Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moog ja Rhodes soundit..
1 2
B-P Music
18.06.2012 11:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en soita koskettimia, joten ei ole tullut perehdyttyä niiden saloihin sen tarkemmin.. Mutta kertokaahan viisaammat onko jotain synaa, josta saisi taiottua suht uskottavat moog ja rhodes soundit keikkakäyttöön? Hintakattoa en osaa sanoa, kun en oikeastaan tiedä vaatiiko tämä 500 vai 2000 euron sijoitusta, mutta kuitenkaan ei ole varaa ostaa noita aitoja merkkejä. Muut soundit (laadukkaat sellaiset) plussaa, muttei välttämättömiä. Mitä merkkejä suosittelette?
 
samulijp
18.06.2012 11:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sijoittaisin eka siihen Rhodesiin ja ostaisin sitten Voyagerin kun on rahaa.
 
Nord Electro ja Moog Little Phatty setti käytettynä niin pääset ehkä vähän halvemmalla.
 
Vielä jos haluaa säästää niin joku keikkapiano missä on sähköpiano soundi ja sitten Micro Korg analogiksi. Ollaan tosin jo aika kaukana oikeista soittimista.
 
"Funkin up tonight!"
18is9
18.06.2012 13:00:47 (muokattu 18.06.2012 15:07:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmana on tuo määrittely "suht uskottavat". Se kun voi tarkoittaa ihan mitä vain. Esimerkiksi Yamahan AN1X on suht edullinen virtuaalianalogi, joka ei varmasti puristin mielestä kuulosta Minimoogilta. Kuitenkin esim Yesin keikoilla sitä on näkynyt juuri Moogin korvaajana.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Vessajono
18.06.2012 14:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nord Stage.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
limonaati
20.06.2012 00:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-P Music: Itse en soita koskettimia, joten ei ole tullut perehdyttyä niiden saloihin sen tarkemmin.. Mutta kertokaahan viisaammat onko jotain synaa, josta saisi taiottua suht uskottavat moog ja rhodes soundit keikkakäyttöön? Hintakattoa en osaa sanoa, kun en oikeastaan tiedä vaatiiko tämä 500 vai 2000 euron sijoitusta, mutta kuitenkaan ei ole varaa ostaa noita aitoja merkkejä. Muut soundit (laadukkaat sellaiset) plussaa, muttei välttämättömiä. Mitä merkkejä suosittelette?
 
Jos haluat halvalla päästä, lataa 21.6. ilmaiseksi Arturia Minimoog V Original: http://www.arturia.com/evolution/en … s/minimoogv/minimoogv-original.html
 
Keikkakäytössä tosin tarvitset lisäksi tietokoneen ja koskettimet mukaan.
 
JPQ
20.06.2012 02:07:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

limonaati: Jos haluat halvalla päästä, lataa 21.6. ilmaiseksi Arturia Minimoog V Original: http://www.arturia.com/evolution/en … s/minimoogv/minimoogv-original.html
 
Keikkakäytössä tosin tarvitset lisäksi tietokoneen ja koskettimet mukaan.

 
Tosin joistakin ei kuulosta yhtään moogilta itse en uskalla sanoa varmaksi mutta minulla kyllä käsitys että he ovat oikeassa tässä muuten ilmaiselle linkki jos pceetä käyttelee...:
http://home.no/gunnare/downloads.htm
ps. Moog varmaankin hankalin analogi korvata sanoisin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
lukethesis
20.06.2012 13:28:36 (muokattu 20.06.2012 13:34:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ketju - - - ei-kosketinsoittaja kyselee geneerisesti "uskottavien" soundien perään, ja ehdotetaan heti ensimmäiseksi että "osta aito Rhodes, ja sitten siihen Voyager päälle". Just.
 
Toisaalta, joku lättäkantinen Rhodes ja siihen esim edukkaampi Little Phatty päälle menisi ehkä jonnekin 2500 euroon...? Olettaen että noin 1200e näyttää joutuvat Suomessa maksamaan Rhodesista.
 
