Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasettiä uusimassa
1 2
tonimerkki
10.06.2012 21:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Kitaraa olen soitellut sen verta kauan (4-5 vuotta) tuollaisella Williamsin 150€ sähkisaloituspaketilla, että alkaisi jo soittovarusteiden uudistaminen houkuttaa. Budjetti rajataan 300-400€ välille, 400€ on aika maksimi mitä juuri nyt raaskisin satsata uuteen kitaraan ja vahvistimeen.
 
Skittaahan on aika vaikea ostaa sitä kokeilematta, ja käynkin tutustumassa lähimusaliikkeiden tarjontaan ennenkuin verkon antiin. Vahvistimen kuitenkin voisi tilata vaikkapa Thomannilta ja niitä olenkin kovasti selaillut. Vahvari tulisi aivan kotisoittoon, eli potkua ei tarvitse olla sitä 20-30W (vai onko siinäkin jo suotta liikaa?) enempää. Kitaroiden ja vahvistimien ominaisuuksista en ymmärrä oikeastaan mitään, sen tiedän että vahvarin kuuluu olla transistorimallia.
 
Thomannilta katselin joitakin vaihtoehtoja, olisiko kokemuksia ja/tai mielipiteitä näistä vahvareista:
 
http://www.thomann.de/fi/marshall_mg15cfx.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_i.htm
http://www.thomann.de/fi/vox_vt20.htm
 
Marshallissa ei tehoa aivan niin vakuuttavasti löydy, luulisin että 15W kuitenkin riittävän niin kauan kun itsekseni soittelen? Mieluiten kuitenkin kuulisin mielipiteitä Voxista ja Fenderistä. Mahdollisimman toimiva laaja äänivalikoima olisi oleellista, raskaasta kuolonmetallista bluesiin ja kevyeen musiikkiin.
 
Ja sitten kitarasta, tykkään Stratocastereista ja olen malliin kovin kiintynyt, joten olisi toki mukavaa hankkia seuraavaksikin senmoinen. Minkälaista/-merkkistä kepakkoa mahtaa löytyä 200-300€ hintaluokasta, jolla soittelisi ainakin seuraavat 4(?) vuotta? Thomannilta löytyy tähän haarukaan ainakin Ibanezejä, joita tarjotaan myös ainakin Voxin kanssa Creative Bundleissa.. Olisiko moinen setti harkinnan arvoinen?
 
arppah8
10.06.2012 21:26:02 (muokattu 10.06.2012 21:46:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Mustang on ainakin vahvarina aika jees. Kitarapuolelta esmes Tokailla on tohon noin 300 egen hintaluokkaan ihan käypää perusstratoa, Yamahan Pacifica kannattaa tsekata kanssa. Siitä lähtee jo vähän monipuolisempaa soundia tallahumpparin ja sen puolitusmahdollisuuden ansiosta.
 
E: Kas, metalliakin ois tarkoitus soitella. Toi Yamaha just ton humpparin takia on passeli hevimpäänkin menoon.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
RamoQ
10.06.2012 21:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonimerkki: Tervehdys! Kitaroiden ja vahvistimien ominaisuuksista en ymmärrä oikeastaan mitään, sen tiedän että vahvarin kuuluu olla transistorimallia.
 
Saanko kysyä miksi juuri transistorimallia? Tietysti jos monipuolisuus on se juttu ja budjetti rajallinen niin mallintava voi ollakkin se järkevin vaihtoehto.
 
http://www.thomann.de/fi/vox_vt20.htm
 
Itselläni on tuo Voxin isoveli Vt30 ja siinä on ainakin portaaton tehonsäätö takapaneelissa. Käytännössä tuota 30w saa pienennettyä esimerkiksi 25w ,20w 19,6w jne. Se on toteutettu tosin potikalla joten kauhean tarkka seei ole. Mutta i varmaan ole tarpeenkaan..?
 
Itse vahvari on pelannut oikein hyvin. Saundimaailma on kelvollinen ja monipuolinen. Ei mitään maailmaamullistavaa mutta toimiva ja käyttökelpoinen.
 
