Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kelanauhurilla tunnelmaa?
1
poopi
24.06.2012 10:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia nauhoituksia vaivannutta liiallista kliinisyyttä olisi nyt mahdollisuus päästä eliminoimaan kelanauhurilla.
Mitähän tämän kautta kannattaa kierrättää? Ei varmankaan kaikkia raitoja?
Rummut? Kaikki kilkattimet yhdessä vai vain esim. basari ja snare?
 
Mahdollisuuksia on varmasti olemassa monia mutta mitä foorumin käyttäjät ovat kokeilleet.
 
Mitä muuta tulee ottaa huomioon?
 
Hei vaan, jopas lähti!
Numb
24.06.2012 11:44:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mahdollisuus on valmiin miksauksen analoginen loppusilaaminen kelanauhurin läpi.
 
Yksittäisiä raitoja käsitellessä huomioonotettavaa ainain se, että kelanauha yleensä syö yläpäätä. Tämä on osa sita haluttua efektiä toki, mutta yksittäisten raitojen käsittelyssä voi johtaa siihen, että sitten yritetään eq:lla vääntää lisää yläpäätä, että saadaan raita istumaan miksaukseen.
 
Saattaapi riittää myös ihan jonkin yksittaisen tai parin raidan ajaminen kelan läp. Itse lähtisin liikkeelle esim bassosta ja kiippareista.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
GrooverMan
24.06.2012 15:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi yläpään syöminen riippuu hyvin paljon käytettävästä nauhurista. Hyvät ja hyvin säädetyt nauhurit eivät syö yläpäätä siinä määrin että sillä olis mitään merkitystä. Sitten taas jonkin harrastelijatason nauhurin läpi vetäminen on ehkä enemmän efektointia, ei kliinisen saundin poistamista.
 
Jos käytössä on joku ammattilaispeli joka on kuosissa, lähtisin ekana vetämään läpi laulua ja rumpuja. Miksei bassoakin. Ja lopuks koko miksaus läpi nauhurista, siinä ehkä saavuttaa eniten hyötyä ja suhteessa vähemmällä duunilla ku alkaa vetelemään isoa määrää raitoja erikseen.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
jannu
24.06.2012 18:47:10 (muokattu 24.06.2012 23:18:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin tähän maailmanaikaan kyllä siitä "kliinisyydestä" hankkiutumaan eroon vähän muillakin kuin kelanauhureilla. Kannattaa joskus vaikka kokeilla unohtaa kaikki mitä on oppinut äänittämisestä ja sekoilla vähän, mikittää ja äänittää asioita "väärin", prosessoida äänitysvaiheessa asioita rajustikin jne. Tietysti, jos pelottaa, niin vois siinä samalla rinnalla äänittää "oikein" ja "tylsästi", niin voi tehdä suorilta vertailua kahden eri lähestymistavan välillä ja päättää itse mistä tykkää.
 
:)
 
EDIT: Mut siis joo, kyllähän sitä mankkaakin kannattaa toki kokeilla.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
AoA
24.06.2012 23:09:29 (muokattu 24.06.2012 23:15:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaa kokeilla! Muista ajaa nauhalle tarpeeksi lujaa, älä katso mittareita, vaan kuuntele.
 
edit: niin, basari, snare, tomit, erikseen noita kannattaa kierrättää.
 
poopi
25.06.2012 08:47:04 (muokattu 25.06.2012 08:47:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki löytyy muitakin keinoja kliinisyyden tappoon mutta kun kerran on kelanauhuriin mahdollisuus niin haluan tämänkin kiven kääntää.
 
Nauhurina toimii Studer a810, käsittääkseni ihan laadukas peli. Kait lähden noilla kannuilla ja vokaaleilla liikkeelle. Jännää!
 
Hei vaan, jopas lähti!
GrooverMan
25.06.2012 11:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poopi: Toki löytyy muitakin keinoja kliinisyyden tappoon mutta kun kerran on kelanauhuriin mahdollisuus niin haluan tämänkin kiven kääntää.
 
Nauhurina toimii Studer a810, käsittääkseni ihan laadukas peli. Kait lähden noilla kannuilla ja vokaaleilla liikkeelle. Jännää!

 
No juu, toihan on käsittääkseni ihan viimesen päälle peli. Ja jos on aikaa hakea tollasella saundia, niin ehdottomasti kannattaa mielummin tolla pelata ku esim. jollain plugareilla.
 
