Aihe: Paremmat kaiuttimet kotiin (300€) 1 | |
---|---|
![]() 19.04.2004 17:04:13 | |
Elikkä olis pitkän odottelun jälkeen jo aika hommata vähän laadukkaammat passiiviset kaiuttimet himaan. Budjetti on tosiaan toi 300€ ja vahvari ja soittimet löytyvät jo omasta takaa. Sijoitus paikkana toimii 12m2 huone (seinät kyprokkia ja maalattua harkkoa. Lattia laattaa) Kuuntelemani musa on kevyttä, esim. diskoa, poppia ja välillä myös vähän raskaampaa. Itse olen miettiny noita chorus compact 622 (tm testi-menestyjät) jotka maksavat sellaset 170 per kaijutin. Sitten myös tannoyn MX2-m kaijuttimia on kehuttu jossain. Hintaa näillä on semmonen vähän vajaa 300 parilta. Mitä itse suosittelisitte ja mistä kaijuttimet kannattaa ostaa? Asustelen pääkaupunkiseudulla.. | |
![]() 19.04.2004 22:51:16 (muokattu 19.04.2004 22:51:35) | |
Oletko harkinnut rakennussarjoja(noita Choruksia taitaa saadakin) ja miten käytetyt? Minä ostaisin tuolla rahalla varmaan käytetyt Hifi 45/3:t. Saa muuten pistää aika hyvän summan rahaa enemmän, että löytää vastaavantasoiset tehdastekoiset. Klisee on klisee. | |
![]() 19.04.2004 23:28:43 | |
Jos et rakentelusta ole innostunut, niin Epos ELS 3 on varmasti testaamisen arvoinen. Suomessa edustaa TL-Audio, ja jälleenmyyjiä lienee Helsingissäkin. Kattava arvio mm. http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/104epos/ | |
![]() 20.04.2004 08:20:44 | |
Kuinka hankalaa noiden sarjojen rakentaminen oikeen on? Onks tyyliin ruuvireijät valmiina vai pitääkö itte tehä? Entä elektroniikka? Joutuuko piiriä tekemään itse, vai onko elektroniikka valmiina ja sitten vai tarttee laittaa kaiuttimet ja sisääntulo kiinni? Kuinka hankalaa sarjan kokoaminen on ja onko sitä kootessa helppo tyriä? | |
![]() 20.04.2004 08:47:59 (muokattu 20.04.2004 09:16:10) | |
Aika helppoo jos osaa käyttää kolvia ja seurata kytkentäkaaviota. Tietty jos koteloa ei saa valmiina niin sitten pitää osata puutöitä myös. En ole varma näistä nyky sarjoista mutta mulla on hifi 12/2 joihin sai valmiit kotelot aikoinaan. Sitten vain jakosuodin kokoon point-to-point meiningillä ja elementit kiinni. Arvelisin että parempaa kaiutinta ei ole helppo löytää samaan hintaan valmiina. Hintaa en muista tarkkaan enää kun siitä on yli 10 vuotta kun ostin mutta halvat nämä oli. Näillä mä olen kotimiksaukseni tehnyt ja hyvin on toiminut. Asiaa tietysti auttaa sekin että tunnen nämä kaiuttimet hyvin. Vertailun vuoksi voin sanoa että olen geneleceillä miksannut myös paljon. Lähinnä 1030 ja 1031:llä. Suosittelen näitä hifin rakennussarjoja ainakin. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 20.04.2004 16:43:44 (muokattu 20.04.2004 16:56:48) | |
Kuinka hankalaa noiden sarjojen rakentaminen oikeen on? Onks tyyliin ruuvireijät valmiina vai pitääkö itte tehä? Entä elektroniikka? Joutuuko piiriä tekemään itse, vai onko elektroniikka valmiina ja sitten vai tarttee laittaa kaiuttimet ja sisääntulo kiinni? Kuinka hankalaa sarjan kokoaminen on ja onko sitä kootessa helppo tyriä? jlummaa vastasikin jo moneen.. mutta ainakin nykyään noita jakosuotimia saa yleensä jo valmiina vaikkakin ne ovat yleensä aika helppoja kasata, kun on vaan huolellinen. Kannattaa ostaa tai lainata kirja "Tee itse Hifikaiuttimia" Tekijä: Pekka Tuomela. Koteloja saattaa osaan saada, mutta kaikkiin ei. Puusepät tekee myös ja tietenkin hyvin, mutta ei välttämättä kovin halvalla. Itselläni on Hifi 85/B:t, jotka ovat kyllä kookkaat(85 litraa) ja vanhat malliltaan, mutta edelleen todella hyvät hintaisikseen (nykyään malli on 85/D, jonka sähköiset osat ovat 300€). Hifi 45/3:sta ei taideta enää nykyään myydä sarjana. Ainahan voi itse yrittää kaivaa elementit, mutta nauhadiskantin saatavuus taitaa olla heikohko. Käytettyinä kaiuttimia liikkuu jonkun verran. Jonkunlainen vertailu: "> Testattiin tuossa joulun alla kaverin luona Amphionin Xenon (2600 euroa) > ja hifi-lehden rakennussarjaa 45/3 (käytettynä n. 600 euroa?). > > Testiryhmä koostui neljästä "keskivertohifisteistä", ja teimme > perinteisen AB-testin näiden kaiuttimien välillä. Oletimme, että > Amphion pesee mennen tullen ja palatessa rakennusarjalaisen. Mutta > kuinkas kävikään? > > Yllätykseksi 45/3 olivat täysin tasavertaiset Xenoneiden kanssa, > joillakin levyillä jopa paremmat. > > 45/3:n yläpää kuului kirkkaasti ja ilmavasti, keskiääni oli läsnä > erottelevasti, ja basso meni alas ja oli napakka. Amphionit olivat > myös hyvät (ja nätit), mutta mielestäni 45/3 soundasi paremmin - > ainakin siinä tilassa (olohuone, n.20m2). Kuuntelimme varsin > monenlaista musiikkia - pianojatsista pearl jamiin. > > Porukan mielipiteet jakautuivat tasan Xenonin ja 45/3:n suhteen. Yhtä > mieltä olimme siitä, että erot olivat kaiuttimien välillä todella > pieniä, niitä kuuluisia vivahde-eroja. Jotakin mielestäni kertoo se, > että Ryhmän "xenonilaiset" totesivat 45/3:t olevan laatuunsa nähden > miltei puoli-ilmaisia! > > Mikäli mahdollista, kannattaa tutustua 45/3-sarjaan. Itseäni alkoi > ainakin kiinnostamaan sellaiset. > " Klisee on klisee. | |
![]() 20.04.2004 18:33:30 (muokattu 20.04.2004 18:37:00) | |
minkä täältä valitsisitte? jos siis aatellaan et hinta olis toi mikä on... http://www.hifitalo.fi/rak-srj2.htm Joo on tossa 85/D :ssä varmaan paras hinta/laatu... Kopan tekeminen sitten vaan vähän aiheuttaa päänvaivaa. Onneks on kesä tulossa ni löytynee tuollekkin aikaa :) | |
![]() 20.04.2004 19:11:50 (muokattu 20.04.2004 19:13:54) | |
minkä täältä valitsisitte? jos siis aatellaan et hinta olis toi mikä on... http://www.hifitalo.fi/rak-srj2.htm Joo on tossa 85/D :ssä varmaan paras hinta/laatu... Kopan tekeminen sitten vaan vähän aiheuttaa päänvaivaa. Onneks on kesä tulossa ni löytynee tuollekkin aikaa :) Ne on vähän makuasioita, nimittäin esim. 50/3 menee suurinpiirtein samaan budjettiin. 50/3:sta minulla ei ole kokemusta, muutakuin olen kuullut paljon hyvää siitäkin. Noihin Choruksiin en osaa sanoa, enkä paljon muutenkaan uudempiin malleihin. Kannattaa kysästä liikkeestäkin, mitä he suosittelisivat. Tosiaan, tuosta mainitsemastani "vanhasta mallista" tarkoitin yleensäkin koko 85-sarjaa. Nimittäin nämä C ja D -mallit ovat tulleet vain käytännössä pakon sanelemina, koska ensin diskantin saatavuus vaikeutui ja myöhemmin keskiäänen. 85/B siis on edelleen se paras vaihtoehto, mutta ei niissä järkyttäviä eroja ole. Käytettyinä kaikkia näitä 85/3,B,C,D näkyy aina silloin tällöin esim. Keltaisessa pörssissä ja Huuto.net:ssäkin. Toimivien hinnat vaihtelevat laajasti, ehkä joku 150-200€ keskiarvona. Mutta jos haluaa tehdä itse, mutta ei koteloja, niin voihan kytätä sähköisesti rikkinäisiä malleja joissa on hyvät laatikot :) Klisee on klisee. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)