Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 564 65 66 67 68399 400 401 402 403
jazzmies
16.06.2012 16:25:41
Speedy: No eikös tuossa sitten tullu jo aika montaa sääntöä mitä?

En ymmärrä, olen tyhmä, täsmennä!
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Speedy
16.06.2012 16:52:30

jazzmies: En ymmärrä, olen tyhmä, täsmennä!

Toki..

tämä ei lähde etnosta, vaan musiikista itsessään, ja musiikki ilman kulttuurista kontekstia ei ole mitään - metamusiikkia.

Ja

Musiikki heijastaa aina ympäröivää kulttuuria, joten tällainen kulttuuriton ryöpyttäminen ei heijasta kulttuurista elämää muuten kuin yleisten abstraktioiden tasolla

Sekä

Parhaat ideat syntyvät yhdistelemällä koeponnistettuja kulttuureja toisiinsa, joko eläviä tai kuolleita.
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
16.06.2012 17:13:46

Onnistuu varmasti seittämässä minuutissakin.. alkuvalmistelut vievät eniten aikaa, joten sitä odotellessa.

Sulla on varmaan jokin äänittävä vekotin. Rumpusoolon tallentaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Vai meneekä säveltäessä aikaa?
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Tankero
16.06.2012 17:17:24
Kailis: Sitähän mä sanoin mutta hyvä että kävit koukkuun. Tuleeko näyte tämän vuosikymmenen aikana? Sullahan ei ole kiire.

No jos tämä ei ole paskaa niin mä olen Trikistanian keisari.

Täyttä paskaahan tuo on.
Kestin Jonne näkyy ryhtyneen puhaltajaksi.
Humppajyrä
jazzmies
16.06.2012 18:12:56
Kailis: Vai meneekä säveltäessä aikaa?

Ghostien, aksenttien ja melodioiden treenaaminen on hidasta puuhaa.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Epämuusikko
16.06.2012 19:13:35
Anonymous-jazz: Sanoisin kyllä, että free-jazzin heikkouksia ovat jazz-poliisien sille asettamat atonaaliset laatikointi normit.

Kyllähän tonaalinen freejazz kuullostaisi hyvälle, jos ois tarpeeksi lahjakkaita soittajia improvisoimassa jotain. Mutta silloin se olisikin jo fuusiojazzia.

En ihan ymmärtäny.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
16.06.2012 19:15:17

jazzmies: Olen sanaton, kerrankin kerrassaan sanaton.

Ha, en siis voinut olla väärässäkään..
Speedy
16.06.2012 19:21:23

Kailis: Sulla on varmaan jokin äänittävä vekotin. Rumpusoolon tallentaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Vai meneekä säveltäessä aikaa?

No missä vaiheessa on alettu puhumaan rumpusooloista.. Jos ne kiinnostaa niin niitä kyllä löytyy netistä kun vaan ettii.. Valitettavasti joudun viettämään aikaa ja tienaamaan rahaa keikoilla, joissa on niin rajoittuneita ihmisiä ettei ne osaa arvostaa freeyttä.. (paitsi kaljoissa ja sisäänpääsyissä). Mutta kuhan maanantai koittaa niin freejazz-biisi tulee.. Sävellystyö on tietysti päässä käynnissä kokoajan..

Ja kyllä, tekniikan ja aksenttien ja ghostien treenaaminen on edelleen ihan mukavaa, ja aikakin mukavasti vierähtää..:) suosittelen muillekkin..
statistiÖ
17.06.2012 00:47:46

Kailis: Speedy vetää kyllä settiä. Koskaan ei sais sanoa että vedä ite paremmin, mutta nyt käytän tän kortin.

Kuka ja ketä..
jazzmies
17.06.2012 00:58:31
statistiÖ: Kuka ja ketä..

No ei ole paljon vaadittu, että soittaa paremmin kuin minä, jos siihen tässä on viitattu. Keskitasoinen rumpali soitti keskinkertaisia soolobreikkejä taukopaikkoihin. Ylipäätänäsä hyvin soittaminen ei ole ykkösagendani ollut enää vuosiin, vaan pikemminkin sisällöntuottaminen. Varmasti jos olisin oikeasti halunnut alkaa enemmän soittajaksi, olisin keskittänyt siihen energiani ja kehittynyt lahjojeni sallimissa rajoissa paremmaksi. Mutta minun elämässäni kävi näin, että päädyin kokoaikaiseksi opettajaksi ja tyydyn harrastamaan resurssien puitteissa soittamista, säveltämistä ja tutkimista.
statistiÖ
17.06.2012 01:00:52

-Dr.DW-: ...Mutta, ehkä miun rokkikorvat ei vaan ole vielä oppineet tuota sillisalaattia tajuamaan=P

