Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 565 66 67 68 69399 400 401 402 403
Speedy
17.06.2012 15:03:42

arse: Eli tää meni ihan ohi. Mä tarkoitin enemmänkin sitä, että hyvä biisi kuulostaa musta hyvältä vaikka sen esittäisi Jani Wiklund, kun taas yhdentekevää musaa ei pelasta mestarillisinkaan toteutus. Tokihan hyvät biisivalinnat ja komea tulkinta kulkevat usein myös käsi kädessä. Ja sama siis mikrotasolla, kun puhutaan vaikka yksittäisistä soittajista ja soittosuoritteista.

No miksi ne esittää huonoa ja yhdentekevää musaa?

Soittaako ne sitä yksinään vai saman tai eri bändin kanssa vai Dave Wecklin taustanauhojen päälle? Miksi ne tyypit soittavat (tai pyrkivät soittamaan) shuffle-komppia? Kannattaako soittaa?

Nii'in, sanoppa se..
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Speedy
17.06.2012 15:58:51

Joo, tämä kappale syntyi pitkällisen pohdinnan ja aivoissa kypsyttelyn tuotoksena sateisena sunnuntai-iltapäivänä. Kappaleessa ihmisen mieli vapautetaan kahleista, joita nykypäivän musiikki asettaa niin muusikoille kun kuulijoillekkin. Tämä teoksen ensimmäinen osa, fresbeen heittoa muistuttava kappale on toteutettu vielä varsin rajallisesti soittimilla (liian suuren järkytyksen ja kontrastin estämiseksi nykymaailman musiikkituotantoon suhteutettuna). Teoksen toinen osa, fresbeen kiinni ottamista vertaava teos tullaan vapauttamaan vielä vapaammin - ei musiikki ole pelkästänn soitin urheilua. Teos ei ole saanut vaikutteita mistään, vaan se on pyritty soittamaan täysin tyhjin mielin, hengittämätä sekä silmät ja korvat kiinni.

Toivon kappaleen tuovan kanssa ihmisille hyvää ja vapaampaa mieltä. Kaikki säännöt ja rajaukset ovat turhia kuten kappalkkin osoittaa (löytäkää uusia puolia soittimista ja niiden rooleista). Miksaukseen vietin vähän aikaa, koska sisältö on tärkein - sanoma, tulkinta, vapaus.. Basisti vapautuessaan soitti saaterin lujaa, mutta ei anneta sen estää nautintoamme, vaan otetaan basistista mallia..

Teosto tuotoilla ajattelin ostaa fresbeen, (edellinen hävisi heittovaihetta säveltäessä) jonka avulla voin perehtyä teoksen toiseen osaan.

Olkaa hyvä ja nauttikaa:

http://maihinnousu.net/s/16839

P.S. Kiitos kun et kommentoi tai kritisoi, tiedän kappaleen olevan paras!
Kailis
17.06.2012 16:11:11 (muokattu 17.06.2012 16:11:56)

Toi olis hyvä soundtrack kokoillan Teletappi-elokuvan loppukohtaukseen jossa koko jengi kuolee ydinsäteilyyn.
Tämäkö oli sun vastine?
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Epämuusikko
17.06.2012 16:17:47
Tuohan oli täyttä kummelia. Sori Speedy, pystyt parempaankin.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kefiiri
17.06.2012 16:19:04
Sehän oli kuin Jamaaladeen Tacuman bassonsoittoa Ornette Colemanin musaan. Mukava että ketjuun välillä tulee ihan otsikon mukaista tavaraa!
statistiÖ
17.06.2012 19:16:12

jazzmies: oma äkkiväärä, spontaani, luova ilmaisuni on saanut ihmiset pikemminkin suuttumaan, kauhistelemaan, loukkaantumaan tai mikä pahinta. jättämään huomiotta.

Mua häiritsee. Tässä jokin ei natsaa. Kuin tekisit eri tavalla kuin sanot. Jos reaktiot on olleet tuota luokkaa, olet onnistunut taiteessa tai tyrinyt teknisesti (sekin voi olla taidetta!). EOS. Mulle tulee viilis, kun kuuntelin, ettet jotenkin ole kotonasi soittaessasi. Mitä tämä tarkoittaa? EOS.

