Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä mikki akustisen äänittämiseen
1
Tonski
13.06.2012 13:52:21 (muokattu 13.06.2012 13:53:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Kyselen tässä semmosta, että mikä olis käypä mikki akustisen kitaran äänittämiseen? Erikseen siis, minkälaisella mikillä äänittäsitte mieluummin teräskielistä, minkälaisella sitten naikkaria: onko olemassa mikrofonia joka kävis about yhtä hyvin molemmille? Mistä hintahaarukasta löytyvät (käytettyinä) halvimmat mikit tähän tarkoitukseen?
 
Kiitti!
 
E:
Ovatko jotkin näistä mikeistä lisäksi sellasia, millä kehtais äänittää laulujakin? En hae mitään start-a-studio-kitin supermikkejä, vaan jotain, millä saa äänen halvalla kulkemaan siedettävällä äänenlaadulla. Äänittäessäni teräskielistä kitaraa näppäilykaman parissa huomasin, että SM57:lla äänenlaatu jäi pirun ohuen kuuloiseksi. Siksi tulin kysymään.
 
Antti1
13.06.2012 14:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta edullinen laajakalvoinen konkka, se käy noihin kaikkiin hyvin. Esimerkiksi Studio Projects B1 on ihan ok ja aika edullinen, näitä on joskus käytettynäkin liikenteessä. Sä tosin sit tarviit 48V phantomjännitettä antavan etuasteen.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Tonski
13.06.2012 14:04:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Osta edullinen laajakalvoinen konkka, se käy noihin kaikkiin hyvin. Esimerkiksi Studio Projects B1 on ihan ok ja aika edullinen, näitä on joskus käytettynäkin liikenteessä. Sä tosin sit tarviit 48V phantomjännitettä antavan etuasteen.
 
Mitä merkitystä tolla 48V phantomjännitteellä on, mitä se on? Tossa mun Line6 Toneportissa on mikrofoni-inputtien vieressä namikka jonka yllä lukee +48V, tosta lienee kyse?
 
Numb
13.06.2012 14:08:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konkka tarttee virtaa toimiakseen, Phantom toimittaa sitä.
 
Tossa Sound on Soundin artikkeli akustisen äänittämisestä: http://www.soundonsound.com/sos/aug01/articles/recacgtr0801.asp
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Vahooo
13.06.2012 14:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Mitä merkitystä tolla 48V phantomjännitteellä on, mitä se on? Tossa mun Line6 Toneportissa on mikrofoni-inputtien vieressä namikka jonka yllä lukee +48V, tosta lienee kyse?
 
Se on juurikin sitä phantomia.
 
21.04-27.12.2010 | Life's sweet and i'm about to die
Ukkovaari
13.06.2012 15:26:37 (muokattu 13.06.2012 15:29:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Moro! Kyselen tässä semmosta, että mikä olis käypä mikki akustisen kitaran äänittämiseen? Erikseen siis, minkälaisella mikillä äänittäsitte mieluummin teräskielistä, minkälaisella sitten naikkaria: onko olemassa mikrofonia joka kävis about yhtä hyvin molemmille? Mistä hintahaarukasta löytyvät (käytettyinä) halvimmat mikit tähän tarkoitukseen?
 
Kiitti!
 
E:
Ovatko jotkin näistä mikeistä lisäksi sellasia, millä kehtais äänittää laulujakin? En hae mitään start-a-studio-kitin supermikkejä, vaan jotain, millä saa äänen halvalla kulkemaan siedettävällä äänenlaadulla. Äänittäessäni teräskielistä kitaraa näppäilykaman parissa huomasin, että SM57:lla äänenlaatu jäi pirun ohuen kuuloiseksi. Siksi tulin kysymään.

 
No mä äänitän ihan tuiki tavallisilla Shure SM57 sekä 58 (pallopäinen shure), eikä mulla ainakaan tunnu mitenkään ohkaiselta se soundi näiden kautta. Tuo ohkaisuus voi johtua ihan siitä miten sen mikin asetaa suhteessa kitaraan.
 
Äänitinpä sitten yhdellä tai kuten nykyään kahdella mikillä niin tärkeintä on löytää se ns. itseä tyydyttävä paras paikka mikille.
 
- jos kohdistat mikin siihen kaikukopan aukkoon (soundista tulee selvästi tuhdimpi ja antaa sitä kaikukopasta tulevaa ääntä jopa niin paljon että jopa toisia häiritsee).
- jos kohdistat mikin siihen tallen taakse vaikkapa keskelle n. 5-10 cm päähän on ääni taasen ohkaisempaa/terävää
- jos yhdellä mikillä kohdistaa niin ehkäpä se kaikukopan aukon ja otelaudan bodyn päällä olevan osan välimaasto vois olla aika hyvä (testaa ainakin jos et jo ole kohdistanut näin).
 
Mä kohdistan kahdella mikillä siten että Shure SM58 pallopäinen osoittaa hieman alhaalta ylöspäin kaikukopan aukon ja sen otelaudan bodyn päälleiseen osaan ja Shure SM57 mikki osoittaa hieman alaviistoon tallan taakse n. ehkä 5-10 cm, näin mä saan äänet siten otettua talteen, että on aika hyvä balanssi basso sekä treblesoundissa sekä luonnollisesti myös keski/middlesoundissa, tälleen myös tulee vähemmän sivuaääntä vaikkapa plekusta jos sitä käyttää tai muusta mitä siitä kaikukopan aukon kohdilta tai siitä ja tallan välistä tulee, ottaa enempi sitä kitaran omaa ääntä näin (muut voi olla ihan eri mieltä mutta näin siis minulla).
 
Yksi sellainen seikka noista mikeistä eli ehkäpä laittian ollessa kovapintainen voi hyvä olla mikin asettamanin siten että se äänittävä pää on vähän ylempänä eli osoittaa juurikin kuin mulla tuo Shure SM58 yläviistoon, näin ei välttämättä lattiasta tulevat kämpän äänet vaikuta niin paljoa).
 
Kitara etäisyys mikeistä hieman vaihtelee mulla ehkä n. 20 - 40 cm (mulla taitaa olla aika lähellä, ihan siksi kun kämpässä muualla on aina perheen tekemiä ääniä enkä halua niitä mukaan).
 
Kondensaattorimikkejä en ole kokeillu mutta ne vois olla kyllä varsin hyviä tai parempia kuin nämä dynaamiset mikit.
 
Joku joskus mainitsi esim. Senheisserin 606 olevan hyvän, toivottavasti muistin oikein.
 
Sellainen asia sitten että se soundihan muodostuu myös muustakin kuin mikeistä, onko vaikkapa hyvä mikseri johon mikit yhdistetty, äänikortti ym. ja tietysti millä tavoin soittaa vaikuttaa kuten vaikkap paksu pleku (tuhdimpi/paksumpi soundi) tai ohkaisempi pleku (ohkaisempaa soundia) niin ja tietysti miten on säätänyt vaikkapa EQ:n asetuksia ym. juttuja.
 
vinyard
16.06.2012 16:11:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa syksyllä Sennheiserin MK4 konkkamikin ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Ko. mikki maksaa sen kolmisensataa ja toimii loistavasti laululle ja skeboille ja kuulin myös joidenkin rumpalien käyttävän sitä overina. Mutta siis oma suositukseni olisi ostaa, kuten jo aiemmin joku mainitsi, kelpo laajakalvokonkka. Se käy niin moneen asiaan ja on suht edullinen hankkia. Tietenkin jos pätäkkää on enemmän kuin tarpeeksi niin paljon löytyy hienoja laitoksia.
 
ei läheskään niin mieltäylentävää kuin alunperin kuvittelin.
naavanka_
16.06.2012 23:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse sain parhaan saundin akustisesta isomummon vanhalla National Panasonic pikkumankalla :)
 
Tuli koitettua vaikka sun mitä mikkejä ja mikkiyhdistelmiä mutta tuo vei kaikista voitin :D
 
VIPMetal
17.06.2012 00:47:46 (muokattu 17.06.2012 00:49:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG:n 414 ainakin toimii.
 
e: vois lukea aloituksen. Zoom H2:llakin saa ihan siedettävää ja nopeasti.
 
Räkkimiehiä jo vuodesta 2000.
naavanka_
17.06.2012 03:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: AKG:n 414 ainakin toimii.
 
e: vois lukea aloituksen. Zoom H2:llakin saa ihan siedettävää ja nopeasti.

 
H2 oli yksi verrokeista ja oli todella ohkaisen kuulonen.
Muuten kyllä varsin pätevä vehje.
 
-leka-
17.06.2012 03:35:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käyttäisin akustisen nauhotukseen jotain pienkalvoista konkka stereoparia. Tosin jos laulujakin narulle tahdotaan vetää, niin ääni täältäkin tolle Studio Projectsin B1:lle. Oikein pätevä mikki hintaluokkaansa nähden.
 
http://www.facebook.com/lekaband
Ukkovaari
18.06.2012 18:33:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä pistin yhden ääninäytteen Shure 57 ja 58 tuottamasta äänestä.
Hitsi kun olis sellainen kunnon oma tila kodissa, ettei taustahälyt tule läpi mutta joo ääninäytettä alla.
 
http://maihinnousu.net/s/16844 (sivu jolta löytyy)
 
http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=16844&chksum=ccca55 (itse tiedostoon linkki, josta voi sitten avata tai tallentaa kukin miten haluaa).
 
Pitäis varmaan myös ostaa konkkamikkiä, se kiinnostaa esim. senheiserin 606 (toivottavasti muistin oikein).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «