Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Joutuuko asentamaan uudestaan?
1 2
AleksiL
22.06.2012 21:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselen ehkä tyhmiä, koittakaa kestää..
 
Eli: tuolla "studiossa" on ikivanha kone, mihin on asennettuna ties mitä vst:itä sun muuta. Ens viikolla meinaan kuitenkin vaihtaa sinne uudemman koneen. Uudessa koneessa on käyttis yms. asennettuna, samoin ku vanhassa.
 
Varsinainen kysymys on, että joudunko asentamaan kaikki plugarit uudestaan tuohon uuteen kokoonpanoon, vai riittääkö että tungen vanhan koneen kovon uuteen ja sen jälkeen plugarit yms. toimivat kuten ennenkin?
 
Ei kauheesti huvittais kaikkea asentaa uudestaan, se on useamman päivän homma kuitenkin..
 
atheos
22.06.2012 22:04:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa se toimiakin ihan vaan heittämällä vanhan kovon uuteen koneeseen. Huom, saattaa.
 
Paremman lopputuloksen tosin saat lähtemällä liikkeelle puhtaasta asennuksesta udella koneella...
 
Laulaja on lyömäsoitin.
AleksiL
22.06.2012 22:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on vielä semmonen pien juttu, että tuo "uus" kone on ollut muussa käytössä jo pari vuotta, eli senkin kovo on täynnä ties mitä, joten ihan täysin puhdas asennus ei tule kyseeseen. Kyllähän tuo hyvää tekis, mut ei ole tarpeeks tilaa kovoilla että sais kaikki filut sinne talteen sen ajaks.
 
Noh, kokeilemallahan tuo selviää, ellei joku nyt osaa ihan varmaks sanoa että toimiiko vai ei :)
 
mattim
23.06.2012 03:31:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: Kyselen ehkä tyhmiä, koittakaa kestää..
 
Eli: tuolla "studiossa" on ikivanha kone, mihin on asennettuna ties mitä vst:itä sun muuta. Ens viikolla meinaan kuitenkin vaihtaa sinne uudemman koneen. Uudessa koneessa on käyttis yms. asennettuna, samoin ku vanhassa.
 
Varsinainen kysymys on, että joudunko asentamaan kaikki plugarit uudestaan tuohon uuteen kokoonpanoon, vai riittääkö että tungen vanhan koneen kovon uuteen ja sen jälkeen plugarit yms. toimivat kuten ennenkin?
 
Ei kauheesti huvittais kaikkea asentaa uudestaan, se on useamman päivän homma kuitenkin..

 
Itsenäiset VST plugarit toimivat. Sampleriiplugareiden kirjastot joutunet asentamaan uusiksii samoin kuin useimmat softat.
 
Matti
 
JPQ
23.06.2012 03:37:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin osa plugareista siirron jälkeen joutuu aktivoimaan uusiksi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
23.06.2012 20:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo ole vähän monesta kiinni... VST:t asentuvat usein automaattisesti käyttislevylle vakiokansioon, ja niiden mahd. kirjastot, preset-kansiot ym. voi asentaa oman maun mukaan. Jos tuo vanhan levyn kovo on käyttislevy, saattaa jo se aiheuttaa yllätyksiä, koska ymmärrän asian niin, että uudessa koneessa on jo käyttis ja se on käyttökunnossa (??).
 
Pelkkien .dll-tiedostojen siirto ei ole lummoinenkaan juttu, mutta kokonaisuus riippu siitä, millä politiikalla olet VST:t aiemmin sijoittanut. Jos vanhan koneen kovolla on vain dll:t ja kaikki muut VST:den kansiot, niin kovon siirto ja joidenkin uudelleenrekisteröinti saattaa hyvinkin riittää, mutta varaudu siihen, ettei homma kyllä toimi tuosta vain.
 