Ja sitten kitarasta, tykkään Stratocastereista ja olen malliin kovin kiintynyt, joten olisi toki mukavaa hankkia seuraavaksikin senmoinen.
 
Tuohon hintaan voisi mennä myös (käytettynä ainakin) nuo kovasti hehkutetut Squierin Classic Vibe -stratot, jotka tuntuvat kyllä ihan oivilta peleiltä, noin useamman testisession perusteella. Jos vähän "Vintagempi" soundimaailma siis riittää, kun tuossa blackmetallista kerkesit ohimennen mainita. Bluussit kyllä lähtee.
 
Ainakun britit vetävät puvut päälle niin biisit ovat hyviä.
Jormaz
10.06.2012 21:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/vht_avsp16_special_6_valve.htm
Mimmosias nää on? Ei ainakaan hinnalla pilattu.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
elsewhere
10.06.2012 22:09:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso komppi täältä Classic Vibe-stratoille. Kuolonmetallit saa kyllä tosiaan unohtaa sellaisella, mutta kauniit ja heleät klassiset stratohelinät lähtevät kyllä.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Gabe
11.06.2012 01:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllättävän kauan olet jaksanut pötkiä williamsilla O_o
 
Tuommoinen skeba:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_strat_50s.htm
 
Tai
 
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_strat_60s.htm
 
Tuo voxi on näppärä kotisoittoon tehonsäädönkin vuoksi. Miksi muuten juuri trankkupeli pitää olla?
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Sergei Fallinen
11.06.2012 01:13:22 (muokattu 11.06.2012 01:14:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voxille täältäkin ääni vaikkei kuolonhevit kovin kummosesti lähde (käsittääkseni mistään muustakaan noista vaihtoehdoista sen paremmin tosin?). Muuten ihan hyvät säröt kyl
 
E ja pakko munkin nostaa hattua sun kamojenvaihtosyklin pituudelle
 
MikaHekkanen
11.06.2012 01:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonimerkki:
http://www.thomann.de/fi/marshall_mg15cfx.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_i.htm
http://www.thomann.de/fi/vox_vt20.htm
 
Marshallissa ei tehoa aivan niin vakuuttavasti löydy, luulisin että 15W kuitenkin riittävän niin kauan kun itsekseni soittelen? Mieluiten kuitenkin kuulisin mielipiteitä Voxista ja Fenderistä. Mahdollisimman toimiva laaja äänivalikoima olisi oleellista, raskaasta kuolonmetallista bluesiin ja kevyeen musiikkiin.
 
Ja sitten kitarasta, tykkään Stratocastereista ja olen malliin kovin kiintynyt, joten olisi toki mukavaa hankkia seuraavaksikin senmoinen. Minkälaista/-merkkistä kepakkoa mahtaa löytyä 200-300€ hintaluokasta, jolla soittelisi ainakin seuraavat 4(?) vuotta? Thomannilta löytyy tähän haarukaan ainakin Ibanezejä, joita tarjotaan myös ainakin Voxin kanssa Creative Bundleissa.. Olisiko moinen setti harkinnan arvoinen?

 
Varoitus! En ole myymässä omia kamojani :D
 
Mulla on tuollainen Fender Mustang I kotikäytössä harkkavahvistimena. Se taipuu melko moneen kunhan jaksaa tietokoneen kanssa ruuvata soundeja kohdalleen. Vahvistinmallinnokset ovat aivan toimivia tuollaiseksi pikkukoneeksi ja efektimallinnoksetkin ovat hyvinkin käyttökelpoisia.
 
Pörinääkin tuosta saa ulos, mutta sellaista kunnollista mättösäröä on turha odottaa.
 
Mulla on myös kaksi vanhaa Squier Stratoa, molemmissa olisi pientä laittamista mutta erittäin toimivia soittimia nuo ovat. Ikämiessarjan vehkeitä melkein, toinen kasarin alkupuolelta ja toinen taas kasattu parin eri kitaran osista vuosikymmenien kuluessa. Squier Classic Vibehan se yleensä suositelluin tuon hintaluokan strato taitaa olla, mutta...
... metallihommiin kannattaa tosiaan katsella kitaraa, jossa on tallahumbucker. Straton tallamikin kireä ja nasaalikin soundi on noissa hommissa kovin ohkainen.
 
Neath the bougie a nimble rigger slyly rolls the pea
roopeok
11.06.2012 09:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonimerkki: Tervehdys!
 
Kitaraa olen soitellut sen verta kauan (4-5 vuotta) tuollaisella Williamsin 150€ sähkisaloituspaketilla, että alkaisi jo soittovarusteiden uudistaminen houkuttaa. Budjetti rajataan 300-400€ välille, 400€ on aika maksimi mitä juuri nyt raaskisin satsata uuteen kitaraan ja vahvistimeen.
 
Skittaahan on aika vaikea ostaa sitä kokeilematta, ja käynkin tutustumassa lähimusaliikkeiden tarjontaan ennenkuin verkon antiin. Vahvistimen kuitenkin voisi tilata vaikkapa Thomannilta ja niitä olenkin kovasti selaillut. Vahvari tulisi aivan kotisoittoon, eli potkua ei tarvitse olla sitä 20-30W (vai onko siinäkin jo suotta liikaa?) enempää. Kitaroiden ja vahvistimien ominaisuuksista en ymmärrä oikeastaan mitään, sen tiedän että vahvarin kuuluu olla transistorimallia.
 
Thomannilta katselin joitakin vaihtoehtoja, olisiko kokemuksia ja/tai mielipiteitä näistä vahvareista:
 
http://www.thomann.de/fi/marshall_mg15cfx.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_i.htm
http://www.thomann.de/fi/vox_vt20.htm
 
Marshallissa ei tehoa aivan niin vakuuttavasti löydy, luulisin että 15W kuitenkin riittävän niin kauan kun itsekseni soittelen? Mieluiten kuitenkin kuulisin mielipiteitä Voxista ja Fenderistä. Mahdollisimman toimiva laaja äänivalikoima olisi oleellista, raskaasta kuolonmetallista bluesiin ja kevyeen musiikkiin.
 
Ja sitten kitarasta, tykkään Stratocastereista ja olen malliin kovin kiintynyt, joten olisi toki mukavaa hankkia seuraavaksikin senmoinen. Minkälaista/-merkkistä kepakkoa mahtaa löytyä 200-300€ hintaluokasta, jolla soittelisi ainakin seuraavat 4(?) vuotta? Thomannilta löytyy tähän haarukaan ainakin Ibanezejä, joita tarjotaan myös ainakin Voxin kanssa Creative Bundleissa.. Olisiko moinen setti harkinnan arvoinen?

 
Ehdottomasti kannattaa käytettyjä hakea jos budjettina on tosiaan tuo 400€. Kannattaa tosiaan harkita myös budjetin nostoa jos meinaat neljän vuoden kamoja ostella. Käytetyissä kamoissa on tietenkin myös se hyvä puoli että niiden arvo tuppaa (oikein käytettyinä ja huollettuina) pysymään ennallaan pitempiäkin aikoja.
 
Jos kuitenkin budjetti on ehdottomasti tuo, lähtisin ainakin vahvistimen puolelta VOX:in Valvetronix-sarjaa katselemaan. Luulisi ainakin monipuolisuuden puolesta sopivan parhaiten jos meinaat tosiaan bluesin lisäksi rankempiakin soitella! Muusikoiden.netin torillahan noita VOXeja tuntuu pöyrivän ihan viikoittain että ehkä sieltä ennemmin lähtisin etsimään. Noista wateista ei nyt sen kummemmin kannata huolehtia jos kotisoittoa meinaat. 15W riittää siis aivan mainiosti.
 
Squierin Classic Vibe-stratoja ovat muut jo ehdotelleet. Siinä olisi varmasti ainakin yksi vaihtoehto. Luulisi ainakin bluesien soivan! Kannattaa tosin miettiä josko joku humbuckereilla varustettu Ibanezi tai muu olisi monipuolisempi. Kannattaa tosin taas tuota toria tarkkailla, siellä pyörii jos jonkinlaista ja uutta kamaa ilmaantuu päivittäin (http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … ice_max=300&category=1&with_image=0).
 
Laulava Kylätohtori
11.06.2012 09:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos käytetyt kelpaavat niin ehdottomasti torilta, sieltä löytyy välillä aivan uutta vastaavia yksilöitä kohtuu hintaan.
 
Vakiovastauksiin kuuluu:
- Tokai AST-33, käytettynä löytyy ~200.
- Vintage-merkkiset stratot, kohtuu pelejä Wilkinsonin osilla
- Squierin stratot, kovasti kehuttu, itsellä ei mitään kokemuksia
- Yamaha Pacifica, jotkut näitäkin kehuu. Tässä olisi tallassa humppari, joka helpottaisi rankempien saundien synnytystä.
 
Toki ainahan voit vaihtaa itse tallaan humpparin, jos harrastemieltä löytyy tarpeeksi. Torilta saa kohtuuhintaan, eikä ole iso homma vaihtaa. Tosin, ei se soitto mikeistä ole kiinni...
 
Tässä hintaluokassa ja näillä vaatimuksilla mallintava transistoripeli on mielestäni ihan perusteltu juttu. Mutta jos sellainenkin käytettynä, kun kerran budjetti on niin tiukka?
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Vainottu
11.06.2012 15:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mustang-sarjaa voisin kommentoida sen verran, että mulla on tuo 1 malli ollut tovin kotikäytössä ja kunhan ei pelkää tietokoneen kans säätämistä, tuosta saa pätevät saundit moneen hommaan. Kyllä mä olen saanu ihan asiallisia metalli-saundejakin tuosta. Britti-mallinnukset toimii hyvin kun eteen koodaa säröpedaalin. Myös siitä metalli-mallinnuksesta (oliko se Metal 2000) saa ihan hyvät säröt. Mustang 3-malli on ensimmäinen mitä voi kunnolla säätää myös ilman tietokonetta. Mut toki hinta on jo sitten jossain lähellä 300€.
 
En voi verrata esim Voxiin kun en sitä ole soitellut, mutta tuohon reiluun 100€ tuo Mustang 1 on hyvä ja monipuolinen kotivahvari.
 
Halvoista kitaroista kannattaa tutustua myös Samickin Greg Bennet mallistoon. Itsellä on Avion ja Ultramatic mallit ja nuo toimii pirun hyvin tuossa 250-350€ hintaluokassa. Huomattavasti paremman oloisia kuin esim. saman ja vähän kalliimmankin hintaluokan Epiphonet.
 
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
7atu
11.06.2012 16:07:29 (muokattu 11.06.2012 21:00:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltä äänet myös VOX VT:lle ja kitaraksi Tokai strato... Itsekkin aloitin kyseisellä setillä.
Tuo Tokai on mulla vielä käytössä, laadukas, hyvä soundinen ja hyvä soittoinen kitara (ainakin tuo mun yksilö).
 
EDIT: Tech21 vahvari on myös varteen otettava vaihtoehto.
 
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."
MikaHekkanen
11.06.2012 16:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Kyllä mä olen saanu ihan asiallisia metalli-saundejakin tuosta. Myös siitä metalli-mallinnuksesta (oliko se Metal 2000) saa ihan hyvät säröt.
 
En voi verrata esim Voxiin kun en sitä ole soitellut, mutta tuohon reiluun 100€ tuo Mustang 1 on hyvä ja monipuolinen kotivahvari.

 
Säröä tuosta saa varmasti tarpeeksi metalliin, mutta se karkaa helposti ylikompressoiduksi pörinäksi. Sellaista plekua tottelevaa dynaamista isoa ruttua en ole onnistunut löytämään. Taidan jatkaa etsimistä vielä tänään, jo jonkin aikaa on ollut mielessä soundien ruuvaaminen paremmaksi.
 
Vainottu:
Halvoista kitaroista kannattaa tutustua myös Samickin Greg Bennet mallistoon. Itsellä on Avion ja Ultramatic mallit ja nuo toimii pirun hyvin tuossa 250-350€ hintaluokassa.

 
Totta!
Mullakin on Avion (AV-3). Erittäin mukavan tuntoinen soitettava ja soundeiltaan, mulla toki mikkien vaihtoruletin jälkeen, todella mainio hintaisekseen.
 
Neath the bougie a nimble rigger slyly rolls the pea
Hillboy
11.06.2012 16:55:08 (muokattu 11.06.2012 17:01:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonimerkki: Tervehdys!
 
Kitaraa olen soitellut sen verta kauan (4-5 vuotta) tuollaisella Williamsin 150€ sähkisaloituspaketilla, että alkaisi jo soittovarusteiden uudistaminen houkuttaa. Budjetti rajataan 300-400€ välille, 400€ on aika maksimi mitä juuri nyt raaskisin satsata uuteen kitaraan ja vahvistimeen.

 
Nyt täytyy sanoa että arvostan sinnikkyyttäsi ! ...tai sitten sulle on osunut edes jollain tavalla säädyllisesti valmistettu yksilö.
 
Skittaahan on aika vaikea ostaa sitä kokeilematta, ja käynkin tutustumassa lähimusaliikkeiden tarjontaan ennenkuin verkon antiin. Vahvistimen kuitenkin voisi tilata vaikkapa Thomannilta ja niitä olenkin kovasti selaillut. Vahvari tulisi aivan kotisoittoon, eli potkua ei tarvitse olla sitä 20-30W (vai onko siinäkin jo suotta liikaa?) enempää. Kitaroiden ja vahvistimien ominaisuuksista en ymmärrä oikeastaan mitään, sen tiedän että vahvarin kuuluu olla transistorimallia.
 
Kitaran suosittelen ehdottomasti ostamaan kivijalkaliikkeestä. Saat palvelua samaan rahaan ja hinnat eivät ainakaan omalla kohdallani olleet juuri koskaan ainakaan kalliimmat, kuin nettikaupoista. Ainakin kokeilla kannattaa kivijalkaliikkeessä ennen nettikaupasta tilaamista.
 
Noista mainitsemistasi vahvistimista kallistuisin ehkä mieluiten Voxiin. Mielestäni sellaisesta saa asiallista saundia. Mustang on myös ok, olen sellaisella joskus muutama vuosi sitten soitellut enemmänkin lukion musan kursseilla. Marshallia en ottaisi vaikka pakotettaisiin. Suoraan sanottuna aivan sysipaska mitä oon sellaistakin joskus soittanut. Muita mahdollisia voisi olla esim. Roland Cube 30. Todella asiallinen mallintava peli.
 
Mutta miksi juuri transistorivahvistin ? Vox ei esim tarkalleen ottaen ole transistorivahvistin... siinäkin on jommassa kummassa vahvistusasteessa putki. Noista kaiketi vain Marsu on "puhtaasti" trankku. Mutta mitä tulee putkivahvistimiin: Esim. Bugeralta saattaisi löytyä sun käyttöön sopiva putkivahvistin. Saattaisi sopia jopa budjettiinkin.
 
Ja sitten kitarasta, tykkään Stratocastereista ja olen malliin kovin kiintynyt, joten olisi toki mukavaa hankkia seuraavaksikin senmoinen. Minkälaista/-merkkistä kepakkoa mahtaa löytyä 200-300€ hintaluokasta, jolla soittelisi ainakin seuraavat 4(?) vuotta? Thomannilta löytyy tähän haarukaan ainakin Ibanezejä, joita tarjotaan myös ainakin Voxin kanssa Creative Bundleissa.. Olisiko moinen setti harkinnan arvoinen?
 
Tokailta tai Squierilta lähtisin varmaan metsästämään, mikäli straton haluat. Humpparikitaraa varmaan Ibanezilta tai Yamahalta.
 
Esim. Yamahan edullisin Pacifica saattaisi olla hyvä sulle. Löytyisi tallasta humppari rankemman hevin mättämiseen.
 
Meikäläisen ratkaisu olisi varmaan Yamahan Pacifica ja Vox VT20. Jos vahvistimeen liikenee laittaa viitisenkymppiä enemmän ostaisin varmaan Bugeran V22:sen.
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_112_yns.htm
 
http://www.thomann.de/fi/bugera_v22.htm
 
-L
 
ps. joku varmaan selitti jo kaikki samat asiat mitä itse tässä sössötin, mutta who cares. (Joku varmaan välittää)
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
The Oath
11.06.2012 18:05:26 (muokattu 11.06.2012 18:05:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullas olisi myynnissä Ibanez GRX70DX, joka on ainakin parempi kuin testaamani Yamahan Pasificat. Pistä pv:tä jos kiinnostaa. Ja hintaa olis 150e.
 
tonimerkki
11.06.2012 18:06:02 (muokattu 11.06.2012 19:51:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peijoonia, näin paljon vastauksia, tattis!
 
Kaikkea ei toki voi saada, ja dödmetalmättösäröt ovat kuitenkin prioriteettilistalla siellä alempana, eli niistä voidaan tinkiä ellei tavan luopua kokonaan. Vahvistimen valinta tullee olemaan Voxin ja Fenderin väliltä, kumpikaan ei ilmeisesti mitenkään huono vaihtoehto ole? Torilta löytyisi ainakin Mustang I mukavaan hintaan jolla sen voisin ostaakin jos myyjä suinkin asuu lähiseudulla.. Tietokoneella säätö on aivan uusi asia minulle ja oikeastaan kiinnostaa kovasti, kuinka se käytännössä toimii (piuha koneeseen ja jollakin ohjelmalla räpeltelyä, vaiketata?)
 
Kuten todettua, en tiedä vahvistimista oikeastaan mitään, ja olen vain saanut sellaisen käsityksen kuulemani mielipiteiden pohjalta, että hyvä putkivahvari olisi hintavampi ja vaatii huoltoa (en sitten tiedä kuinka paljon, kertoisiko joku). Hyvän trasistorin siis käsittääkseni saa halvemmalla, kuin hyvän putkivahvarin. Olenko oppinut nyt sitten aivan oikein?
 
Yamahan Pacifica vaikuttaa kelpo peliltä. Classic Vibe rikkoo ainakin uuden hintaisena budjetin, käytettynä voisi harkita ja torilta löytyisikin yksi mokoma, mutta tällä haavaa varattu. Ensisijaisesti kuitenkin tähtään uuteen, ja mieluiten kivijalkaliikkeestä ostettuun kitaraan. Tokait ovat kovin harvassa verkon tarjonnan suhteen, mutta jos liikkeestä löytyisi sopivalla hintalapulla niin pitää ainakin harkita.
 
Jotakin Samicia katselinkin ~vuosi takaperin, jäi kuitenkin rahanpuutteessa tutustumatta tarkemmin. Ei kuitenkaan taida kuulua aivan joka musiikkiliikkeen kitaravalikoimaan? Jos vastaan sattuu jossain tulemaan, niin täytyy miettiä sitäkin. Yamaha nyt kuitenkin vaikuttaa passeleimmalta vaihtoehdolta, tiedä sitten kumman vahvarin kanssa. Heinäkuun alkuun (ts. palkkapäivään) asti kuitenkin kerkeää vielä miettimään ja tarkkaamaan torin tarjontaa ainakin vahvareiden osalta. Mustangin ja Voxin vastakkainasettelu olisi mukava lukea, Mustang vaikuttaa monipuolisemmalta laitteelta Thomannin tuotekuvauksen pohjalta, mutta...
 
Ja mitä tuohon nykyiseen Williamsiini tulee, niin useampi sitä onkin ihmetellyt. Ilmeisesti olen vain sattunut saamaan erityisen onnistuneen kappaleen :) Vahvarista sen sijaan ei varsinaista tyytyväisyyden aihettä löydy.
 
E: Googlauksella löytyikin muutamia Valvetronix - Mustang -keskusteluja ja Voxia ainakin kehutaan enemmän. Ilmeisesti tarjoaa paremmin laajemman skaalan kaikensorttista ääntä (ja onhan se muutaman kympin kalliimpikin, totta se sitten parempikin on!!) Fenderin ilmeisen laajat säätö/-muokkailumahdollisuudet puolestaan houkuttaisi, ja toki se ~30€ säästökin on säästöä
 
http://www.youtube.com/watch?v=erKaCn2wgLw&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=EcXSmBXylWQ&feature=player_embedded
 
Tässä vertailussa Mustang II vei Vox VT40+ ja pari muuta, mutta kuinka lie.. Top commenteissa ainakin moititaan jätkien Voxin käyttöä, eivät tienneet kuinka saa parhaat äänet pihalle. Pitää katsoa tuo kokonaisuudessaan joskus, juuri nyt ei jaksa kun vahvareita alkaa pursuta jotakuinkin joka rööristä...
 
hallu
11.06.2012 20:18:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet oikealla tiellä, siinä että menet soitto edellä ja kamojen uusiminen ja vaikka miten kalliit kamat ei asiaa auta jos ei ole ajatus mukana. Minua hiukan mietityttää, että miksi haluat ostaa kitaran jos HB:si kerran on toiminut noinkin kauan? mikä siinä on vikana? tai mihin asiaan ja minkälaista muutosta toivot saavasi uudella kitaralla? jos kitarasi on vain kulunut, niin käynti soitinhuollossa voisi olla huomattavasti fiksumpi veto kuin uuden ostaminen.
 
Vahvistinasiassa olet aivan oikeassa. Transistori vahvistin on aivan kurantti vaihtoehto. Minua suorastaan hiukan ihmetyttää tämän palstan asennemaailma jossa halutaan perusteluja sille, että etsii transistorivahvistinta mutta ei sille, että etsii putkivahvistinta. Transistorivahvistimessa saat luultavasti parempaa laatua ja huolettomuutta huokeammalla. Putkivahvistin ja varsinkaan ne kiinana halpisvahvarit eivät ole huoltovapaita eivätkä läheskään aina huolettomia. Jos mennään ihan analogisten trankkujen linjalla, niin vuosien varrella on ollut todella legendaarisia pelejä, jotka tokikaan eivät ole aina kovin halpoja, mutta nykyisin vaihtoehtoja on valitettavan vähän. Fender FM, Marshall MG lienevät molemmat ihan kelpo pelejä (MG Marshallia olen kokeillut ja hyväksi havainnut) ja kannattaa huomata, että se kaiutin on tärkeä osa myös transistorivahvistinta. Analogisista trankuista monipuolisempaa saundimaailmaa tarjoaa Tech21 joita näkyy torilla ihan budjettiisi mahtuvasti tarjolla, mutta tuo vahvistin ei häpeä lainkaan putkivahvistinten rinnalla millään mittarilla. Mallintavat on tietenkin niitä monipuolisimpia ja nekin varmasti putkivahvistinta huolettomampia. Putkivahvistinkaan ei ole ihan niin altis kulumiselle tai rikkoutumiselle kuin usein luullaan. esim. etuasteputket eivät käytännössä kai kulu koskaan loppuun. Pääteputketkin monet vaihtavat ihan turhaan, vaikka ne kai todistettavasti myös kuluvat. Vaihtoehtoja piisaa ja kun olet noin hienosti pitänyt siipesi puhtaina niin älä nyt vahingossakaan lähde isompaan kamanysväämiseen mukaan.
 
Tämä palsta on kyllä täynnä ihmisiä, jotka ovat valmiita vakuuttamaan kuinka paskat kamat sulla on, mutta oikeasti ne "järisyttävät" erot kamoissa on aika mitättömiä ja puolet jengistä laittaa sikana rahaa kiinni lähinnä kuviteltujen ominaisuuksien takia, joita toinen puoli jengistä ei edes pysty kuulemaan. Mieti siis mahdollisimman täsmällisesti mihin sisällölliseen asiaan laitteissasi haluat muutosta ja etsi mieluummin täsmäratkaisua kuin jotain yleispätevää yleisesti tunnustettua hyvyyttä ja lapulta "mojoa" jolloin ollaankin lopullisesti henkimaailman puolella.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
MikaHekkanen
11.06.2012 21:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonimerkki: Torilta löytyisi ainakin Mustang I mukavaan hintaan jolla sen voisin ostaakin jos myyjä suinkin asuu lähiseudulla.. Tietokoneella säätö on aivan uusi asia minulle ja oikeastaan kiinnostaa kovasti, kuinka se käytännössä toimii (piuha koneeseen ja jollakin ohjelmalla räpeltelyä, vaiketata?)
 
Mustangin kanssa homma on hyvin simppeliä. USB-piuha kiinni, Fender FUSE -softa pyörimään ja ruuvattavaa vahvistin-, kaappi- ja efektimallinnoksien kanssa riittää.
 
Käyttöliittymä on erittäinkin vahvistinlähtöinen, ei onneksi softalähtöinen :/
Tietysti tuossa on oma opettelunsa etenkin soundien tallentamisen kanssa vahvistimen muistipaikkoihin.
 
Neath the bougie a nimble rigger slyly rolls the pea
Corto
11.06.2012 21:09:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vaihtoehtoja piisaa ja kun olet noin hienosti pitänyt siipesi puhtaina niin älä nyt vahingossakaan lähde isompaan kamanysväämiseen mukaan.
 
Tässä on hallulla viisauden sanoja. GAS on tauti, jota ei ainakaan rahalla paranneta!
 
Mites musta nyt yhtäkkiä stratomies tuli..?
tonimerkki
11.06.2012 21:34:35 (muokattu 11.06.2012 21:40:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Olet oikealla tiellä, siinä että menet soitto edellä ja kamojen uusiminen ja vaikka miten kalliit kamat ei asiaa auta jos ei ole ajatus mukana. Minua hiukan mietityttää, että miksi haluat ostaa kitaran jos HB:si kerran on toiminut noinkin kauan? mikä siinä on vikana? tai mihin asiaan ja minkälaista muutosta toivot saavasi uudella kitaralla? jos kitarasi on vain kulunut, niin käynti soitinhuollossa voisi olla huomattavasti fiksumpi veto kuin uuden ostaminen.
 
Ehh.. HB tarkoittaa mitä? Eihän tuossa Williamsissa mitään suoranaista vikaa ole, mutta jotenkin se vain tuntuu niin "lattealta"/sävyttömältä, ja tokihan se kulunutkin on. Kyllä sen eron hieman laadukkaampaan kitaraan huomaa, kun soittaa vuorotellen omaa ja kaverin kitaraa.
 
Vaihtoehtoja piisaa ja kun olet noin hienosti pitänyt siipesi puhtaina niin älä nyt vahingossakaan lähde isompaan kamanysväämiseen mukaan.
 
Periaatteenani yleensäkin kaikessa on ostaa juuri sen rahan edestä tavaraa, kuin mitä tarvitsen. Tuommoinen reilu 100€ vahvistimen ja 250€ kitaran setti vastannee tarpeitani juuri sen verran, että saatan soitella omaksi huvikseni (ja muiden harmiksi =P ) valittelematta kamojen laatua.
 
Tämä palsta on kyllä täynnä ihmisiä, jotka ovat valmiita vakuuttamaan kuinka paskat kamat sulla on, mutta oikeasti ne "järisyttävät" erot kamoissa on aika mitättömiä ja puolet jengistä laittaa sikana rahaa kiinni lähinnä kuviteltujen ominaisuuksien takia, joita toinen puoli jengistä ei edes pysty kuulemaan. Mieti siis mahdollisimman täsmällisesti mihin sisällölliseen asiaan laitteissasi haluat muutosta ja etsi mieluummin täsmäratkaisua kuin jotain yleispätevää yleisesti tunnustettua hyvyyttä ja lapulta "mojoa" jolloin ollaankin lopullisesti henkimaailman puolella.
 
Tokihan tämä on osin fiilispohjaista touhua, eikä kaikkea sitä mihin rahaa upotetaan tuhansittain, voi konkreettisin perustein selittää. Mutta itse en ala maksamaan mistään kuvitelluista ominaisuuksista. Enpä kuitenkaan väitä että niissä henkimaailman ratkaisuissakaan kuitenkenkaan mitään vikaa suoranaisesti olisi =)
 
E: Ahaa, kaksi uutta vastausta taas siinä ajassa kuin kerkeän itse kirjoittaa yhden :S Torin Mustangi oli liian kaukana, että sen saattaisin käydä ostamassa. Voi olla että käännyn sitten uuden puoleen, sikäli jos Fenderiin päädyn.
 
Kiitokset vielä toistamiseen, kyllä tästä apua on ollut :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «