Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 597 98 99 100 101267 268 269 270 271
BigPapa
19.06.2012 23:11:12 (muokattu 19.06.2012 23:22:39)

poppamies: Älä välitä Kyllä niitä mullekin tuli ihan riittävästi, ja samasta syystä. En osannut äänestää oikein.

Keneltä niitä mahto tulla. Ja senkin yhden minkä lähetin vääristelit mielessäsi juuiri tuohon suuntaan. Samoin taisi käydä Krk;n jollekin viestille.
Mikäli minä saan pikaviestejä, niinkuin joskus saan, oli aihe sitten mikä hyvänsä, en ala niitä täällä selvittelemään niin kuin juoruämmät. Pikaviestit pidän pikaviesteinä. Nyt oli tarpeen tuoda tuo oma viesti esiin, kun sitäkin oltiin vääntämässä mitä ihmeellisimmällä tavalla omiin tarkoitusperiin soveltuvaksi.
poppamies
19.06.2012 23:15:23

BigPapa: On se tässä vuosien varrella tullut selväksi.

Onko sulla koskaan käynyt mielessä että vetoja voi arvioida molella tapaa, ja monelta kannalta. The beauty is in the eyes of the beholder.
Muuten mulla on tapana sanoa että kunnioitusta ei voi vaatia, se pitää ansaita...
G strings are for strippers
BigPapa
19.06.2012 23:15:29

Grugi: se soittohan tässä tärkein on eikö?

Näin minunkin mielestäni pitäisi olla.
BigPapa
19.06.2012 23:16:00 (muokattu 19.06.2012 23:16:22)

poppamies: Muuten mulla on tapana sanoa että kunnioitusta ei voi vaatia, se pitää ansaita...

Alappa sitten ansaitsemaan.
Imper
20.06.2012 01:25:51

Keskustelua esikoulussa Vol V...
Everyone is a per-son
Jucciz
20.06.2012 02:10:38
Imper: "Keskustelua" apukoulussa Vol V...

Joo, mutta sen verran ymmärsin, että turha kai tänne on osallistua, jos edes se ei riitä, että kirjoitettujen sääntöjen mukaan toimii. Pitäisi ilmeisesti lisäksi tuntea kirjoittamattomat säännöt, enkä välttämättä edes halua opetella niitä, jos se tarkoittaa sitä, että ei saa kuunnella omilla korvilla ja punnita omalla sydämellä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
20.06.2012 07:00:00 (muokattu 20.06.2012 07:27:58)

Jucciz: Joo, mutta sen verran ymmärsin, että turha kai tänne on osallistua, jos edes se ei riitä, että kirjoitettujen sääntöjen mukaan toimii. Pitäisi ilmeisesti lisäksi tuntea kirjoittamattomat säännöt, enkä välttämättä edes halua opetella niitä, jos se tarkoittaa sitä, että ei saa kuunnella omilla korvilla ja punnita omalla sydämellä.

Kuten sanottu:

Mikäli oot sitämieltä, etten osaa soittaa ja sen pitää tuolla skabassa näkyä, niin onhan sulla siihen toki oikeus. Jatka vaan omalla linjallasi, ei se mun elämään niin suurta lovea tee ja jos se tuottaa sulle iloa ja onnea niin ole hyvä vain.

Siitä vaan punnitsemaan omilla korvilla ja sydämellä, niinkuin tähänkin asti. Mutta mikäli koet turhaksi osallistua, niin sekin on aivan oma päätöksesi. Mitä tulee kirjoittamattomiin sääntöihin, niin varmaankin soittamiseen liittyen on olemassa sitten jotain selllaisia hirmu salaisia kirjoittamattomia sääntöjä, joita enemmistö ei tunne ja ne ovat vain harvojen hallussa ja näiden harvojen korvat ja sydän on sen mukaan kalibroitu.
poppamies
20.06.2012 08:19:40

Tulen jatkossakin kuuntelemaan näitä vetoja, ja tulen jatkossakin arvioimaan niitä omasta näkökulmastani. Jos sopii?
G strings are for strippers
korvaoo
20.06.2012 08:49:29
poppamies: Tulen jatkossakin kuuntelemaan näitä vetoja, ja tulen jatkossakin arvioimaan niitä omasta näkökulmastani. Jos sopii?

Pahapa sitä naapurinkaan näkökulmasta on arvioida, varsinkin kun puhutaan rootsista :)
kaikki paitsi on turhaa.
krk
20.06.2012 10:52:47

Bluestumppi: Mun mielestä nämä lausahdukset ovat niitä, jotka eivät ole omiaan lisäämään soittohaluja täällä. Kai se onkin niiden tarkoitus :(

Parahin Bluestumppi,

olen ymmärtänyt että haluat kehittyä soittajana, ja olet tässä mielessä myös nimenomaisesti pyytänyt kommentteja soitostasi näissä skaboissa. Jos todella haluat kehittyä, tarvitset kuitenkin rehellistä palautetta - tästä olet varmaan samaa mieltä? Olen nyt taas kerran antanut pyytämääsi palautetta, omasta näkökulmastani ja rehellisesti. Aikaisemmin olen parhaan kykyni mukaan analysoinut soittoasi ja antanut harjoitusvinkkejä - tein ja toimitin jopa tätä varten äänityksen, jossa selvennän mitä tarkoitan.