Ton kanssa saa varmasti tovin vierähtämään, mutta mitä mukavimmalla tavalla, pidä hauskaa!
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Danko
25.06.2012 12:11:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poopi: Mitä muuta tulee ottaa huomioon?
 
Soundit kannattaa ekvata jo ennen raituria, silloin nauhasaturaatio puree optimaalisemmin. Slipperman teoksessaan Recording Distorted Guitars From Hell:
Tape compression/saturation work MUCH more effectively on very focused tones rather than 'everybody's welcome' ones. Think about it... If yer jamming a shitload of signal to tape and that signal contains a lot of 'schmotz'... yer gonna end up getting a lot less 'steadystate' type level than if you trim away EVERYTHING you don't want. That tape compression you're NOT optimizing is the coolest, cleanest and yes, WARMEST, type of 'lossless' compression you will EVER get. EVER. If you learn to shape that shit around and find out what your tape deck will, and will not, do before crapping out.... You can do some fucking DAMAGE.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
poopi
25.06.2012 15:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajoin testiksi valmiin miksauksen Studerin läpi ja yläpäätä tuntui tosiaan lähtevän reilusti. Lieneekö nauhalla tähän suuri merkitys? Kone on kalibroitu käyttämään BASF LGR 50:stä tai AGFA PEM 468:sia mutta tähän hätään oli tarjolla vain laatikollinen BASF PER 528:sia.
 
Äniwäys tuntuu siltä että olen oikeilla jäljillä nauhurin kanssa. Ainakin minun korvaani tämä pehmeämpi soundimaailma tuntui perin miellyttävältä.
 
Hei vaan, jopas lähti!
anapena
25.06.2012 18:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimagnetoinnin säätö ainakin c-kasettinauhureissa vaikuttaa juurikin diskanttitoistoon, varmaan sama säätö löytyy kelanauhureistakin. Sitten on vielä herkkyyden säätö, joka vaikuttaa mm. kohinanvaimentimen toimintaan. Tuossa ei varmaan sellaista ole, dolby, dbx? Yritä saada oikeaa nauhaa, tai sitten säädöt kohdilleen käyttämällesi nauhalle.
 
Rantsu
25.06.2012 18:57:22 (muokattu 25.06.2012 18:57:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kovemmalla tasolla äänität, sitä enemmän yläpää vaimenee, se on osa sitä analogitallennuksen epätäydellisyyttä. Äänitä kohinaa -20 dB VU -tasolla, ja vertaa sitä alkuperäiseen. Jos äänitetty kuulostaa kovin erilaiselta, niin säädöt on pielessä tai laitteessa jotain muuta häikkää.
 
Mitä nauhanopeutta muuten käytit?
 
multipaavo
25.06.2012 21:20:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syy:
kalibroitu käyttämään BASF LGR 50:stä tai AGFA PEM 468:sia mutta tähän hätään oli tarjolla vain laatikollinen BASF PER 528:sia.
 
Ja seuraus:
yläpäätä tuntui tosiaan lähtevän
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
poopi
26.06.2012 08:46:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei löydy kohinanvaimennuksia yms. toimintoja. Nauhanopeutena oli 7,5 ips.
 
Mutta vastaus tosiaan taisi tulla noissa edellisissä viesteissä eli tilaan Studerille huollon ja pengon varastoista lisää nauhoja.
 
Hei vaan, jopas lähti!
Numb
26.06.2012 10:10:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poopi: Nauhanopeutena oli 7,5 ips.
 
Parhaalle toistolle nauhanopeus maksimiin.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
GrooverMan
26.06.2012 15:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Parhaalle toistolle nauhanopeus maksimiin.
 
Näin juuri. Toisaalta jos haluaa vähän rouheampaa ja vintagempaa menoa kannattaa myös kokeilla noilla hitaammilla nopeuksilla. Aikanaan tein pohjaäänityksiä 24-raiturilla ja rockimpiin vetoihin monesti käytin sitä hitaampaa vaihtoehtoa. Ei hirveän iso ero, mutta hiemän vähemmän hifi-vaikutelma. Samoin niissä rockimmissa sydeemeissä jätin dolbyn käyttämättä.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
JoKo
29.06.2012 00:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaalle toistolle nauhanopeus maksimiin
 
Toki, mutta jos vaihtoehdot ovat 15 ja 30 ips niin se on enemmän makuasia.
 
konkelo
02.11.2013 19:41:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelut vanhan aiheen nostamisesta...
 
Mutta tuli tuossa mieleen kun itsekkin kelamankan hommasin, että jos olette käyttäneet sitä masteroinnin yhteydessä, että mihinkä väliin te olette sen yleensä laittaneet? Omassa tapauksessani siis teen kaiken prosessoinnin digitaalisesti ja tuolla mankalla haen analoogia sekaan, niin mietiskelin että teettetkö te niin, että ennen minkäänlaista prosessointia äänitätte valmiin miksauksen siihen ja sen jälkeen teette kaiken muun, vai ajatteko jo muutoin masteroidun biisin aivan viimeiseksi siihen?
 
Tämäkin tietenkin selviää enempi kokeilemalla, mutta kiinnostaisi kuulla muiden näkökulmia asiaan!
 
Spedemix
02.11.2013 20:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konkelo: Pahoittelut vanhan aiheen nostamisesta...
 
Mutta tuli tuossa mieleen kun itsekkin kelamankan hommasin, että jos olette käyttäneet sitä masteroinnin yhteydessä, että mihinkä väliin te olette sen yleensä laittaneet? Omassa tapauksessani siis teen kaiken prosessoinnin digitaalisesti ja tuolla mankalla haen analoogia sekaan, niin mietiskelin että teettetkö te niin, että ennen minkäänlaista prosessointia äänitätte valmiin miksauksen siihen ja sen jälkeen teette kaiken muun, vai ajatteko jo muutoin masteroidun biisin aivan viimeiseksi siihen?
 
Tämäkin tietenkin selviää enempi kokeilemalla, mutta kiinnostaisi kuulla muiden näkökulmia asiaan!

 
Voi tehdä sekä että. "Renderöidä" yksittäisiä raitoja mankan läpi (rumpuraidathan tunnetusti tykkää nauhasaturaatiosta). Pyöräyttää raidat (kaksitellen) mankan läpi niin ne miksaantuu hieman helpommin. Valmiin miksun kanssa mankka menee yleensä ihan viimeiseksi (kaikkien master EQ:jen ja kompuroiden jälkeen) ja täten miksulle annetaan "viimeinen silaus" (ja simuloitaan sitä saundia kun aikoinaan final mixit meni masternauhalle talteen ja masteroitiin/prässättiin niistä käsin).
 
No oho, tulipa kysymys luettua hätäisesti. Jos minua on (minun) masteroitaessa pyydetty pyöräyttämään mixu mankan läpi, yleensä olen sen tosiaan tehnyt ensimmäisenä ilman sen kummempia miettimättä. Mutta ihan samahan se on (näin semanttisesti) miten päin asiat tekee; ehkä lähinnä jo valmiiksi limitoidun (ja ditheröidyn) miksauksen pyörittäminen mankan läpi saattaapi olla vähän turhaa. Eli ehkä nyt ainakin ennen limitointia.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
konkelo
02.11.2013 20:35:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Voi tehdä sekä että. "Renderöidä" yksittäisiä raitoja mankan läpi (rumpuraidathan tunnetusti tykkää nauhasaturaatiosta). Pyöräyttää raidat (kaksitellen) mankan läpi niin ne miksaantuu hieman helpommin. Valmiin miksun kanssa mankka menee yleensä ihan viimeiseksi (kaikkien master EQ:jen ja kompuroiden jälkeen) ja täten miksulle annetaan "viimeinen silaus" (ja simuloitaan sitä saundia kun aikoinaan final mixit meni masternauhalle talteen ja masteroitiin/prässättiin niistä käsin).
 
No oho, tulipa kysymys luettua hätäisesti. Jos minua on (minun) masteroitaessa pyydetty pyöräyttämään mixu mankan läpi, yleensä olen sen tosiaan tehnyt ensimmäisenä ilman sen kummempia miettimättä. Mutta ihan samahan se on (näin semanttisesti) miten päin asiat tekee; ehkä lähinnä jo valmiiksi limitoidun (ja ditheröidyn) miksauksen pyörittäminen mankan läpi saattaapi olla vähän turhaa. Eli ehkä nyt ainakin ennen limitointia.

 
Joo tuo limitoinnin paikka oli se mitä mietiskelinkin! Kiitoksia! Täytyypä ruveta tekemään kokeiluja mikä pelaa parhaiten :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «