Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä kaappi JCM 800:lle
1 2
cr4b
18.06.2012 23:51:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mikä kaappi olis paras 4210 -malliselle JCM 800 -combolle? Kyseessä on siis 2205 -nupin comboversio. Tykkään combon omasta kaiuttimesta melko paljon, mutta joku 4x12 voisi tuoda siihen lisää jämäkkyyttä. Tällä hetkellä mulla on Marsun 1960A -kaappi, mutta siinä on combon omaan kajariin verrattuna härskisti liikaa terävää yläpäätä ja jokseenkin honottava soundi mun makuun siihen tyyliin mitä haen (old skuul kasarihevi).
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
oiva tumpeloinen
19.06.2012 00:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulet todennäköisesti saamaan ehdotuksia 1960 AX- ja TV-sarjasta. Toisessa Greenbackit ja toisessa V30:t. Molemmat toimii 800-sarjalaisen kanssa ihan kivasti. Todennäköisesti tuolla avauksella tulee enemmän suosituksia viherselille, mutta toisille se on vähän turhan tumppu soundiltaan.
cr4b
19.06.2012 17:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tuossa 1960A:ssa on 4x G12T-75 - Celestionin sivulta: "... aggressive and spiky tonal qualities...", mikä ei selvästikään ole se mitä haluan. Siitä lukee myös, että se ei säröydy helposti kovillakaan äänenvoimakkuuksilla. Voisikohan kaiuttimen särö kuitenkin olla sellainen tekijä, jota tietämättäni kaipaan soundissa?
 
Combon kaiutin on G12M-70. Jostain syystä se on taas saanut enimmäkseen todella huonoja arvosteluja, mutta mun mielestä se kyllä kuulostaa ihan hyvältä. Olisiko olemassa jotain 4x12 -kaappia noilla elementeillä?
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
julkke
19.06.2012 17:42:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Combon kaiutin on G12M-70. Jostain syystä se on taas saanut enimmäkseen todella huonoja arvosteluja, mutta mun mielestä se kyllä kuulostaa ihan hyvältä. Olisiko olemassa jotain 4x12 -kaappia noilla elementeillä?

 
JCM800-kaappeja on noilla elementeillä, en nyt muista minä vuonna noita käytettiin mutta jos JCM800-logoisen kaapin 280W tehonkestolla niin siinä on sisällä nuo elementit, ellei niitä ole vaihdettu.
 
Jucciz
19.06.2012 19:00:40 (muokattu 19.06.2012 19:05:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sua tällä hetkellä häiritsee liian piikikäs soundi, luulen että saattaisit tykätä Celestion G12-65 -kaiuttimilla ladatusta kaapista. Marshall käytti noita kyseisiä kaiuttimia 1960-mallin kaapeissaan vuosina 1979-1983, eli ne tulivat mallistoon viimeisten JMP:iden aikaan ja jatkuivat JCM800-kaappeihin parin ekan vuoden ajan (JCM800-sarja julkaistiin 1981). G12-65:n soundi on hienostunut ja maukas ja se sopii hyvin blues-/rock-/varhaisheviosaston soitantaan. G12-65:n yläpää on lempeämpi kuin vaikkapa piikikkään pahvisessa G12T-75:ssä, joten se pehmentää JCM800:n jokseenkin kirskuvaa diskanttipäätä oikein mukavasti.
 
Kannattaa ainakin kokeilla - tuskinpa Marshall noita kaiuttimia ihan sattumalta tai huvikseen käytti kaapeissaan usean vuoden ajan. G12-65:illa ladatun kaapin tunnistaa yleensä läpyskästä, jossa lukee 260 watin tehonkesto (4x65W), mutta poikkeuksiakin on: omassa G12-65-kaapissani on mukamas 100 watin tehonkesto, joten välillä nuo läpyskät ovat olleet mitä sattuu. Kannattaa siis avata takalevy ja tarkistaa, mitä kaapissa oikeasti on. Voi tulla kivojakin yllätyksiä joskus. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Karvanaama-Zakk
19.06.2012 19:36:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Eli tuossa 1960A:ssa on 4x G12T-75 - Celestionin sivulta: "... aggressive and spiky tonal qualities...", mikä ei selvästikään ole se mitä haluan. Siitä lukee myös, että se ei säröydy helposti kovillakaan äänenvoimakkuuksilla. Voisikohan kaiuttimen särö kuitenkin olla sellainen tekijä, jota tietämättäni kaipaan soundissa?
 
Combon kaiutin on G12M-70. Jostain syystä se on taas saanut enimmäkseen todella huonoja arvosteluja, mutta mun mielestä se kyllä kuulostaa ihan hyvältä. Olisiko olemassa jotain 4x12 -kaappia noilla elementeillä?

 
Itellä on Metaltronixin KillerKab noilla G12M-70 elementeillä.Aika raaka soundi niistä tuntuu lähtevän =)...
 
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!!!!
cr4b
19.06.2012 21:41:02 (muokattu 19.06.2012 21:51:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvanaama-Zakk: Itellä on Metaltronixin KillerKab noilla G12M-70 elementeillä.Aika raaka soundi niistä tuntuu lähtevän =)...
 
Siis raaka hyvässä vai huonossa mielessä? :) Ehkä parhaiten kuvailisin tuon kaiuttimen soundia läpitunkevan kirkkaaksi, mutta kuitenkin yläpää on riittävän pehmeä, että häijyimmän kuuloiset yläsävelet jäävät toistamatta. Kun taas G12T-75:ssä on enemmän sitä kihisevää ultraääntä, ja bassoa, middlen ollessa scoopatumpi, mikä varmasti sopiikin paremmin esim. thrashiin tai johonkin modernimpaan mättömetalliin.
 
Tuli mieleen, että voisiko impedanssilla olla tässä merkitystä itse vahvistimenkin taajuusvasteeseen - kaappini on 8 ohm, kun taas combon oma kajari on 4 ohm.
 
E: Jucciz: Vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta tuo, täytyy tsekata jos sattuu tulemaan Torilla vastaan.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Karvanaama-Zakk
21.06.2012 08:22:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Siis raaka hyvässä vai huonossa mielessä? :) Ehkä parhaiten kuvailisin tuon kaiuttimen soundia läpitunkevan kirkkaaksi, mutta kuitenkin yläpää on riittävän pehmeä, että häijyimmän kuuloiset yläsävelet jäävät toistamatta. Kun taas G12T-75:ssä on enemmän sitä kihisevää ultraääntä, ja bassoa, middlen ollessa scoopatumpi, mikä varmasti sopiikin paremmin esim. thrashiin tai johonkin modernimpaan mättömetalliin.
 
Tuli mieleen, että voisiko impedanssilla olla tässä merkitystä itse vahvistimenkin taajuusvasteeseen - kaappini on 8 ohm, kun taas combon oma kajari on 4 ohm.
 
E: Jucciz: Vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta tuo, täytyy tsekata jos sattuu tulemaan Torilla vastaan.

 
Hyvässä mielessä!!Tosin itellä noi elementit taitaa olla noin 25v vanhat.Mutta siis kyllä hyvässä mielessä ton asian kirjoitin ja hyvä rock/hard rock soundit lähtee.Kaappia testattu siis tolla mun M-1000 ja kaverin Line6 POD setillä...
 
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!!!!
varakeef
21.06.2012 11:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tuo komerosi ole kuitenkin ihan hyvä? Ja itse asiassa haet siis pyöreämmän kuuloisia elementtejä etkä koko kaappia?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cr4b
21.06.2012 13:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Eikö tuo komerosi ole kuitenkin ihan hyvä? Ja itse asiassa haet siis pyöreämmän kuuloisia elementtejä etkä koko kaappia?
 
Niin, eipä kai siinä itse komerossa mitään vikaa ole. Helpompaa tietty olisi hommata kaappi, jossa valmiiksi olisi halutunlaiset elementit kuin alkaa niitä erikseen vaihtamaan.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Jucciz
21.06.2012 13:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Niin, eipä kai siinä itse komerossa mitään vikaa ole. Helpompaa tietty olisi hommata kaappi, jossa valmiiksi olisi halutunlaiset elementit kuin alkaa niitä erikseen vaihtamaan.
 
No jaa. Eipä se tötteröidenkään vaihtaminen paha rasti ole, enintään 10 minuutin homma. Multa jäi muuten juuri äskettäin kaksi kuusvitosta (Celestion ja Weber) yli, mutta en vielä tiedä, hennonko myydä niitä. Hyvä ois aina olla laatukaiuttimia vähän irrallaankin... Ellei joku sit tarjoa noista jotain mielekästä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
cr4b
21.06.2012 14:40:24 (muokattu 21.06.2012 14:42:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, tajusinpa muuten juuri, että olen taitanut pitää koko ajan vahvistimesta väärää impedanssiasetusta päällä :D Eli vasemmassa reiässä ja kytkin monoasennolla, kaappi onkin ilmeisesti 4 ohm, eikä 8 niinkuin luulin:
 
http://i470.photobucket.com/albums/ … 1960A_Cab007Custom.jpg?t=1221958868
 
Pitääpä kokeilla seuraavan kerran josko tuollakin olisi vaikutusta soundiin. Onneksi ei mennyt mitään hajalle.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
julkke
21.06.2012 14:51:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Oho, tajusinpa muuten juuri, että olen taitanut pitää koko ajan vahvistimesta väärää impedanssiasetusta päällä :D Eli vasemmassa reiässä ja kytkin monoasennolla, kaappi onkin ilmeisesti 4 ohm, eikä 8 niinkuin luulin:
 
http://i470.photobucket.com/albums/ … 1960A_Cab007Custom.jpg?t=1221958868
 
Pitääpä kokeilla seuraavan kerran josko tuollakin olisi vaikutusta soundiin. Onneksi ei mennyt mitään hajalle.

 
Jep, monoasennossa 4 tai 16 ohmia, riippuen kumpaan inputtiin laitat piuhan. Eipä tuolla yhden pykälän mismatchilla vielä mitään rikki saa ellei ole paskat muuntajat, mutta soundi on erilainen.
 
cr4b
27.06.2012 21:53:17 (muokattu 27.06.2012 21:55:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitan tähän vielä jatkokysymyksen, vaikka se ei varsinaisesti enää topiciin kuulukaan, mutta en viitsi luoda uutta ketjua.
 
Eli onko normaalia, että jos vahvistimessa on kaksi eri impedanssiasetusta, myös ne kuulostavat keskenään erilaisilta? Kokeilin eri yhdistelmiä, ja mielestäni paras soundi tuli 8 ohmin asennolla siten, että kaappi on kytketty stereoksi, jolloin vain kaksi neljästä kaiuttimesta on toiminnassa. Se kuulostaa mulle paremmalta kuin 4 ohmia, jolloin kaikki 4 kaiutinta pärisee. Vahvistimesta oli kummassakin tapauksessa vastaava asetus päällä.
 
Entäs olisiko noita kaiuttimia mahdollista kytkeä siten, että neljästä tulisi yht. 8 ohmia? Ei varmaankaan.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Jucciz
27.06.2012 22:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4x12"-kaapista saa 8-ohmisen vain silloin, kun kaikki kaiuttimet ovat 8-ohmisia. Sama homma 16-ohmisten kanssa: ainut tapa saada neljä kaiutinta muodostamaan 16 ohmin kuorman on se, että kaiuttimet ovat 16-ohmisia. Tai tietty myös 4-ohmisilla kaiuttimilla onnistuu, jos ne ovat sarjassa, mutta harvassa taitavat olla 4-ohmiset kitarakaiuttimet ylipäätään.
 
Neljästä 16-ohmisesta kaiuttimesta saa myös 4-ohmisen kuorman kun kaikki kaiuttimet kytketään rinnan. 8-ohmisia kaiuttimia kytkemällä muut vaihtoehdot ovat 2 tai 32 ohmia (kaikki rinnan tai kaikki sarjassa). Kumpikaan ei ole järkevä kytkentä kitarakäytössä, sillä juuri mistään vahvistimista ei moisia lähtöjä löydy: ainoastaan 4, 8 tai 16 ohmia.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kojones
28.06.2012 09:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jos sua tällä hetkellä häiritsee liian piikikäs soundi, luulen että saattaisit tykätä Celestion G12-65 -kaiuttimilla ladatusta kaapista. Marshall käytti noita kyseisiä kaiuttimia 1960-mallin kaapeissaan vuosina 1979-1983, eli ne tulivat mallistoon viimeisten JMP:iden aikaan ja jatkuivat JCM800-kaappeihin parin ekan vuoden ajan (JCM800-sarja julkaistiin 1981). G12-65:n soundi on hienostunut ja maukas ja se sopii hyvin blues-/rock-/varhaisheviosaston soitantaan. G12-65:n yläpää on lempeämpi kuin vaikkapa piikikkään pahvisessa G12T-75:ssä, joten se pehmentää JCM800:n jokseenkin kirskuvaa diskanttipäätä oikein mukavasti.
 
Kannattaa ainakin kokeilla - tuskinpa Marshall noita kaiuttimia ihan sattumalta tai huvikseen käytti kaapeissaan usean vuoden ajan. G12-65:illa ladatun kaapin tunnistaa yleensä läpyskästä, jossa lukee 260 watin tehonkesto (4x65W), mutta poikkeuksiakin on: omassa G12-65-kaapissani on mukamas 100 watin tehonkesto, joten välillä nuo läpyskät ovat olleet mitä sattuu. Kannattaa siis avata takalevy ja tarkistaa, mitä kaapissa oikeasti on. Voi tulla kivojakin yllätyksiä joskus. :)

 
Mää komppaan tätä. Perus 1960 G12T-75:illa ladattuna ei sekään huonolta kuulosta ainakaan raskaammassa menossa, Vintage 30:illä ladatun kaapin kanssa joutui jo ihan tosissaan ruuvaamaan EQ:ta että sai siedettävän soundin ulos. Jostain syystä myöskään Greenback & G12H ei oikein kasisatasen kanssa omaan makuun toiminut.
 
s8na
28.06.2012 11:55:19 (muokattu 28.06.2012 11:55:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä ihan varovainen komppaus G12T-75:ille. Mulla oli aikanaan 4211 marsu eli 2x12 comboversio 2210 nupista. Mulla oli sen kanssa lisäkaappina HB jossa V30:set ja sen jälkeen 1936 G12T75:lla. Tolla vahvarilla oli jotenkin aika rapea/ripsakka soundi ja tykkäsin tuosta jälkimmäisestä kaapista enemmän.
 
aristoteles666
29.06.2012 08:56:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: 4x12"-kaapista saa 8-ohmisen vain silloin, kun kaikki kaiuttimet ovat 8-ohmisia. Sama homma 16-ohmisten kanssa: ainut tapa saada neljä kaiutinta muodostamaan 16 ohmin kuorman on se, että kaiuttimet ovat 16-ohmisia. Tai tietty myös 4-ohmisilla kaiuttimilla onnistuu, jos ne ovat sarjassa, mutta harvassa taitavat olla 4-ohmiset kitarakaiuttimet ylipäätään.
 
Neljästä 16-ohmisesta kaiuttimesta saa myös 4-ohmisen kuorman kun kaikki kaiuttimet kytketään rinnan. 8-ohmisia kaiuttimia kytkemällä muut vaihtoehdot ovat 2 tai 32 ohmia (kaikki rinnan tai kaikki sarjassa). Kumpikaan ei ole järkevä kytkentä kitarakäytössä, sillä juuri mistään vahvistimista ei moisia lähtöjä löydy: ainoastaan 4, 8 tai 16 ohmia.

 
kaiuttimia kytketään myös rinnan/sarjaan. esim fenderin super reverb.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
varakeef
29.06.2012 10:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kaiuttimia kytketään myös rinnan/sarjaan. esim fenderin super reverb.
 
Eikös siinä ole kokonaiskuorma 2 ohmia - neljällä 8 ohmisella kaiuttimella tehtynä? Eli rinnan kytkettynä.
 
http://ampwares.com/schematics/super_reverb_aa1069.pdf
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jucciz
29.06.2012 11:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kaiuttimia kytketään myös rinnan/sarjaan. esim fenderin super reverb.
 
Arvaapas kahdesti, mitä kytkentätapaa tarkoitin ekassa kahdessa lauseessa.
 
Kytkentä voi muuten olla rinnan/sarjaan tai sarjaan/rinnan. Sama kokonaisimpedanssi, mutta piuhat menevät eri tavalla. Jompaakumpaa tapaa käytetään käytännössä kaikissa 4x12"-kaapeissa.
 
Aiheesta on väitelty vaikkapa täällä:
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?t=17542
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «