Aihe: Korvat soivat keikan jälkeen
1 2 3 4
rintapek
10.06.2012 21:13:13

pahaeno: Oli miten oli, koskaan en ole rumpalin crashiä karkuun päässyt!

Hmmm... jos sun rumpalis ei osaa soittaa, niin se on asia, jolle mä en valitettavasti voi mitään.

Muutenkin, mun pienessä maailmassani on ihan riittävästi hyviä bändejä joita voin kuunnella ilman tulppia. Ei edes kiinnosta lähteä kuuntelemaan bändejä, jotka ei osaa.

Ja jos soittokaveriksi eksyy tapaus, joka ei osaa kääntää styrkkaristaan volumea asentoon sopivan kohtuullinen, niin noit tapauksia varten reenikämpällä on ovi, joka aukeaa ulospäin.

Kyl mä kuulonsuojauksen ymmärrän hyvinkin. Se on tarpeellinen asia ja on ihan sulaa hölmöyttä jättää kuulonsa suojaamatta olosuhteiden niin vaatiessa.

Mut mulle on ihan turha tulla sanomaan, et löytyy hyvä bändi, jonka saundit paranee tunkemalla sormet korviinsa.
One kind of music only - the good kind
J.Nikkanen
10.06.2012 21:54:04 (muokattu 10.06.2012 21:54:46)
rintapek: Hmmm... jos sun rumpalis ei osaa soittaa, niin se on asia, jolle mä en valitettavasti voi mitään.

Muutenkin, mun pienessä maailmassani on ihan riittävästi hyviä bändejä joita voin kuunnella ilman tulppia. Ei edes kiinnosta lähteä kuuntelemaan bändejä, jotka ei osaa.

Ja jos soittokaveriksi eksyy tapaus, joka ei osaa kääntää styrkkaristaan volumea asentoon sopivan kohtuullinen, niin noit tapauksia varten reenikämpällä on ovi, joka aukeaa ulospäin.

Kyl mä kuulonsuojauksen ymmärrän hyvinkin. Se on tarpeellinen asia ja on ihan sulaa hölmöyttä jättää kuulonsa suojaamatta olosuhteiden niin vaatiessa.

Joo, ihan piis vaan. Ihan asiaa kirjoitat ja mielipiteesi on mun nupissa ajatuksia herättävää joten et voi kovin väärässäkään olla!

Mut mulle on ihan turha tulla sanomaan, et löytyy hyvä bändi, jonka saundit paranee tunkemalla sormet korviinsa.

No sanonpa sen silti. Kovia bändejä jotka toimii levyllä hiton hienosti vaatii livenä hieman tulppaa jarrutteleen äänimiehen(?) näkemystä saundista, bändin/soittajien vikahan se ei varmaankaan ole? Ei mua haittais jos keikoilla pystyis vierustoverin kanssa jutteleen suht helposti, mutta huutaa täytyy jos meinaa että asia menee jollain tapaa perille. Jälkikasvulle olen aina tyrkännyt keltaiset EARit kouraan kun jäähallille on keikkaa menty katsomaan/kuuntelemaan, mutta kuten aiemmin totesin, siellä lähes aina tulppien kanssa parempi (minulla) kuin ilman.
Ostakaa rumpui!
Kailis
11.06.2012 02:27:01

Ihan niinkin paska bändi kuin AC/DC soitti Jäähallissa niin lujaa ettei ilman tulppia tullut toimeen. Sting kuulosti myös paremmalta tulpilla. Ja Depeche Mode Hartwallilla. Ja 50 muuta. Saatanan tunarit.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Numb
11.06.2012 08:46:45

rintapek: Hmmm... jos sun rumpalis ei osaa soittaa, niin se on asia, jolle mä en valitettavasti voi mitään.

No tuota. Se crash puolen metrin päässä käy korvaan ihan riippumatta rumpalin kyvyistä. Aina ei voi valita miten siellä lavalla itsensä sijoittelee.
I might be schizophrenic but I am also Jesus
Einherjar
14.06.2012 15:59:04
Pitää nyt äänimiehen ominaisuudessa huomauttaa, että pienemmissä paikoissa kaikki on lavavolasta kiinni. Mikäli vahvarit huutaa suoraan yleisöön liian isolla ja rumpali ei hallitse soittonsa volaa, niin peli on menetetty. Isommissakin paikoissa pari 4x12:sta ja Ampegin 8x10-läjä voi pilata yllättävän paljon. Kitaristin perseessä kun ei ole korvaa, niin soundit on yleensä sen mukaiset. Yleisölle tulee hirveää puukkoa ja kitaristille soundi "kuulostaa hyvälle".

Mikäli lavalla ei pysty olemaan ilman tulppia, niin jossakin on vika. Hyvä bändi osaa myös sopeutua eri kokoisille lavoille ja löytää voluuminapeistansa myös alaspäin-option. Isommalla lavalla voi soittaa isommalla kädellä, mutta pienemmällä lavalla pitää osata ottaa jarru käyttöön. Periaatteessa kaikki lähtee rumpalista ja hänen taidostaan soittaa hiljaa ja virittää settiä volan mukaan. Käytännökssä tämä kuitenkin koskee myös muita soittajia ja laulajia.

Monelle bändille lujaa soittavan bändin imago on tärkeämpi, kun hyvä soundi tai yleisön "viihtyvyys". Sillä on pilattu monet muuten hyvät keikat.

En nyt yritä väittää, että äänimiehet ovat syyntakeettomia huonoon soundiin, mutta enemmän minä olen kuullut keikkoja, jossa soundit on pilattu lavamöykällä, kun miksaajan luukutuksella.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kailis
14.06.2012 20:20:45

Mikäli lavalla ei pysty olemaan ilman tulppia, niin jossakin on vika.

Taas näitä. Ei jaksa.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
rintapek
14.06.2012 20:58:52

Kailis: Taas näitä. Ei jaksa.

Muistaakseni sulla on jo tinnitus, joten sun on syytäkin suojata kuulosi huomattavasti kovemmilla kriteereillä.

Mut einherjar puhuu tossa ihan täyttä asiaa.

O.J.:Tästä topicista on tullut vähän sellainen, että nuoremmat koittaa keskustella asiaa ja jossain vaiheessa vanha suomu tulee kertomaan miten asiat on absoluuttisena totuutena, josta ei oo sitten olekaan mitään keskustelunvaraa.

Mut kun ei ne ylettömät äänenpaineet ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia. Ja jos ei niille mitn muuta osata tai viittitä tehdä kuin tunkea sormea korvaan, niin asialle ei oikeesti ole tehty mitään.

Ihan teknisinä edullisina ratkaisuina peltilöiden alle löytyy cympadeja. Virvelille voi pukea hameen. Rummut vaimenee ihan noilla. Ei paljoa, mut korvinkuultavasti. Ja jos kattauksessa on pelti joka ei syty muutoin kuin kajauttamalla siihen metrin pätkällä ratakiskoa, niin kandee miettiä, et onko se sovelian bändisoittoon, vai voisko sen päivittää isompaan ja ohuempaan, joka syttyis hieman kevyemmälläkin napautuksella.
Ja jos pääteputkisärö ehdottomasti kuuluu kitaristin saundimaailmaan, niin ei noi keinokuormat kauheita maksa.

Ne äänentoistokamat on siellä keikalla ihan sitä varten, et niiden avulla hiljaisempia ääniä voi tarvittaessa vahvistaa.

Ja mitä varten siellä reenikämpällä reenataan? Kyl siin ny vaan kannattaa samalla vaivalla reenata sitä keikkavolumellakin soittamista. Sit se ei tule keikalla yllätyksenä eteen.

Tääkin ketju lähti siitä, et soittaja ihan oman bändin kans keikan jälkeen tajusi, et tuli soitettua liian kovaa. Toi on asia, jolle bändi voi jotakin tehdä. Ja jos se ei mitn muuta keksi kuin tunkea tulppaa korviin, ni siinä sille ongelmalle ei oikeesti ole edes yritetty tehdä mitn.
Einherjar
14.06.2012 23:06:52
Niin sellainen jäi vielä mainitsematta, että jotenkin täällä Suomessa on aina tapana syyttää paikkojen kokoa lujasta voluumista. Mistähän sekin juontaa?
Bändit eivät ikäänkuin ole velvollisia mukaantumaan paikkaan, vaan paikan pitäisi mukautua bändeihin?

Kailis: Taas näitä. Ei jaksa.

Myönnettäköön, että rumpalin tontilla ne tulpat on ihan asialliset olla olemassa. Kunhan ne on ns."Hifi-tulpat" ja mahdollisimman vähän demppaavat.
Jos muualla siellä lavalla ei pysty olemaan, niin silloin pitää tarttua toimeen.
Soittajan vastuullahan se voluumi näin ensikädessä on.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
O.J.
15.06.2012 12:44:14
rintapek: Muistaakseni sulla on jo tinnitus, joten sun on syytäkin suojata kuulosi huomattavasti kovemmilla kriteereillä.

Mut einherjar puhuu tossa ihan täyttä asiaa.

Mut kun ei ne ylettömät äänenpaineet ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia. Ja jos ei niille mitn muuta osata tai viittitä tehdä kuin tunkea sormea korvaan, niin asialle ei oikeesti ole tehty mitään.

Ihan teknisinä edullisina ratkaisuina peltilöiden alle löytyy cympadeja. Virvelille voi pukea hameen. Rummut vaimenee ihan noilla. Ei paljoa, mut korvinkuultavasti. Ja jos kattauksessa on pelti joka ei syty muutoin kuin kajauttamalla siihen metrin pätkällä ratakiskoa, niin kandee miettiä, et onko se sovelian bändisoittoon, vai voisko sen päivittää isompaan ja ohuempaan, joka syttyis hieman kevyemmälläkin napautuksella.
Ja jos pääteputkisärö ehdottomasti kuuluu kitaristin saundimaailmaan, niin ei noi keinokuormat kauheita maksa.

Ne äänentoistokamat on siellä keikalla ihan sitä varten, et niiden avulla hiljaisempia ääniä voi tarvittaessa vahvistaa.

Ja mitä varten siellä reenikämpällä reenataan? Kyl siin ny vaan kannattaa samalla vaivalla reenata sitä keikkavolumellakin soittamista. Sit se ei tule keikalla yllätyksenä eteen.

Tääkin ketju lähti siitä, et soittaja ihan oman bändin kans keikan jälkeen tajusi, et tuli soitettua liian kovaa. Toi on asia, jolle bändi voi jotakin tehdä. Ja jos se ei mitn muuta keksi kuin tunkea tulppaa korviin, ni siinä sille ongelmalle ei oikeesti ole edes yritetty tehdä mitn.

Nyt oli kyllä oikein asiaa! En tiedä sitten, oonko jotenkin herkkäkorvainen, mutta mulle kyllä lavasoundeissa nyt pellit varsinkin (vaikka kuinka pehmoisesti silitettynä) tuo sen verran äänenpainetta, että tulpat kyllä ihan mielellään laittaa.

Tuo mitä aiemmin kirjoitin, että useinta osaa keikoista katsoo mielutien tulppien kanssa voi johtua myös ilmiöstä, että yksinkertaisesti monessa paikassa tilasta riippumatta luukutetaan vähän liian kovaa myös miksaajan toimesta.
Heitä rahaa tuleen.
firecane
18.06.2012 12:32:40

O.J.: Nyt oli kyllä oikein asiaa! En tiedä sitten, oonko jotenkin herkkäkorvainen, mutta mulle kyllä lavasoundeissa nyt pellit varsinkin (vaikka kuinka pehmoisesti silitettynä) tuo sen verran äänenpainetta, että tulpat kyllä ihan mielellään laittaa.

Tuo mitä aiemmin kirjoitin, että useinta osaa keikoista katsoo mielutien tulppien kanssa voi johtua myös ilmiöstä, että yksinkertaisesti monessa paikassa tilasta riippumatta luukutetaan vähän liian kovaa myös miksaajan toimesta.

Sama täällä, että kyllä tulee tulpat laitettua vaikka kuinka rumpali himmailisi. Sen verran china yms muut pellit kuiteskin aina "kihisee". Lavavolat muutenkin yleensä paljon hiljaisemmat keikalla kuin treeniksellä ja äänimies rakentaa yleisölle sitten paketin. Totta kai lavan edessä voipi käydä korviin yleisöllä, mutta yleensä se on nuo pellit hetkellisesti.

Eli yritän sanoa, että harvoin lavalla bändille kuullostaa niin hyvälle monitoroinnin kautta oma soitto, kuin sitten yleisölle PA:n kautta = pitää luottaa miksaajaan :-))

Mutta itse kanssa suosittelen tulppia vaikka olisin Tallapeen keikkaa katsomassa.
"Mulle brenkku ei ole koskaan ollut ongelma. Ei silti, toisinaan tykkään yhä rakentaa ranskalaistyylisen seitinohuen iltapäiväkännin." - Pentti Matikainen
rintapek
18.06.2012 18:05:59

firecane: ... vaikka kuinka rumpali himmailisi. Sen verran china yms muut pellit kuiteskin aina "kihisee".

En o maksettu mainosmies, mut just tohon noi cympadit on kehitetty. Kymmenen kappaleen paketti eri kokoja näytti soundstoressa maksavan ruhtinaalliset 34E, joten jos bongoapinan pellit on muulle bändille ongelma, niin ei siin kauheen suurta kolehtia tartte kerätä.

Vaikkapa tossa on kotimaista käyttäjäkommenttia (ei, se en ole mä):
http://welhodrumbackstage.blogspot.fi/2010/01/cympad.html

Mutta itse kanssa suosittelen tulppia vaikka olisin Tallapeen keikkaa katsomassa.

Tossa on semmoinen valheellisen mielikuva, et ikäänkuin ns. humppa olis automaattisesti hiljaisempaa musaa. Mut kun isommissa humppaliitereissä saattaa niit tanssipareja olla paikalla aikas monta. Ja humpan tarttee raikua koko saliin. Kyl siin tarvitaan sitä äänenpainetta. Ja jopa järeämpää kalustoa kuin millä hevipändi parjää pienellä baarikeikalla.
ekikoo
18.06.2012 22:35:21
Mistään mitään en tiedä mutta koen, että juuri peltejä ei voi lyödä järkevän kuuloisesti ilman että se rasittaa korvia, ellei kuunnella todella useiden metrien päästä... Jos keikkailisin, ihan vitun sama sille kuulenko kokonaissoundista esim. jotain 19kHz viiva infinity-aluetta, pitäisin kuulostani huolta.
Öyy...
Weetoz
19.06.2012 11:37:15
rintapek: En o maksettu mainosmies, mut just tohon noi cympadit on kehitetty jne...

Ei nuokaan kuitenkaan ratkaise sitä ongelmaa jos on yhtään "normaalia" herkemmät korvat, vaikka vielä lisäksi soittaisikin kevyesti. Lieventävät tietysti, mutta ei tarpeeksi, joten tulpat pitää kuitenkin laittaa.

En ymmärrä miksi se on nyt yhtäkkiä olevinaan niin paha asia että käyttää tulppia. Sellaset 2e maksavat kakkatulpat kyllä pilaa helposti rumpalin settibalanssin, ja varmaan aiheuttaa muillakin soittajilla vaikeuksia, mutta valettujen kanssa ei näitä ongelmia minusta ole. En ite ainakaan halua näin typerän asian takia turhaan ottaa sitä riskiä, että joskus ei enää pystyisikään nauttimaan musiikista. Mutta kukin tyylillään.
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
rintapek
19.06.2012 23:50:45

Weetoz:

En ymmärrä miksi se on nyt yhtäkkiä olevinaan niin paha asia että käyttää tulppia...

Tulppien käyttö sinansä ei ole paha. Kuulo kun yleensä on musikantin tärkeimpiä työkaluja.

Mut jos sanotaan, et sille oikeelle ongelmalle, eli pändin liialliselle älämölölle pändi ei voi/viitsi/osaa/halua tehdä yhtikäs mitn muuta kuin tunkea sormia korviin, niin mä kyl sanon, et siinä ongelmaa yritetään ratkaista pudottautumalla pää edellä puun latvasta alas.
Heissask
20.06.2012 13:52:20
rintapek: Tulppien käyttö sinansä ei ole paha. Kuulo kun yleensä on musikantin tärkeimpiä työkaluja.

Mut jos sanotaan, et sille oikeelle ongelmalle, eli pändin liialliselle älämölölle pändi ei voi/viitsi/osaa/halua tehdä yhtikäs mitn muuta kuin tunkea sormia korviin, niin mä kyl sanon, et siinä ongelmaa yritetään ratkaista pudottautumalla pää edellä puun latvasta alas.

Mutta tässähän nimenomaan puhuttiin jo siitä kuinka jotkut ei vaan kestä niitä symbaalien ääniä vaikka kuinka olis sympadit ja soittais hiljaa ;) mutta joo, oon tossa kyllä samaa mieltä. Toisaalta, eikös se paras vaihtoehto olis se, että bändi sekä pudottaa soittovolansa, mutta myös käyttää niitä tulppia. Tämä siksi, että ainakin oman logiikan mukaan mitä huonommaksi kuulo tulee, sen lujempaa sitä tulee soitettua että kuulee musiikin "samalla tavalla kuin ennen".

Ja nyt kun tähän joku kuitenkin tulee valittamaan että ei se kuulo huononnu, jos soittaa tarpeeks hiljaa, niin veikkaisin että kyllä se kuulo aina heikkenee keikkaillessa ilman tulppia, soitti sitten hiljaa tai ei.
"Yksi huono puoli pitkissä vahatuissa viiksissä on se että ne menevät vinoon kun soittaa kitaraa hampailla." -Sakmongkol
sub zero
20.06.2012 14:08:45
rintapek: Mut jos sanotaan, et sille oikeelle ongelmalle, eli pändin liialliselle älämölölle pändi ei voi/viitsi/osaa/halua tehdä yhtikäs mitn muuta kuin tunkea sormia korviin, niin mä kyl sanon, et siinä ongelmaa yritetään ratkaista pudottautumalla pää edellä puun latvasta alas.

Rokkibändien on tarkoitus olla kovia ja jos ne soittais niin hiljaa, että yleisö ei saisi kuulovaurioita, niin sitten ne ei olis kovia.
J.Nikkanen
20.06.2012 15:11:21
rintapek: Mut jos sanotaan, et sille oikeelle ongelmalle, eli pändin liialliselle älämölölle pändi ei voi/viitsi/osaa/halua tehdä yhtikäs mitn muuta kuin tunkea sormia korviin, niin mä kyl sanon, et siinä ongelmaa yritetään ratkaista pudottautumalla pää edellä puun latvasta alas.

Olikos tuossa nyt jotain provosointia vaiko huumorimielelläkös tuommoisen lohkaisit?

Kuulon suojaaminen on tärkeää, ja toki vahvistimien tuottamaa mekastusta pyritään saamaan alaspäiten ja rumpalin tatsi ja saundi balanssiin muun bändin kanssa. Itse aion pysyä päätöksessäni että en enään ikinä soita bassoa/kitaraa rumpuja hakkaavan kovakätisen rumpalin kanssa vaikka olisi mitenkä taitava. Se ei vaan käy. Eiköhän monikin ole asiaa pohtinut että kummoisin keinoin treenis- ja lavasaundin saisi järkevälle tasolle, mulla siihen pakettiin kuuluvat korvatulpat ja sillä hyvä. Ne eivät ole ongelma eikä häpeän asia, vaan yksi palanen ratkaisusta.
Se olis nurkkien siivousta nyt, ostakaa ihmiset, ostakaa!
statistiÖ
20.06.2012 16:52:44

Heissask: kyllä se kuulo aina heikkenee keikkaillessa ilman tulppia, soitti sitten hiljaa tai ei.

Ja iän myötä..
statistiÖ
20.06.2012 16:56:51

pahaeno: rumpuja hakkaavan kovakätisen rumpalin kanssa vaikka olisi mitenkä taitava.

Kuka vaan osaa hakata. Harvempi osaa soittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)