Pitää varmaan perustaa t:mi ja myydä sulle vastaanottoaika tai useampi. Nimim. ilman lähempää tarkastelua, analyysi ei onnistu.
statistiÖ
17.06.2012 19:47:06 (muokattu 17.06.2012 19:49:20)

Speedy: Basisti vapautuessaan soitti saaterin lujaa, mutta ei anneta sen estää nautintoamme, vaan otetaan basistista mallia..

Missä kohtaa soitti lujaa. Hyvin soitti :) Kaikki. Alku lähes puoleen väliin ja loppu oli bueno. Pitää kuunnella uudestaan myöhemmin. Sun kannattaa jatkaa tuota, ennemmin kuin olla jatkamatta. Siis ei venyttää vaan säveltää..

Teosto tuotoilla ajattelin ostaa fresbeen, (edellinen hävisi heittovaihetta säveltäessä) jonka avulla voin perehtyä teoksen toiseen osaan.

Tuosta saattaisi maksua irrota, esim. radiossa. Tuli mieleen, että tyhmää kuuntelijaa varten, kuten minä, tuon voisi jakaa em. kuuluisiin teososiin tai tauottaa. Vai eikö :)

P.S. Kiitos kun et kommentoi tai kritisoi, tiedän kappaleen olevan paras!

Tämän toivon saat heittää ;) valitsemallasi tiellä, viitaten jatsariin. Mutta totta siinä, että tuo on semmoinen, että siitä voi tehdä kopion, muttei sitä pysty vertaamaan mihinkään, jolloin se on paras, sarjassaan. Vai keksikö joku jotain mihin verrata??

JK. Kommenteista päätellen muutkin tykkäs ;) älkää yrittäkö. Varsinkin Kailis on ihan elementissään..
arse
17.06.2012 19:54:52

Speedy: No miksi ne esittää huonoa ja yhdentekevää musaa?

En tiedä keitä "ne" ovat enkä ole puhunut missään vaiheessa minkään tai kenenkään hyvyydestä tai huonoudesta.

Allekirjoitus kylläkin meni vaihtoon :)
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
Speedy
17.06.2012 20:39:49

arse: En tiedä keitä "ne" ovat enkä ole puhunut missään vaiheessa minkään tai kenenkään hyvyydestä tai huonoudesta.

Aijaa, no äkkisestään tulkittuna tekstiäsi:

Mä tarkoitin enemmänkin sitä, että hyvä biisi kuulostaa musta hyvältä vaikka sen esittäisi Jani Wiklund, kun taas yhdentekevää musaa ei pelasta mestarillisinkaan toteutus. Tokihan hyvät biisivalinnat ja komea tulkinta kulkevat usein myös käsi kädessä. Ja sama siis mikrotasolla, kun puhutaan vaikka yksittäisistä soittajista ja soittosuoritteista.

..korjaan siis lauseeni, miksi ne esittävät yhdentekevää musiikkia.. Viittaan tällä kysymykseesi, miksi ne soittavat shuffle-komppia..

Allekirjoitus kylläkin meni vaihtoon :)

Ole hyvä vaan..;)

Ja itse tykkään kanssa teoksestani, luonnollisesti.. erityisesti loppu on hieno.. mm. Kailis voi kertoa mikä vika vastineessani on? Vastinettasi odotellessa......
Speedy
17.06.2012 20:47:20

statistiÖ: Missä kohtaa soitti lujaa. Hyvin soitti :) Kaikki. Alku lähes puoleen väliin ja loppu oli bueno. Pitää kuunnella uudestaan myöhemmin. Sun kannattaa jatkaa tuota, ennemmin kuin olla jatkamatta. Siis ei venyttää vaan säveltää..

Niin no välillä klippasi vähän.. mikä tietysti oli tarkoituskin.. Mutta miksauksessa jäi vähän pintaan.. Mutta kuten sanoin, häliäkö vällä..=)

Tuo oli kyllä itseasiassa ihan mukavaa puuhaa.. soitin vaan käteen ja menoksi.. (kaikki on yhdellä otolla, muuten menee hieromiseksi ja tuoreus kaikkoaa). Mielenkiintoinen huomio oli myös se, että tähän asti kun olen treenannut, ei emäntä ole noteerannut asiaa mitenkään.. NYT rumpu raitaa äänittäessä pää pilkisti oven raosta.. Selkeästi herättää tunteita ei-muusikoissa.. Joten jospa Novalla alkas soimaan, pitää tarjota..=)

Mutta se mikä fiilis mulla on ollu free/jazista, vahvistui entisestään.. sitä on kiva soittaa, mutta ketään ei kiinnosta kuunnella..=I
jazzmies
17.06.2012 22:11:06
Speedy: Mutta se mikä fiilis mulla on ollu free/jazista, vahvistui entisestään.. sitä on kiva soittaa, mutta ketään ei kiinnosta kuunnella..=I

Olet väärässä. Freellä ja free-jazzilla on omat vankkumattomat kuuntelijakuntansa. Free lukeutuu harvoinhin musiikkeihin, minkä kuuntelijat oikeasti kuuntelevat kohdettaan. Valtaosa musiikinkuuntelusta on kuulemista tai sanoituksen pohdiskelua, tai sitten tanssimista tai hytkymistä sen tahdissa. Musiikki merkitsee ylipäätänsä todella harvalle mitään, mutta sen luullaan olevan tärkeää, koska se on kuin tapettia kaikkialla. Ja musiikki on vielä älyttömän pieni bisnes, mikä tarkoittaa kuinka vähäpätöinen asia se ihmisille keskimäärin on. Mutta meille soittajille ja säveltäjille sekä intohimoisille musiikinkuuntelijoille se on likipitäen elämän tarkoitus.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Speedy
17.06.2012 23:33:42

jazzmies: Olet väärässä. Freellä ja free-jazzilla on omat vankkumattomat kuuntelijakuntansa. Free lukeutuu harvoinhin musiikkeihin, minkä kuuntelijat oikeasti kuuntelevat kohdettaan. Valtaosa musiikinkuuntelusta on kuulemista tai sanoituksen pohdiskelua, tai sitten tanssimista tai hytkymistä sen tahdissa. Musiikki merkitsee ylipäätänsä todella harvalle mitään, mutta sen luullaan olevan tärkeää, koska se on kuin tapettia kaikkialla. Ja musiikki on vielä älyttömän pieni bisnes, mikä tarkoittaa kuinka vähäpätöinen asia se ihmisille keskimäärin on. Mutta meille soittajille ja säveltäjille sekä intohimoisille musiikinkuuntelijoille se on likipitäen elämän tarkoitus.

Niinhän se tuppaa maailmassa olemaan vähän joka asiassa..

Mutta siinä olen kyllä taas niin erimieltä kanssasi, että Musiikki merkitsee ylipäätänsä todella harvalle mitään, mutta sen luullaan olevan tärkeää, koska se on kuin tapettia kaikkialla Mutta enpä jaksa alkaa perustelemaan, se on kuitenkin ihan turhaa..=I
statistiÖ
18.06.2012 01:08:17

Speedy: Mutta miksauksessa jäi vähän pintaan..

Siis hyvä kun jäi, kerrankin ei tarvinnut korva kajarissa kii kuunnella. Eikä nämä tietsikan kajarit soita bassopihinää.. Olihan siellä tilaa kaikelle, enempikin per ääntäjä olis mahtunut. Eniten kyl yritin kuunnella, miltä sun rumpus saundaa. Yllättävästi jäi hiukan sivuosaan.

Pitemmän päälle ei kannata pikaisia tuoreita raitoja värkkäillä :) Vaikka hämmästyttävän upeita "täytepiisejä", jotkut on tehneet, jopa monikossa.

emäntä ole noteerannut asiaa mitenkään.. NYT rumpu raitaa äänittäessä pää pilkisti oven raosta..

Mietti jos sulta on järki karannut ;)

Joten jospa Novalla alkas soimaan, pitää tarjota..=)

EEEEIII, eikä se sinne kelpaakaan onneksi. Ylen radioihin..

Mutta se mikä fiilis mulla on ollu free/jazista, vahvistui entisestään.. sitä on kiva soittaa, mutta ketään ei kiinnosta kuunnella..=I

Sitä pitää kuunnella. Ei kaikki halua paneutua. Ja jos menee harhailuksi, niin ei kukaan. Kiva ois sanoa jotain johdattelevaa, mutten tiedä mistä kaikesta olet kiinnostunut, etkä ole mikään toivomuskaivo..
Kailis
18.06.2012 10:07:31

Kailis voi kertoa mikä vika vastineessani on?

En minä tiedä. Hyvää Teletappi-leffa musaa.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
jazzmies
18.06.2012 10:15:43
Speedy: Mutta enpä jaksa alkaa perustelemaan, se on kuitenkin ihan turhaa..=I

Siinä on luonnollisesti jonkinlaista tähän aikaan liittyvää vääristymää, että musiikin digitaalistumisen myötä musiikin kuuntelijat ovat tottuneet saamaan kuuntelemansa musiikin ilmaiseksi tai pientä käyttökorvausta vastaan, mikä saa musiikkibisneksen näyttämän jonkin verran pienemmältä kuin mitä se todellisuudessa on.

Keskivertoihminen valitsee kuuntelemansa radioaseman pääasiassa äänimaiseman perusteella. Esimerkiksi Radio Aalto aloitti rauhallista musiikkia soittavana kanavana, mutta koska rauhallinen musiikki on vain osa energiavariaatiota, kanavan oli pakko muuttaa äänimaisemaansa myös eri tempojen ja energisempään suuntaan näennäisen siistillä musiikilla, joten syntyi toinen Radio Nova. Eli kysymyksessä oli nimenomaan tapetin sävy eikä kuviointi, sisällöstä viis. Sen lisäksi mukana täytyy olla tuttuuselementti tai hetkessä olemista korostava elementti. Yllätyksiä ei sallita Radio Helsingin tai YleX:n tavoin. Radio Helsinki on ollut hämmästyttävä osoitus siitä, että Suomesta löytyy juuri sen verran sietokykyisiä, yllätystä kestäviä musiikin ystäviä, että kanava on pysynyt pystössä. Erityisesti Mikael Wiikin, Uuge Kojolan ja Njassan soittolistat ovat sisällön juhlaa omasta vinkkelistäni ja varmaan myön monien muiden. He tuovat laadukkaimmat festivaalit omaan olohuoneeseen.

Tämä oli vain tällainen aktiivisen radion kuuntelijan ja konsertissa kävijän pieni sivuhuomion itse musiikin merkityksestä perusesojen elämän täytteenä.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Kailis
18.06.2012 10:38:26

En ole kuunnellut radioa 25 vuoteen ja suurin osa (n. 80%) kuuntelemastani musiikista tulee vinyyliltä. Mutta mä oonkin dinosaurus.
Speedy
18.06.2012 10:57:12

jazzmies: Tämä oli vain tällainen aktiivisen radion kuuntelijan ja konsertissa kävijän pieni sivuhuomion itse musiikin merkityksestä perusesojen elämän täytteenä.

Eli rajaat ihmisten musiikin tarpeen radioon ja konserteihin.. Aika pielennä alalla vielä liikut..=)
hollmi-5
18.06.2012 11:06:48
Speedy: Eli rajaat ihmisten musiikin tarpeen radioon ja konserteihin.. Aika pielennä alalla vielä liikut..=)

Minä käyn mielelläni konserteissa. Jazzklubilla lähes aina, kun siellä jotain on. Harvoin se klubilla kuunneltu jaska saa mitään ihmeellisiä väristyksiä aikaan. Vaikka miten yritän antaa sillekin musalle mahdollisuuden useita kertoja vuodessa, on korvani ilmeisesti ihan pahvista tälle genrelle. Free-osasto ei aukea yhtään. Pullin Hannen kanssa keskustelin aiheesta ja yritin utsia niitä kuunneltavia juttuja, mutta ei auta ;)

Arvostelemaan en silti halua ryhtyä. Kuitenkin Jokku Jukkis Uotilamainen asenne jazzin ylivertaisuudesta on mielestäni äärimmäisen kapeakatseista.

Jotain itsestäni kertokoon se, että Eläkeläiseten keikan seuraaminen sai ilonkyyneleitä silmäkulmaan :) Ja mielestäni paras suomalaisen esiintyjän keikka oli Nylon Beatin aikoinaan vetämä keikka...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
18.06.2012 12:57:44
Sinänsä erittäin tärkeän taiteenfilosofisen keskustelunne lomaan laitan tähän viikonlopun viininjuonnin sivutuotteita. Aluksi vaikka

http://youtu.be/mRLw6-ckCAo
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)