Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suljettu vai umpinainen kaappi??
1
TuomasDC
16.06.2012 01:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mielenkiinnosta kysyisin miten vaikuttavat soundiin,olen ehkä hommaamassa 2/12 kaappia ja nuppia.
Olisiko jollain jotain soundi-clippejä missä samalla nupilla soitettaisiin sekä umpinaisen että avonaisen kaapin läpi,jotta erot kuulisi?
Soittelen hard rockkia,joten siltä kannalta voisi antaa vinkkejä
 
TuomasDC
16.06.2012 01:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho piti kirjottaa suljettu vai takaa avoin :D kello syynälienee,ku kirjottaa mitä sattuu :D
 
JohnPatrick
16.06.2012 11:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: Eli mielenkiinnosta kysyisin miten vaikuttavat soundiin,olen ehkä hommaamassa 2/12 kaappia ja nuppia.
Olisiko jollain jotain soundi-clippejä missä samalla nupilla soitettaisiin sekä umpinaisen että avonaisen kaapin läpi,jotta erot kuulisi?
Soittelen hard rockkia,joten siltä kannalta voisi antaa vinkkejä

 
Ei ole soundi-clippiä tarjota, mutta kaappivertailua olen tehnyt. Alkuun voisi sanoa, että avoimen ja suljetun kaapin välille on vaikea listata yleispäteviä eroja, koska jo pelkästään avoimia toteutuksia on monenlaisia eri merkeillä, jotka soundaavat aivan erilaisilta. Sitten on nämä laatuasiat jne.....
 
Hyvin paljon on merkitystä myös mikä vahvistin on kyseessä, samoin kuin kitarakin.
 
Sanoisin kuitenkin omiin testauksiin perustuen, että USEIN kokonaan avonaisessa kaapissa on iso ero ainakin alapäätoistossa ja basson "tiukkuudessa", eli rankempaan meininkiin lähtisin suljettua kaappia katsomaan, jos haetaan sellaista lahkeenlepatusta tuottavaa soundia. Tämän totesin viimeksi Bognerin Shivan kanssa, kun mulla oli juurikin sen oma avoin 2x12" kaappi, niin kyllä se vähän jätti kylmäksi hardrock-osastolla. Muutenhan avoimessa kaapissa ei ole välttämättä mitään vikaa, päinvastoin - soundi on monesti myös avoimempi tai sanotaanko laajemman kuuloinen. keski/yläpää on myös usein hiukan korostuneempi, mikä sopii omasta mielestäni moneen juttuun, mutta riippuu taas paljon muista kamoista.
 
Itselläni on nyt brittihenkinen Mesa/boogie Royal Atlantic nuppi, jolle olen hakemassa myös 2x12" kaappia ja painin juuri saman asian kanssa. Sen oma kaappi on avoin, mutta en ole vielä päässyt testaamaan.
 
Sittenhän on näitä 3/4 avoimia kaappeja, joita en ole kokeillut, mutta olisiko kompromissi noiden välistä?.
 
-timppa
 
_Tony_
20.06.2012 02:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä riippuu tosi paljon kahdesta asiasta:
1) Minkälaista musaa soitat
a) Jos pelkästään heavya ja säröä, niin suljettu parempi
b) jos erilaisia tyylejä, säröjä ja cleanimpejä => jossain määrin avoin kaappi parempi
 
En ostais täysin avointa kaappia.
 
Paras vois olla sellainen jossa voit saada kaapista 1/4 tai 1/3 auki.
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «