Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulu ja soitto
1
Rytmikitaristi99
18.06.2012 19:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko vinkkejä miten soittaa kitaraa/bassoa tai muuta samaan aikaan kun laulaa? Olisin aina halunnut tehdä niin, mutta soiton tempo hidastuu, laulu puuroutuu tai jää välistä ja tulee muita ongelmia. Tätä ongelmaa ei synny helppoja biisejä soittaessa.
 
Olisiko neuvoja, ohjeita, vinkkejä tai mitä tahansa? Pitääkö minun vain sisäistää soittimen skaala ja soittaa sitä robottimaisesti että voi laulaa samanaikaisesti?
 
kousmanen
18.06.2012 20:48:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teen vaikeiden kappalaiden kohdalla niin, että harjoittelen kappaleen sanat ja soinnut ulkoa sen verran hyvin, ettei niitä tarvitse miettiä ollenkaan. Sen jälkeen vain ahkeraa treenausta jos et ennen ole kauheasti soittanut ja laulanut samaa aikaa. Siitä se lähtee!
 
Numb
18.06.2012 21:14:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tulee enimäkseen soitto "automaatilla", kun en pysty aivoa jakamaan molemmille. Mutta joskus toisinkin päin. Mutta jos jompaa kumpaa joutuu oikein mietimällä miettimään ja työstämään, niin menee molemmat viturallellensa kyllä.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Rytmikitaristi99
18.06.2012 21:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timppa_: Itse teen vaikeiden kappalaiden kohdalla niin, että harjoittelen kappaleen sanat ja soinnut ulkoa sen verran hyvin, ettei niitä tarvitse miettiä ollenkaan. Sen jälkeen vain ahkeraa treenausta jos et ennen ole kauheasti soittanut ja laulanut samaa aikaa. Siitä se lähtee!
Ongelmana varsinaisesti on minulla se, kun yrittää näppäillä riffiä laulun päälle. Soinnut laulun päälle sujuu kyllä.
 
18is9
18.06.2012 23:07:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Mulla tulee enimäkseen soitto "automaatilla", kun en pysty aivoa jakamaan molemmille.
 
Luin jostain haastattelusta että Geddy Leen menetelmä oli opetella ensin bassokuvio niin että pystyi laittamaan ruokaa samalla kun soitti kuviota, ja sen jälkeen ei auttanut kuin itkeä ja opetella laulut siihen päälle.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Etvi
19.06.2012 13:19:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Luin jostain haastattelusta että Geddy Leen menetelmä oli opetella ensin bassokuvio niin että pystyi laittamaan ruokaa samalla kun soitti kuviota, ja sen jälkeen ei auttanut kuin itkeä ja opetella laulut siihen päälle.
 
Tätä menetelmää suosin itsekin. Täytyy vaan muistaa putsata basso perunamuusista ja nakkikastikkeesta treenien jälkeen.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
JudeJude
20.06.2012 20:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Luin jostain haastattelusta että Geddy Leen menetelmä oli opetella ensin bassokuvio niin että pystyi laittamaan ruokaa samalla kun soitti kuviota, ja sen jälkeen ei auttanut kuin itkeä ja opetella laulut siihen päälle.
 
Ai sen takia se soittaa kaikki jutut vain vasemmalla kädellä. Oikea pilkkoo porkkanaa siinä samalla sitten.
 
Selvisipä tääkin.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Rytmikitaristi99
20.06.2012 21:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjaus. Ongelmia tulee soiton rytmissä jos laulaa samaan aikaan. En vaan voi soittaa oikeanlaista rytmiä jos laulan.
 
18is9
21.06.2012 00:29:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rytmikitaristi99: Korjaus. Ongelmia tulee soiton rytmissä jos laulaa samaan aikaan. En vaan voi soittaa oikeanlaista rytmiä jos laulan.
 
Ei siihen ole mitään taikatemppuja. Jumalattomasti treeniä vaan, ja varmaan kannattaa aloitella helpommista biiseistä aluksi. Hyvin harva varmaan pystyy keskittymään molempiin yhtä aikaa, yleisemmin varmaan soitto tulee automaatilla jotta pystyy keksittymään laulamiseen.
 
Tuosta voi katsoa mallia ;):
http://www.youtube.com/watch?v=rP58U_R3gK0
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
sepisti
23.06.2012 14:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin otat sen soiton rytmisen puolelen hyvin haltuun. Tämän jälkeen tavuta laulettavat sanat ja mieti ajatuksella, että minkä tavun kohdalla soitossa tapahtuu mitäkin. Itse teen näin, jos soitettava rytmi on hankala ja poikkeaa kovasti laulun rytmityksestä.
 
BigAgib
23.06.2012 21:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen opetellut aikuisiällä komppaamaan akkarilla trubakeikalla omaa laulua... Jotenkin se vaan sitten alkoi jossain vaiheessa sujua vähän paremmin( olisko ollut jonkun vuoden tahkoamisen jälkeen). Elikkä varmaan vaan soittamalla sen oppii...
 
Morus Bassanus
25.06.2012 15:26:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Ensin otat sen soiton rytmisen puolelen hyvin haltuun. Tämän jälkeen tavuta laulettavat sanat ja mieti ajatuksella, että minkä tavun kohdalla soitossa tapahtuu mitäkin. Itse teen näin, jos soitettava rytmi on hankala ja poikkeaa kovasti laulun rytmityksestä.
 
Veit sanat suustani. Jotkut rytmit tulevat helpommin, mutta vaikeimpien kanssa kannattaa oikeasti tehdä juuri noin kuin sepisti neuvoo.
 
Hyvä vaihtoehto on kanssa luopua jostain. Itse en enää soita bändissä bassoa laulun ohella, vaikka koen hallitsevani molemmat instrumentit sekä yhdessä että erikseen jopa kiitettävästi. Se tekninen puoli eli oikein soittaminen/laulaminen ei ole edes suurin ongelma, mutta kun vetää vielä sellaista musaa missä tulkinta on aika isossa osassa, niin tuntui tosi vittumaiselta kun ei pystynyt livenä vetämään mitään osa-aluetta täydellä teholla ja keskittymisellä.
 
Yleensä en kannata ns. luovuttamista missään asiassa, mutta esimerkiksi omalla kohdallani oli selvästi parempi mennä siitä kohtaa missä aita on vähän matalampi - eli hommata ihan erillinen basisti. :)
 
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young
JodeTheDrummer
22.07.2012 21:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut rumpuja ja laulanut samaan aikaan joka monen mielestä paljon vaikeampaa kun basson, tai kitaran kanssa, mutta kokeilin itse sitä kerran, ja se on sujunut aina, jopa nopeammissa kompeissa :)
 
Kalmo
24.07.2012 00:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JodeTheDrummer: Itse olen soittanut rumpuja ja laulanut samaan aikaan joka monen mielestä paljon vaikeampaa kun basson, tai kitaran kanssa, mutta kokeilin itse sitä kerran, ja se on sujunut aina, jopa nopeammissa kompeissa :)
 
Kyllä se on biisistä kiinni mikä on hankalampaa. Ei se nopeus siihen vaikuta, vaan se kuinka monimutkaisia kuvioita pitää soittaa, ja kuinka paljon ne rytmisesti poikkeavat
laulun rytmityksestä. Kuuntelepa vaikka Remua :o) Ei ole vaikeaa. Ja kuuntelepa vaikka jotain vanhoja Beatles-juttuja, minkälaisia kuviota McCartney vetää laulaessaan. Nekin ovat kuitenkin 4/4 peruskamaa. Harjoitus tekee mestarin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
locoloco
26.07.2012 17:04:26 (muokattu 26.07.2012 17:04:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä se on biisistä kiinni mikä on hankalampaa. Ei se nopeus siihen vaikuta, vaan se kuinka monimutkaisia kuvioita pitää soittaa, ja kuinka paljon ne rytmisesti poikkeavat
laulun rytmityksestä. Kuuntelepa vaikka Remua :o) Ei ole vaikeaa. Ja kuuntelepa vaikka jotain vanhoja Beatles-juttuja, minkälaisia kuviota McCartney vetää laulaessaan. Nekin ovat kuitenkin 4/4 peruskamaa. Harjoitus tekee mestarin.

 
Kuuntelin tossa Rushin biisiä Jacobs ladder(liveveto)!!, keskikohdalla tulee biisiä 13/8 menevä riffi jota geddy vetää bassolla ja soittaa jalalla taurus pedaalia siihen päälle 4/4 rytmiä;). huikea sälli
 
JodeTheDrummer
29.07.2012 23:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä se on biisistä kiinni mikä on hankalampaa. Ei se nopeus siihen vaikuta, vaan se kuinka monimutkaisia kuvioita pitää soittaa, ja kuinka paljon ne rytmisesti poikkeavat
laulun rytmityksestä. Kuuntelepa vaikka Remua :o) Ei ole vaikeaa. Ja kuuntelepa vaikka jotain vanhoja Beatles-juttuja, minkälaisia kuviota McCartney vetää laulaessaan. Nekin ovat kuitenkin 4/4 peruskamaa. Harjoitus tekee mestarin.

 
No Minun bändini soittaa metallia. :P
 
Tonski
30.07.2012 11:32:16 (muokattu 01.08.2012 00:32:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestäni jos molemmat osa-alueet jostain biisistä handlaa hirvittävän hyvin, siis ihan täysautomaatiolla jo, niin niiden yhdistäminen on aika lievän treenin takana. Jos ei oo mitään kokemusta laulun ja soiton yhdistämisestä aikasemmin, niin joidenkin hankalien riffien päälle nelisointuarpeggioiden laulaminen kolmessa oktaavissa on vähän turhaa. Joku hyvin helppo peruskuvio hyvin helposta biisistä hyvin helpon laululinjan kanssa, hetken kun hinkkaa sitä niin varmasti ei soitto ja laulu puuroudu keskenään ja ala muodostamaan omaa kulttuuriaan. Esmes kun on olemassa jamppoja jotka osaa ajaa pyörää käsittä ja jongleerata samalla, niin mä en usko että ne on lähteny pyöräilytaidottomilla pallojen kanssa kokeilemaan koko paskaa kerralla. Jos molemmat on erikseen RAUTAKUNNOSSA, niin yhdistäminen on suht vaivatonta.
 
E:
Plus että komppaan Kalmoa ihan täysin, kaikkein vaikeinta on soittaa ja laulaa yhtä aikaa, jos rytmit menee ihan sekasin laulun ja soiton välillä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «