Aihe: Sarjakuvan piirtämisestä
1
Juho L
05.11.2002 18:08:01
Hei te kaikki 4-96 ja 3kk ikäiset sarjakuvapiirtäjät siellä ruudun takana. Näin gallupinomaisesti kysyisin, että millaisia tekniikoita käyttänette sarjakuvia piirtäessänne? Onko kenties lyijykynä-huopatussi yhdistelmä se kuningas piirrettäessä? Teettekkö A3 vaikko A4 paperille? Onko sarjakuvianne nähtävissä missään päin internettiä?
Fortune
05.11.2002 19:43:31
Olen harrastelija, en tiedä tekniikasta mitn enkä ole muistanut Kiveltäkään kysyä :)

Erinäköisillä mustilla tussintapaisilla (semmoisilla ohuilla, millä kirjoitan luentomuistiinpanojakin) olen Pässit-sarjakuvaa ja muita raaputellut kuosiin. A4-paperille menee 2 kolmen ruudun kuvaelmaa. Olen suttuminimalisti.

Kun olisi aikaa ja rahaa, niin paneutuisi tekniikoihin. Maalaaminenkin kiinnostaisi, akvarelleja suttailen aika ajoin. Taiteeni on kummaa ja eläinhahmoja täynnä.

Netissä ei ole vielä mitään, mutta jahka skannerin saan, niin kotisivuille tulee. Ehkäpä jo tänä vuonna.
Lucifer Sam
05.11.2002 19:54:10
No voihan. Minä aloitin tässä alkutalvesta jonkinlaista sarjakuvaa piirtelemään ihan omaksi huvikseni. A4-kokoselle paperille.
Tosin valmistumiseen saattaa mennä kaikessa laiskuudessani aikaa ihan jonkin verran.

Nettiin kiinnostaisi laittaa, kunhan onnistun ystävystymään jonkun kanssa joka skannerin omistaa. Serkuillakin olisi parinsadan kilometrin päässä, jos nyt sinne tulee muuta asiaa.

Ihan lyijykynällä olen piirrellyt, ja jälkeen olen ollut tyytyväinen.
Näkyyköhän tuollainen lyijykynänjälki enää skannauksen jälkeen, vai pitäisikö yrittää vahvistella ohuella tussilla?
Juho L
05.11.2002 20:49:40
Sain mainion idean sarjakuvasaagaa varten.

Sarjakuvani käsittelee tavallisen virkamiehen arkea ja toimii myös samalla oppaana virkamieheksi hamuaville. Olen ajatellut piirtää sen A3 paperille johtuen kohtuuttoman suuresta määrästä ruutuja ja tekstiä. Tappava yhdistelmä: Amatson Books ja sarjakuva yhdistyy. Kauhua.
Hesmo
05.11.2002 22:56:20
Ei siinä mitään paperia+tusseja tartte. Tietsikan Paintilla vaan. Näin upeaa jälkeä tulee:
http://kotisivu.raketti.net/karhu1/sarjis/
Lucifer Sam
05.11.2002 23:06:53
Ei siinä mitään paperia+tusseja tartte. Tietsikan Paintilla vaan. Näin upeaa jälkeä tulee:

Nämä on mahtavia.

:D
kivi
06.11.2002 10:27:32
Krääh! Pitääkö mun nyt tästäkin kaikki tietää;-) - no tää on nyt sitten mun ammattiosaamista, josta en puhu ollenkaan niin mielellään kuin soittokamoista;-). Ettäs tiedätte. Tästä työstä saaduilla rahoilla on kaikki kitarat ja muut ostettu.

Schoellershammerin Durexia käytän paperina, 142% painokokoa isompana (eli tuplaten isompana) piirrän, luonnoskynä on vaaleansininen vesiliukoinen puuväri ettei tarvi kumittaa (häviää valokopioinnissa tai reprossa), ja kynät on Pilot DR 0,3 -kuitukärki tekstaukseen, Rotring Artpen BB kynäviivoille ja Kolinskyn tai Temperan #3 näädänkarvasivellin mustalle ja sivellinjäljelle. Sivellin- ja irtoterätussina toimii Talensin Indian Ink. Rasvaliidun näköiset "karheat" viivat ovat juuri sitä - mustaa China Markeria.

Viime aikoina olen käyttänyt paperina myös Schoellershammerin akvarellipapereita #2 ja #4; ne eivät ole yhtä valkoisia ja sileitä kuin Durex, eivätkä siis käy samalla tavalla silmiin (kädet ei oo krampanneet enää kymmeneen vuoteen, mutta silmät väsyy kun työpäivä venyy yli 16 tunnin). Eivät ne kyllä kestä kulutustakaan samalla tavalla, mutta kuivuupahan jälki nopeammin...

