aivan turha, mutta se ei kai ole kitaran vika.

Kaikesta huolimati, kyllä parhaiten loppuun asti hiottu ja viimeistelty keppi omassa kitarahistoriassa on tuore amerikkalainen Les Paul Traditional. Että kyllä ne jenkitkin joskus onnistuvat :)

E: Sähköpuolelle kun saisivat vielä ns. priimatavaraa, siinä nyt voisi olla Tokain ja Fenderin japseissa hiukan parannettavaa.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
aristoteles666
27.06.2012 15:17:08

Ziggy Bubba:E: Sähköpuolelle kun saisivat vielä ns. priimatavaraa, siinä nyt voisi olla Tokain ja Fenderin japseissa hiukan parannettavaa.

olisi ne japanin fendereihin laittanut, mutta ne ei saanut laittaa niitä vientikitaroihin, omiin ne laittoi.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
mattim
27.06.2012 16:08:43

aristoteles666: olisi ne japanin fendereihin laittanut, mutta ne ei saanut laittaa niitä vientikitaroihin, omiin ne laittoi.

Tästä syystä olenkin hankkinut Japanilaiset kitarani suoraan Japanista. Kannattaa.
juicci90
28.06.2012 11:17:09
Gabe: Luulenpa että tulevissa hankinnoissa tuo made in Japan painaa paljon :) Nyt kun olen koko illan soittanut niin tuntuu siltä että tuo on paras kitara mitä olen omistanut. Tuskin tulee myytyä.

E: Ja kitarahan on Fender 62 Reissue Telecaster Custom - classic series (Made in Japan) kun unohdin aloituksessa mainita :)

Ei ole yhtään pahaa sanottavaa japanissa valmistetuista fendereistä, muutama niitä on mullakin ollut ja yksi telecaster on tälläkin hetkellä. On muuten hyvä kitara tuo 62 tele, onkos kuvia tulokkaasta?
Gabe
28.06.2012 11:29:33
juicci90: Ei ole yhtään pahaa sanottavaa japanissa valmistetuista fendereistä, muutama niitä on mullakin ollut ja yksi telecaster on tälläkin hetkellä. On muuten hyvä kitara tuo 62 tele, onkos kuvia tulokkaasta?

Tuommoinen kaveri se on: http://muusikoiden.net/dyn/users/101029.jpg

Alkuperäisestä poiketen mikkeinä on kaulassa Seymour Duncan SAPTR-1 Alnico II Pro ja tallassa Seymour Duncan Little 59. Täytyy kehua noita mikkejäkin, paras yhdistelmä mitä mulla on ollut.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
juicci90
28.06.2012 11:33:04
Gabe: Tuommoinen kaveri se on: http://muusikoiden.net/dyn/users/101029.jpg

Alkuperäisestä poiketen mikkeinä on kaulassa Seymour Duncan SAPTR-1 Alnico II Pro ja tallassa Seymour Duncan Little 59. Täytyy kehua noita mikkejäkin, paras yhdistelmä mitä mulla on ollut.

Komia kaverihan se on :) Duncanit harvoin pettää, tuo saptr-1 on paras telemikki mitä on. Mulla on bajassa tuollainen.
Gabe
28.06.2012 11:35:17
juicci90: Komia kaverihan se on :) Duncanit harvoin pettää, tuo saptr-1 on paras telemikki mitä on. Mulla on bajassa tuollainen.

Kiitos kiitos :) Mulla on molemmissa Telecastereissa kaulassa SAPTR-1:set ja tuo pieni kaksikelainen tallassa tuo kivan lisänsä soundiin tässä japanilaisessa.
Gabe
28.06.2012 12:23:12 (muokattu 28.06.2012 12:24:28)
Jone the Bone: Mikä liike noita japanialaisia Fendereitä myy nykyään? Vielä jokin aika sitten ainakin Soundstore niitä jälleenmyi, mutta heidänkin sivuiltaan japsi-fenkut ovat kadonneet.

Itselläni on japanialainen Fender Precision Bass, jonka ostin uutena Tampereen Fasulta, joskus 80-luvun puolivälin aikoihin. Basso on aivan uskomattoman hyvä, eikä tarvitse sanoa edes "hintaisekseen", vaan sointi, soitettavuus, viimeistely yms. yksityiskohdat kestävät kyllä vertailun vastaaviin jenkkistandardeihinkin verrattuna. Hintaa bassolla oli tuolloin n. 2400,- mk.

Thomannilta löysin pienen etsinnän jälkeen. Suomalaisista musiikkiliikkeistä kyselin myös mutta ei, pawn shopin kitaroita olisi saanut tilaamalla mutta ei Telecasteria minkä nimenomaan halusin. Yhden parikymppisen japanilaisen Fender Precision Basson olen nähnyt ja olihan se upea soitin myös niin soundiltaan kuin viimeistelyltäänkin. Ja tämän Telen jälkeen japanilaiset Fenderit ovat ehdottomasti mun juttuni jos uutta kitaraa vielä olen ostamassa, sen verran upeaa työnjälkeä näyttää olevan :)
Rämppy
28.06.2012 13:22:14
Soundstore laittoi japsi-fenderit jäihin silloin kun jenistä tuli liian kallis ja dollari halpeni. Japsien hinnat meni melko samoihin usa-standardien kanssa, eikä japanilaiset skitat kuulemma liiku jos vieressä on vastaavaa usa-kalustoa samaan hintaan.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Gabe
28.06.2012 14:52:52
Rämppy: Soundstore laittoi japsi-fenderit jäihin silloin kun jenistä tuli liian kallis ja dollari halpeni. Japsien hinnat meni melko samoihin usa-standardien kanssa, eikä japanilaiset skitat kuulemma liiku jos vieressä on vastaavaa usa-kalustoa samaan hintaan.

Näin kuulemma :( Moni voisi yllättyä jos viitsisi kitaroita vähän laajemmin testailla ostotilanteessa :)
Ukkovaari
28.06.2012 15:06:54 (muokattu 28.06.2012 16:03:13)
"Rämppy: Soundstore laittoi japsi-fenderit jäihin silloin kun jenistä tuli liian kallis ja dollari halpeni. Japsien hinnat meni melko samoihin usa-standardien kanssa, eikä japanilaiset skitat kuulemma liiku jos vieressä on vastaavaa usa-kalustoa samaan hintaan.

Gabe: Näin kuulemma :( Moni voisi yllättyä jos viitsisi kitaroita vähän laajemmin testailla ostotilanteessa :)"

Mulla viimeisin hankinta oli Japsi vehje vaikka hinta olikin noussu reilusti jenin nousun/tsunami-tuhon takia, se vaan oli odottamisen arvoinen soitin ja paras mitä käsissäni pitelin saati korvillani kuuntelin (Ibanez JSM100 VT)
fox
28.06.2012 15:17:06

Rämppy: Soundstore laittoi japsi-fenderit jäihin silloin kun jenistä tuli liian kallis ja dollari halpeni. Japsien hinnat meni melko samoihin usa-standardien kanssa, eikä japanilaiset skitat kuulemma liiku jos vieressä on vastaavaa usa-kalustoa samaan hintaan.

No, 1985-86 oli synkkää aikaa globaalisti kitaranvalmistajille, eritoten japanilaisille.. Samaan aikaan kitaroitten kysyntä romahti, ja kerrannaisvaikutuksiahan siitä seurasi. Aika moni japsikitara-imperiumi katosi "kartalta", ja ne jotka pärjäsivät, pärjäsivät aika pitkälti konsernien muilla osa-alueilla.
Hinnat oli olleet jo korkealla tasolla muutenkin 80-luvulla, ja jenin vahvistuminen pisti aika monta firmaa koville.
Mutta tästä vois kirjoittaa vaikka minkälaisen kirjan.. itse asiassa onhan siitä kirjoitettukin.
Kuitenkin, 1978 - 1984 on pidetty sellaisena japsikitaroitten "huippuaikana", eikä suinkaan ihan syyttä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lonesome
28.06.2012 20:40:11
fox: Kuitenkin, 1978 - 1984 on pidetty sellaisena japsikitaroitten "huippuaikana", eikä suinkaan ihan syyttä.

Jees Söör, näi o. Ei ehkä aivan ymmärretty japanilaisten kitaroiden laatua tuolloin, kun sitä "aitoa amerikkalaista" vailla oltiin... ;)

No, vuonna -90 tein kaupat v. -83 JV Squier Stratosta maltilliseen 1700 markan hintaan, eikä ole kaduttanut. Ja arvo nousee...

Mutta, vuonna -05 löytyi sopivasti uusi Blue Flower Stratocaster. Mainio peli myös tämä. Sähköt on toden totta sitä rimpulampaa mallia, jos vaikka tuohon vanhempaan vertaa ja mikit vaihdoin Tex-Mex-settiin, kun oli jo odottamassa "sopivaa runkoa". Silti toimii minipotikat ja piirilevykytkin edelleen.

Soundstore julkaisi kevattalvella 2011 uudelleen hinnaston japsi Fendereistä, mutta eihän niitä sitten kuitenkaan tullut. Tsunamia sun muuta harmia. Ehkä 850 € perusmalleista olisikin hieman liikaa...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
McNulty
28.06.2012 21:56:28
Itse tykkää oikein kovasti 80-luvun loppupuolen ja ihan 90-luvun alun japanin CHARVELeista. Ovat kerrassaan mahtavia skeboja, joiden arvo ja arvostus on alkanut valkenemaan muillekin tässä vuosien saatossa. 10 vuotta sitten niitä sai oikeasti satkulla tai parilla... mint-kuntoisia laatuvärkkejä!

Harmittaa että olen 3 Charvelia hukannut, mutta onneksi talossa on edelleen pari.
Your HP is my kW
Krice
28.06.2012 22:51:19

Pawn Shop Mustang on japanilainen. Onhan tuo selkeästi laadukkaampi kuin kaukoidän perusihmeet. Kaulan reunat ja nauhat on hiottu käsipelillä kuntoon. Myös kaulan lakkaus näyttää ja tuntuu laadukkaammalta kuin mihin olen tottunut. Tosin ohjehintakin on lähes 1000€, mutta nuo on nyt reilusti alennuksessa Thomannilla.
Gabe
28.06.2012 23:33:08
Krice: Pawn Shop Mustang on japanilainen. Onhan tuo selkeästi laadukkaampi kuin kaukoidän perusihmeet. Kaulan reunat ja nauhat on hiottu käsipelillä kuntoon. Myös kaulan lakkaus näyttää ja tuntuu laadukkaammalta kuin mihin olen tottunut. Tosin ohjehintakin on lähes 1000€, mutta nuo on nyt reilusti alennuksessa Thomannilla.

Tuon mun japsi telen ohjehintakin oli reilu tonni. Alennusta tuli reippaasti myös siinä ja loppuhinta laukkuineen oli amerikan specialin luokkaa mutta viimeistely on tosi laadukasta, nuo samat asiat huomasin kuin sinä mustangissasi. Ja kestää kyllä tuo kitara reilusti vertailun standardiinkin. Varsinkin mikkienvaihdon jälkeen on minun soundintarpeisiini juuri täydellinen. Olisin maksanut helposti vaikka saman hinnan kuin standardista.

Olen tuota pawn shopin mustangiakin vilkuillut monta kertaa, vaikuttaa oikein hyvältä kitaralta. Miltä se tuntuu soittaa? Tuo 610mm skaala ja rungon koko vain on lykännut ostopäätöstä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)