Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 518 19 20 21 2247 48 49 50 51
KariS
14.05.2012 23:43:47

stnprkl:
Ja tosiaan digilauta mis ei oo moottoroituja liukuja on mun mielestä käsittämätöntä kuin myös toi et kaikki kanavat ei oo samanlaisia.

Öh, moottoriliu'ut puuttuu ja pari tonnia hinnasta joo... :-)
Mut että kanavat ei oo samanlaisia? Que?

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
rintapek
14.05.2012 23:54:08

stnprkl: Ankkurikskin on kevyt...

Anteeks taas offtopic, mut tost asiasta aikanaan käytiin kollegan kans ns. akateeminen väittely. Mä esitin, et kaikki maailman kamat on kalastustarvikkeita. Ne, mitkä kelluu on kohoja ja ne mitkä uppoaa on verkonpainoja. Ne, mitkä sulaa on jompiakumpia, mut huonolaatuisia.
Kollega pani paremmaksi. Hänen mielestään on vain leluja. Eri ikäisille.
One kind of music only - the good kind
Sami_T
15.05.2012 00:00:13 (muokattu 15.05.2012 00:12:08)

Krisse82: Tai sitten vain reitittää sen sinne ryhmään, painamalla yhtä nappia.

Juu mutta ryhmästä se efekti ei mee sinne auxiin (esmes nappeihin), kanavasta tai aux inputista menee. Ja sinne kanavaan tms. sitä efektiltä palaavaa asiaa ei saa mun nähdäkseni Studiolivessa hyppäämään kuin johtovirityksellä.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Sami_T
15.05.2012 00:22:04

stnprkl: Oonks mä ny ymmärtäny oikein? Eli tos ei oo moottoroituja fadereita eikä efektejä saa prenä auxeihin, jos ei reititä laudan ulkopuolella käymään. Mitä v****a. Mitäs tollasella laudalla sit voi tehä? Ankkurikskin on kevyt.
Harvase päivä joku kyselee et kuin tolla taittuu mikäkin ja aina on vastaus et periaatteessa ei onnistu, mut silleen vähän kikkailemalla saattaa taipua :)

Juu ei siinä oo kuin ihan basic toiminnot ja hommat on suunniteltu tehtäväksi just sillä yhdellä (tehtaan sedän) erikoisella tavalla. Jos haluut esim. inputista yksi laulun splitattua kanaviin yks ja kaks niin ei onnistu sekään. Tarvii y-piuhan...

24-kanavaisella voi jotain yksinkertaisia hommia tehdä, pienemmissä malleissa on se dynamiikkaprossuosasto sössitty niin että niiden kanssa on jo sitten todella haikeeta.

Sitä saa mistä maksaa, jälleen kerran.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
stnprkl
15.05.2012 00:31:43
KariS: Öh, moottoriliu'ut puuttuu ja pari tonnia hinnasta joo... :-)
Mut että kanavat ei oo samanlaisia? Que?

/Kari

Eikös se nyt tässäkin keskustelussa oo tullu selväks et efektipaluut ei toimi samalla tavalla kun inputtikanavat. Jos siis näin on ni onhan ne erilaisia keskenään. Ja todellakaan mulle ei tarvii tulla tarjoomaan yhtään digilautaa ilman moottorifeidereitä.
Viltsu audiokantaja
Macc29
15.05.2012 21:42:00
No huh, herättipä tämä kysymys tunteita. osin syystäkin. Mutta kai se hinta jossakin näkyy. Jos nuo puutteet ei harrastajabändille ole deal breaker, niin kyllä se on _ihan_ toista kuin esimerkiksi bändin aiempi Behringer + sekalaista räkkikamaa. Mullekin paljon helpompaa miksailla ja laitella kamat soittokuntoon. Lisäksi ei saa unohtaa sitä iPad-juttua - se todella toimii ja on aika mukavaa:)

