Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 598 99 100 101 102267 268 269 270 271
krk
21.06.2012 10:09:55

Vibratolla on mun mielestä tärkeä merkitys oman soundin ilmaisuvoiman syventäjänä. Tässä viimeisimmässä keskustelussa Bluestumpin kanssa en nyt kuitenkaan itse asiassa puhunut siitä, vaan venytysten riittävästä sävelpuhtaudesta, joka on ennen vibratoa tulevia perusjuttuja kaikessa soittamisessa. Vibrato on sitten niitä viimeistelyasioita joilla se kakku kuorrutetaan.

Toki on niin, että vibrato- ja venytystekniikat ovat pitkälti samaa puuta. Toisaalta, ne ovat vain tekniikoita, minä ainakin annan tyylipisteitä ainoastaan taiteellisesta tuloksesta enkä tekniikasta sinänsä. Voi olla että jossain muussa musalajissa on toisenlainen estetiikka vallalla - kiinnitetään esim. huomiota sävelten määrään per aikayksikkö ynnä muihin enemmän määrällisiin kuin laadullisiin tekijöihin. Mikä nyt ketäkin koskettaa ja liikuttaa.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
stratomaster
21.06.2012 10:42:16 (muokattu 21.06.2012 10:53:21)

Puoliprovoa tuossa pari pykälää ylempänä, mutta on täällä jauhettu myös fraseerauksesta ja melodioista. Ainakin itse olen tuonut noita esiin vähän väliä. Ja kuten esim. MadMattin noin 30 rootsskabavoittoa osoittavat, uskottavaa ja hienoa bluessoittoa voi saada aikaan myös ilman voimakasta vibraton käyttöä. Kun tekee hyvin sen oman juttunsa, se yleensä riittää aika pitkälle.Venytykset ja bendailut on kuitenkin usein keskeisiä elementtejä sähkökitaran soitossa. Siispä jos niitä käyttää, kannattaa nähdä jonkin verran vaivaa, että saa homman toimimaan. Epävireinen bendailu tai "huonolta" kuulostava vibrato kyllä herkästi pilaavat vaikutelman koko soitosta, olipa melodiset ideat kuinka hyviä tahansa. Ongelma ja toisaalta koko homman suolahan on siinä, ettei kukaan voi valmiiksi näyttää, että "paina tosta ja bendaat sitten tällä tavalla". Bendin vireydessä kyse on kuitenkin lopulta käden ja korvan yhteistyöstä. Kaiken mitä tekee, pitää kuulostaa "hyvältä".

Oli hiukan vaikea lähteä analysoimaan omaa tapaani toteuttaa nuo bendit ja vibrato, osittain varmaan siksi, että olen omaksunut ne aikana, jolloin ei ollut tietoakaan mistään lessoneista ja youtube-videoista. Mulla ei ollut tuolloin edes levysoitinta, joltain surkealta mankalta kuunneltiin muutamaa kasettia ja yritettiin tehdä asioita starojen perässä pelkän kuulokuvan perusteella. Minulla esim. vibrato on tullut niin luontaiseksi ja automaattiseksi, etten oikeastaan ajattele sitä ollenkaan, mä vain tavallaan elän sitä musaa ja annan palaa. Piti siis ihan ruveta tutkimaan asiaa: Kyllä se vibrato mullakin kyynärvarresta ja ranteesta lähtee, oleellista on kyynärvarren pituusakselin ympäri tapahtuva edestakainen pieni pyörittävä/huojuttava liike, joka muuttuu sormissa otelaudan poikittaissuuntaiseksi liikkeeksi. Sormet tekevät tuossa loppujen lopuksi hyvin vähän työtä. Mahdollisuuksien mukaan käytän sekä bendeissä että vibratoissa myös tukisormia, mikä tekee lopputuloksesta hallitumman. Jos siis vibraan tai bendaan vaikka nimettömällä, käytän myös etusormea ja keskisormea apuna. Oleellistä tässäkin on rentous.

Itsekin tykkään sekä vibrata että bendata ylöspäin (spatiaalisesti ajateltuna). Teen näin E-, H-, G- ja jopa D-kielellä.

Velsa taisi jossain yhteydessä muistella Jukka Orman aikoinaan sanoneen hänelle suunnilleen näin: "Pidä huolta tosta vibratosta, se tuo sulle vielä leipää pöytään." Ilmeisesti näin on käynyt.
J.Hollström
21.06.2012 10:47:23
krk: kiinnitetään esim. huomiota sävelten määrään per aikayksikkö ynnä muihin enemmän määrällisiin kuin laadullisiin tekijöihin.

Tää on se toinen aspekti jota jaksetaan roots-puolella korostaa. Jos joku luikatuttaa esim. tiukan tilun, niin ei voi olla enää roots kun on jo liikaa nuotteja. Jostain syystä on syntynyt vaikutelma, että kun ei taitu muu kuin kahden nuotin pentatoninen vingutus, niin aletaan puhumaan tunteista ja fiiliksestä. Onhan se ilmeistä että nopea soitto vaatii jo muutakin kuin tunnetta ja "tulkintaa". Siinähän joutuu jo reenaamaan että alkaa taittumaan.
Tuomo_
21.06.2012 10:49:19
Nyt on ilon päivä, kun poika pääsi inssistä läpi.

