Aihe: Fruity Loops 4 ja erikoisemmat aika-arvot?
1
JoeHans
18.04.2004 17:26:14
Latasin vastikään kyseisen ohjelman ja pikaisella tutkimisella en löytänyt mahdollisuutta muutta yhden "palikan" aika-arvoa. En epäilekkään, etteikö tämä olisi tässä jotenkin mahdollista, mutta oma tarkkanäköisyyteni, tai osaamiseni ei riittänyt löytämään tätä vaihtoehtoa.
Osaisiko joku kokeneempi käyttäjä neuvoa mistä saan vaihdettuja aika-arvoja?
"Twenty dollars!? But I wanted a peanut!" -Homer J. Simpson
Järvihirviö
19.04.2004 01:53:36
Hyvä kun osaa käyttää edes koko saatanan ohjelmaa.
d-iivil
19.04.2004 16:09:57 (muokattu 19.04.2004 16:10:15)
Hyvä kun osaa käyttää edes koko saatanan ohjelmaa.
Ja siinäkö oli sitten loistava vastauksesi... ei hyvää päivää.

Mutta valitettavasti en minä(kään) pysty ongelmassasi auttamaan, ei ole fruity tuttu softa minulle :-/
lindo
19.04.2004 18:25:00 (muokattu 19.04.2004 18:28:03)
Latasin vastikään kyseisen ohjelman ja pikaisella tutkimisella en löytänyt mahdollisuutta muutta yhden "palikan" aika-arvoa.

Mietin että mitäköhän tuo "aikaarvo" mahtaa tarkoittaa...
Tarkoitatko että kuinka kauan yks nuotti kestää? vai mikä on tuo "palikka".
Mä olen aika kokenut käyttäjä... tai luulen ainakin niin, heh heh, onko kyseessä FL Studio ja mikä versio, "Producer" vai karvalakki? ;)

edit:
Katselin tossa vähän ja ajattelin nyt vaikka koettaa tarjota tällasta:
insert channel-> (esim.boo bass->send to piano roll->sitten vaan hiirellä vetelet niin kauas kun näyttö riittää...
I don't belive anything, if i don't see it first
JoeHans
19.04.2004 23:39:34
Mietin että mitäköhän tuo "aikaarvo" mahtaa tarkoittaa...
Tarkoitatko että kuinka kauan yks nuotti kestää? vai mikä on tuo "palikka".
Mä olen aika kokenut käyttäjä... tai luulen ainakin niin, heh heh, onko kyseessä FL Studio ja mikä versio, "Producer" vai karvalakki? ;)

edit:
Katselin tossa vähän ja ajattelin nyt vaikka koettaa tarjota tällasta:
insert channel-> (esim.boo bass->send to piano roll->sitten vaan hiirellä vetelet niin kauas kun näyttö riittää...

Eli minulla on siis FL Studion demoversio.
Koitanpa havainnollistaa probleemaa vielä hieman käytännönläheisemmin.

Käytän ohjelmaa ainoastaan rumpujen tekoon ja kun teen komppeja, niin FL antaa sijoittaa yhden iskun korkeintaan 16-osaksi, joka on yksi tuollainen 'lokero' tuossa raidalla. Mutta sanotaanpa vaikka, että haluaisinkin tehdä esim. fillejä, joissa olisi triplettejä, tai vaikka 32-osia, niin hommapa ei luonnistukkaan. Eli miten saisin muutettua yhden tuollasen 'palikan' vastaamaan vaikka yhtä 32-osaa?
Antti1
20.04.2004 09:10:53
Eli miten saisin muutettua yhden tuollasen 'palikan' vastaamaan vaikka yhtä 32-osaa?

Tuplaat koko biisin tempon ja laitat iskut puolet harvempaan.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Mohla
20.04.2004 13:25:22

Itse tykkään ainakin laittaa oikeastaan kaiken aina pianorollille. Ei tarvitse kikkailla sen enempää tempojan tai muiden kanssa.

Toisaalta työstän biisit muutenkin pääasiassa Fruityllä, joten jos ne biitit siirtää johonkin muuhun softaan jälkeen päin, niin eikai tuo temmolla kikkaileminenkaan haitanne.
Patternin pituuden voi muuten tosiaan muutta vaikka 64:ksi.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
lindo
20.04.2004 18:21:08
No ei nuita triplejä ja muita siihen kuitenkaan voi laittaa. Menee leikkimiseksi muutenkin.

Helvetti kun menee vaikiaksi... heh heh... muistaisin että yritin itse (teen myös enimmäkseen vaan rumpuja) kerran pään puhki laittaa 4/4 tahtiin trioli fillin eikä kyllä onnistunut millään.

Ei siellä piano rollissakaan pysty rumpu samplejen aika arvoja muuttamaan, ikävä kyllä.

Mä sanoisin että vaihda softaa :)
Mutta palaan asiaan jos keksin tuohon ratkaisun.
lindo
20.04.2004 19:53:10
Se ratkaisu on laittaa piano rollissa vaan niitä palikoita päällekkäin niin pienillä väleillä että se menee siihen 32, jos ei muuten niin SNAP toiminnosta se NONE päälle niin voit vedellä iskuja freehand meiningillä!
taakilaiho
21.04.2004 14:13:38

Älä suotta vaihda parasta musiikin tuotanto-ohjelmaa jonka käyttöliittymä hipoo täydellisyyttä huonompaan itäsaksasoftaan (esim logic).

Ratkaisu on näet muutaman klikkauksen päässä:

Iske palikka piano rollille ja tuplaklikkaa sitä, näet nuotin ominaisuudet. Sieltä voit määrittää nuotille 1/384 tarkkuudella pituuden sekä sijainnin tahdissa.

Havannointiin: http://www.perjantai13.com/nuotin_ominaisuudet.jpg

Jos tämä ei riitä tai haluat lätkiä suoraan esim 1/64 palikoita rollille, vaihda projektikohtaisen aikakoodin arvo suuremmaksi seuraavasti:

OPTIONS > PROJECT GENERAL SETTINGS > TIMEBASE (ppq)
kjh
22.04.2004 08:18:53
Trioleita saa myös browserista step sekvensseriin
Browser
->Humanizing Presets
-->Grooves
--->Triplets
- vedät tuon Triples presetin vapaaseen kanavaan
- kanavassa valitset kolme ensimmäistä täppää, joista sitten
tulee tripletti (neljäs jätetään valitsematta)
- tuosta kanavasta voi sitten graph editistä tutustua shift
arvoihin joilla tempun voi tehdä muuallakin

Tuon Piano Rollin käyttöönkin löytyy esimerkki kun
vetää browserista sopivaan kanavaan
Browser
->Scores
-->Quantization
--->Snap
----->Third-beat

Browserin sisältöön kannattaa jokaisen flooperin tutustua
perusteellisesti.

Karri
lindo
23.04.2004 12:07:27 (muokattu 03.03.2005 16:06:00)
Jaa mitäkö meinaa...
heh heh, no ehkä lähinnä sitä että eikö tuossa nyt ole aika dance/techno setti oletuksena kun sen ekan kerran avaa, vai oliko se joku hip hop tässä uudessa?
Mulla oli eka versio tuosta tuo 2 ja se oli sillon ainakin täynnä tuota em. juttua, ja esim. kaikki biisit mitä siinä oli mukana oli sitä itteään :)
Niin ja onhan tässä uusimmassakin aika tavalla kaikkea mitä nuo konemusa ukot/akat tykkää käyttää... kai. (tosin mulla on yks konemusa velho kaveri joka sano että FL on ns. lelusofta)
Eihän mulla ole niitä mitään vastaan ja nyt kun ei tarvii enää pysyä samassa tahtilajissa koko biisin ajan tms. niin pienillä säätelyillä tuosta saa ihan mukavan kaverin itelleen.

Niin ja takaisin siihen asiaan... duunasin eilen sellaset härpätykset että siinä oli varmaan einakin noita 32 osia (virveli filli) ja tempo ei ollut kuitenkaan kuin 120, ja tein siis piano rollissa (joka muuten sekin on noita konemusa termejä, vai onko?).

Sen jälkeen tein sellasen Ringo Starr pudotuksen, vai miksi sitä sanotaan... hmmm ... biisi on tuo Ticket To Ride, eli se A osan rumpu juttu josta ko. mies on kuuluisa.
Eli siinä ne iskut tulee jotenkin oudosti epä tahdissa (joku rumpali voi nyt korjata tähän että miksi sitä oikeesti kutsutaan) ja kyllä mä ainakinsain kuulostamaan lähes yhtä "epä tahtiselta".
Mohla
28.04.2004 13:16:48

Niin ja onhan tässä uusimmassakin aika tavalla kaikkea mitä nuo konemusa ukot/akat tykkää käyttää... kai.
No, tiedän minä ihmisiä jotka tekee jotain trancemättöä Pro-toolsin kanssa, joten eiköhän semmosta sälää ole vähän pakko olla kun joka ohjelmassa, kun kuitenkin tietokoneavusteisesta musiikin tekemisestä puhutaan. Niin, ja pianoroll on minkä tahansa tallaisen softan perussanastoa.

Itse en ole koskaan kuunnellut tai tehnyt mitään tasabiitti kamaa (paitsi yhden biisin, joka on kylläkin ambienttia) ja käytän silti Fruitya pääasiassa kaiken musan tekemiseen bänditouhujen ulkopuolella.

http://kotisivu.mtv3.fi/jari.jarinen/ringofall.mp3
Vaan olipa aika kasarivirveli! Kuulosti vähän aikaa joltain dingon biisin alulta. Ei, vaan tuo soudin nyt vähän häiritsi, mutta kyllä tuo melkein rumpalista jo menisi.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
lindo
28.04.2004 21:03:10 (muokattu 28.04.2004 21:28:39)

Vaan olipa aika kasarivirveli! Kuulosti vähän aikaa joltain dingon biisin alulta. Ei, vaan tuo soudin nyt vähän häiritsi, mutta kyllä tuo melkein rumpalista jo menisi.

No tsori, heh heh, se nyt sattu oleen eka sample joka siihen tupsahti...niin ja oli muuten 90 luvulta kuitenkin kotosin tuo sample, O Osbournen Ozzmosis levyltä ;)

Korjasin tuon loopin, kuuntele uudestaan, nyt on "diukka" virveli. :)
http://kotisivu.mtv3.fi/jari.jarinen/ringofall2.mp3
JoeHans
01.05.2004 14:49:52
Ah, kiitoksia kovasti kaikille vastanneille. Ei ole ollut tässä aikaa kokeilla näitä jippoja, mutta nyt vapun kunniaksi voisin uhrata sen verta aikaa tähän, että kerkeän kokeilla näitä tarkkemmin. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)