"Kytkijöiden", "Snögelin" ja "Jörde-Jugen" sujuva sivellinjälki oli Sakura Pigma SumiBrush -kynästä. Valitettavasti niitä ei enää tuoda koko eurooppaan - perhana! Vuosikaudet kulutin niitä kynän viikossa. "Lammaskaalin" naivistinen jälki on Staedtlerin paksulla lyijytäytekynällä piirrettyä ja siitä suurennettua(!). Muuten melkein kaikki duunini on noilla em. työvälineillä.
Fortune
06.11.2002 21:36:51
Kivi muuten, käytätkö sellaista arkkitehtien suosimaa perinteistä kaltevaa piirustuspöytää vai onko sinulla jokin oma patentti? Olen harkinnut tuonne kaksiomme vaatehuoneeseen tintata semmoisen kaltevan pöydän jos halvalla löydän semmoisen, missä on säädettävä kulma, niin pääsee piirtämään. Taitaa olla ergonomisesti paras vaihtoehto?

Työhuonetta piirtelyyn ei toistaiseksi ole mahdollista saada, olen kyllä harkinnut noiden hommien elvyttelyä ja armotonta treenaamista, että voisi ainakin omaksi ilokseen väsäillä jotakin uniikkipostikortteja, sarjiksia yms., joita voisi noihin pikkuputiikkeihin (lahjatavarakaupat jne.) viedä myyntiinkin. Parista paikasta kyselinkin, ja kuulosti että kyllä sinne hyllynnurkkiin pari hassua jänispostikorttiakin sopisi. Mukavaa olisi edes niiden kynien ja siveltimien hinnat tienata kuvia tekemällä :)

Liian myöhään vain aloitan varmaan treenauksen, raapusteltua on tullut aina, mutta tekniikat yms. ovat ihan uppo-outoa asiaa. No, eipä tästä ammattia suoranaisesti saane, mutta voisihan tuo graafisen alan DI:lle olla sisällöntuotanto-oppi ja -kokemuskin tarpeen.
kivi
07.11.2002 01:02:16
Taitaa olla ergonomisesti paras vaihtoehto?

Sylissä pidettävä ja pöydän reunaan tuettava (vähän A3:sta isompi) kuitulevy on monen mielestä paras. Se ei maksa juuri mitään, eikä vie tilaa, ja sitä on helppo käännellä sopivampaan asentoon.

Ja aina kun mahdollista, kannattaa piirtää vatsallaan maaten - tuolissa saa rikkoa selkäänsä kyllin ilmankin.
touhis
20.11.2002 15:34:15
Jaajaa, aina sitä oppii jotain uutta. Pitänee vissiin kokeilla tuota 'vaaleansinistä vesiliukoista puuväriä' luonnostellessa. Tai ehkä en viitsi... :)

Oma hullu tapani on raapustaa aaneloselle kolmelle riville useimmiten yhdeksän ruutua. Monta kertaa tulee se 'tarinakin' tiivistettyä siihen yhdeksään ruutuun...
Ja tietenkin käytössä se tavallinen luonnos lyijykynällä ja lopuksi tussilla valmiiksi.

Tekstit oon yleensä kirjoittanut tietokoneella, tulostanut paperille ja liimannut palat kuplien tai laatikoiden sisälle. Siististi kun tekee niin ei näy valokopioissa...
Fortune
20.11.2002 17:28:36

Tekstit oon yleensä kirjoittanut tietokoneella, tulostanut paperille ja liimannut palat kuplien tai laatikoiden sisälle. Siististi kun tekee niin ei näy valokopioissa...

Minä jotenkin karsastan noita tietokoneella tehtyjä tekstejä. Aku Ankassa ne menevät, mutta kyllä useimmissa sarjakuvissa hyvin tehty tekstaus on sata kertaa miellyttävämpää katsoa.
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
zkelez
21.11.2002 13:22:38
Mää piirtelin viime kesänä paikalliseen lehteen, ihan lyijykynällä vain ja värittömänä, mutta palkkio oli ruhtinaallinen.
touhis
25.11.2002 17:43:03
Minä jotenkin karsastan noita tietokoneella tehtyjä tekstejä. Aku Ankassa ne menevät, mutta kyllä useimmissa sarjakuvissa hyvin tehty tekstaus on sata kertaa miellyttävämpää katsoa.

Niin kai, mutta sitten pitää tehdä isompia originaaleja kuin tuo mun yhdeksän ruutua aaneloselle-formaatti. Sitten on vielä sekin, että kun oma tekstaus ei välttämättä ole niin hivelevän kaunista.
Tmp
26.11.2002 16:47:11

Ja se sama kiihdytetty matlock musa jokasen taustal :D

Nää oli hyviä
Nazareth
20.01.2005 17:32:46
Lyjykynä ja A4. Se on siinä.
"man who buys a drowned cat pays for wet pussy"IMIK #27
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)