Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinyylisoittimen keskitappi
1
w_keisari
12.06.2012 15:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti kirjoitin oikealle osastolle..
 
Pitäisikö levysoittimen keskitappi pyöriä? Rupesin miettimään asiaa, kun pari ostamaani uutta vinyylilevyä ovat liian tiukkoja tappiin. Vanhat (käytetyt) levyt ovat aina toimineet ongelmitta. Vain onko vika huonosti valmistetuissa levyissä? Ilmeisesti ongelmalevyn keskireikää voisi itse hioa hieman isommaksi?
 
Levysoittimeni on Sanyo TP-82, jostain 80-luvulta. Vaihdoin soittimeen uuden äänirasian ja äänenlaadun ero on kuin yö ja päivä. Hihnat tuntuvat toimivan ongelmitta. Keskitappi vaan tuntuu "pultatulta" kiinni..
 
Antakaas vinyyliviisaat vinkkiä! :)
 
Milkop
12.06.2012 15:41:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

w_keisari: Pitäisikö levysoittimen keskitappi pyöriä?
 
Käsittääkseni kyllä. Ainakin omassa soittimessa se pyörii.
 
Vain onko vika huonosti valmistetuissa levyissä? Ilmeisesti ongelmalevyn keskireikää voisi itse hioa hieman isommaksi?
 
Varovasti siitä voi kaiketi hioa pois kunhan ei liikaa ota.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Karlsson
12.06.2012 16:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskitappi on itse asiassa laakeria vasten oleva akseli. Sen tulee pyöriä, mutta levylautasen mukana. Toisin sanoen vaikka se levy nyt ei ilman kevyttä väkivaltaa mene tappiin, niin asialla ei ole merkitystä.
 
Käyttömukavuuden vuoksi tosin ainakin itse pyöräytän pari kertaa saksen terää liian pienessä levyn reiässä, jonka jälkeen se yleensä sekä asettuu paikalleen, että nousee myös paikaltaan nätisti.
 
CountX
12.06.2012 19:16:45 (muokattu 12.06.2012 19:19:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissakin levysoittimissa tappi pyörii ja joissakin ei. Omistan itse kumpaakin mallia olevat soittimet. En vaan ole perehtynyt asiaan sen kummemmin.
 
E: Nyt käytössä olevassa soittimessa tappi ei pyöri. Senpä takia olen joutunut suurentamaan parin levyn reikää.
 
Whatever you got, I'm against it.
JC
12.06.2012 19:31:12 (muokattu 12.06.2012 19:31:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CountX: E: Nyt käytössä olevassa soittimessa tappi ei pyöri. Senpä takia olen joutunut suurentamaan parin levyn reikää.
 
Nyt kiinnostaa tietää merkki ja malli. Tuntuisi aika järjettömältä toteutukselta tuollainen kiinteä keskitappi, joka ei pyörisi levylautasen mukana.
 
CountX
12.06.2012 19:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JC: Nyt kiinnostaa tietää merkki ja malli. Tuntuisi aika järjettömältä toteutukselta tuollainen kiinteä keskitappi, joka ei pyörisi levylautasen mukana.
 
Sanyo TPX 15. Tää on varmaan jostain 80-luvulta. Muuten hyvä soitin, mutta tappi kyllä sais pyöriä.
 
Whatever you got, I'm against it.
Old Joe
12.06.2012 22:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CountX: Sanyo TPX 15. Tää on varmaan jostain 80-luvulta. Muuten hyvä soitin, mutta tappi kyllä sais pyöriä.
 
Se on varmaankin vain jämähtänyt kiinni. Pitäisi kyllä pyöriä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
CountX
12.06.2012 23:43:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Se on varmaankin vain jämähtänyt kiinni. Pitäisi kyllä pyöriä.
 
Eipä oo pyöriny koskaan. Uskokaa nyt hyvät ihmiset. Yritin poistaa levylautasta, että olisin päässyt kurkkaamaan laitteen sisään, mutta ei ole työkalua millä saisin semmosen pienen sokan irti.
 
Whatever you got, I'm against it.
Kailis
13.06.2012 14:12:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinteä levysoittimen tappi? Voi nyt helv....
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Old Joe
13.06.2012 23:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kiinteä levysoittimen tappi? Voi nyt helv....
 
Taitaa olla puolauskoneen ja sorvin yhdistelmä, joka on vain naamioitu levysoittimeksi.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Kailis
14.06.2012 02:29:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Taitaa olla puolauskoneen ja sorvin yhdistelmä, joka on vain naamioitu levysoittimeksi.
 
Japanialaisista ei koskaan tiedä. Onneksi kiinaamalaiset hoitaa nykyään tän tuotantopuolen.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
w_keisari
19.06.2012 20:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Old Joe: Se on varmaankin vain jämähtänyt kiinni. Pitäisi kyllä pyöriä.
 
Tosiaan minunkaan soittimessa se ei ole koskaan pyörinyt, sain laitteen isältäni, joka osti sen uutena 80-luvulla (tuli stereosarjan mukana).
 
Taitaa olla Sanyon "tyyppivika" sitten :D
 
Old Joe
19.06.2012 22:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

w_keisari: Kiitos vastauksista!
 

 
Tosiaan minunkaan soittimessa se ei ole koskaan pyörinyt, sain laitteen isältäni, joka osti sen uutena 80-luvulla (tuli stereosarjan mukana).
 
Taitaa olla Sanyon "tyyppivika" sitten :D

 
Miten levylautanen on laakeroitu, jos tappi ei pyöri?
Tavallisesti levylautanen lepää laakeroidun tapin varassa.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Kailis
19.06.2012 22:49:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Miten levylautanen on laakeroitu, jos tappi ei pyöri?
Tavallisesti levylautanen lepää laakeroidun tapin varassa.

 
Samaa mietin. Laakerointi olis perkeleen paljon vaikeampaa, epämielekästä ja kallista, eikä toimisi läheskään yhtä hyvin. Joku syy siihen kuitenkin on että huippuvehkeissäkin laakerina toimii tappi.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
boolean
12.07.2012 13:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No Sanyon levysoittimien kohdalla ei puhuta hifi-laitteista. Menee paremminkin claesohlson-sarjaan. Joten sen puoleen pyörimätön tappi ja sen mukainen laakerointi ei ihmetytä minua yhtään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «