Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 563 64 65 66 67399 400 401 402 403
Anonymous-jazz
15.06.2012 22:50:09

Speedy: Free-jazzin heikkouksia on mm. se, että kuka vaan voi soittaa free-jazzia..

Sanoisin kyllä, että free-jazzin heikkouksia ovat jazz-poliisien sille asettamat atonaaliset laatikointi normit.

Kyllähän tonaalinen freejazz kuullostaisi hyvälle, jos ois tarpeeksi lahjakkaita soittajia improvisoimassa jotain. Mutta silloin se olisikin jo fuusiojazzia.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
statistiÖ
15.06.2012 23:22:28

Speedy: Höpöhöpö päin vastoin ja pikemminkin sen puolesta..=) Siksi lähdekin soittamaan illaksi lippu- ja teollisuuskomppia täysillä säväreillä..;)

Pajavasara ja alasin.. Ei monipuolisuudessa mitään vikaa, sen puolesta olen. Ehkä tuo tulee kuuntelupuolella enemmän, ei tekemis. Mulla ainakin lähtee lapasista välillä, vaikka tiedossa on. :)
Kailis
16.06.2012 08:47:58

Speedy vetää kyllä settiä. Koskaan ei sais sanoa että vedä ite paremmin, mutta nyt käytän tän kortin.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
jazzmies
16.06.2012 09:34:16
Anonymous-jazz: Sanoisin kyllä, että free-jazzin heikkouksia ovat jazz-poliisien sille asettamat atonaaliset laatikointi normit.

Kyllähän tonaalinen freejazz kuullostaisi hyvälle, jos ois tarpeeksi lahjakkaita soittajia improvisoimassa jotain. Mutta silloin se olisikin jo fuusiojazzia.

Missä kohtaa keskustelua free muuttui free-jazziksi? Taisi olla Speedy, joka heti alkuuna lokeroi freen jazziksi. Bob Mosesin tapauksessa hänen soittonsa lähtökohdat ovat enemmän "etnon" kuin jazzin sektorilla. Hänelle jazz ja standardit on lähinnä keino kommunikoida muiden improvisoivien muusikoiden kanssa.

Free kanonisoidaan helposti bebopin perillisten kronologiaan, vaikka halu ilmaista itseään musiikillisesti vapaasti on ihmiselle sisäsyntyinen. Bebop toimi vain katalysaattorina freen sen esiintuomisessa, kun aika sen levittämiseen oli kypsä. Lennie Tristano, Ornette Coleman ja Eric Dolphy kuulivat musiikin niin persoonallisesti, että heidät on tylyä sementoida jazzkategoriaan, sillä heidän soitostaan kuuluvat melodiakulut eivät ole pelkkää Charlie Parkeria vaan yhtälailla Bachia ja Schönbergiä, ja ilman muuta heitä itseään. Markkinat, portinvartijat ja yleisön miellyttäminen pyrkivät parhaimpansa mukaan sabotoimaan ja ampumaan alas vapaan improvisoinnin ja korostamaan aina freen merkittävimpinä tekijöinä Miles Davisia ja John Coltranea, ja näin ollen omimaan sen jazzin kaanoniin.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Kailis
16.06.2012 09:55:48 (muokattu 16.06.2012 09:56:57)

Toisaalta, freen nimissä on tehty varmaan paskinta musiikkia ikinä. Mutta se ei ole pioneerien vika. Schönberg on vähän blaa.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
jazzmies
16.06.2012 10:26:18
Kailis: Toisaalta, freen nimissä on tehty varmaan paskinta musiikkia ikinä.

Haluaisin tästä näytteitä.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
-Dr.DW-
16.06.2012 10:42:45
Mitä mie kuuntelin tuon free pätkän mikä oli tähän linkitetty, niin puoleenväliin -suurinpiirtein kerkesin. Sitten repesin ihan ääneen ja tuumailin hiljaa mielessäni että siinä soittaa kyllä nyt jokainen jantteri ihan eri biisiä...=D
...Mutta, ehkä miun rokkikorvat ei vaan ole vielä oppineet tuota sillisalaattia tajuamaan=P
Voihan vastoinkäymiset.
Kailis
16.06.2012 10:44:22 (muokattu 16.06.2012 10:46:56)

jazzmies: Haluaisin tästä näytteitä.

Epäilemättä.

http://www.youtube.com/watch?featur … detailpage&v=ei_3G1t2o90#t=148s
Kefiiri
16.06.2012 10:48:10
Free on minusta ärsyttävä nimitys. Todelliseen vapauteen kuuluu mahdollisuus soittaa halutessaan perinteisistä perinteisintä jatsia. Mutta soitappa sitä ja sano että tämä on freetä? Ei mene läpi. Mitä freetä semmoinen on ettei mikä tahansa käy?
Kailis
16.06.2012 10:52:11 (muokattu 16.06.2012 10:53:06)

Kefiiri: Free on minusta ärsyttävä nimitys. Todelliseen vapauteen kuuluu mahdollisuus soittaa halutessaan perinteisistä perinteisintä jatsia. Mutta soitappa sitä ja sano että tämä on freetä? Ei mene läpi. Mitä freetä semmoinen on ettei mikä tahansa käy?

Käsitteet on luotu siksi että tiedettäisiin mistä puhutaan. Klassisessa contemporery koulukunta pilasi samalla tavalla kun pahimmillaan free jatsin.
Kefiiri
16.06.2012 11:20:33
Niin... musiikin nimittäminen freeksi rajaa vaihtoehtoja pois, ja on sen vuoksi ärsyttävä paradoksi :)
Laakstr
16.06.2012 12:14:31
Musiikin "genreihin" laittaminen ja niiden alalajeihin sekä alalajien alalajeihin pilkkomin on mielestäni hölmöä. Mulle on vuosien varrella muodostunut kaksi "genreä" omaksi: Kuunneltava (se mitä kuuntelen) ja Tuha (kaikki muu)
Speedy
16.06.2012 12:30:40 (muokattu 16.06.2012 12:41:46)

Laakstr: Musiikin "genreihin" laittaminen ja niiden alalajeihin sekä alalajien alalajeihin pilkkomin on mielestäni hölmöä. Mulle on vuosien varrella muodostunut kaksi "genreä" omaksi: Kuunneltava (se mitä kuuntelen) ja Tuha (kaikki muu)

Olisi aika mielenkiintoista etsiä kaupasta levyjä kun kaikki ois samassa hyllyssä.. Hienon kansikuvan perusteella vois ottaa uuden tuntemattoman bändin, muttei yhtään tietäs mitä sieltä tulis. Tuntemattomien bändien keikalle ois jännää mennä kun ei tietäs yhtään mitä tulee.. Oman bändin keikkoja ois haastavaa myydä kun ei vois kuvailla mitenkään mitä soittaa.. Ois aika noloa olla soittamassa freejazz-jousikvartetilla moottoripyöräkerhon kesän avajaisissa. Mutta, kääntö puolena vois olla semmonen hyvä puoli, että kaikki tykkäis kaikesta musiikista, kun ei ole ikäviä rajoitteita ja lokerointeja, olisi vain musiikki kaikessa yksinkertaisuudessaan..=)

E: Eli eikai sillä musiikin kanssa olekaan mitään järkeä mutta käytännön helpottamiseksi.. Onhan mersukin auto siinä missä lada..=I

EE: Ei hyvänen aika.. Tämmöstä tulee just yläasteen musiikki tunnilla sillä aikaa kun opettaja on hakemassa kopioita..=D

http://www.youtube.com/watch?v=DnW4 … ynext=1&list=PL2F1EA42A439CFBA2
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Laakstr
16.06.2012 12:37:00
Speedy: ...E: Eli eikai sillä musiikin kanssa olekaan mitään järkeä mutta käytännön helpottamiseksi.. Onhan mersukin auto siinä missä lada..=I

Juu-u toki genret käytännön helpottamiseksi mut ne alalajit jne..

Eikös mersu oo vähän kuin baijerinlada :)))
Speedy
16.06.2012 12:42:48 (muokattu 16.06.2012 12:43:57)

Laakstr: Eikös mersu oo vähän kuin baijerinlada :)))

Noo, olihan Porschekin suomen lada..=)
Kailis
16.06.2012 15:19:57

Speedy:TÄ? En kyllä ymmärrä miksi pitäisi itse soittaa paremmin (tai edes huonommin) arvostaekseen jotakin tai ollakseen jostakin jotakin mieltä.. Mutta haaste otettu vastaan..
Sitähän mä sanoin mutta hyvä että kävit koukkuun. Tuleeko näyte tämän vuosikymmenen aikana? Sullahan ei ole kiire.
EE: Ei hyvänen aika.. Tämmöstä tulee just yläasteen musiikki tunnilla sillä aikaa kun opettaja on hakemassa kopioita..=D
http://www.youtube.com/watch?v=DnW4 … ynext=1&list=PL2F1EA42A439CFBA2

No jos tämä ei ole paskaa niin mä olen Trikistanian keisari.
jazzmies
16.06.2012 15:52:40
Speedy: http://www.youtube.com/watch?v=DnW4 … ynext=1&list=PL2F1EA42A439CFBA2

Energiafreejazzia. Muttei kuitenkaan energy free, nimittäin yli kaksiminuuttinen kliimaksi lähtee komeasti. Tällainen freejazz ei ole kuuntelulistallani, sillä tämä ei lähde etnosta, vaan musiikista itsessään, ja musiikki ilman kulttuurista kontekstia ei ole mitään - metamusiikkia. Musiikki heijastaa aina ympäröivää kulttuuria, joten tällainen kulttuuriton ryöpyttäminen ei heijasta kulttuurista elämää muuten kuin yleisten abstraktioiden tasolla - energia, jännite, kliimaksi, kultainen leikkaus yms. Parhaat ideat syntyvät yhdistelemällä koeponnistettuja kulttuureja toisiinsa, joko eläviä tai kuolleita. Omasta soittostani voin sanoa sen verran, että se on nimenomaan postmodernia asioiden yhdistelyä enkä missään tapauksessa pyri ilmaisussani tyylinmukaisuuteen, vaan vapaaseen kompositioon.
Speedy
16.06.2012 16:15:26

jazzmies: Energiafreejazzia. Muttei kuitenkaan energy free, nimittäin yli kaksiminuuttinen kliimaksi lähtee komeasti. Tällainen freejazz ei ole kuuntelulistallani, sillä tämä ei lähde etnosta, vaan musiikista itsessään, ja musiikki ilman kulttuurista kontekstia ei ole mitään - metamusiikkia. Musiikki heijastaa aina ympäröivää kulttuuria

No eikös tuossa sitten tullu jo aika montaa sääntöä mitä?
Speedy
16.06.2012 16:17:25 (muokattu 16.06.2012 16:18:22)

Kailis: Sitähän mä sanoin mutta hyvä että kävit koukkuun. Tuleeko näyte tämän vuosikymmenen aikana? Sullahan ei ole kiire.

No eihän tässä sitten, eiköhän se seittämässä vuodessa onnistu.. Onnistuu varmasti seittämässä minuutissakin.. alkuvalmistelut vievät eniten aikaa, joten sitä odotellessa..

No jos tämä ei ole paskaa niin mä olen Trikistanian keisari.

No time, no form, no changes - siinä ainoata ja oikeata freetä, kaikki muu on teeskentelyä ja selittelyä..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)