Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 561 62 63 64 65399 400 401 402 403
markkuliini
14.06.2012 11:57:45

tomboarmageddon: Miksaaminen on ihanaa. Varsinkin kun studioon tunkee kaikki bändin 6jäsentä ja kaikilla on ihan eri asiat saatavana kuulumaan pintaa,muista viis.
Tosi monesti tekis mieli antaa vaan äänimiehen säätää eikä päästää ketään mukaan.
Vaikka bändit vaihtuskin, niin aina samat kuviot:) Ihme juttu

Miksaaminen on kyllä parasta. :) Mutta bändejä ei kokonaisuudessa pidä päästää kuulemaan ennenkuin miksaus on loppusuoralla. Yksi jäsen enintään eikä häntäkään aluksi. Miksaajan omaa tyhmyyttä jos päästää koko bändin tarkkaamoon spedeilemään.
Helppo toki pelkkää omaa musaa miksanneena. :D
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
jazzmies
14.06.2012 12:16:12
Speedy: Olet väärässä etkä tiedä improvisoinnista mitään..................................

Sen verran tiedän, että improvisointi on yliarvostettua lähtökohdiltaan.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
EJ84
14.06.2012 13:16:41

jazzmies: Sen verran tiedän, että improvisointi on yliarvostettua lähtökohdiltaan.

Tarkoitatko musiikissa vai elämässä ylipäänsä?
jazzmies
14.06.2012 13:29:39
EJ84: Tarkoitatko musiikissa vai elämässä ylipäänsä?

Musiikissa, missä lickit ja chopsit lähinnä vain pyrkivät hämäämään alaan perehtynyttä kuulijaa, jottei musiikin puutteellinen sommittelu paljastuisi. Se on normikuulijalle itsestäänselvyys, että improvisointi on lähes aina muuta kuin inspiroivaa, luovaa toimintaa. Normikuulija etsii hyvää kappaletta, mihin improvisointi aniharvoin pystyy.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Kefiiri
14.06.2012 14:22:16
Okei... miten määrittelet normikuulijan? Onko sinun musiikkisi suunnattu heille?
jazzmies
14.06.2012 14:32:52
Kefiiri: Okei... miten määrittelet normikuulijan? Onko sinun musiikkisi suunnattu heille?

Minun musiikkini on lähtee melodiasta ja se on suunnattu normikuulijoille, joita kiinnostaa musiikin meloodisuus ja myös sanoitusten ja musiikillisen ympäristön liitto silloin kun mukana on sanoitus. En osaa soittaa lickejä ja chopseja enkä saa niistä myöskään kicksejä, joten niitä on vaikea jäljittää musiikistani tai sooloilustani. Monia soittajia ja soittajanalkuja ne kiinnostavat kovasti, joten heille tuskin musiikkini taas tuottaa minkäälaisia kicksejä.
Kefiiri
14.06.2012 14:43:09 (muokattu 14.06.2012 14:47:09)
jazzmies: Minun musiikkini on lähtee melodiasta...

Järkevän oloista ajatuskulkua. Mutta eikö improvisoinnin mollaaminen pelkkänä lickien jonoon laittamisena ole yhtä epämääräistä, kuin kritisoimasi vetoaminen jatsin estetiikkaan?

Onhan sitä meinaan asiallistakin improvisaatiota, esimerkiksi Mopocop ärtsyimmillään =)

Edit: muutin sanajärjestystä ymmärrettävämmäksi.
jazzmies
14.06.2012 14:49:56
Kefiiri: Järkevän oloista ajatuskulkua. Mutta eikö improvisoinnin mollaaminen pelkkänä lickien jonoon laittamisena ole yhtä epämääräistä, kuin kritisoimasi vetoaminen jatsin estetiikkaan?

Onhan sitä meinaan asiallistakin improvisaatiota, esimerkiksi Mopocop ärtsyimmillään =)

Edit: muutin sanajärjestystä ymmärrettävämmäksi.

En ole mollannut sitä, vaan pidän improvisointia yliarvostettuna muusikko- ja jazzpiireissä, aivan kuten rytmiäkin.
-Dr.DW-
14.06.2012 14:54:13
No tungenpa nyt lusikkani tähänkin kiisseliin... Eikös pieni impro sillon tällön vaan pidä mielen ja kropan virkeänä?
Voihan vastoinkäymiset.
Kefiiri
14.06.2012 15:01:52
jazzmies:...pidän improvisointia yliarvostettuna muusikko- ja jazzpiireissä, aivan kuten rytmiäkin.

Tiukka näkemys =D
jazzmies
14.06.2012 15:06:07
-Dr.DW-: No tungenpa nyt lusikkani tähänkin kiisseliin... Eikös pieni impro sillon tällön vaan pidä mielen ja kropan virkeänä?

