Aihe: Studioon työharjoitteluun työnäytteellä?
1
rogue24
26.06.2012 12:35:54
Taustasta sen verran ,että kitaratunteja olen ottanut junnuna ja koskettimet tulivat
mukaan siinä vaiheessa kun aloin tuottamaan musiikkia koneella. Musiikin teoriaa
en paljoa ymmärrä ,mutta hetken näpyttelyllä mulla on tiedossa nappulat mitä
painaa ,että saa kappaleeseen lisäarvoa. Musiikki on osittain samplepohjaista
ja tällä osa-alueella uskonkin ,että minulla on paljonkin tietoa ja annettavaa.
Työskentelen Ableton Live ohjelmistolla. Pro Toolsia kokeilin kuukauden koelisenssillä.
Käytännössähän teen jo miksausta jokaisessa biisissä. Se vain tapahtuu kokonaan
boksin sisällä virtuaali EQ:lla, Kompressoreilla jne jne.. same same but different?

Täysi harrastelija en toki ole ihan levy-yhtiönkin kautta tullut julkaisu on
plakkarissa ja uusi projekti päällä.

En omista alan tutkintoa. Siksi haluaisinkin tietää onko mahdollista hakea
miksaajan/äänittäjän paikkaa yksinkertaisesti niin ,että pyytää esim biisin raakileen erillisinä raitoina ja tekee siitä oman miksauksensa?

Onko millään tavalla realistista (ilman suhteita siis), saada harjoittelupaikkaa tälläisellä kokemuksella?
Jos ei, niin millaisia askeleita suosittelisitte minua ottamaan jotta voisin työllistyä alalle?
rogue24
26.06.2012 13:30:14
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Voisin kyllä aloittaa vaikka live-äänentoistohommistakin.
Äkkiä tulee mieleen vaikka nuorisotalot, baarit yms...

Ja varsinaisesta palkkaamisestahan ei vielä ole kyse, työharjoitteluhan
on käytännössä ilmaista työvoimaa työnantajalle. Enka tottapuhuen edes
pidä tärkeänä työllistynkö samantien kyseiseen lafkaan harjoittelun
jälkeen vaan tässä haalitaan lähinnä sitä tärkeää kokemusta jatkoa ajatellen.
nisumaka
27.06.2012 11:57:08
Jos sulla on C1 kortti, se jeesaa jo paljon työtä hakiessa. Minkähänlaista sähköalan puolen hallintaa sinulla on ==> valopuolellakin on töitä. Sitten löytyy teatterit yms, joihin voit päästä avustajaksi. Monitoimitaloissa on äänitarkkailijoita, mutta monasti pienissä teattereissa on "tehostemestari", joka hoitaa sekä ääni- että valotyöt. Äänityspuolella veikkaan työllistymisen olevan tosi vaikeaa tällä hetkellä, sillä äänitteet eivät oikein "kannata". Yleensä myös äänityöt pienissä firmoissa tekee tuottaja itse tai jopa soittajat nykyisin.

Alan koulutusta löytyy sekä keskiasteelta että korkeakoulutasolta, mutta parhaiten työllistyvät ihan ammiksen tai AMK:n käyneet laitteiden huoltajat, minun tietojeni mukaan. Myös laitteiden myyjillä menee kohtuullisesti.

Kun puhut studioista, olet käytännössä tekemisissä aina PK-yrityksen/yrittäjän kanssa.
Kallekorvola
27.06.2012 12:58:59
rogue24: Kiitos nopeasta vastauksesta.

Voisin kyllä aloittaa vaikka live-äänentoistohommistakin.
Äkkiä tulee mieleen vaikka nuorisotalot, baarit yms...

Ja varsinaisesta palkkaamisestahan ei vielä ole kyse, työharjoitteluhan
on käytännössä ilmaista työvoimaa työnantajalle. Enka tottapuhuen edes
pidä tärkeänä työllistynkö samantien kyseiseen lafkaan harjoittelun
jälkeen vaan tässä haalitaan lähinnä sitä tärkeää kokemusta jatkoa ajatellen.

Työharjoittelu on työnantajalle myös koulutusta ja ohjaamista. Täyttääkseen ainakin työkkärin vaatimukset, työnantajan pitäisi pystyä tarjoamaan (1) työtehtäviä, (2) joita tehdessään työharjoittelija koulii itseään (3) järkevinä työaikoina (4) edes suht kokopäiväisesti... Nykyään, ja varsinkin tällä alalla, aika vaikeasti täytettävät kriteerit. Lisäksi on päänsäryt logistiikasta (aika harva haluaa lyödä studionsa avaimia harjoittelijan kouraan) jne...

Mutta toi sun halu kerätä kokemusta on kuitenkin tärkein asia. Sillä pääsee pisimmälle, jos ei lannistu.

Suosittelen tosiaan noita livehommia alkuun. Live- ja studiohommilla on yllättävän paljon yhteistä. Iästä riippuen nuorisotoimi voi olla toinen vaihtoehto, mutta siellä asioita ei luonnollisesti tehdä "ihan samalla tasolla" kuin ammattipiireissä... Tiskin taakse tosin pääsee helpommin.
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)