Laite on kaukana täydellisestä mutta toimii kuitenkin, jos ei vaadi että kaikki menee just niinkuin haluaa. Eihän tämä ole pro-porukalle, gurut täällä ihan turhaan vetää Jalostajan hernekeittopurkkia nenään.
Locrian
15.05.2012 22:53:57
Macc29: No huh, herättipä tämä kysymys tunteita. osin syystäkin. Mutta kai se hinta jossakin näkyy. Jos nuo puutteet ei harrastajabändille ole deal breaker, niin kyllä se on _ihan_ toista kuin esimerkiksi bändin aiempi Behringer + sekalaista räkkikamaa. Mullekin paljon helpompaa miksailla ja laitella kamat soittokuntoon. Lisäksi ei saa unohtaa sitä iPad-juttua - se todella toimii ja on aika mukavaa:)

Laite on kaukana täydellisestä mutta toimii kuitenkin, jos ei vaadi että kaikki menee just niinkuin haluaa. Eihän tämä ole pro-porukalle, gurut täällä ihan turhaan vetää Jalostajan hernekeittopurkkia nenään.

Noni. Eli lopputulos tän tiskin osalta lienee: Kyllähän tolla vetää mut ammattilaisella menee herne nenään nopeesti?
Niinpä niin...
LHU
15.05.2012 23:11:39 (muokattu 15.05.2012 23:12:07)
Macc29: Eihän tämä ole pro-porukalle, gurut täällä ihan turhaan vetää Jalostajan hernekeittopurkkia nenään.

En mä ainakaan ole vetänyt hernettä nenään, tosin en ole tietääkseni myöskään mikään guru, ihmettelen vain. Käsittääkseni digitiskin toimintaperiaate nimenomaan on, että laite tekee perusasiat ilman että tarvitaan ulkoisia kytkentöjä. 80-luvulla oli päätevahvistimia mitkä sai bridge-modeen yhdistämällä kanavat plugipiuhalla. Mutta että digimikserissä ohjaillaan signaalia piuhalla elikkäs analogisesti on kummallista, todella kummallista.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
stnprkl
16.05.2012 00:04:37
Macc29: No huh, herättipä tämä kysymys tunteita. osin syystäkin. Mutta kai se hinta jossakin näkyy. Jos nuo puutteet ei harrastajabändille ole deal breaker, niin kyllä se on _ihan_ toista kuin esimerkiksi bändin aiempi Behringer + sekalaista räkkikamaa. Mullekin paljon helpompaa miksailla ja laitella kamat soittokuntoon. Lisäksi ei saa unohtaa sitä iPad-juttua - se todella toimii ja on aika mukavaa:)

Tässä nyt on meininki se et harrastajat puhuu harrastajatason laitteista ja ammattilaiset ammattilaitteista ni väistämättäkin käy jossain kohden niin et keskustelijoiden ajatusmaailmat ei kohtaa. Ei tässä nyt varsinaisesti kukaan oo hernettä vetäny nenään, mut sekin on myös selvinny et kaikki vehkeet ei kelpaa esmes mulle työkaluiks.

Tässähän on myös tää hintahaarukkakysymys. Mun mielestä digimikseri joka maksaa alle 20 000 on edullinen elikkäs kohtuuhintanen jos laite tekee sen mitä mä siltä odotan. Jollekkin toiselle taas 2000 euroa on liikaa, mut silti sinne kuuhun pitäs päästä, tai edes kiertoradalle.

Itse luonnollisestikin puutun noiden laitteiden ominaisuuksiin ja mahdollisiin puutteisiin omasta näkökulmasta. Ja se mun näkökulma on se et mä teen noilla vehkeillä ammatikseni ihan päivittäin töitä. Itsehän en myöskään ole ikinä omistanut yhden yhtä mikseriä enkä toivottavasti tule omistamaankaan vaan vetelen vain ja ainoastaan keikkapaikkojen ja vuokrafirmojen kalustolla.

Jeah
Viltsu audiokantaja
cozmo
16.05.2012 00:20:09

stnprkl: Tässä nyt on meininki se et harrastajat puhuu harrastajatason laitteista ja ammattilaiset ammattilaitteista ni väistämättäkin käy jossain kohden niin et keskustelijoiden ajatusmaailmat ei kohtaa. Ei tässä nyt varsinaisesti kukaan oo hernettä vetäny nenään, mut sekin on myös selvinny et kaikki vehkeet ei kelpaa esmes mulle työkaluiks.

Tässähän on myös tää hintahaarukkakysymys. Mun mielestä digimikseri joka maksaa alle 20 000 on edullinen elikkäs kohtuuhintanen jos laite tekee sen mitä mä siltä odotan. Jollekkin toiselle taas 2000 euroa on liikaa, mut silti sinne kuuhun pitäs päästä, tai edes kiertoradalle.

Itse luonnollisestikin puutun noiden laitteiden ominaisuuksiin ja mahdollisiin puutteisiin omasta näkökulmasta. Ja se mun näkökulma on se et mä teen noilla vehkeillä ammatikseni ihan päivittäin töitä. Itsehän en myöskään ole ikinä omistanut yhden yhtä mikseriä enkä toivottavasti tule omistamaankaan vaan vetelen vain ja ainoastaan keikkapaikkojen ja vuokrafirmojen kalustolla.

Jeah

Alle 20 000€ on edukas jos joku muu omistaa sen, mutta 2000€ on jo aika paljon kun sen itse maksaa. ;) (Erään Yleläisen näkökulmasta Vista 5 oli kuulemma halpa digimikseri)

Ihan hyviä pointteja sulla laitteeseen(/laitteisiin) liittyen ja monelta osin komppaan niitä. Esim. miksi juuri tuon studioliven suunnittelussa on tehty joitain jänniä päätöksiä.

Toisaalta tarvitseeko tuosta tai mistään muustakaan mikseristä ajatella, että tekeekö se niitä asioita mitä "digimikserit" yleensä tekee, vaan ajattelisi sillä tavalla, että kyseessä on mikseri (pohtimatta millä tavoin summaus tapahtuu) ja siinä nyt sattuu olemaan tietyt ominaisuudet. Sitten on kunkin keskenään pohdittava, että soveltuuko laitteeseen paketoidut ominaisuudet omaan työhön tai kyseessä olevaan työtehtävään. Sen jälkeen pohtia, että onko valmis maksamaan kyseisistä ominaisuuksista sen verran kuin valmistaja pyytää. Ja jos ei, niin mitä muuta sillä rahalla saa?

Nämä ajatukset siis ton perusteella kun sanoit, että "ei tarvitse tarjota digitiskiä missä ei ole moottoriliukuja", miksi moottorittomat liu'ut olisi ok jos laite olisi analoginen?

Studiolivestä sen verran, että ton 24-kanavaisen hinnalla saisi esim yamahan 01v:n ja reilu 400 litraa kaliaa vielä päälle.
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Lennu
16.05.2012 01:50:43

cozmo: Studiolivestä sen verran, että ton 24-kanavaisen hinnalla saisi esim yamahan 01v:n ja reilu 400 litraa kaliaa sinne sisälle.
no is any good musics maked anymore...
multipaavo
16.05.2012 04:33:07

cozmo: (Erään Yleläisen näkökulmasta Vista 5 oli kuulemma halpa digimikseri)

Erään toisen Yleläisen mielestä Lawo MC66^2 on tosi kallis digimikseri, mutta ei se tee siitä yhtään sen parempaa.
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
Macc29
10.06.2012 20:05:14
Oltiin noista Presonuksista mitä mieltä tahansa, mutta oli kyllä hieno kokemus miksata iPadilla. Kaikkea saa säädettyä, pystyy liikkumaan ja kuuntelemaan eri puolilla. Mikseri on lavalla turvassa.

Harrastajapuolella omituisuuksistaan huolimatta ihan loistava laite.
Rumpalisti
12.06.2012 20:53:09
Muutama keikka on nyt takana Allen&heathin GLD:llä ja täytyy sanoa että mukavalta tiskiltä tuo tuntuu. Liukuja tuossa saisi tavallaan olla enemmän, mutta toisaalta tuo on hyvä kompromissi liukujen määrän ja koon suhteen, ja sitä myötä myös painon. Pöytä on siis mukavan kevyt yhden miehen roudattavaksi. :)

Iso plussa tuossa on tuon käyttöpinnan muokkaaminen täysin vapaasti oman mielen mukaiseksi. Toisaalta, tuota saa kyllä miettiä tovin että saa sen itselle sopivaksi. ;) Pikkuhiljaa käytön myötä oppii huomaamaan että missä mitäkin liukua tarvii. Saundissa ei tuntuisi olevan valittamista, ja helposti tuolla kyllä sai mieleisensä saundin aikaan. Ainoa pieni miinus on sisäisten väylien vähäisyys. Vähän enemmän kun käyttää ryhmiä ja efektejä, niin ne tuppaa uhkaavasti käydä vähiin.

Näyttö tuossa on selkeä ja aika kirkaskin tarvittaessa. Saapa nähdä miten tuo kesän auringonpaisteessa näkyy. Jotenkin tuntui että näytön pinta saattaisi naarmuuntua kohtuullisen helposti, joten laitoin siihen heti uudekseltaan suojakalvon.

Varsin kätevä on myös ominaisuus, jolla saa usb-tikulle suoraan talteen vaikka koko keikan. Tallennusmuoto on wav, joten tilaa kuluu, mutta onneksi isot tikut on nykyään edullisia. Myös tallennuksen laatu vaikuttaa hyvälle.

Kaiken kaikkiaan mukava kapistus pienemmän luokan juttuihin. Tarvittaessa taipuu vähän isompiinkin kekkereihin. :)
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
Omecha
18.06.2012 18:34:51
http://www.midasconsoles.com/pro1_intro.php

Uutta midaksen pikkudigiä. Jossain sanoivat, että tähtäävät alle 10k$. Alkaa oleen tuossakin koko/hintaluokassa vaihtoehtoa jos jonkinmoista.
mattivuorela
20.06.2012 09:29:35
Sami_T: No vähän sekä että.

Eli jos sä säädät aux sendia niin luonnollisesti se vaikuttaa sekä saliin että nappeihin.

Taas jos sulla send pysyy samassa asennossa ja säädät vain paluita niin saat säädettyä sitä efektiä erikseen salissa ja popparin napeissa. Tässä pitää vielä miettiä se että jos ajat sitä efektiä post auxista niin se efektin taso seuraa kanavafaderia.

Mä ehkä hoitaisin ton Studiolivessa niin että pistäisin sen efekti-auxin pre auxiksi ja sitten vaan asettaisin (ja unohtaisin) sendin tason kohtaan X ja säätäisin sopivan tason (paluilla) nappeihin ja saliin erikseen.

-----

edit: toi ylläoleva on kukkua, ei toi toimi noin (nyt kun tarkemmin rupesin ajattelemaan). Muilla vehkeillä toimii mutta Studiolivella ei. Jos ton haluaa saada toimimaan Studiolivella niin menee piuhahommiksi. Yksi ratkaisu on reitittää efekti subgrouppiin ja mikserin persiissä vetäistä naru efektin subgroup outputista johonkin kanavaan tai AUX inputtiin. Niin sillä tavalla saa kanavaan tai AUX inputtiin sen efektipaluun mitä voi sitten lähettää saliin tai haluamaansa auxiin halutun määrän. Efekti seuraa tai ei seuraa faderia riippuen siitä onko se FX send pre vai post. Jos efekti menee esim. saliin sekä popparin nappeihin niin se send-nappula vaikuttaa molempiin eli se kannattaa asetella johonkin hyvään tasoon ja jättää siihen ja suorittaa tasonsäädöt käyttämällä sitä paluuta.

No itse unohtaisin tuon piuhan tuosta välistä kyl het kättelyssä, sen kaiun voi reitittää sekä siihen sub-grouppiin että ajaa monitoreihin suoraan fx-a/b return osiosta, näinollen salin puolelle jää liuku joka ei vaikuta popparin korvaan.
SteveHarris
22.06.2012 03:04:30

Kokeile itse vaikuttaako se ? ajat popparin signaalia myös itelles johonkin esim treenitilanteessa tai tsekin aikana.
http://www.studiomjau.com/
cozmo
25.06.2012 21:33:03 (muokattu 26.06.2012 20:22:22)

Vapaapäivien iloksi alotin mielenkiinnosta projektin, eli mittailen tuota LS9:ä lisää ja yritän löytää sen soundin salaisuuden. Kuuntelemalla se nimittäin ei ole mulle auennut. Tosin mulla on ollut sellainen fiilis, että härväli on ollut säröllä ilman, että se näkyy mittareissa, sitä lähdin siis muunmuassa etsimään.

Tänään pyöräytin mittaukset taajuusvasteista ja harmoonisesta säröstä Fuzzmeasurella. Testipenkkinä oli RME:n fireface 800, mittaukset samanaikaisesti kanavaan sisään -> omnioutista ulos, ja kanavaan siään -> adatia pitkin ulos.
8 eri gainin asetuksella ja aina muutamalla eri signaalitasolla per gainin asetus.

Tiskin mittareissa kävin aina kutittelemassa -1 dBfs tasoa. Tämä siis Fuzzmeasuren 1 sekunnin sinisweepillä. Kokeilin kiusallani myös lyödä signaalin kanavasta 1 sisään- Omni out 1:stä ulos kanavaan kaksi, siten, että mitattava signaali kävi yhteensä viidesti laitteen läpi (kanavaan 5 sisään ja analogisesti ulos).

En rupea toistaiseksi sen kummemmin tuloksiani, mutta lataan Fuzzmeasure 3 tiedoston halukkaiden tutkittavaksi.

http://misc.ksm-sound.fi/ls9fuzz.zip

Ja muutama kuva:

Kaikkien analogisten (ch in -> omni out) taajuusvastemittauksien hajonta
http://misc.ksm-sound.fi/ls9freq.png

Ja samojen mittausten säröarvojen hajonta:
http://misc.ksm-sound.fi/ls9dist.png

Ja sitten säröarvot kun mikserissä on käyty viidesti:
http://misc.ksm-sound.fi/ls9loopbackdist.png

Tarkoituksenani on jatkaa harrastusta eri mittaisten kohinapurskeiden kanssa, mm. mittarien nopeus kiinnostaa.

Nämä siis miffen mittauksia yhä odotellessa ;) ("eka järkytys oli...")

DA-muunninta en lähtenyt erikseen mittaamaan ensisijaisesti siitä syystä, että täyden kaistan signaalilla ulostulo oli liian voimakas Firefacelle.

- Niko

Edit:
Tänään jatkui aihe ajamalla laitteeseen eri mittaisia kohinapurskeita. Kiinnosti nimittäin, että voiko laitteesta lirvahtaa läpi sellainen piikki joka ei ehdi mittareita vilautella. Testi loppui siihen, että 1 mS mittainen piikki näkyi sekä kanava että cue-mittarissa oikealla tasolla. On siis syytä olettaa, että homma toimii myös pidemmällä piikillä.

Testailin myös ajella masterbussia ja kanavakompuraa ja eq:ta tukkoon. Kun kanavasta boostasi digitaalisesti sisääntulevaa signaalia sellaiset parikymmentä db:tä, niin masterfaderia laskemalla särö katosi. (En muuten oo aikasemmin huomannut, mutta tiskissä on Home-näytössä faderikonin vieressä pieni punainen varoitusvalo mikäli masteriin ajetaan turhan julmalla tasolla). Sitten vasta tajusin vilkaista manuaalia, lähes joka välissä on "digitaalinollan" yläpuolella se n.40dB headroomia.

Huomenna käyn mahdollisesti (jos jaksan) vielä mittailemassa kelloa ja ajelemassa musiikkia siitä läpi.
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Locrian
26.06.2012 21:51:29
Tee sellanen mittaus missä splittaat ton herätteen vaikka kahteenkymmeneen kanavaan ja vertaat master ulostuloon.
Niinpä niin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)