Mutta jos nyt oikein tulkitsin, keikkamuusikko tms haki tässä nyt vehjettä, millä hoidetaan tuo "tontti" keikalla tai muussa tilanteessa, ei ihan sitä autenttisuutta. Plus, mainittiin tuo 500 euron budjetti...lol
 
Aitojen ulkopuolella, hardware-vehkeistä mun mielestä parhaat Rhodesit löytyy Yamahan CP1- ja CP5-keikkapianoista. Jotkut tykkää Rolandin Supernatural-sähkiksistä (esim NX-sarja). Noi maksaa tosin molemmat 2000 euron molemmin puolin. Se vanha Rolandin SRX-12 -kortti niihin vanhempiin Fantomeihin toimi joskus, mutta en tiedä onko se nykyvalossa jo vähän kulahtanut.
 
Tuli tuosta SRX-12:stä mieleen, että mites MIDI-kontrolleri ja siihen päälle se Rolandin SonicCell-moduli? Siihenhän saa ton kortin ja kyllä sillä tommosen huttukeikkameiningin hoitais. Ja hintaa tulis varmaan joitain satasia, jos ostais esim käytettynä?
 
Mitä Yamahaan tulee, niin kyllä Motifista (XS/XF) saa keikkakäyttöön edelleen varsin pätevää rhodesia...hyvän Moog-soundin loihtiminen ei sitten oikein toimi.
 
Mites joku Korgin SV1? Taitaa olla "vintage"-osastoa matkivista keikkapianoista edullisimmasta päästä. Tosin, siinä on ongelmia Rhodes-soundien säröytymisen kanssa (eli heikko vahvistinmallinnus), olen kuullut... En tosin tiedä miten siinä Moog-soundit.
 
Clavian vehkeet on tietysti aina suosiossa, mutta mun mielestä ne Rhodesit niissä kuulostaa - ja on aina kuulostanut, ensimmäisistä Electroista lähtien - aika muovisilta ja epäluonnollisilta.
 
Softista paras Moog-emulaatio löytyy mun mielestä GForce Minimonstasta ehdottomasti. Sample-puolella löytyy sitten hyvää Rhodesia vaikka kuinka:
- Native Instrumentsin Mark I (eli Scarbee)
- Soniccouture EP73
- Acousticsamples Mark 79 (myös MOTUn Mach5-3 -samplerissa)
- UVIsoundbankillä löytyy esim uusi Tines Anthology
- Chris Griffinin Avatar-rhodes on ihan ok
- jne jne jne jne jne
 
...mutta softaahan tässä ei aloittaja hakenut, se on selvä.
 
18is9
20.06.2012 14:42:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa tuota aloittajan kysymyksenasettelun hassuutta voisi selventää jos heittäisi kitaristille vastakysymyksen. Mitä tarvitaan jotta saisin keikalle uskottavan Marshallin JCM800 -soundin?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
arauramo
20.06.2012 15:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Itse asiassa tuota aloittajan kysymyksenasettelun hassuutta voisi selventää jos heittäisi kitaristille vastakysymyksen. Mitä tarvitaan jotta saisin keikalle uskottavan Marshallin JCM800 -soundin?
 
Nooo -- ehkäpä samassa suhteellisuusluokassa ollaan jos kysytään "Mitä tarvitaan jotta saisin keikalle uskottavan JCM800-, blackface Twin- ja VOX AC30-soundin?" Silloin on kuitenkin suht. selvää että jos ei ihan äärisnobeja (ja roudauksen ystäviä) olla niin jollain vähän vähemmän aidolla on nuo kaikki hoidettava. :)
 
Nord electro 2:den Rhodes-soundi on muuten yllättävän kökön tuntuinen. Meinasin joutua tilanteeseen jossa en olisi voinut ottaa oikeaa Rhodesia keikalle, ja soitin siksi yhdet treenit electron Rhodesilla. Se oli kurjaa. Onneksi keikka peruuntui. *phew*
 
Muistaisin aikaa sitten lukeneeni electron ongelman olevan siinä, että Rhodes on samplattu ilman vahvistinta, eli hyvään soundiin tarvittaisiin silti kitaravahvistin nordin perään.
 
B-P Music
20.06.2012 15:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Nooo -- ehkäpä samassa suhteellisuusluokassa ollaan jos kysytään "Mitä tarvitaan jotta saisin keikalle uskottavan JCM800-, blackface Twin- ja VOX AC30-soundin?"
 
Tätä juurikin haen.. kiratapuolella vastauksia olisi monia, esim. Line6, Axe-fx, kemper, tai joku oikea putkinuppi joka jäljittelee noita, kuten Egnater. Mutta siis kun synista ei ole hajuakaan, niin esimerkiksi ehdotettu Nord Stage on varmasti tutustumisen arvoinen (näyttää löytyvän myös Hammond osastoa).
 
Ja budjettiahan ei ollut määritelty. Tarkoitus oli vaan tiedustella onko muita vaihtoehtoja kuin alkuperäiset ja miten lähelle alkuperäisten soundia niillä pääsee livesoitossa, jossa kuitenkin soundi osittain sekoittuu muuhun "ryminään".
 
tommiot
20.06.2012 16:13:15 (muokattu 20.06.2012 16:15:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo:
Muistaisin aikaa sitten lukeneeni electron ongelman olevan siinä, että Rhodes on samplattu ilman vahvistinta, eli hyvään soundiin tarvittaisiin silti kitaravahvistin nordin perään.

 
Onneks kolmosessa onkin jo Twin-mallinnus tätä varten. Niitäkin saa varmaan kohta halvalla, kun toi nelonen on ilmestynyt (tai sit 73-versiosta tulee tosi haluttu!)
 
Mun mielestä Electro 3 on aina kuulostanut hyvältä keikoilla (siis silloin kun oon itse ollut miksaamassa, ei soittamassa...) muun bändin seassa. Oikeesta Rhodesista ei toisaalta oo sit henkilökohtaista kokemusta...
 
maza
20.06.2012 16:38:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nordeihin saa käsittääkseni myös vanhempiin malleihin vaihdettua sampleja, joten ei muuta kuin lataamaan. Mulla on itellä Electro 3 HP, ja löysin siihen mun tarkoituksiin huomattavasti alkuperäistä paremman Rhodes-samplayksen webistä. Kolmosessa on tosiaan mukana myös vahvistinmallinnus, vanhempien kanssa kantsii tosiaan käyttää vaikka edes ihan perusmallinninta (vanha Pod, Sansamp tms. joista ei montaa kymppiä joudu pulittamaan) tai mieluummin tietysti oikeaa vahvistinta ja kaappia.
 
Mä luulen, että jos ei lähdetä softasta puhumaan, edullisin vaihtoehto erittäin hyvin toimiviin soundeihin voisi olla käytetty Nord Electro (1/2, sama vehje, jos vaan softat on ajantasalla) ja joku edullinen analogimallinnin (Alesis Micron tulee mieleen, muitakin löytyy). Ei ne kuulosta 100% Rhodesilta tai 100% Moogilta, mutta uskon, että 99,99% ihmisistä yhdistää minkä tahansa analogisen lead-soundin Moogiin ja sähköpianosoundin Rhodesiin. Ja toimivat varmasti hyvin keikalla tai mixissä.
 
Tämä sillä taustalla, että omistan itse oikean Rhodesin (vm. 1975, alkuvuoden laitteita) ja Minimoogin (vm. 1979, viimeisiä tehtyjä yksilöitä), mutta keikalla käytän lähes aina Electroa ja Wavea käytännön syistä.
lukethesis
20.06.2012 16:58:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin:
 
Mun mielestä Electro 3 on aina kuulostanut hyvältä - - -Oikeesta Rhodesista ei toisaalta oo sit henkilökohtaista kokemusta...

 
Niinpä. Mitähän se kertoo sit eri asioista ;)
 
limonaati
20.06.2012 20:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza:
Tämä sillä taustalla, että omistan itse oikean Rhodesin (vm. 1975, alkuvuoden laitteita) ja Minimoogin (vm. 1979, viimeisiä tehtyjä yksilöitä), mutta keikalla käytän lähes aina Electroa ja Wavea käytännön syistä.

