Aihe: Studioon työharjoitteluun työnäytteellä? | 1 |
---|
|
Taustasta sen verran ,että kitaratunteja olen ottanut junnuna ja koskettimet tulivat mukaan siinä vaiheessa kun aloin tuottamaan musiikkia koneella. Musiikin teoriaa en paljoa ymmärrä ,mutta hetken näpyttelyllä mulla on tiedossa nappulat mitä painaa ,että saa kappaleeseen lisäarvoa. Musiikki on osittain samplepohjaista ja tällä osa-alueella uskonkin ,että minulla on paljonkin tietoa ja annettavaa. Työskentelen Ableton Live ohjelmistolla. Pro Toolsia kokeilin kuukauden koelisenssillä. Käytännössähän teen jo miksausta jokaisessa biisissä. Se vain tapahtuu kokonaan boksin sisällä virtuaali EQ:lla, Kompressoreilla jne jne.. same same but different? Täysi harrastelija en toki ole ihan levy-yhtiönkin kautta tullut julkaisu on plakkarissa ja uusi projekti päällä. En omista alan tutkintoa. Siksi haluaisinkin tietää onko mahdollista hakea miksaajan/äänittäjän paikkaa yksinkertaisesti niin ,että pyytää esim biisin raakileen erillisinä raitoina ja tekee siitä oman miksauksensa? Onko millään tavalla realistista (ilman suhteita siis), saada harjoittelupaikkaa tälläisellä kokemuksella? Jos ei, niin millaisia askeleita suosittelisitte minua ottamaan jotta voisin työllistyä alalle? | |
rogue24: En omista alan tutkintoa. Siksi haluaisinkin tietää onko mahdollista hakea miksaajan/äänittäjän paikkaa yksinkertaisesti niin ,että pyytää esim biisin raakileen erillisinä raitoina ja tekee siitä oman miksauksensa? Onko millään tavalla realistista (ilman suhteita siis), saada harjoittelupaikkaa tälläisellä kokemuksella? Tutkinnon puuttumista en pidä ongelmana. Jollekin se voi olla ns. "puoltava tekijä", mutta itselleni merkkaa enemmän "hakijan" lahjakkuus ja persoona. Toi studiopaikanhakeminen ei taida sen sijaan valitettavasti olla ihan noin iisiä. Tollaisessa raitojen jakamisessa kun on omat ongelmansa... Esim. artisti ei välttämättä halua raakamatskuaan ylimääräisiin korviin ollenkaan (eikä varsinkaan nettiin leviämään). Tai biisistä on muodostettu visio jo tuotantovaiheessa, ja sen toteuttaminen ulkopuolisella taholla sisältää liikaa epävarmuustekijöitä jne jne... Luulenpa, että paras tapa on toimittaa itse äänittämäänsä ja miksaamaansa kamaa studioon kuultavaksi, ja vakuuttaa studion setä osaamisellaan sitä kautta. Toi "itse äänittämäänsä" mukana siksi, että Suomen kokoisessa maassa ei miksaajan taidoilla studiossa vielä pitkälle mennä. Pienentyneet budjetit vaativat käytännössä sitä, että studion sedältä taittuu kaikki studiotyön osa-alueet. Ala on tällä hetkellä finanssien pyörteissä valitettavasti hiukan tiukoilla, ja ulkopuolisen työvoiman palkkaaminen ei ole useallekaan taholle kovin realistinen vaihtoehto. Jos ei, niin millaisia askeleita suosittelisitte minua ottamaan jotta voisin työllistyä alalle? Kopipeistaan ja muokkaan tähän alle otteita vastauksistani toisesta, miltei identtisestä ketjusta ("Audioinssit, mistä töitä") tuossa vähän alempana samalla palstalla... Vaikka sulla ei tutkintoa oliskaan, neuvot on aika samat silti... Studioduunin osalta tilanne on tällä hetkellä aika kehno. Tuotantobudjetit pienenee, työtilaisuudet (bändit äänittää itse, tai jo tutun teknikon kanssa) ja palkallisen työn mahdollisuudet siinä muassa. Ja kaveripohjan diilit ovat samaa luokkaa kuin aloittelevien bändien livehommissa (rahaa *ei olee*). Työharjoittelupaikan saattaa löytää hyvällä tuurilla ja käytöksellä (nekin kyllä alkaa olla kiven alla), mutta palkallista duunia (pitkänkään harjoittelujakson jälkeen) on vaikeampi löytää. Oman studion perustaminen on yksi vaihtoehto, mutta se vaatii pääomaa, ja ala on kovin kilpailtu ainakin isoimmissa kaupungeissa. Suosittelen vakavasti harkitsemaan hommia myös live-äänentoiston parissa, mikäli työllistyminen on tärkeä osa suunnitelmaa. Ei yhtä siistiä sisähommaa kuin studioduunit ja mustan laatikon kantaminen tulee tutuksi, mutta työtilaisuuksia on vallan erilailla. Kaikista helpointa molemmissa vaihtoehdoissa on, jos sulla on tuttuja kentällä (bändeissä tai em. firmoissa), jotka voi jeesata työn hankkimisessa. Jos ei ole, menee vähän hankalammaksi. Musiikin ja bändien kohdalla ei kannata olettaa, että heti pääsisi rahoihin käsiksi (koska budjetit on varsinkin aloittelijoilla aika nollatasolla), joten joku elättävä duuni ohella voi olla järkevä veto. Jos tuttuja ei jo ole, suosittelen baaritiskejä. Siellä ne muusikot pörrää. Riippuu myös aika paljon omasta ehdottomuudesta ja intresseistä miten toi työllistyminen menee. Jos esim. on päättänyt, että vain musiikkihommat ja studio kiinnostaa, voi olla aika hankalaa saada kuukausittaisia vuokrarahoja kasaan. Jos livehommat, seminaarit, huoltohommat jne. kiinnostaa ja taittuu, alkaa olla työsarkaa jo enemmän. Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. | |
Kiitos nopeasta vastauksesta. Voisin kyllä aloittaa vaikka live-äänentoistohommistakin. Äkkiä tulee mieleen vaikka nuorisotalot, baarit yms... Ja varsinaisesta palkkaamisestahan ei vielä ole kyse, työharjoitteluhan on käytännössä ilmaista työvoimaa työnantajalle. Enka tottapuhuen edes pidä tärkeänä työllistynkö samantien kyseiseen lafkaan harjoittelun jälkeen vaan tässä haalitaan lähinnä sitä tärkeää kokemusta jatkoa ajatellen. | |
Jos sulla on C1 kortti, se jeesaa jo paljon työtä hakiessa. Minkähänlaista sähköalan puolen hallintaa sinulla on ==> valopuolellakin on töitä. Sitten löytyy teatterit yms, joihin voit päästä avustajaksi. Monitoimitaloissa on äänitarkkailijoita, mutta monasti pienissä teattereissa on "tehostemestari", joka hoitaa sekä ääni- että valotyöt. Äänityspuolella veikkaan työllistymisen olevan tosi vaikeaa tällä hetkellä, sillä äänitteet eivät oikein "kannata". Yleensä myös äänityöt pienissä firmoissa tekee tuottaja itse tai jopa soittajat nykyisin. Alan koulutusta löytyy sekä keskiasteelta että korkeakoulutasolta, mutta parhaiten työllistyvät ihan ammiksen tai AMK:n käyneet laitteiden huoltajat, minun tietojeni mukaan. Myös laitteiden myyjillä menee kohtuullisesti. Kun puhut studioista, olet käytännössä tekemisissä aina PK-yrityksen/yrittäjän kanssa. | |
rogue24: Kiitos nopeasta vastauksesta. Voisin kyllä aloittaa vaikka live-äänentoistohommistakin. Äkkiä tulee mieleen vaikka nuorisotalot, baarit yms... Ja varsinaisesta palkkaamisestahan ei vielä ole kyse, työharjoitteluhan on käytännössä ilmaista työvoimaa työnantajalle. Enka tottapuhuen edes pidä tärkeänä työllistynkö samantien kyseiseen lafkaan harjoittelun jälkeen vaan tässä haalitaan lähinnä sitä tärkeää kokemusta jatkoa ajatellen. Työharjoittelu on työnantajalle myös koulutusta ja ohjaamista. Täyttääkseen ainakin työkkärin vaatimukset, työnantajan pitäisi pystyä tarjoamaan (1) työtehtäviä, (2) joita tehdessään työharjoittelija koulii itseään (3) järkevinä työaikoina (4) edes suht kokopäiväisesti... Nykyään, ja varsinkin tällä alalla, aika vaikeasti täytettävät kriteerit. Lisäksi on päänsäryt logistiikasta (aika harva haluaa lyödä studionsa avaimia harjoittelijan kouraan) jne... Mutta toi sun halu kerätä kokemusta on kuitenkin tärkein asia. Sillä pääsee pisimmälle, jos ei lannistu. Suosittelen tosiaan noita livehommia alkuun. Live- ja studiohommilla on yllättävän paljon yhteistä. Iästä riippuen nuorisotoimi voi olla toinen vaihtoehto, mutta siellä asioita ei luonnollisesti tehdä "ihan samalla tasolla" kuin ammattipiireissä... Tiskin taakse tosin pääsee helpommin. Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|