Aihe: Kahden vastavaiheisen mikin käyttö kierron estoon | 1 |
---|
Murgo 28.06.2012 05:31:30 (muokattu 28.06.2012 05:32:40) | |
|
Sattui turhuuspalstalta silmään tällainen linkkin: http://www.youtube.com/watch?v=VnMhRGV3HpQ . Eli onko tuon laulajan tuplamikkisysteemin idea kierron/vuotojen esto? Joskus olen lukenut että joku bändi kauan sitten käytti menetelmää jossa kaksi mikkiä lähekkäin vastavaiheessa keskenään, toiseen lauletaan, kaiuttimista ja esim. rummuista tuleva mökä osuu molempiin ja kumoutuu. Jos toimii niin miksei ole nykyään ilmeisesti kovinkaan yleisessä käytössä? Aiheuttaako jotain erityisiä ongelmia? Pitäisi joskus kokeilla, treenikämpällä tahtoo olla laulumikin kanssa aika pahat kierto-ongelmat. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
|
Murgo: Sattui turhuuspalstalta silmään tällainen linkkin: http://www.youtube.com/watch?v=VnMhRGV3HpQ . Eli onko tuon laulajan tuplamikkisysteemin idea kierron/vuotojen esto? Joskus olen lukenut että joku bändi kauan sitten käytti menetelmää jossa kaksi mikkiä lähekkäin vastavaiheessa keskenään, toiseen lauletaan, kaiuttimista ja esim. rummuista tuleva mökä osuu molempiin ja kumoutuu. Jos toimii niin miksei ole nykyään ilmeisesti kovinkaan yleisessä käytössä? Aiheuttaako jotain erityisiä ongelmia? Pitäisi joskus kokeilla, treenikämpällä tahtoo olla laulumikin kanssa aika pahat kierto-ongelmat. Mä veikkaisin et toi on "splitti", silloin joskus muinoin kun ei kauheasti ollu edes olemassa splittereitä millä signaalia olis jaettu useampaan kohteeseen ni ei ollu ollenkaan epätavallista et miksaajalle stereoihin mentiin yhellä mikillä ja kylkeen oli teipattu toinen nauhoitusta/telkkaria/radiota varten. Sit oli se Grateful deadin "Wall of Sound", missä kikkailtiin ton vastavaiheasian kanssa, mut siinä yhtälössä PA(t) oli bändin takana. Ite en oo koskaan kokeillu kun en oo ikinä nähny tarpeelliseks edes yrittää. Yhdelläkin mikillä on tähän mennessä aina päästy maaliin. Viltsu
audiokantaja |
|
Kyllähän tuota systeemiä kierron ja vuotojen estoon käytettiin ja samaa periaatetta käytetään vieläkin noissa meluisten paikkojen noise cancelling mikekissä, lentokone ja helikopterilentäjien headsetit ja sitten taas konttorihommissa puhelinten kanssa. http://www.sennheiserusa.com/headse … -microphone-office-sh-330-ip_504013 |
|
Pauli Lappalainen: Kyllähän tuota systeemiä kierron ja vuotojen estoon käytettiin ja samaa periaatetta käytetään vieläkin noissa meluisten paikkojen noise cancelling mikekissä, lentokone ja helikopterilentäjien headsetit ja sitten taas konttorihommissa puhelinten kanssa. Ilmeisesti ei ollu kuitenkaan pitemmän päälle kovin toimiva ratkaisu? Kekseliästä sinänsä, mutta luulis että nykyään olis jo mikrofoneja tuplakapselilla tai sama systeemi vieläkin käytössä. Kun eikös tuossa setupissa vastavaihe kumoa myös sen hyötysignaalin eli tässä tapauksessa laulun? Vai onko jotain mitä en tajua... we call it music - they call the cops |
|
vhaivala: Kun eikös tuossa setupissa vastavaihe kumoa myös sen hyötysignaalin eli tässä tapauksessa laulun? Vai onko jotain mitä en tajua... Yleismöly menee kumpaankin mikkiin --> vastavaihe ja kumoutuminen. Lauletaan vain toiseen --> ei kumoutumista, koska ei vastavaiheista signaalia summautumassa. "Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää."
-vvaltsu |
bize 28.06.2012 12:53:45 | |
|
oksatboys: Yleismöly menee kumpaankin mikkiin --> vastavaihe ja kumoutuminen. Lauletaan vain toiseen --> ei kumoutumista, koska ei vastavaiheista signaalia summautumassa. Äkkiseltään tuo tuntuis toimivan vaan niihin mölylähteisiin, jotka on täsmälleen samalla etäisyydellä mikeistä. Omaan käyttöön noissa yhden pyydyksen sisään rakennetuissa hertta- ja pallokuviomuunnelmissa on ihan riittävästi kierron ehkäisemiseen suunnattua vaihekikkailua. :) |
|
bize: Äkkiseltään tuo tuntuis toimivan vaan niihin mölylähteisiin, jotka on täsmälleen samalla etäisyydellä mikeistä. Juuri tämä oli itselläkin mielessä. Jos on kaks herttakuvioista mikkiä vastavaiheessa vierekkäin, niin niiden keskipisteessähän pitäis olla kuoppa. Saa aika pirun tarkkaan laulaa ettei vahingossa laulua vuoda tähän kuoppaan. Viisaammat voi tietysti oikaista jos oon väärässä. we call it music - they call the cops |
LHU 28.06.2012 16:48:42 | |
|
Toi kahden mikin systeemi oli Tuuliajolla-kiertueella splitti, toinen mikki PA:lle ja toinen meni Sundqvistin äänitysjärjestelmään. Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!! |
Murgo 29.06.2012 05:24:32 (muokattu 29.06.2012 05:44:11) | |
|
bize: Äkkiseltään tuo tuntuis toimivan vaan niihin mölylähteisiin, jotka on täsmälleen samalla etäisyydellä mikeistä. Joo, siksi ne mikit varmaan olivatkin ihan kiinni toisissaan että olisivat käytännössä tarpeeksi samalla etäisyydellä mölylähteistä. vaatii varmaan että yhdistelmä on ständissä vaakasuorassa ettei etäisyys muutu. Teoriassa korkeammat taajuudet lienevät kriittisemmpiä tässä suhteessa lyhyemmän aallonpituuden vuoksi? Puheen (ja varmaankin laulunkin?) ymmärtämisen kannalta kriittisillä taajuuksilla allonpituus on kai kumminkin vielä yli kymmentä senttiä joten jos mikit ovat viiden sentin päässä toisistaan niin ainakin osittaista kumoutumista tapahtuu ko. alueella. Toki korkeita voi sitten joutua leikkaamaan. Nykyään tietysti taitaa olla muitakin konsteja ja lavamöykkä saadaan pidettyä kohtuullisena nykyisillä monitori- yms. systeemeillä mutta kun ahtaalla treenikämpällä tahtoo olla juuri se ongelma että äänenvoimakkuudet on säädettävä rumpujen mukaan jolloin laulu joko kiertää tai jää jalkoihin, etenkin kun rummut vielä vuotavat laulumikkiin joten laulun nostaminen lisää myös vuotoa ja noidankehä on valmis. Ja rumpali ei suostu soittamaan hiljempaa, ehdotettu on. Onhan se kyllä tavallaan hölmöä että soitetaan sitten tulpat korvissa kun on niin hirveä möykkä mutta lienee aika yleinen ongelma tämä, täälläkin aika paljon on kyselty apua kierto-ongelmiin. :) Pitääpä ihan piruuttaan kolvata jossain vaiheessa vastavaihepiuha ja kokeilla tuollaista, sillähän se selvinnee. Ei se treeneissä juuri haittaisi vaikka hiukan äänenlaatu kärsisi korkeiden taajuuksien vaimentamisen tarpeesta tms. kunhan saisi kuulumaan. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
|
Murgo: ... ahtaalla treenikämpällä tahtoo olla juuri se ongelma että äänenvoimakkuudet on säädettävä rumpujen mukaan jolloin laulu joko kiertää tai jää jalkoihin, etenkin kun rummut vielä vuotavat laulumikkiin joten laulun nostaminen lisää myös vuotoa ja noidankehä on valmis. Ja rumpali ei suostu soittamaan hiljempaa, ehdotettu on... Se on sit sen rumpalin asia keksiä keino, millä laulut saa kuuluville. Sä voit vinkkinä kertoa, et mekko virvelille, cympadit peltilöiden alle ja reenikselle ohuemmat kapulat, ni setti vaimenee, ei paljoa, mut korvinkuultavasti muutaman kympin kustannuksilla. Jos ei hän totakaan suostu kokeilemaan, niin siirrät mikserin käyttövastuun sille runpalille. Sit reeneissä vaan lyöt biisiä poikki kerta toisensa jälkeen ja sanot, et laita laulua kovemmalle. Jos hänellä kallo ei o ihan umpiluuta, niin ei välttämättä monia treenejä tartte vetää, kun volume alkaa putoamaan. One kind of music only - the good kind |
|
Murgo: Ja rumpali ei suostu soittamaan hiljempaa, ehdotettu on. Useimmin tuo tulee vastaan silloin kun EI OSAA "soittaa" hiljempaa. Silloin verhotaan se muilla syillä. Maailman teillä on tullut vastaan lukuisia rumpaleita, joilla on tieto ja taito soittaa tarvittaessa hiljempaa. Ääni vaimenee tai kovenee tarvittaessa, mutta tatsi säilyy kuta kuinkin samana. |
|
rintapek: Se on sit sen rumpalin asia keksiä keino, millä laulut saa kuuluville. Sä voit vinkkinä kertoa, et mekko virvelille, cympadit peltilöiden alle ja reenikselle ohuemmat kapulat, ni setti vaimenee, ei paljoa, mut korvinkuultavasti muutaman kympin kustannuksilla. Jos ei hän totakaan suostu kokeilemaan, niin siirrät mikserin käyttövastuun sille runpalille. Sit reeneissä vaan lyöt biisiä poikki kerta toisensa jälkeen ja sanot, et laita laulua kovemmalle. Jos hänellä kallo ei o ihan umpiluuta, niin ei välttämättä monia treenejä tartte vetää, kun volume alkaa putoamaan. Mua hämmentää noi kierto-ongelmat. Meillä on monitoreina RCF:n 310 A:t ja käytännössä koskaan ei ole ollut ongelmia saada laulua kuuluville. Ja jostain syystä reeniksellä tulee soitettua välillä aika kovaakin. Nyt kun on paljon keikkoja kesällä, niin päätettiin laittaa välipäivinä kämpälle vaan yksi rcffä, johon kytkin laulumikin suoraan. Skobe on aseteltu mun ja rumpalin (ollaan vierekkäin) taakse vajaan metrin korkeudelle "kulmamonitoriasentoon" siten, että se huutaaa suoraan mun sm58-mikkiin. Toki mun pää on siinä välissä osittain. Ei kierrä yhtään ja volumea on niin, että hyvin kuulee laulun muuallakin kämpässä (n. 40 neliömetriä). Onko tuo setti vaan niin epäherkkä kierrolle, vai eikö me soiteta sittenkään niin kovaa? Miksi muilla aina vinkuu:) |
tas 29.06.2012 18:15:52 (muokattu 29.06.2012 20:16:02) | |
|
Crown on lähestynyt tätä asiaa omalla differoidi CM-310 mallillaan, tämä mikrofoni sitten edellyttää että siihen lauletaan turpa ihan kiinni grillissä. Crownin omat sivut tökki, mutta tällainen pdf löyty kytkimellisestä versiosta. http://www.fullcompass.com/common/files/783-CM310AManual.pdf -Tumppi |
|
sepisti: Mua hämmentää noi kierto-ongelmat. .. Miksi muilla aina vinkuu:) Ehkäpä sun runpalilla on tolkku päässä? Muutenkin, noi listaamasi kamat ei ole siit paskimmasta päästä. Viiskasi edelleen ja aina vaan on mikki, jonka kans tarttee tulla toimeen, eikä ole lainkaan paska mikki. Toi 310A taas on ämyri, joka on halpa, helppo roudata ja yllättävän hyväsaundinen. Ihan keikkakelpoista puhdasta ääntä muuten irtoaa siihen malliin, et ei muovikuorisesta budjettipömpelistä uskoisi. Itse asiassa mä en tunne ainuttakaan aloittelijaa/harrastekerhoa/semi- prota, jolle yhdistelmä 58 ja 310A olis saundia pilaava paska yhdistelmä? Jos ton laatuluokan kamoilla kiertää ja vinkuu, ni varsinainen vika on jossain vallan muualla ko kamoissa. One kind of music only - the good kind |
|
sepisti: Ei kierrä yhtään ja volumea on niin, että hyvin kuulee laulun muuallakin kämpässä (n. 40 neliömetriä). 40m2 on luksusta. Koitapa samaa 15m2 kivikellarissa. Voipi olla kierto-ongelmat toista luokkaa. Antikitarasankari |
|
Kahta yhteenteipattua mikkiä näkee aika paljon 70-luvun festaritallenteissa mutta kyllä se on siinä splittauksen takia kun sopivia aktiivisplittejä ei ollut tarjolla eikä passiivinen y-piuha splittauskaan aina toiminut kun sen aikaisissa äänitiskeissä input-impedanssit olivat nykyistä matalampia. Vastavaihe-ideakin kyllä toimii tietyissä tilanteissa, sille on olemassa jopa ihan vakiintunut nimikin: 8-kuvioinen mikki. Kaupallisissa ratkaisuissa on laitettu kaksi ääntä poimivaa kalvoa samoihin kuoriin, esim AKG 414:n legendaarinen "twin-membrane" jossa kalvojen välistä vaihetta ja gainia muuttamalla saadaan aikaan erilaisia suuntakuvioita täydestä pallosta eri asteisten kardioidien kautta aina kasiin asti. Saman idean voi koittaa toteuttaa kahdella erillisellä pallokuvioisella mikillä ja vastavaiheistuksella, mutta silloin mikkien pitäisi olla peräkkäin laulajan naamaasta katsottuna niin summaus tappaa sivusta tulevaa ääntä. Sitten jos tuon tekee jollain ei-omni-mikillä niin lopputulos alkaa olla enemmän arpapeliä kun mikkien takakeilat tuovat oman mausteensa soppaan. Markkinoilta löytyy myös erilaisia kahden mikkisignaalin erotusta tutkailevia aktiivisia melunvähennys-systeemejä, mutta niiden äänenlaatu on yleensä optimoitu puheelle äärimmäisen meluisissa olosuhteissa, ei niillä täyden taajuuskaistan laulusoundia tehdä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|