 
Käytätkö Wavea sen omilla VA-soundeilla vai Moog-sampleilla?
 
JPQ
20.06.2012 20:27:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Hyvä ketju - - - ei-kosketinsoittaja kyselee geneerisesti "uskottavien" soundien perään, ja ehdotetaan heti ensimmäiseksi että "osta aito Rhodes, ja sitten siihen Voyager päälle". Just.
 
Toisaalta, joku lättäkantinen Rhodes ja siihen esim edukkaampi Little Phatty päälle menisi ehkä jonnekin 2500 euroon...? Olettaen että noin 1200e näyttää joutuvat Suomessa maksamaan Rhodesista.
 
Mutta jos nyt oikein tulkitsin, keikkamuusikko tms haki tässä nyt vehjettä, millä hoidetaan tuo "tontti" keikalla tai muussa tilanteessa, ei ihan sitä autenttisuutta. Plus, mainittiin tuo 500 euron budjetti...lol
 
Aitojen ulkopuolella, hardware-vehkeistä mun mielestä parhaat Rhodesit löytyy Yamahan CP1- ja CP5-keikkapianoista. Jotkut tykkää Rolandin Supernatural-sähkiksistä (esim NX-sarja). Noi maksaa tosin molemmat 2000 euron molemmin puolin. Se vanha Rolandin SRX-12 -kortti niihin vanhempiin Fantomeihin toimi joskus, mutta en tiedä onko se nykyvalossa jo vähän kulahtanut.
 
Tuli tuosta SRX-12:stä mieleen, että mites MIDI-kontrolleri ja siihen päälle se Rolandin SonicCell-moduli? Siihenhän saa ton kortin ja kyllä sillä tommosen huttukeikkameiningin hoitais. Ja hintaa tulis varmaan joitain satasia, jos ostais esim käytettynä?
 
Mitä Yamahaan tulee, niin kyllä Motifista (XS/XF) saa keikkakäyttöön edelleen varsin pätevää rhodesia...hyvän Moog-soundin loihtiminen ei sitten oikein toimi.
 
Mites joku Korgin SV1? Taitaa olla "vintage"-osastoa matkivista keikkapianoista edullisimmasta päästä. Tosin, siinä on ongelmia Rhodes-soundien säröytymisen kanssa (eli heikko vahvistinmallinnus), olen kuullut... En tosin tiedä miten siinä Moog-soundit.
 
Clavian vehkeet on tietysti aina suosiossa, mutta mun mielestä ne Rhodesit niissä kuulostaa - ja on aina kuulostanut, ensimmäisistä Electroista lähtien - aika muovisilta ja epäluonnollisilta.
 
Softista paras Moog-emulaatio löytyy mun mielestä GForce Minimonstasta ehdottomasti. Sample-puolella löytyy sitten hyvää Rhodesia vaikka kuinka:
- Native Instrumentsin Mark I (eli Scarbee)
- Soniccouture EP73
- Acousticsamples Mark 79 (myös MOTUn Mach5-3 -samplerissa)
- UVIsoundbankillä löytyy esim uusi Tines Anthology
- Chris Griffinin Avatar-rhodes on ihan ok
- jne jne jne jne jne
 
...mutta softaahan tässä ei aloittaja hakenut, se on selvä.

 
softa jutusta Moogin kohdalla lienen samaa mieltä minusta Arturia ei toimii hyvin vielä ehkä bassoon ja arpegioon mutta sitten leadit tökkikin jo jotenkin ohkaisiai. tavalla jota en liitä halpaankaan analogiin.
ps. Motun mach samplerin samplelista olis kiva nähdä kuten myös steinbergin halionin joskin siihen kiat on jo jonkinlainen vastaus muualta tullut saatua...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ganesha
20.06.2012 22:40:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lToisaalta, joku lättäkantinen Rhodes ja siihen esim edukkaampi Little Phatty päälle menisi ehkä jonnekin 2500 euroon...? Olettaen että noin 1200e näyttää joutuvat Suomessa maksamaan Rhodesista.
 