Olivatko soittoasi koskeneet kommenttini nyt mielestäsi perusteettomia tai virheellisiä?

Pahoittelen joka tapauksessa sitä, että olet pahoittanut mielesi ko. kommenteistani.

En näe mitään estettä sille, ettetkö voisi minun korvissani vielä selvästi kehittyä soittajana, ja juuri tästä syystähän näen ylipäätään kohdallasi vaivaa palautteen ja vaatimattomien neuvojeni antamisessa, harrastelijalta harrastelijalle. Tämä on mielestäni lopultakin sekä kehittävämpää että kannustavampaa kuin katteeton kehuminen.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Tuomo_
20.06.2012 16:20:46
Parahin Bluestumppi,

olen ymmärtänyt että haluat kehittyä soittajana, ja olet tässä mielessä myös nimenomaisesti pyytänyt kommentteja soitostasi näissä skaboissa. Jos todella haluat kehittyä, tarvitset kuitenkin rehellistä palautetta - tästä olet varmaan samaa mieltä? Olen nyt taas kerran antanut pyytämääsi palautetta, omasta näkökulmastani ja rehellisesti. Aikaisemmin olen parhaan kykyni mukaan analysoinut soittoasi ja antanut harjoitusvinkkejä - tein ja toimitin jopa tätä varten äänityksen, jossa selvennän mitä tarkoitan.

Olivatko soittoasi koskeneet kommenttini nyt mielestäsi perusteettomia tai virheellisiä?

Pahoittelen joka tapauksessa sitä, että olet pahoittanut mielesi ko. kommenteistani.

En näe mitään estettä sille, ettetkö voisi minun korvissani vielä selvästi kehittyä soittajana, ja juuri tästä syystähän näen ylipäätään kohdallasi vaivaa palautteen ja vaatimattomien neuvojeni antamisessa, harrastelijalta harrastelijalle. Tämä on mielestäni lopultakin sekä kehittävämpää että kannustavampaa kuin katteeton kehuminen.

On hyvä, että annat palautetta soittamisesta ja tiedän, ettei taitoni ole kummoinen. Sen voi haukkua lyttyyn. Se kuitenkin pahoitti mieleni, että sotkit tähän kolmannen henkilön sanomisia.

joten: en tiedä olenko tosiaan ainoa, jota erityisesti venytysten falskius häiritsee tässä paikoin niin että pahaa tekee (ainakaan jäsen poppamiestä ei näytä koskaan häiritsevän... nytkin hän jättää mm. stratomasterin ja Juccizen pisteittä ja antaa sen sijaan tällaiselle vedolle pisteen, huh huh...)

Jonnin verran edellisestä saattaa paistaa läpi muutakin, kuin pelkkä soiton arviointi.

No, nyt on asiat selvitetty ja maassa rauha. Jatketaan soittelua ja vietetään kesää.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues, sillä "joka aamu armo uus."
latuska90
20.06.2012 20:45:37 (muokattu 20.06.2012 20:56:07)

Bluestumppi, sulla on ollut jo pitkään loistava tatsi ja soundi sekä hyvä ja pontentiaalinen perustekniikkapohja soittamiseen.

Kuten olet varmaan huomannut, olen itsekin huomauttanut sinua venytyksien ja vibratojen kehittämisestä.

Tärkeä juttu vibratossa on, että pelkillä sormilla HYVÄNKUULOINEN vibrato ei onnistu, ei sitten millään ilveellä (ellet tätä tiennyt) -> sun täytyy käyttää koko kyynärvarttasi kielen tasaiseen edestakaisin huojuttamiseen, otelaudan poikittaiseen suuntaan eli kielten venytyssuuntaan.

Toinen tärkeä juttu on henkilökohtainen mieltymys siihen, että kumpaan suuntaan vibratoa tekee; ylös- vai alaspäin -painotteisesti. Itse soitan ylöspäin-painotteisesti, eli kasvojani päin. Oppikirjojen ja monien YouTuben ns. "guitar lesson"-videoiden mukaan "pitäisi" soittaa alaspäinpainotteisesti, mutta mun kohdalla vibrato kuulostaa paskalta ja tehottomalta sillä tekniikalta. Mutta, kokeile kumpi toimii omalla kohdallasi paremmin.

Kokeile ensin tehdä vibratoja EI-venytetyillä sävelillä. Lisää vapautta vibratoon saadaan, jos otetaan kaikki muut sormet pois otelaudalta ja pidetään se yksi sormi sillä kielellä jolle halutaan vibrato luoda - ja sormi "jäykkänä" aennossaan KYYNÄRVARRELLA huojuttaen, ja oli nopeus mikä tahansa, niin tee se tasaisesti. Em. vibrato on kuitenkin ns. Clapton-vibrato. :D

Parhaiten vibrato onnistuu etu- ja keskisormella ja nimettömällä.
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
blues guitar
20.06.2012 21:58:21 (muokattu 20.06.2012 21:59:55)

Hyviä vinkkejä Latuskalla! Näistä on hyötyä myös meille muille harrastajille. Kiitos!
Yksi asia mitä usein olen ihmetellyt on tuo kielen venyttämisen suunta? Mielestäni ohuita ja paksuja kieliä joutuu venyttämään eri suuntiin, siis otelaudan keskelle päin, muutenhan kieli "tippuu" nauhalta. Vai mitä ovatten kollegat mieltä?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
korvaoo
20.06.2012 22:10:09
itellä meni ohi kyllä tuo vibran painotus joko ylös tai alas. En mielestäni painota kovinkaan vahvasti kumpaankaan suuntaan ite. Joskus jopa pitkittäin pop tyyliin, kun tarve saada vähän loivempi vibra. Pitääkni alkaa kiinnittää huomiota tuleeko tuo painotus johonkin päin automaattisesti.
kaikki paitsi on turhaa.
Gary Enfield
20.06.2012 22:14:39
Jos otetaan tällainen venytys- ja värisyttelyotanta, niin mun tapauksessa E ja H ylöspäin, G molempiin suuntiin, ehkä enemmän alas ja loput pääsääntöisesti alas. Koen kontrollin paremmaksi alas venyttäessä.
latuska90
20.06.2012 22:48:49 (muokattu 20.06.2012 22:53:28)

blues guitar: Hyviä vinkkejä Latuskalla! Näistä on hyötyä myös meille muille harrastajille. Kiitos!
Yksi asia mitä usein olen ihmetellyt on tuo kielen venyttämisen suunta? Mielestäni ohuita ja paksuja kieliä joutuu venyttämään eri suuntiin, siis otelaudan keskelle päin, muutenhan kieli "tippuu" nauhalta. Vai mitä ovatten kollegat mieltä?

Eipä kestä, kerron ilomielin lisää kysyttäessä. :)

Kolmea ensimmäistä (e, H ja G) venytellään ylöspäin soittajan kasvoja kohti eniten ihan käytännön kannalta katsoen, sillä niin saadaan myös ns. country-sävelet (ja myös ne ihan perus rock- ja blues-sävelet) mukaan tarvittaessa - venytettävän takaa.

D, A ja E -kieliä venytellään myös, mutta harvemmin ja ehkä yleisimmin vain 1/4- ja ½- sävelaskeleen verran - alaspäin. Tai no... D:tä ja A:tä voi toki myös ylöspäinkin kun ne eivät välttämättä luiskahda reunan yli, ellei kuitenkaan mitään järjettömän korkeita venytyksiä tee, heh.
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
latuska90
20.06.2012 22:57:25

korvaoo: itellä meni ohi kyllä tuo vibran painotus joko ylös tai alas. En mielestäni painota kovinkaan vahvasti kumpaankaan suuntaan ite. Joskus jopa pitkittäin pop tyyliin, kun tarve saada vähän loivempi vibra. Pitääkni alkaa kiinnittää huomiota tuleeko tuo painotus johonkin päin automaattisesti.

Otelautaa pitkittäin tehtävä vibrato on kyllä ennen pitkää sormia rasittavaa kitaralla soitettaessa, että se tekniikka sopii mun mielestä enemmänkin vain jousisoittimille.
MadMatt
21.06.2012 00:48:23

Ilman huikeaa vibraattoakin voi soiton saada luonteikkaaksi. Itse en ole koskaan kiinnittänyt vibraan mitään erityistä huomiota eikä oma soitto tyylini sitä välttämättä mielestäni edes tarvitse. Tokihan siellä jokin pulssi aina väpäjää mutta taitaapi tuo nykyään johtua enänpi verenpainelääkityksestä. Hienoltahan nuo vibrat kuulostavat esim. Stratomasterin, Velsan ja Bigpapan käsittelyssä mutta ainakin meikäläiseltä katoaisi aika nopiasti jo se saavutettu tatsi jos nuita alkaisi ihan työkseen opettelemaan
Bluesin hienous piileekin juuri siinä ettei minkään erityisen osa-alueen tarvitse ole Must. Yhdeltä puuttuu sormia, Joku on sokea, joku kykenee toimimaan ainoastaan tietyllä avovireellä yms.. Mutta aina kuitenkin sieltä jostain sitä elämää suurempaa musiikkia vaan syntyy.
J.Hollström
21.06.2012 07:10:00
Jep, sen mitä täällä joskus pyörin soittamassa, niin tuli semmonen vaikutelma että vibrato ja bendit on kaiken a ja o. Vaikka vinguttas vaan yhtä ääntä niin jos vibrato oli hyvä on kova roots-jäbä. Esim. melodialla ja soolon järkevyydellä ei ollut juurikaan merkitystä. No, semmonen vaikutelmahan syntyy kun kuuntelee noita "mestareita" ja kuninkaita.

Ainoo mikä toimii on vibratooooooo.....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)