Tuossa free/ jazz/ fuusio/ whatever -touhussa ei ole mitään muuta oleellista kuin avaa korvasi ja free your mind. Jos ei 10 kuuntelukerralla uppoa, niin ei sitten, koskaan, ehkä, vielä :)
statistiÖ
17.06.2012 01:18:13

jazzmies: No ei ole paljon vaadittu

Kappale oli hyvä. Kun joku vielä ei soittaisi siellä niin paljon ja kovaa :) Jammu-vaahtera oli hyvä, vaikka siellä on yksi tai kaksi bongo-rumpua. Opettaja on hyvä, jos on hyvä opettaja.
statistiÖ
17.06.2012 02:00:59

Speedy: Valitettavasti joudun viettämään aikaa ja tienaamaan rahaa keikoilla, joissa on niin rajoittuneita ihmisiä

Sitä älä koskaan valita. Tulee sulle perusta kunnolla valettua sillä tamppaamisella. Eikä tarvi nälkää nähdä, saati palella taivasalla. Ain laulain työtäs tee ;)

Mutta kuhan maanantai koittaa niin freejazz-biisi tulee.. Sävellystyö on tietysti päässä käynnissä kokoajan..

You got my attention. *Odotellessa*

Ja kyllä, tekniikan ja aksenttien ja ghostien treenaaminen on edelleen ihan mukavaa, ja aikakin mukavasti vierähtää..:) suosittelen muillekkin..

*Vihreä kateudesta* Tuo kuulostaa niin kivalta, ettei voi olla muuta. Taas jälleen kerran: ois varmaan hauskaa porukalla.
Speedy
17.06.2012 03:40:48 (muokattu 17.06.2012 03:47:23)

jazzmies: No ei ole paljon vaadittu, että soittaa paremmin kuin minä, jos siihen tässä on viitattu. Keskitasoinen rumpali soitti keskinkertaisia soolobreikkejä taukopaikkoihin. Ylipäätänäsä hyvin soittaminen ei ole ykkösagendani ollut enää vuosiin, vaan pikemminkin sisällöntuottaminen.

En halua olla ilkeä tai muutenkaan tarkoituksella sviddeillä, mutta nimen omaan juuri tuosta minusta oli kyse.. Alunperinkään en moittinut itse soittosuoritusta vaan juuri sisältöä.. Kerroin että teknisesti tasokasta (jonka heti teilasit) soittoa, siitäkin huolimatta tulkinta jätti kylmäksi.. Minusta on tärkeämpää miten soittaa eikä mitä soittaa.. Siinä tullaankin siihen tyyli asiaan, jonka teilasit myös heti.. Minusta se on tärkeää mutta sinusta ei.. Annoin mielestäni rakentavaa kritiikkiä, mutta olin väärässä.. (jos/kun/vaikka "sääntöjä" ei ole, kritiikki on AINA (tai ainakin pitäisi olla) kritiikin antajan omaa ja omista lähtökohdista, omaan näkemykseen perustuvaa - tyyli asioissa se on usein vahvasti mielipiteisiin, eikä niinkään faktoihin perustuvaa)

Oli miten oli, selvästi tämä ei johda mihinkään ja olemme joka tapauksessa joka asiasta eri mieltä niin eiköhän tämä ollu sitten tässä..=I

E: tai jos ihan tarkkoja ollaan kerroin vaan mielipiteeni (snare kuullostaa edelleen huonolta)
Speedy
17.06.2012 03:45:45

statistiÖ: Sitä älä koskaan valita. Tulee sulle perusta kunnolla valettua sillä tamppaamisella. Eikä tarvi nälkää nähdä, saati palella taivasalla. Ain laulain työtäs tee ;)

Niin en tietenkään sitä valitellut että on töitä, vaan sitä että joudutte odottelemaan (ehkä joidenkin mielestä turhamaisen, tällä kertaa iskelmä-musiikin takia) superhienoa ja megalomaanista free-jazz-biisiä..

You got my attention. *Odotellessa*

Joo nyt on kyllä niin hienot ideat päässä että saattaa syntyä jo sunnuntaina.. Taidan valvoa koko yön muhitellen ideoita niin saa vähän buustia mielen vapauttamiseen..=)
arse
17.06.2012 11:44:37

Speedy: Minusta on tärkeämpää miten soittaa eikä mitä soittaa..

Tämä on se kaikkein ratkaisevin näkemysero pääpukareiden välillä - muoto vs. sisältö. Mä en osaa erottaa niitä kovin sujuvasti toisistaan vaikka miellänkin olevani enemmän sisältömäen miehiä. Ainakin siinä mielessä, että kuuntelen vaikkapa Timo Kiiskisen lauluja kenen tahansa esittämänä mieluummin kuin Five Corners Quintettiä tai että tykkään toisista gospelchops-rumpaleista enemmän kuin toisista. Mutta kun sisältö on aina myös vähän muotoa ja muoto vähän sisältöä.
Ai hitto kun mie tykkään!
Triskal
17.06.2012 11:50:16

Pari youtube-pläjäystä meikäläisen soitosta. Keikka oli eilen.

http://youtu.be/IAqf8iEy2A4
http://youtu.be/ic0LbJK-hOY
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
jazzmies
17.06.2012 12:41:48 (muokattu 17.06.2012 13:19:31)
Speedy: Siinä tullaankin siihen tyyli asiaan, jonka teilasit myös heti.. Minusta se on tärkeää mutta sinusta ei.. Annoin mielestäni rakentavaa kritiikkiä, mutta olin väärässä..

Ymmärrän teitä opiskelijanuoria, jotka alkavat kurinalaisesti ottaa haltuun soitto- ja musiikkiperinteitä. Minunlaiseni noin 1000 coverkeikkaa aikaisemmassa elämässäni tehnyt ja sekundaaristen piirteiden parissa työskentelemiseen kyllästynyt viikari on jo päässyt siitä yli. Sekudaarisilla asioilla tarkoitan tyylinmukaisuutta, teknisten asioiden tiedostamista ilmaisussa ja oman sanavaraston tarkoituksellista käyttämistä.

Oma suhtautuminen tyyliasioihin on heittänyt matkan varrella häränpyllyä. Opiskellessani pidin musiikkiperinteen kunnoittamista keskeisellä sijalla omassa ilmaisussani myös lempilajissani, jazzissa. Näin jälkikäteen ajateltuna se on ollut virhe, nimittäin tapauksessani motiivi on ollut jazzauktoriteettien nuoleskelu ja toive aina mihinkin musiikkipiiriin pääsemisestä. Munilleen on mennyt aina, koska oma äkkiväärä, spontaani, luova ilmaisuni on saanut ihmiset pikemminkin suuttumaan, kauhistelemaan, loukkaantumaan tai mikä pahinta. jättämään huomiotta. Olen tehnyt armottoman kreisejä asioita taiteellisella ja siviiiliurallani, mistä ei voi olla jälkikäteen muuta kuin ylpeä.

Monet auktoriteetit eivät koskaan pääse perinteen kunnioittamisen ja esteettisen viitekehyksen yli tai ohi todelliseen, luovaan taitelilijuuteen. Aina voi opiskella lisää vaikkapa omasta lempilajistaan plokkaamalla, kopioimalla, liikuttumalla, näsävisastelemalla ja hehkuttamalla, mutta se on yleensä juuri tulppa taiteilijuuden tiellä. Todellinen taiteilija olisi siinä kohtaa jo kääntänyt asiat ylösalaisin, nurinpäin ja keksinyt aidosti omaa.

Ai niin tämä unohtui: En ole pyytänyt rakentavaa kritiikkiä, ja pohjat on äänitetty valmiiksi ja samanlaista rumpusaundia en koskaan saa enää aikaan.

Ja vielä näytteitä rakentavasta kritiikistäsi: "Pellit kyllä kuullostavat ihanilta.. Virvelistä en tykännyt yhtään..=("; "Jaa siellä oli montakin.. No mutta siitä mikä niissä sooloissa rämisi ja ulvoi ja valitti.."; "Jassåå.. Nyt kun kuuntelin uudestaan (josko oisin tykänny, mutta en) niin pellitkin alko häiritsemään.. kaikki on saundiltaan "outoja", olisin kaivannut sekaan jotain "normaalia" saundia. Soitto toimii hyvin ja on teknisesti laadukasta, mutta aika persoonatonta ja tasapaksua.. Se tosin korreloituu soittajaan, joka yrittää sitä olla.."; "Niin no joo, jos tuon alan estetiikkaa tuntee niin voishan se soitto olla persoonalisempaa, melodisempaa ja dynaamisempaa.. Eikä takatataka kosh, takataka kos pohjalta..".

Toivotan onnea valitsemallasi tiellä.
Speedy
17.06.2012 12:52:36

arse: Tämä on se kaikkein ratkaisevin näkemysero pääpukareiden välillä - muoto vs. sisältö. Mä en osaa erottaa niitä kovin sujuvasti toisistaan vaikka miellänkin olevani enemmän sisältömäen miehiä. Ainakin siinä mielessä, että kuuntelen vaikkapa Timo Kiiskisen lauluja kenen tahansa esittämänä mieluummin kuin Five Corners Quintettiä tai että tykkään toisista gospelchops-rumpaleista enemmän kuin toisista. Mutta kun sisältö on aina myös vähän muotoa ja muoto vähän sisältöä.

No niinpä.. Ei kahta eriasiaa voikkaan verrata noin.. Kyse on enemmän siitä että jos Timo Kiiskinen ja FCQ esittäisivät saman kappaleen samalla sovituksella, kumpi olisi "parempi". Jos biisi ei olisi kummankaan omaa tuotantoa, niin veikkaisin että niiden mielestä jotka tykkäävät toisesta bändistä ja kumman tyyliä lähempänä kyseinen biisi on, olisi voittaja.. Tässä tapauksessa kyse ei olisi hyvästä ja huonosta teknisesti, vaan hyvästä ja huonosta arvostelijan mielipiteen perusteella..

Toinen vaihtoehto olisi, että kaksi tyyppiä soittaa shuffle komppia, toinen soittaa sen "oikein" kolmimuunteisesti kun toinen soittaa sen vapaamielisesti ajatellen lähes tulkoon suorana 1/8-beattina tempo heitellen - molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)