Toivotan kaikille hyvää juhannusta ja eritoten krk:lle ja Latuskalle ja BP:lle, jotka ovat antaneet hyviä vinkkejä soiton kehittymiseen. Olen saanut neljässä vuodessa hyvää kokemusta roots-musan saloista. Välillä vähän on ollut tunteiden paloa, mutta hyvä niin.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues, sillä "joka aamu armo uus."
stratomaster
21.06.2012 11:06:31

J.Hollström: Tää on se toinen aspekti jota jaksetaan roots-puolella korostaa. Jos joku luikatuttaa esim. tiukan tilun, niin ei voi olla enää roots kun on jo liikaa nuotteja. Jostain syystä on syntynyt vaikutelma, että kun ei taitu muu kuin kahden nuotin pentatoninen vingutus, niin aletaan puhumaan tunteista ja fiiliksestä. Onhan se ilmeistä että nopea soitto vaatii jo muutakin kuin tunnetta ja "tulkintaa". Siinähän joutuu jo reenaamaan että alkaa taittumaan.

Albertin fanipojasta tullut Laihon fanipoika? Niin se maailma muuttuu:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=147791&o=200
J.Hollström
21.06.2012 11:44:57
stratomaster: Albertin fanipojasta tullut Laihon fanipoika? Niin se maailma muuttuu:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=147791&o=200

Alppu on edelleen ok. Diggashan Albertkin EVH:ta, vaikka sillä on kuulemma huono vibrato ja paskat bendit (isot pojat on kertoneet).

Enemmänkin nää parin äänen vonguttajat on alkaneet tökkimään, mitä täällä on hehkuteltu.
stratomaster
21.06.2012 11:57:36

J.Hollström: Alppu on edelleen ok. Diggashan Albertkin EVH:ta, vaikka sillä on kuulemma huono vibrato ja paskat bendit (isot pojat on kertoneet).

Enemmänkin nää parin äänen vonguttajat on alkaneet tökkimään, mitä täällä on hehkuteltu.

Albert diggasi myös Albert Kingiä.
J.Hollström
21.06.2012 12:06:55
stratomaster: Albert diggasi myös Albert Kingiä.

Tarviiks sit muidenkin digata?
BigPapa
21.06.2012 12:09:04

J.Hollström: Diggashan Albertkin EVH:ta.

Tarviiks sit muidenkin digata.
J.Hollström
21.06.2012 12:10:52
BigPapa: Tarviiks sit muidenkin digata.

Ei tarvi, vaikka onhan se paras.
BigPapa
21.06.2012 12:12:13 (muokattu 21.06.2012 12:14:56)

J.Hollström: Tarviiks sit muidenkin digata?

Ei tarvi, vaikka onhan se paras.
stratomaster
21.06.2012 12:24:16

J.Hollström: Tarviiks sit muidenkin digata?

Ei tietenkään tarvitse, mutta eikö kuitenkin ole hyvä huomata, että sellainen kitaristi, jota sä arvostat, on ottanut oppia ja vaikutteita tuosta suunnasta.
BigPapa
21.06.2012 12:48:08

blaekie
21.06.2012 12:53:36

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
krk
21.06.2012 13:25:13

J.Hollström: Tää on se toinen aspekti jota jaksetaan roots-puolella korostaa. Jos joku luikatuttaa esim. tiukan tilun, niin ei voi olla enää roots kun on jo liikaa nuotteja. Jostain syystä on syntynyt vaikutelma, että kun ei taitu muu kuin kahden nuotin pentatoninen vingutus, niin aletaan puhumaan tunteista ja fiiliksestä. Onhan se ilmeistä että nopea soitto vaatii jo muutakin kuin tunnetta ja "tulkintaa". Siinähän joutuu jo reenaamaan että alkaa taittumaan.

Niin, mikä ketäkin koskettaa ja liikuttaa... kyllähän sirkustemput ovat aina ihmistä kiinnostaneet, ja onhan niillä oma eittämättömän tärkeä merkityksensä kulttuurievoluutiossa ja ihmisyyden syvimmän olemuksen kiteyttämisessä.

"Tule, näe ja koe: takaamme vähintään 50 ääntä sekunnissa!"
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
latuska90
21.06.2012 13:30:45

Jaa-a, mitäs tuohon uuteen taustaan vetäisikään kun duurisävyt ei tahdo istua mukaan järkevästi? Kun multa "viedään duuri pois", niin samalla lähtee puolet ideoista roskakoriin, heh heh. Oon pyöritellyt tohon taustaan vaikka mitä ja tylsältä kuulostaa.
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
Zeeboo
21.06.2012 13:39:19
latuska90: Jaa-a, mitäs tuohon uuteen taustaan vetäisikään kun duurisävyt ei tahdo istua mukaan järkevästi? Kun multa "viedään duuri pois", niin samalla lähtee puolet ideoista roskakoriin, heh heh. Oon pyöritellyt tohon taustaan vaikka mitä ja tylsältä kuulostaa.

Meneehän tuohon sellainen semi-duuri ihan täyttä päätä. Eikus mukkaan vaan.
White men can't Monk
stratomaster
21.06.2012 13:42:26

Zeeboo: Meneehän tuohon sellainen semi-duuri ihan täyttä päätä. Eikus mukkaan vaan.

Niin, eihän tuota mikään kai varsinaisesti merkkaa molliksi. Omassakin vedossani on paikoin duurisävyjä, vaikkei se nyt ole tae mistään.
Zeeboo
21.06.2012 13:48:03 (muokattu 21.06.2012 14:14:51)
Minulla on arsenaalissa vain poloiset kolme likkiä, joita sinnikkäästi kämmennän taustaan kuin taustaan... Kyllä se vielä sattuu sellainen duuri tai molli kohdalle johon ne sopivat =D
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)