Ei irtoa Suomessa aito Rhodes tuohon hintaan.
 
cyberiad2001
16.08.2012 10:12:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äsken oli Minimoog torilla hintaan 2200 €, ei ehtinyt olla montakaan minuuttia :) Oispa ollut rahaa...
 
R0IST0
19.08.2012 15:20:02 (muokattu 19.08.2012 15:21:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cyberiad2001: äsken oli Minimoog torilla hintaan 2200 €, ei ehtinyt olla montakaan minuuttia :) Oispa ollut rahaa...
 
siis model D??! halavalla meni.. oispa ollu silmät auki.
 
R0IST0
19.08.2012 15:28:12 (muokattu 19.08.2012 17:36:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis:
Softista paras Moog-emulaatio löytyy mun mielestä GForce Minimonstasta ehdottomasti.

 
ite päädyin kombinaatioon plugiator + bitstream 3x + uad moog multimode.
 
eli meikälle minimax on no.1 kakkostila jaetaan sitten gforce minimonstan ja u-he divan kesken. gf minimonsta on kyllä fiilikseltään autenttisin kaikista vst-emulaatioista mitä oon ikinä käyttäny, se on loistava plugari. jos otetaan myös dsp-softat mukaan minimax on kovin. nää on makuasioita tietysti mut mun kokemuksen mukaan minimax on soundillisesti lähimpänä just model d:tä ku mikään muu emulaatio, joidenkin mielestä jopa voyageria lähempänä.
 
kynnyskysymykseksi tulee tietysti onko ITB vai OTB hakusessa, jos on OTB niin sillloin Use Audio on tiukka vaihtoehto Voyagerille, pääsee todella lähelle autenttista soundia, ei tartte tietokonetta olla mukana, 12 äänen polyfonia vs voyagerin 1, patcheja voi silti editoida softalla tai kontrollerilla, ja hinta ei päätä huimaa. esim. st. pauls soundilta saa paketin tällä hetkellä hintaan 269,- ovh 698,- .. eli 1/10 voyagerin hinnasta mutta 10X enemmän poweria ja käytännössä soundi on sama.. aika no brainer hankinta.
 
http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … _page=product_info&products_id=4803
 
ITB:nä Sonic Core Scope Minimax, ehkä noissa Creamwareissa ja nykyisissä Sonic Coreissa soundi oli himpun verran laadukkaampi ku Use Audion lootissa, tai sitten vaan muistan väärin.. no joka tapauksessa sonic core on aivan omassa luokassaan softapuolella, kun siitä lähdetään eteenpäin /DSK/Solaris/Adern jne. mihin muut lopettaa :)
 
http://sonic-core.net/joomla.sonicc … w=article&id=210&Itemid=234&lang=us
 
jos kattelee keikkakäyttöistä polyfonista moogisoundia eikä oo kiinnostunu memorymoogista, kannattaa todellakin tsekata muutamat linkit;
 
Vintage, Voyager or Virtual - a comparison test
http://forum.moogmusic.com/viewtopic.php?t=4877
 
tossa oli hyviä vertailuja 'moogeista' ja vähän muistaki
http://www1.keyboards.de/magazine/m0404/404022wp.html
 
ja tässä minimax vs minimoog:
http://vimeo.com/1820127
 
KVR- foorumilla oli kans hyvä vertailu softien ja voyagerin välillä;
http://www.jrrshop.com/eric/moog_test.mp3
4 bars Voyager
4 bars SampleMoog
4 bars Minimax
4 bars Minimonsta
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=3581721
 
cyberiad2001
19.08.2012 21:28:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R0IST0: siis model D??! halavalla meni.. oispa ollu silmät auki.
 
Sepä se...vähän oli kuvan perusteella kulumaa puuosissa, mutta nappulat tallessa ja koskettimet linjassa. Se oli tosiaan max. 20-30 min siellä... saattaahan olla myös, että tuli katumapäälle ja veti pois markkinoilta...sama kaveri, jolla siellä myynnissä se Formant ja Wurlitzer
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «