Aihe: Jalkapallon EM 2012
1 2 3 4 519 20 21 22 2346 47 48 49 50
DJKaaos
14.06.2012 23:50:36
Puzzle: Voisitko luetella hyvän selostamisen kriteerit?

Voin luetella omasta mielestäni hyvän selostajan kriteerit: tietää mistä puhuu, ymmärtää peliä, kykenee elämään pelissä, mahdollisimman vähän jankuttamista, maneereita ja paskoja juttuja. Muutama nimi mainitakseni: Juha Taivainen, Antero Mertaranta, Tero Karhu, Tuomas Virkkunen, Mitri Pakkanen ja vaikka JP Jalo.
Minä olen minä.
DJKaaos
14.06.2012 23:52:15
Rhesus: Ei puhuta säästä, ei puhuta yleisöstä, ei puhuta pelaajista tietoja.
Pelkästään pelaajien nimet saa sanoa, koska kaikki ylimääräinen teksti pitäisi olla katsojalle itsestäänselvyys ja jokainen katsoja tietää jokaisen pelaajan tarinan, seurat, maalit, iän, joukkueen, voitot, mestaruudet, kisat, pelit, ottelut, syötöt ja vaihdot.

Mitä sä nyt vammailet. Kysehän oli siitä, miten tuo selostaja jankuttaa samaa asiaa miljoona kertaa. Ja se mitä mä sanoin tosta säästä, on ihan totta. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Minä olen minä.
rockjihad
15.06.2012 00:08:47
Puzzle: Siitäpä vasta mielenkiintoista selostusta sitten syntyisi.

Joo just tollaset arkkitehti ja professori-lisänimet on sitä head explode-mazkuu, joka luo siihen selostukseen sen intensiivisen grooven, joka niinku sit pitää sen mielenkiintosena. Ois ihan käsittämätöntä ribulaa se spiikkaus, jos joku sanois vaan Xavi. Mut arkkitehti -tai professori-Xavi ja johan rupee fudaa.
Puzzle
15.06.2012 00:11:55

rockjihad: Joo just tollaset arkkitehti ja professori-lisänimet on sitä head explode-mazkuu, joka luo siihen selostukseen sen intensiivisen grooven, joka niinku sit pitää sen mielenkiintosena. Ois ihan käsittämätöntä ribulaa se spiikkaus, jos joku sanois vaan Xavi. Mut arkkitehti -tai professori-Xavi ja johan rupee fudaa.

Just tätähän mä tarkoitin. Sun näkemyksesi on siis se, että selostaja ei saa ns. värittää puhettaan millään epävirallisilla rakenteilla tai ilmauksilla? Olishan se kai ihan siistiä, jos selostajat korvattaisiin esinauhoitetuilla lauseenpätkillä, joissa käytettäisiin totta kai virheetöntä kirjakieltä.
"Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol
DJKaaos
15.06.2012 00:14:52
Puzzle: Just tätähän mä tarkoitin. Sun näkemyksesi on siis se, että selostaja ei saa ns. värittää puhettaan millään epävirallisilla rakenteilla tai ilmauksilla? Olishan se kai ihan siistiä, jos selostajat korvattaisiin esinauhoitetuilla lauseenpätkillä, joissa käytettäisiin totta kai virheetöntä kirjakieltä.

Tietenkin saa, jos se on kykenevä keksimään jotain hyvää kamaa, mutta tommosten titteleiden viljely ja muutenkin ylihypettäminen on rasittavaa kuultavaa.
Minä olen minä.
Rhesus
15.06.2012 00:16:24 (muokattu 15.06.2012 00:16:43)
jiipee jalo
DJKaaos
15.06.2012 00:17:24
Rhesus: Kuka selosti mestareidenliigaa 2000 -luvun alussa?

JP Jalo pääasiassa. Antero Mertaranta selosti muutamia otteluja.
Minä olen minä.
rockjihad
15.06.2012 00:17:43
Puzzle: Sun näkemyksesi on siis se, että selostaja ei saa ns. värittää puhettaan millään epävirallisilla rakenteilla tai ilmauksilla?

Sinä taidat olla sellainen ihminen, kenen mielestä vihannekset maistuu paremmalta, kun ne asettelee hymyilevän naaman muotoon lautaselle?
Puzzle
15.06.2012 00:23:18 (muokattu 15.06.2012 00:23:31)

rockjihad: Sinä taidat olla sellainen ihminen, kenen mielestä vihannekset maistuu paremmalta, kun ne asettelee hymyilevän naaman muotoon lautaselle?

Jos se on kokin näkemys asiasta, niin mikäpä siinä. Sua varten ne vihannekset varmastikin asetellaan joidenkin EU-direktiivien määrittelemällä tavalla?
"Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol
DJKaaos
15.06.2012 00:25:31
Kuinka paljon Puzzle ja Rhesus seuraa jalkapalloa yleensä?
Minä olen minä.
Rhesus
15.06.2012 00:26:52
DJKaaos: Kuinka paljon Puzzle ja Rhesus seuraa jalkapalloa yleensä?

Ai nyt lajin älymystö alkaa kyseinalaistamaan muiden esittämiä eriäviä mielipiteitä.
DJKaaos
15.06.2012 00:27:46
Rhesus: Ai nyt lajin älymystö alkaa kyseinalaistamaan muiden esittämiä eriäviä mielipiteitä.

Ei, vaan kyse on siitä, että onko teillä tietoa, minkälaista selostusta on muualla tarjolla, jos pidätte Juuselan selitystä hyvänä.
Minä olen minä.
rockjihad
15.06.2012 00:28:07
Puzzle: Jos se on kokin näkemys asiasta, niin mikäpä siinä. Sua varten ne vihannekset varmastikin asetellaan joidenkin EU-direktiivien määrittelemällä tavalla?

Ei suinkaan. Odotan, että joku kertoo sen kurkun olevan professoriainesta ja arkkitehdin suunnittelema, jonka jälkeen vasta huomaan sen mielenkiinnon.
Rhesus
15.06.2012 00:30:47
Mä oon tyytyväinen Juuselaan, ei mulla muuta. Ei oo haitannut pelin seuraamista. Ei tarvi olla parempi, ei huonompi. Pallot menee maaliin yhtä nätisti vaikka selostaisi venäjänkielellä.
Toveri
15.06.2012 00:30:54

Mun lemppari oli "nappisilmä-Xavi" matsin alkupuolella. Se oli kaunis ilmaisu.
"Minulla ei ole mitään harhoja enkä käytä mitään pervitiiniä." Jouko Piho
Puzzle
15.06.2012 00:33:57 (muokattu 15.06.2012 00:35:10)

DJKaaos: Ei, vaan kyse on siitä, että onko teillä tietoa, minkälaista selostusta on muualla tarjolla, jos pidätte Juuselan selitystä hyvänä.

Ei nää asiat nyt munkaan mielestä oikein korreloi keskenään. EM-kisoja varmasti seuraa suuri joukko ihmisiä, jotka eivät juurikaan muuta jalkapalloilua seuraa (voin myöntää myös itse kuuluvani tähän joukkoon). Tällaisia ihmisiä ei todennäköisesti häiritse, jos selostaja kertoo jostakin pelaajasta joitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia vaikkapa pariinkin otteeseen.

Edit. Ja siis niin, varmasti on olemassa Juuselaa parempia selostajia, mutta ei se sinänsä tarkoita sitä että Juusela olisi huono.
Rhapa
15.06.2012 07:22:23
Rhesus: Mä oon tyytyväinen Juuselaan, ei mulla muuta. Ei oo haitannut pelin seuraamista. Ei tarvi olla parempi, ei huonompi. Pallot menee maaliin yhtä nätisti vaikka selostaisi venäjänkielellä.

Sun tyytyväisyys ei poista jonkun toisen tyytymättömyyttä. Jos sulle kelpaa mikä tahansa, niin mä en oikein ymmärrä miksi niin kiihkolla asiaan edes suhtaudut.

Matti Härkönen on ilmeisesti parasta mitä ylellä on tarjota näihin kisoihin. Asiantuntemus kuuluu selostuksesta ja "maalintekijä jumalan armosta" - maneerit loistavat poissaolollaan. Olisihan se aika mageeta, jos Virkkunen selostaisi kisoissa. Mutta kun ei niin ei. Näillä mennään ja pärjätään.
Rattata
15.06.2012 09:33:16
Virkkusta kieltämättä vähän ikävä. Ennekari on ihan hyvä, ei häiritse läheskään niin paljoa mitä Juusela.
Secreterial
15.06.2012 09:43:35
Kyllähän noita Ylen selostajia kuuntelee, ei siinä mitään, mutta Canalilta löytyis ihan hyviä kavereita myös. Virkkunen toki saattaa olla "liian kallis" tai jotain, mutta Taivainen ja Tertsi olis kans ihan kivat lisät. Toki joitain saattaa Tertsin kohdalla häiritä se ärrävika ja "olipa KIVA"-jutut, mutta se kaveri tietää oikeasti noista asioista jotain. Se tuo siihen peliin paljon, kun kaveri tietää asioista.

Mutta pitää Juuselalle nyt sen verran antaa plussaa, että on vähän rauhoittunut noiden "viimeistelijä Jumalan armosta" juttujensa kanssa. Ja yllättävän vähän hehkutti nyt Espanjaa.

Toisaalta itse en henk.kohtasesti tykkää kovinkaan paljoa "huutajista". Esim. jääkiekon mm-kisoissa Taivainen oli mulle huomattavasti parempi selostaja kuin Mertaranta. Unitedin kausikortin kun omisti viime kaudella Katsomoon, niin siellä oli paljon enkkuselostajia. Niillä homma tuntuu toimivan hyvin ilman huutamista, mutta toki siellä on yleensä kaks jätkää selostamassa (toinen kommentaattori)
"I never bluff" - Cordell Walker
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)