Jep, mukavaa puuhastelua. Aikani opiskeltuani, tutkittuani ja tuputettuani (menikö oikein?) improvisointia muille olen taas alkanut hiffata miksi melodia ja sanoitus ovat tekijänoikeussuojattuja ja miksi taas rytmi ja harmonia eivät. Sävelmaakarointi ja improvisointi kulkevat käsi kädessä, ja loistavimmat improvisoijat pystyvät luomaan improvisoinnillaan kommunikaatioin myötävaikutuksella merkittävää säveltaidetta, mutta mikään ei poista sitä tosiasiaa, että paraskaan improvisoija ei pysty pelastamaan kehnoa sävellystä.
-Dr.DW-
14.06.2012 15:19:53
jazzmies: Jep, mukavaa puuhastelua. Aikani opiskeltuani, tutkittuani ja tuputettuani (menikö oikein?) improvisointia muille olen taas alkanut hiffata miksi melodia ja sanoitus ovat tekijänoikeussuojattuja ja miksi taas rytmi ja harmonia eivät. Sävelmaakarointi ja improvisointi kulkevat käsi kädessä, ja loistavimmat improvisoijat pystyvät luomaan improvisoinnillaan kommunikaatioin myötävaikutuksella merkittävää säveltaidetta, mutta mikään ei poista sitä tosiasiaa, että paraskaan improvisoija ei pysty pelastamaan kehnoa sävellystä.

Heh, niin, jos ei improa koko sävellystä uusiksi! ...Ja eihän se tieteskään sitten olis enää sävellys...
Voihan vastoinkäymiset.
Speedy
14.06.2012 16:11:31

jazzmies: En osaa soittaa lickejä ja chopseja enkä saa niistä myöskään kicksejä, joten niitä on vaikea jäljittää musiikistani tai sooloilustani. Monia soittajia ja soittajanalkuja ne kiinnostavat kovasti, joten heille tuskin musiikkini taas tuottaa minkäälaisia kicksejä.

Eikai soolot pelkästään ole lickejä ja chopseja. Veikkaan että soolot on keksitty paaljon aiemmin kuin nuo käsitteet on tullut edes tutuiksi normikuuntelijoille. Jos noista sinun "petauksista" tekisi transkription, olisi siellä jonossa aika paljon pelkkiä 1/16 ilman aksentteja yms.. SE tekee minusta niistä sooloista hengettömiä. Aksenteilla ja ghosteilla voipi tehdä rytmistäkin melodian, rumpujakin voi soittaa melodisesti.

Aikani opiskeltuani, tutkittuani ja tuputettuani (menikö oikein?) improvisointia muille olen taas alkanut hiffata miksi melodia ja sanoitus ovat tekijänoikeussuojattuja ja miksi taas rytmi ja harmonia eivät.

No ei se ihan noin mustavalkoista ole. Tekijän oikeudet käsittääkseni koskevat kokokonaisvaltaisesti teosta, ei pelkästään melodiaa ja sanoja, tai asteikoita/moodeja. Eikä niitä minusta pysty erittelemään tollallailla (olet väärässä siis ;). Jos melodiasta otetaan rytmi pois, mitä jää? Pelkkiä ääniä.. Rytmiä ja harmoniaa muuttamalla ei välttämättä tunnista samaksi. Säveliä on käytettävissä 12, verrattuna esim. 1/16 on jo 16 4/4 tahdissa. Siihen lisätään kaikki muuta aika arvot ja kombinaatiot - rytmisiä vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän. Ilman rytmiä (ainakin teoriassa) alkavat melodiat kuullostaa aikanopeasti samalta. Lyriikka taas kertoo tarinaa, joka on jonkun tekemä, samoin kuin kirja. Vaikka ei sanatkaan ole suojattuja.

Biisejä ei tunneta rytmin tai harmonian perusteella, ainakaan normikuuntelija. Sen sijaan melodia (ja sanat) tekeveät biisistä biisin. Biisi tunnetaan edelleen vaikka se olisi sovitettu uudelleen. Toisaalta toiset kuuntelevat vain sanoja, eivätkä tunnista biisiä jos melodia on vain soitettu.. Sen sijaan rytmit ja harmoniatkin on aika universaaleja, vähän paha niistä on mennä sanomaan kuka sen on keksinyt.. Ja ehkä silloin kun ne on keksitty, ei tekijänoikeuksista ole ollut hajuakaan..=) Teoreettista pohjaa tälle en tiedä, miksi näin on, mutta tuskin ainakaan improvisoinnin takia..=I

Niin, ja jos sämpää esim. Porcaron Billy Jean kompin, on se suojattu. Itse sen saa toki soittaa.. onneksi..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
jazzmies
14.06.2012 16:17:55
Speedy: Niin, ja jos sämpää esim. Porcaron Billy Jean kompin, on se suojattu.

*tirsk*, LOL, OMG
Speedy
14.06.2012 16:30:54

jazzmies: *tirsk*, LOL, OMG

Noh, etkö parempaan pysty?
jazzmies
14.06.2012 16:39:17
Speedy: Noh, etkö parempaan pysty?

Saas nähdä kuka ehtii ensin tai vaivautuu...
VeKrio
14.06.2012 16:43:26 (muokattu 14.06.2012 16:47:31)

Speedy: Niin, ja jos sämpää esim. Porcaron Billy Jean kompin, on se suojattu. Itse sen saa toki soittaa.. onneksi..=)

Mä!! Ei o porkkaaron. On Ndugun soittama.

Musta biisejä kyllä tunnetaan rytmin perusteella. Naputappa tu. tutu. pa. tu. tutu. pa. niin kaikkien mielestä se on Syksyn sävel. Tai sitte Aerosmithin Walk this way -komppi. Se haitsun avaus siinä ykkösellä nyt vaan tekee sen.
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
Speedy
14.06.2012 17:10:14

jazzmies: Saas nähdä kuka ehtii ensin tai vaivautuu...

Ei se ole muiden sanomana yhtä hauskaa..
Kailis
14.06.2012 18:52:36

"All I think about is time and groove" Leon "Ndugu" Chancler
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)