Minulla ei ole omakoht. kokemuksia siitä, kuinka kranttuja VST:t ovat toimimaan muualta, kuin käyttislevyltä. Jotain merkitystä sillä luulisi olevan, että ne niin usein haluavat (joskus vaativat) tulla asennetuksi käyttislevylle.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
AleksiL
23.06.2012 21:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:... Jos tuo vanhan levyn kovo on käyttislevy, saattaa jo se aiheuttaa yllätyksiä, koska ymmärrän asian niin, että uudessa koneessa on jo käyttis ja se on käyttökunnossa (??).
 
Juurikin näin on tilanne. Koitan poistaa siltä levyllä kaikki Xp:n tiedostot, oletan kyllä että kone toimii Seiskalla ihan normaalisti eikä vanha Xp:n asennus haittaa.
 
Noh, maanantainahan tuon näkee kun kytken tuon uuden kokoonpanon :)
 
Kalmo
24.06.2012 12:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja sellainen oleellinen seikka:
Ovatko sekä uusi, että vanha kone käyttäneet samanlaista käyttistä - 32 bit tai 64 bit?
Jos vanhan plugarit ovat 32 bittisiä ja uusi systeemi 64 bittinen, niin matkan tulee mutkia, ellet käytä musasoftaasi 32 bitin moodissa 64 bitin systeemissä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
AleksiL
24.06.2012 12:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Niin, ja sellainen oleellinen seikka:
Ovatko sekä uusi, että vanha kone käyttäneet samanlaista käyttistä - 32 bit tai 64 bit?
Jos vanhan plugarit ovat 32 bittisiä ja uusi systeemi 64 bittinen, niin matkan tulee mutkia, ellet käytä musasoftaasi 32 bitin moodissa 64 bitin systeemissä.

 
Tuotapa en tullut ajatelleeksi. Vanha systeemi on 32-bittinen, ja uus 64-bittinen.
 
Eli kiroilukshan tämä projekti näkyy menevän, mutta kunhan ees tärkeimmät jutut saa toimimaan niin oon tyytyväinen, ei tuu liikaa taukoo musan tekemisessä.
 
Grugi
24.06.2012 16:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En näe muuta järkevää vaihtoehtoa kuin asentaa koko paska puhtaalta pöydältä niin silloin on mahdollisuus että homma toimii, muulla kikkailulla saa todennäkösesti vain rupia sinne.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
AleksiL
24.06.2012 17:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: En näe muuta järkevää vaihtoehtoa kuin asentaa koko paska puhtaalta pöydältä niin silloin on mahdollisuus että homma toimii, muulla kikkailulla saa todennäkösesti vain rupia sinne.
 
Seiskaa (+ sen käytössä kertyneitä tiedostoja ja ohjelmia) en kyllä ala asentamaan alusta, ihan siks ettei mulla ole riittävästi kovotilaa mihin siirrellä tiedostoja. Musaohjelmat lienee sit kai pakko asentaa kaikki uusiks, eipö ole vapaa-ajan kanssa ongelmia :D
 
Ukkovaari
24.06.2012 18:32:38 (muokattu 24.06.2012 18:39:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa puhuttiin 32bit ja uudesta 64bit käyttiksestä ja että voi tulla ongelmia jne.
 
- toki voi tulla ongelmia mutta ihan omakohtaisesti voin kertoa, että mun kaikki 32 bittiset softat mukaanlukien musasoftat toimivat uudessa 64bittisessä käyttiksessä eikä ongelmia ole tämän suhteen ollut kertaakaan joten ei nyt kannata heti ajatella että homma menee per...sii...lleen ;-)
 
Mä sanoisin, että suht hyvin 64 bittinen käyttis pyörittää 32 bittisiä sovelluksia.
 
Sitten mitä tulee tuohon, että pitääkö asentaa käyttis puhtaalle alustalle vaiko ei mä olen Grugin kanssa ihan samoilla linjoilla että paras vaihtoehto on asentaa puhtaalle alustalle eli ei siis vanhan päälle.
 
Mitä tulee sitten tuohon, että vanhasta koneesta kovalevy suoraan uuteen käyttikseen ja toimiiko siinä vanhassa olevat ohjelmat suoraan, mä veikkaisin kyllä että melko varmasti ei toimi ja asiaan vaikuttaa mm. seuraavat asiat:
 
- vanha käyttis 32 bittinen ja uuden käyttis 64bittinen joten joutuu kyllä ajureissa varmasti viilailemaan asioita.
- vanha käyttis on ollut koneessa jossa on tietenkin eri rauta kuten näyttis, äänikortti, prossun ym. ohjaimet, muistit sun muuta ja uudessa koneessa on eri rauta ja tämä ero kyllä aiheuttaa varmasti myös viilaamisen tarvetta siinä, että vanhan koneen kovalevyllä olevat ohjelmat toimisi
- lisäksi ohjelmat viittaavat ihan eri paikkaan eli ei ne löydä tarvitsemaansa kun viittaukset on ihan eri paikkaan kuin uudessa käyttiksessä.
 
Jos nyt haluaa päästä asiassa "helpommalla" niin uusi kone, siihen uusi asennus puhtaalle alustalle ja sen jälkeen sinne asennetaan ne ohjelmat mitä tarvitaan ja tuodaan sitten ns. tiedostot joita käsitellään varmistuksesta.
 
Mun mielestä vanhan tuominen uuteen ja vanhan päälle asentaminen tässä tapauksessa on vain ongelmien kerjäämistä, koska vaikka se uuden puhtaalle pöydälle asentaminen tuntuu että aikaa kuluu niin ehkä kuitenkin kannattaa miettiä paljonko aikaa palaa sitten kun yrittää hikoilla ja oikoa ongelmia, jotka kenties eivät edes selviä.
 
Ei mulla muuta tällä erää, toivottavasti annoin ainakin jotain ajateltavaa asian suhteen josta ois hyötyäkin.
 
JPQ
24.06.2012 20:20:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: Seiskaa (+ sen käytössä kertyneitä tiedostoja ja ohjelmia) en kyllä ala asentamaan alusta, ihan siks ettei mulla ole riittävästi kovotilaa mihin siirrellä tiedostoja. Musaohjelmat lienee sit kai pakko asentaa kaikki uusiks, eipö ole vapaa-ajan kanssa ongelmia :D
 
Ja minimoimalla plugarimääränsä auttaa paljon.:) Toki ärsyttää että omaa tyyliä parhaiten vastaavien asennus ei ole nopea juttu joskin sitä haavelistaansa joutuu ehkä supistamaan vielä lisää jolloin osa ideoista joudutaan hyllyttämään........
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Aki
26.06.2012 00:39:36 (muokattu 26.06.2012 00:41:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla ei ole riittävästi kovalevytilaa asennustiedostoille, sulla luultavasti ei ole riittävästi tyhjää tilaa käyttiksen kovalevyllä järjestelmän sujuvaan pyörittämiseen. Kovalevyt on sen verta halpoja että ulkoisen kovalevyn hankkiminen varmuuskopioille ja juuri tällaisia tilanteita varten on enemmän kuin perusteltua.
 
Käyttiksen asentaminen vanhan päälle, kovon siirtäminen uuteen koneeseen, prossun vaihtaminen yms onnistuu vain harvoin ilman täydellistä käyttiksen uudelleenasennusta. Helpoimmalla pääsee kun lähtee aina puhtaalta pöydältä.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
AleksiL
26.06.2012 04:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Käyttiksen asentaminen vanhan päälle, kovon siirtäminen uuteen koneeseen, prossun vaihtaminen yms onnistuu vain harvoin ilman täydellistä käyttiksen uudelleenasennusta. Helpoimmalla pääsee kun lähtee aina puhtaalta pöydältä.
 
Nyt on jossain vaiheessa tajuttu väärin koko juttu, tarkotus on siis vaan lisätä tuo vanha kovo jo toimivaan kokoonpanoon, ei ole mitään aikeita asentaa käyttistä uudestaan mihinkään.
 
"Uudessa" koneessa siis Seiska pyörii moitteetta, siihen vain olisi tarkoitus lätkäistä vanha kovo kylkee ja katsoa että toimiiko ohjelmat.
 
Ilmeisesti en kovin hyvin ole tätä selittänyt kun tuota puhtaasta asennuksesta aloittamista on tarjottu niin kovin :) Vai oonko mä vaan tyhmä? Kyllähän tuo Seiska mun puolesta saa olla ihan rauhassa kun kerta toimii.
 
Kiitos muuten kaikille keskusteluun osallistuneille, paljon on tullu hyvoö vinkkejä!
 
Aki
26.06.2012 09:12:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: tarkotus on siis vaan lisätä tuo vanha kovo jo toimivaan kokoonpanoon
 
jos meinaat lisäkovalevyksi, niin toki, toimii hyvin. Mutta jos haluat käyttöjärjestelmän siirtää eri kovalevylle kuin millä se on nyt, niin luultavasti ei toimi ilman käyttiksen uudelleenasennusta.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Ukkovaari
26.06.2012 10:34:04 (muokattu 26.06.2012 10:36:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: siihen vain olisi tarkoitus lätkäistä vanha kovo kylkee ja katsoa että toimiiko ohjelmat.
 
Osa ohjelmista voi toimia jos ne toimivat itsenäisesti ilman että niissä on viittauksia käyttikseen mutta osa ohjelmista ei toimi kun toimiakseen niiden sidospinnat (viittaukset) käyttikseen eivät toimi eli eivät toimi sen takia koska ne viittaavat vanhan koneen käyttikseen eivätkä uuden koneen käyttikseen.
 
Erillainen rauta ja ajurit saattanevat aiheuttaa harmaita hiuksia vanhalla kovolla olevissa ohjelmissa.
 
Mitään ei siinä häviä jos sen vanhan kovon kytkee uuteen, tuleehan kokeiltua mikä siltä toimii ja mikä ei ja sitten näkee sen mitä mahdollisesti joutuu vielä viilailemaan.
 
Klezberg
26.06.2012 19:11:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös windowsissa ole sekin että ohjelmaa asennettaessa sen tiedot ja asetukset menevät registryyn. Ja se on siellä käyttislevyllä. Kun siihen lätkäisee toisen levyn rinnalle, niin eihän siellä registryssä ole mitään tietoja näistä ohjelmista. Eihän winukassa muutenkaan pysty tuomaan asennettuja ohjelmia koneesta toiseen, juuri tästä syystä.
 
Macissä ja linuxissa tämmöisen pitäisi kyllä onnistua, tietyin varauksin, ohjelma tai sen kansio pitää itse kaiken tarpeellisen sisällään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
AleksiL
27.06.2012 14:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: ...Macissä ja linuxissa tämmöisen pitäisi kyllä onnistua, tietyin varauksin, ohjelma tai sen kansio pitää itse kaiken tarpeellisen sisällään.
 
Eipäs nyt lähdetä tuolle linjalle ollenkaan ;DD
 
Jotain jo asentelin ennenku oon sitä vanhaa kovoa ees asentanu, en usko että se toimii kuitenkaan. Ja niinku JPQ ehdotti, less is more, tuleepahan karsittua pois noita mitä ei niin käytä.
 
Klezberg
27.06.2012 14:25:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: Eipäs nyt lähdetä tuolle linjalle ollenkaan ;DD
 

 
Ei ollut tarkoitettu ehdotukseksi eikä muutenkaan arvostuskysymyksenä. Itse käytän kaikkia kolmea käyttistä. Tarkoitus oli vain valottaa tätä yksityiskohtaa. Winukassa sovellusten tiedot on keskitetysti käyttiksen hallussa, softia ei voi noin vain siirtää vaan ne pitää asentaa. Unix-pohjaisissa käyttiksissä sovellukset ovat kutakuinkin itsenäisiä ja ne useimmiten pystyy siirtämään koneesta toiseen.
 
Siis kun tajuaa kummatkin vaihtoehdot, niin ymmärtää paremmin mistä on kysymys.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «