Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 541 42 43 44 4551 52 53 54 55
Thomas Häggblom
17.04.2012 12:33:39

staggiato: Täällä saa vastauksen vain synien ja kiipparien hankintaan. Moni digipainoa hankkiva ei ole saanut mitään vastausta.

Johtuu myös siitä, että noin kerran viikossa tänne kosketinpalstalle ilmestyy uusi "mikä digipiano kannattaisi ostaa" -tyylinen keskustelu.

Selailkaa niitä :)
Loistava Polku: www.soundcloud.com/loistava-polku // The Modulation Wheel: www.facebook.com/themodulationwheel
pekka montin
21.04.2012 16:19:36

staggiato: Täällä saa vastauksen vain synien ja kiipparien hankintaan. Moni digipainoa hankkiva ei ole saanut mitään vastausta.

300-500 euron budjetti:

- Hyvää casiota saa uutena (uusimmat mallit)
- Hyvää Kawaita käytettynä (mallit viimeisen 7-8 vuoden ajalta sekä tietenkin nykyiset)
- Todella hyvät pianomodulit käytettynä

500-700 euron budjetti:

- Rolandin malleista esim. FP-4 ja RD 300 liikkuu toisinaan täälä n. 700 euroon(kovia soittimia)
- Työasemia Rolandilta tai Yamahalta(hyvät pianosaundit ja paljon muuta)

1000-1500 euroa:

On varaa mistä valita

Osta Roland. Se on hyvä. Jos ei ole rahaa, osta Casio, nekin tekee nykyään tosi hyviä sähköpianoja 500 euroon. Jos on vain 200-300 euroa rahaa, osta moduli.

Kawain soittimissa on usein lämmin ja sophistukoitunut saundi/klangi ja yleensä muutkin presetit ovat aika hyviä. Kawai on tosi hyvä. Miinuksena se että monissa malleissa koskettimisto löystyy aika paljon vuosien saatossa.
Casio tekee nykyään hyvää mutta koskettimisto ei ole aina paras mahdollinen.
Roland tekee aina hyvää ja valinnanvaraa on. Koskettimisto on jämäkkä sekä saundit sen myötä. Sopii kuitenkin useimmiten sellasille jotka on soittanut pianoa jo kauemin, koska Roland tekee aika paljon ns. Ammattikoneita, jotka toki soveltuu myös harrastajille.
Yamahan sähköpianot ovat nykyään aika kalliita ja niissä ei mielestäni kyllä aivan hinta ja laatu enään kohtaan toisiaan + saundi on aika teollisen kuuloinen. Lämpö puuttuu.
_Reptile
08.05.2012 00:36:04
Mors!

Kaipaan vinkkiä laitehankintaan aktiivisesti/ammattimaisesti keikkailevilta kosketinsoittajilta. Pistäkää kokemuksia (käyttäjäystävällisyys, soundien taso, keikkakäyttö ym.) käyttämistänne laitteista. Apu asiassa olisi erittäin arvostettavaa, kun tuota valinnanvaraa nykyajan kiipparimarkkinoilta löytyy aika mukavasti. :)

Harkinnassa on monenlaista vempainta, mutta prioriteettina olisi kuitenkin nyt ostaa keikkailuun ja studioon soveltuva täysikokoinen (88 tai 76) pääsoitin, josta löytyy laadukkaat pianot, jouset, organit ja miksei liiditkin. Soitan kaikenlaista musiikkia (metal, rock, punk, disco) ja tykkään olla monipuolinen soundien suhteen. Budjetti olisi sellainen 2000-3000e. Nordin valikoimaan olen tutustunut ja tuntuu, että jokaisen gearista löytyy nykyään 88-koskettiminen punainen hirviö. Onko kokemuksia jostain vastaavantasoisesta ja halvemmasta laitteesta vai onko tämä se alan tämänhetkinen ehdoton standardilaite? Miten Kurzweilin valikoima tai Korgin vehkeet, kuten Oasys, josta liikkuu paljon hintahaarukkaan sopivia käytettyjä malleja?

Olen myös ajatellut, että kokonaisvaltaisen soundivalikoiman saisi parhaiten ostamalla pääsoittimeksi perusvarman stagepianon ja sille kylkeen jonkin hyviä liidejä tuottavan analogilaitten (joista sitten en tiedäkään paskaakaan). Moogit on hyviä mutta melkoisen hintavia.

Löytyisikö ehdotuksia tarkoitukseeni ja budjettiini sopivasta laiteyhdistelmästä tai työasemasta?

Kiitokset avusta!
Janus
08.05.2012 20:55:44
_Reptile: Olen myös ajatellut, että kokonaisvaltaisen soundivalikoiman saisi parhaiten ostamalla pääsoittimeksi perusvarman stagepianon ja sille kylkeen jonkin hyviä liidejä tuottavan analogilaitten (joista sitten en tiedäkään paskaakaan). Moogit on hyviä mutta melkoisen hintavia.

2000-3000 hintaluokassa voisi saada jo jonkun Kurzweilin 76- tai 88-koneen ja viereen Moog Slim Phattyn?
_Reptile
08.05.2012 22:49:35
Janus: 2000-3000 hintaluokassa voisi saada jo jonkun Kurzweilin 76- tai 88-koneen ja viereen Moog Slim Phattyn?

Jep, tätä olen itekin pohtinut kun ei tuo Slim Phatty kovin kallis ole. Toisaalta taas oon miettinyt että kuinka radikaali ero olis sillä, että sivusoittimena toimisi jokin laadukas 61-kokoinen työasema tuon ehdotetun Moogin tai muun analogin sijasta.. Niitä näyttäis liikkuvan tosi paljon käytettyinä ja hyvään hintaan. Kaikessa on puolensa, mutta enemmänkin mietin sitä, että kuinka suuri hyöty on pikkuworkstationista verrattuna analogiin esimerkiksi keikalla, kun monista työasemista hyvät perusliidit kuitenkin löytyy? Studiotilanne sitten toki on asia erikseen.

Onko minkälaisia kokemuksia Kurzweilin raudasta? Itse olen melko paatunut KORGin suosija ihan käyttötottumussyistä. Mutta valmistajan vaihto on toki vaihtoehto, mukavaahan se on opiskella... :)
samulijp
10.05.2012 11:04:01
_Reptile: Jep, tätä olen itekin pohtinut kun ei tuo Slim Phatty kovin kallis ole. Toisaalta taas oon miettinyt että kuinka radikaali ero olis sillä, että sivusoittimena toimisi jokin laadukas 61-kokoinen työasema tuon ehdotetun Moogin tai muun analogin sijasta.. Niitä näyttäis liikkuvan tosi paljon käytettyinä ja hyvään hintaan. Kaikessa on puolensa, mutta enemmänkin mietin sitä, että kuinka suuri hyöty on pikkuworkstationista verrattuna analogiin esimerkiksi keikalla, kun monista työasemista hyvät perusliidit kuitenkin löytyy? Studiotilanne sitten toki on asia erikseen.

Itse lähinnä työasemia ja digimoulinexejä pitkään käyttäneenä ja juuri Moogin ostaneena lähtisin kyllä suosittelemaan analogia. On meinaan super kätevä peli, syttyy hetkessä, vaikka kuinka ruuvaa niin soundi senkuin paranee ja opettaa kyllä löytämään taimin ja melodiat. Hurjia vehkeitä. Nyt ymmärrän paljon paremmin analogisten soittimien keräilijöitä. Harmi etten ole heräänyt aikaisemmin. Seuraavaksi täytynee hommailla pari analogista klassikkoa lisää Loppua ei näy :)
"Funkin up tonight!"
Burnoutlander
17.06.2012 17:59:26

Rosinantte: Paljon asiaa, en tiedä olisiko pitänyt uusi threadi tehdä vai mitä, mutta laitoin nyt tänne kumminkin. SIIS uutta synaa ajattelin hankkia, käytettynä varmaankin. Ja koskettimia pitäisi olla enemmän kuin 61. Korgin M50-73 löytyy jo ja soundien puolesta olen tykännyt tosi paljon. Progemetallia lähinnä soittelen ja orkestraalisoundeille on käyttöä, näitä M50 on tarjonnut mukavasti. Nyt siis haussa tämän rinnalle jotain vähän erilaista, toisaalta kuitenkin soundillisesti samanlaiseen musiikkiin toimivaa. Pianot, stringsit, urut, liidit, kuorot, torvet olisivat tärkeitä. Korgi täyttää nämä vaatimukset paremmin kuin hyvin, mutta en viitsisi turhaan toista samanlaista soitinta ostaa, kun keikalla kuitenkin useammalle synalle tulee tarve.

Esimerkiksi Rolandeja olen katsellut. Osaatteko sanoa onko Rolandin Fantom-X -sarjan soundit vielä ajantasaisia, miten esimerkiksi verrattuna Juno-Stageen? Stage on uudempi, mutta halvempi; ovatko soundit siis keskimäärin kehittyneet Fantom-X:stä vai vieläkö X pesee Stagen 6-0?

Entäs sitten Kurzweilit? Mitenkäs soundit verrattuna Rolandeihin? Onko stringsit ja orkestraalisoundit yleisesti ottaen huonommat? Ymmärtääkseni Korg pesee tässä suhteessa sekä Kurzit että Rollet, joissa kuitenkin esim pianot ovat Korgia paremmat? Kurzweilin PC3LE 7:ssa jää mietityttämään myös 64 äänen polyfonia.

Stringseistä sen verran, että ainakin youtuben soundidemojen perusteella mikään muu merkki ei yllä Korgin stringien tasolle. Tuntuu ainakin omaan korvaan, että M50 voittaa jopa muiden merkkien lippulaivasynien jouset. Mielipiteitä?

Ehdotelkaa muitakin vaihtoehtoja, joita liikkuu käytettynä. Käytettynä alle tonnin hintaisia lähinnä haussa, eli saa ehdottaa edellämainittuja halvemmankin hintaluokan synia. Jopa Juno-DI-tasoinen vehje voisi riittää, jos sitä vain saa pitempänä kuin 61-koskettimisena (Juno-DI:tä ei taida saada muuta kuin 61-versiona?). Ideana oli kuitenkin (ainakin alunperin) kakkoskiippari Korg M50-73 rinnalle.

Orkesteri/Strings soundit on ainakin kurzweilissä (PC3) erittäin hyvät. Hakkaa Fantomien vastaavat 6-1.. Omien kokemuksien mukaan myös paremmat kun M50 tai M3. Kronos on sitten asia erikseen. Joo.. Ihan käyttistä ne jouset oli kyllä M50:ssäkin, mut on toi Kurre sen verran tehokkaampi kone että sillä saa tehtyä vaikka mitä.. Kurzweilissä myös urut, pianot, leadit, padit, yms syna soundit todella käyttistä.

Kannattaa muistaa että jos esimerkiksi joku iso orkesteripresetti kuulostaa sellaisenaan aivan mahtavalta, niin bändin kanssa soittaessa se voi kuulostaa ihan paskalta.. Youtuben demot ei anna ihan oikeaa kuvaa. Elikkä jos pystyt sen vähän yli tonnin investoida niin suosittelen kurzweil Pc3. Elä ainakaan Juno stagea osta.. :D
Rosinantte
21.06.2012 20:09:29
Burnoutlander: Orkesteri/Strings soundit on ainakin kurzweilissä (PC3) erittäin hyvät. Hakkaa Fantomien vastaavat 6-1.. Omien kokemuksien mukaan myös paremmat kun M50 tai M3. Kronos on sitten asia erikseen. Joo.. Ihan käyttistä ne jouset oli kyllä M50:ssäkin, mut on toi Kurre sen verran tehokkaampi kone että sillä saa tehtyä vaikka mitä.. Kurzweilissä myös urut, pianot, leadit, padit, yms syna soundit todella käyttistä.

Kurzweiliä tässä nyt kehuttiin, niin mitä olennaista eroa on sitten esim PC3x:llä ja PC3LE8:lla? PC3LE8 on kai uudempi, mutta onko sitä pahasti kevennetty alkuperäisestä PC3-sarjasta? Polyfoniaa on ainakin rajusti leikattu 64 asti. Tuleeko sen kanssa ongelmia? Entä onko LE-sarjasta poistettu jotain muuta olennaista ja onko soundit suoraan PC3-sarjasta? Entä osaako joku sanoa Rolandin Fantom-X:n suhteesta näihin kahteen?
madcow2
23.06.2012 23:04:54 (muokattu 23.06.2012 23:12:31)
Neuvokaas viisaammat, kun en oo näissä kosketinasioissa oikein valaistunut vielä. Aion päivittää kiipparini paremmaksi, mutta mitä ajatuksia herää näistä skenaarioista:

a) ostan Clavinovan tms. perinteisen puurunkoisen digipianon
b) hommaankin keikkapianon - vaikkapa Nord Piano 2:n - ja ostan siihen monitorit kylkeen

...Ja ajatuksena on, että kumpikaan vaihtoehto ei saisi mennä 3000e yli ja pianosoundi/-tatsi on haussa.
Mulla on pallo senverran hukassa, että kaikki ajatukset on tervetulleita. Erityisesti, mitä tulee ottaa huomioon, onko jompikumpi vaihtoehto erityisen hyvä/huono kotikäyttöä ajatellen. Testailemaankaan en helposti pääse, kun oon kesän maaseudulla.
Möö. Koti on mun stage.
staggiato
26.06.2012 16:18:30
madcow2: Neuvokaas viisaammat, kun en oo näissä kosketinasioissa oikein valaistunut vielä. Aion päivittää kiipparini paremmaksi, mutta mitä ajatuksia herää näistä skenaarioista:

a) ostan Clavinovan tms. perinteisen puurunkoisen digipianon
b) hommaankin keikkapianon - vaikkapa Nord Piano 2:n - ja ostan siihen monitorit kylkeen

...Ja ajatuksena on, että kumpikaan vaihtoehto ei saisi mennä 3000e yli ja pianosoundi/-tatsi on haussa.
Mulla on pallo senverran hukassa, että kaikki ajatukset on tervetulleita. Erityisesti, mitä tulee ottaa huomioon, onko jompikumpi vaihtoehto erityisen hyvä/huono kotikäyttöä ajatellen. Testailemaankaan en helposti pääse, kun oon kesän maaseudulla.

a) Älä ostaa 400 tai 300 sarjan clp;tä -käytetyt paremmat vanhemmat mallit ok.. Muista stekata Kawait myös. Roland on myös stekkaamisen arvoinen.
b) voi olla jopa parempi vaihtoehto jos haluat ehdottomasti vain uuden soittimen. mutta ovat kai aika kalliita.

Kotikäyttöä varten cabinet-puurunkoinen on kyllä mielestäni paras sillä voit sijoittaa sen mihin huoneeseen tahansa kun se on itsessään siisti huonekalu. Lisäksi puurunko jalusta on myös hyvin kestävä.

Olin kans hakemassa saman hintaluokan digitaalipianoa mutta yamahalla ei ollut. Kawai jäi kokeilematta ja ne olis pitänyt kokeilla. Hankin sitten akustisen kun ne ovat sillai pitempään käyttöön parempia.

Melkein kantsii jalkautua pariin isoon soitinliikeeseen että saat käsityksen. Kyllähän sitä maaltakin autolla pääsee. Niin minäkin matkustin yli tunnin (maalta) kaupunkiin. Ei kaikki ole nurkan takana.
madcow2
26.06.2012 16:49:44
staggiato: a) Älä ostaa 400 tai 300 sarjan clp;tä -käytetyt paremmat vanhemmat mallit ok..

Melkein kantsii jalkautua pariin isoon soitinliikeeseen että saat käsityksen. Kyllähän sitä maaltakin autolla pääsee. Niin minäkin matkustin yli tunnin (maalta) kaupunkiin. Ei kaikki ole nurkan takana.

Kiitos vastauksesta! Tuohon a) -kohtaan mieluusti kuulisin perusteluja. Onko 300- ja 400-sarjalaisten hinta/laatu -suhde jotenkin heikompi? Olen kyllä valmis maksamaan uudestakin jos sillä saa lisää käyttöarvoa.

Varmaan täytyy jalkautua, kuten neuvo kuului. Tarvii vaan ensin tehdä itselle selväksi, paljonko voin oikeesti laittaa näihin vehkeisiin rahaa tänä kesänä ja sitten vaan kokeilemaan. =)
Möö. Koti on mun stage.
Synastikki
28.06.2012 14:24:31

Rosinantte: Kurzweiliä tässä nyt kehuttiin, niin mitä olennaista eroa on sitten esim PC3x:llä ja PC3LE8:lla? PC3LE8 on kai uudempi, mutta onko sitä pahasti kevennetty alkuperäisestä PC3-sarjasta? Polyfoniaa on ainakin rajusti leikattu 64 asti. Tuleeko sen kanssa ongelmia? Entä onko LE-sarjasta poistettu jotain muuta olennaista ja onko soundit suoraan PC3-sarjasta? Entä osaako joku sanoa Rolandin Fantom-X:n suhteesta näihin kahteen?

Saundit on lähes yks-yhteen noissa, pientä kevennystä on LE:n efektiprossussa... Semmoinen rajoitus LE:Ssä on että juurikin nuo effect chainit ovat kiinteitä eli niitä ei pysty muuttamaan ja säädettävät parametritkin ovat jossain määrin rajattuja... Editorisofta on maksullinen LE:hen mutta ilmainen PC3:een... Muuten ei nyt tule muuta mieleen paitsi tietenkin selkeät ulkoiset erot.
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
mrjylleri
10.07.2012 12:37:52
Moro!

Pitäis saada suht hyvät synat Born of Osiriksen tai Children of Bodomin tyylisen hevin soittoon, keikoille ja studioon. Ei ole väliä onko käytetyt vai uudet, kunhan hinta on 400-500e.. osaatteko auttaa?
Burnoutlander
14.07.2012 01:06:44

mrjylleri: Moro!

Pitäis saada suht hyvät synat Born of Osiriksen tai Children of Bodomin tyylisen hevin soittoon, keikoille ja studioon. Ei ole väliä onko käytetyt vai uudet, kunhan hinta on 400-500e.. osaatteko auttaa?

Hei. Tuolla budjetilla esim Korg M-50, Roland Juno G tai varsinkin D liippaavat aika läheltä noita hintoja käytettynä.. Tai miksipä ei vanhat kunnon Korg Triton Le tai Tr..

Roland Lucina -Keytarin valkoisen version saa uutena about 400 eurolla.. Siinä on itseasiassa todella hyviäkin soundeja (fantom matskua), mutta niiden muokattavuus on aika nolla. Mutta onhan se livenä aivan ässä! Varsinkin tuossa genressä ;) Sitten on noita pidempiä keytareita (Ax-synth, Ax-7), joiden hinnosta en ole ihan ajan tasalla käytettyinä. Varmaan jotain 500-600e? uutena saa tällähetkellä näköjään aika hyvään tarjous hintaan thomanilta casen ja synan!

http://www.thomann.de/fi/roland_ax_ … id=890bf2264dd6fdd2ad9332e2d0312e1f

Äänittäessä tai siellä "studiossa" suosittelen käyttämään plugareita, mutta noista luettelemistani vehkeistä löytyy toki myös metal demolle kelpaavia soundeja. Loppupeleissähän se soundi lähtee soittajasta ;)
Olga oo
18.07.2012 08:31:13
Onkohan kellään kokemusta Korg sv1? Soitan ihan amatööribändissä lähinnä tanssi-ja iskelmämusiikkia. Haluan silti hyvät pianot, urut ja jouset(yäk). Ja tietty painotetut koskettimet, sillä klassista pianoa tuli nuoruudessa tahkottua. Nord Electro 3:kin olen ajatellut, mutta onkohan sen pianosaundi heppoisempi? Halvempiakin tietty vois aatella, jos joku osaa suositella...
Burnoutlander
18.07.2012 22:27:51

Olga oo: Onkohan kellään kokemusta Korg sv1? Soitan ihan amatööribändissä lähinnä tanssi-ja iskelmämusiikkia. Haluan silti hyvät pianot, urut ja jouset(yäk). Ja tietty painotetut koskettimet, sillä klassista pianoa tuli nuoruudessa tahkottua. Nord Electro 3:kin olen ajatellut, mutta onkohan sen pianosaundi heppoisempi? Halvempiakin tietty vois aatella, jos joku osaa suositella...

Kyllä varmaan Nordin pianosoundit korgin hakkaa, mutta kai sekin on makuasia..

Suosittelen Kurzweil Pc3 sarjaa. Erittäin hyvät pianot, rhodesit, urut ja jouset. Löytyy myös loistavia syna leadeja, padeja ja kaikkea mitä perus bile keikalla tarvitaan.
Jonuski
24.07.2012 20:27:41 (muokattu 24.07.2012 20:39:07)
Terve!

Ihan pianonsoiton opetteluun tarvitsisin jonkin vehkeen. Haluaisin vasaramekaniikan, hyvän perussaundin sekä midi ja headphone liitännät. Synakikkailu toki kiinnostaisi, mutta syntikalla ei varmaan perinteinen pianonsoiton opettelu ole kovin mielekästä. Midiliitännän tahtoisin ihan vaan tulevaisuutta ajatellen, en tämän hetken tarpeeseen.

Stagepianoja katselin niiden näppäryyden vuoksi. En ole menossa keikkailemaan, mutta tilanpuutteen vuoksi olisi mukavaa jos pianon saisi helposti pois näkyviltä silloinkun ei soittele. Kiinteää jalustaa ei saisi olla. Opiskelen toisessa kapungissa, joten stagepianoa olisi varmasti helpompi kuljettaa mukana, kun tulee pidemmäksi aikaa kotona käymään.

Vai?

Olisiko tällainen ihan käypä mun käyttöön?
http://www.thomann.de/fi/thomann_dp_25_b_stock_2.htm

Edit: Hinnasta voisin sanoa sen verran että jos alle 500 euron jos pääsisi. Käytetyt kelpaa myös, kunhan tekniikka pelaa.
Meisseli
26.07.2012 23:30:28

kitaristi ois halukas hankkimaan keikkakäyttöön pienen kiipparin jolla vois soitella joissain biiseissä. Bändissä on kiipparisti ja myös toinen kitaristi ja välillä tuntuis että ois mielekkäämpää soittaa kosketinhommia biiseihin kuin yrittää tuottaa syna-asioita kitaralla. Onko muita vaihtoehtoja kuin microkorg xl tai alesis micron?
pippalot.com
Burnoutlander
31.07.2012 02:03:26

Meisseli: kitaristi ois halukas hankkimaan keikkakäyttöön pienen kiipparin jolla vois soitella joissain biiseissä. Bändissä on kiipparisti ja myös toinen kitaristi ja välillä tuntuis että ois mielekkäämpää soittaa kosketinhommia biiseihin kuin yrittää tuottaa syna-asioita kitaralla. Onko muita vaihtoehtoja kuin microkorg xl tai alesis micron?

No jumalauta osta keytar! ;D ax-lucina esim..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)