Aihe: Basson mitoitusta
1
vrajala
14.04.2004 22:12:02
Kysymys on tavallaan hyvin yksinkertainen. Minä kun en basisti ole, niin en ossoo tällasta päässä järkeillä..

Minkälainen mahtaisi olla sopiva ylitys basson kielen keskeltä otelaudan reunaan? Siis toisin sanoen kuinka paljon leveämpi otelaudasta pitäisi tehdä notta kieli pysyisi hyvin nauhalla muttei jäisi turhan kauas reunasta?

Mä järkeilin sen jotakuinkin neljäksi milliksi E:n (tai mitä virettä nyt käytetäänkin) puolella ja kolmeksi milliksi G:lle. Mites on, pelaiskos tuo?
Juu, varmast näi, mää kysyi?
vrajala
16.04.2004 18:24:52
Höh. Eikö kukn keksi mitn? No, mä taidan pitäytyä noissa edellä mainituissa luvuissa satulan kohdalla ja laittaa millin lisää puoleensa 22. nauhan kohdalle. Jos tulee susi, niin tehdään toinen basso. Pysyy harrastus ikäänkuin vireänä.
poppamies
16.04.2004 23:53:58 (muokattu 16.04.2004 23:55:35)

Kysymys on tavallaan hyvin yksinkertainen.

Jazzissa missä kaula satulan kohdalla on 38 mm (1 1/2") niin kielten väli (keskeltä keskelle) on aiklailla 10 mm. Tallapäässä väli on 18,5mm. Kaulan tyvi kohta on 63.5 mm (2 1/2")
Asteikko on 34". Piirrä siitä...
"G-strings are for strippers"
KeljuK
17.04.2004 02:18:33
mm. www.ibanez.com , eli iban sivuilla on melko tarkat mitat eri ibanez:n bassojen kaulaprofiileista.
vrajala
17.04.2004 13:21:26
Joo, kyllä mä oon noita jonnin verran kattellutkin. Bassoissa vaan tuppavat nuo mitoitukset eri valmistajien välillä vaihtelemaan aika lailla. Esim. noissa (ainakin vintage-) Fendereissä G-kieli menee suurin piirtein otelaudan reunaa myöden, E-kielen puolella taas 20.nauhalla tilaa on 2-3 mm enemmän kuin satulalla. Näissä E-kieli on myöskin satulalla about millin verran kauempana reunasta kuin G.

Ja jos vertaa esim. noita Ibanezin vastaavalla tallalla tehtyjä bassoja Fendereihin, niin Fenderit ovat 20-nauhaisena n. puoli milliä leveämpiä kaulan tyvestä kuin Ibanezin 24-nauhaiset. Warwickit taas ovat muistaakseni 61 millisiä 24.nauhalla. No, hyvä se silti että eroja on. Ei kai kaikkien soitinten nyt ihan samanlaisiakaan tarvitse olla.

Mutta mä jatkan suunnittelua. Oppiihan tässä kaikenlaista. Itseasiassa hommaa helpottaa hieman tuo Schallerin 3-D4 talla, siinä kun on pelivaraa leveyssuunnassakin.
vrajala
20.04.2004 13:22:22
Olen nyt juhlallisesti päättänyt, että laitan satulalle 5 ja 4 mm varat, 24.nauhalle taas 7 ja 5 mm. Ja jos tulee susi, niin tulkoon. Tehdään seuraavasta parempi.

Ja jos joku tahtoo antaa hyviä mikkivinkkejä mahdollisimman monipuolisen soundin aikaansaamiseksi, niin hyvä. Bassoon tulee 34" skaala, runko 25 mm mahongista 10 mm wenge kannella, kaula taas wenge-mahonki-wenge-mahonki-wenge -laminaatista. Otelauta on ebenpuuta. Ja kitaristille tietysti nauhat.
Basismi
21.04.2004 09:37:20
Pistät siihen pari Bartolinin tuplakelaista ja coil-split kytkimet. Pitäis olla aika laajalta skaalalta soundit mahdollisia.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)