Aihe: Screamer combo vai nuppi?
1 2
Antti1
19.04.2004 20:03:17
Olen siis nyt ylioppilasjuhlien jälkeen siirtymässä ENGL Screamerin käyttäjäksi, mutta kysymysmerkkinä onkin, ostanko nupin, vai combon?

Kauheaa tilitystä tästä jo askomikolle väänsin, mutta aivot ovat vielä sen verran virkeät (kai?), että tännekin vielä ymmärrän kirjoittaa.

Niin ongelmana on se, että mulla on nyt keikka- ja treenikäytössä Marshall VS 8280 ja sen tilalle tuon Screamerin hankin. Siinä Valvestatessa on ihan hyvät elementit (yläpäässä on jotain ihmeellistä rakeisuutta ja sirinää tosin, mutta epäilen sen johtuvan Marshallista), joista voisin nupin ostaessa rakentaa kokonaan uuden suljetun kaapin (2x12" Celestion G12T-75, käytetään Marshallin kunnon kaapeissakin). Näin säästäisin rahaa n. 170€ verrattuna comboon (jos siis ostan uutena), kun tuon nupin saa oikeasta paikasta aika paljon halvemmalla. Toinen tuota operaatiota puoltava asia on myös se, että combon elementtiä on hieman haukuttu. Vaan onko noissa mun nykyisissä elementeissä oleellista parannusta vakioon verrattuna? Kokemuksia? Samalla kun noista elementeistä tekee kaapin, voisi siitä combon vahvariosasta tehdä nupin ja mahdollisesti modailla sitä mukavamman kuuloiseksi=vähemmän sirinää. Siitä saisi ihan kelvollisen varavahvistimen, jos Screamerille jotain joskus sattuisi.

Combon hankkimista puoltaa taas tietysti ratkaisun helppous, vaan onko soundi sen elementin takia kuitenkin äskeistä vaihtoehtoa huonompi? Voihan siinä combossakin toista kaappia käyttää, mutta silloin menisi tavallaan sen oman kaiuttimen suuruinen rahallinen panostus kankkulan kaivoon ja se ei kuulosta mun korvaan hyvältä idealta. Askomiko ehdotteli jopa Valvestaten ja Screamerin yhteiseloa hurjan yhdistelmäsoundin toivossa. Ei kuulosta sekään niin pahalta idealta. Oikeastaan tarvitsisin kaksi vahvistinta, kun mulla on kolme treenikämppää, joista vain kahdessa on vahvarit jo ja kotonakin olisi kiva nauhoitella ja soitella päivittäin. Onhan toi DG-stomp tossa vieressä pikkuisen 15W Valvestaten kanssa, mutta jos mulla Screamer on, miksi niihin edes koskisin? Mutta tuosta isommasta (ja pienestä) Valvestatestakin olisi toisaalta kiva saada rahat talteen ja ostella niillä vaikka studiokamaa kotiin. Vaan jos kuitenkin tarvitsen useampaa vahvaria ja innostun useamman mööpelin yhteiskäytöstä?

Kokeilumahdollisuutta näille kaikille eri konfiguraatioille ei tietäänkään mulla ole, joten odotan tyhjentävää vastausta.

Mulla oli vielä jotain pointteja, mutta aivot pehmenivät liikaa tämän ylipitkän kirjoitussession aikana ja ajatus alkoi katkeilemaan. En ole näköjään journalisti. Kommentoikaa ja puolustakaa näkemystänne parhaanne mukaan. Mä taidan mennä nukkumaan..
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Dr. Muff
19.04.2004 20:12:40
Toinen tuota operaatiota puoltava asia on myös se, että combon elementtiä on hieman haukuttu.

Siis ei kelestionin vintits 30 mikään huono elementti ole. Sen sopiminen takaa avoinna olevaan komboon on sitten eri asia. Mene kokeilemaan, ei sitä sun puolesta kukaan voi varmaksi sanoa.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
Antti1
19.04.2004 20:14:35 (muokattu 19.04.2004 20:16:31)
Siis ei kelestionin vintits 30 mikään huono elementti ole. Sen sopiminen takaa avoinna olevaan komboon on sitten eri asia. Mene kokeilemaan, ei sitä sun puolesta kukaan voi varmaksi sanoa.

Eikös tuossa ole vintage 60 tjsp? Kyllä tiedän miltä tuo kuulosta. Ihmettelen vaan, josko kuulostaisi vielä paremmalta muilla elementeillä. Kokeilumahdollisuutta siis ei ole.

EDIT: Tuosta elementistä en siis ole varma. Joku jotain tälläistä joskus höpisi. Tuollaisesta elementtimallista en ole ennen sitä siis edes kuullutkaan.
Dr. Muff
19.04.2004 20:16:15
Kyllä tiedän miltä tuo kuulosta.

Kyselet silti?

Kolmekymppinen siinä on.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
Antti1
19.04.2004 20:17:42 (muokattu 19.04.2004 20:19:29)
Kyselet silti?

Totta perkeleessä kyselen, kun en ole varma korvistani. :)

Kolmekymppinen siinä on.

Ok, uskotaan.

EDIT: Tän kyselyn perimmäinen tarkoitus on siis säästää rahaa. Jos pääsen samaan, tai parempaan tulokseen jo omistamillani elementeillä ja comboa halvemmalla nupilla, niin sen nupin kyllä hommaan.
Pyronius
19.04.2004 20:26:16

Ei ole. Siinä on V80
Niskamies
19.04.2004 20:27:42
Totta perkeleessä kyselen, kun en ole varma korvistani. :)

Ok, uskotaan.

EDIT: Tän kyselyn perimmäinen tarkoitus on siis säästää rahaa. Jos pääsen samaan, tai parempaan tulokseen jo omistamillani elementeillä ja comboa halvemmalla nupilla, niin sen nupin kyllä hommaan.

Paljonkos nuppi on halvempi? Hommaa se ja myöhemmin vaikka Marshallin 1936, niitä pyörii käytettynä siihen 200-300 euroon.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Antti1
19.04.2004 20:29:00 (muokattu 19.04.2004 20:33:25)
Paljonkos nuppi on halvempi? Hommaa se ja myöhemmin vaikka Marshallin 1936, niitä pyörii käytettynä siihen 200-300 euroon.

Tässäpä on mun pointtini: noita mun elementtejä taidetaan käyttää juuri noissa kaapeissa. Että onko ne sitten oikeasti parempi vaihtoehto, kuin toi combo.

EDIT: Ja jos kerran nuo itselläni jo on, niin en niitä varmasti enää uudestaan osta, vaan rakennan niille sen uuden kopan.

Niin ja sen nupin saa uutena 888€:lla. Combo oli t-kaupassa vissiin 1049€. Saiskohan Suomesta tinkaamalla samaan hintaan? Jokainen penni on vaan erittäin arvokas tällä kertaa, kun elokuussa lähden tyttöystävän kanssa Rhodoksen matkalle, joka ei toki ole kovinkaan ilmainen.
Dr. Muff
19.04.2004 20:32:39
Ei ole. Siinä on V80

No juupas. Kolmekymppinen se on, katsoin itse.

En sitten tiedä onko tota comboa tullut myös muillakin elementeillä.
Dr. Muff
19.04.2004 20:33:27
Combo oli t-kaupassa vissiin 1049€.

music-productive.dellä 988e.
Antti1
19.04.2004 20:33:55 (muokattu 19.04.2004 20:35:10)
No juupas. Kolmekymppinen se on, katsoin itse.

En sitten tiedä onko tota comboa tullut myös muillakin elementeillä.

Tuostahan on sekä uudempaa, että vanhempaa mallia. Selittäisiköhän tuo niitä eroja?

EDIT: music-productive.dellä 988e.

Ja näköjään tuolla Kölnissä myös. Mutta satanen on iso raha mulle, sanoitte mitä sanoitte.
LaXu
19.04.2004 20:37:31
Mä en ole oikein ikinä tykännyt noista G12T-75 elementeistä. G12H:t, Greenbackit ja Vintage 30:t kuulostaa mun korvaan paremmilta.

Mielestäni tuo Screamer combo kuulostaa huomattavasti paremmalta lisäkaapin kanssa. Viime vuoden puolella testasin sitä Musamaailmassa ENGL:n 1x12 lisäkaapin (plus combon kajari) kanssa ja selkeästi jytympi soundi oli. Eli jos budjetti venyy, niin nuppi ja 2x12 skobe tai hyvä 1x12 (mulla on Yamaha DG 1x12 combo Marshall DSL-nupin kaappina ja tuo yhdistelmä on kyllä paras 1x12 "pino" jota olen testannut).
Antti1
19.04.2004 20:38:59
Mä en ole oikein ikinä tykännyt noista G12T-75 elementeistä.

Haa.. Mikäs noissa mielestäsi mättää? Kerro kaikki.
Pyronius
19.04.2004 20:43:22

Taitaapi olla vanhassa versiossa se Vintage 30. Vaihtoivat sen alapään toivossa. Tälläistä Engl-forumilla tehtaan puolesta:

In my opinion the V80 is a good choice for the Screamer combo. I personally like the Vintage30 speaker very much, but I think it must be driven with a higher output power to deliver all his goods especially in an open back combo. The Screamer 50 has less Bass response
Pyronius
19.04.2004 20:45:11

Tiedä sitten onko totta tuo tehontarve. Vai onko kyseessä vain kieroilua, kun ovat vaihtaneet elementin halvempaan
Antti1
19.04.2004 20:57:29
Tiedä sitten onko totta tuo tehontarve. Vai onko kyseessä vain kieroilua, kun ovat vaihtaneet elementin halvempaan

Vaan eipä tuo hinta aina korreloi laadun kanssa. Mikäköhän on syynä combon avoimeksi jättämiseen, vaikka muuten vaikuttaa lähes täydelliseltä laitteelta joka tarkoitukseen?
LaXu
19.04.2004 21:09:33
Haa.. Mikäs noissa mielestäsi mättää? Kerro kaikki.

Mun mielestä noissa on jotenkin sellainen liian "hifi" ja treblesaha-tyyppinen soundi..ei löydy samanlaista pehmeyttä ja "pyöreyttä" kuin G12H ja V30 elementeillä.
Antti1
19.04.2004 21:11:17 (muokattu 19.04.2004 21:16:53)
Mun mielestä noissa on jotenkin sellainen liian "hifi" ja treblesaha-tyyppinen soundi..ei löydy samanlaista pehmeyttä ja "pyöreyttä" kuin G12H ja V30 elementeillä.

Hmm.. Erittäin mielenkiintoista. Saisinko kysymän vielä, että millaisissa setupeissa sä oot noita käyttänyt/koittanut?

EDIT 1: Kun tän tekee kummallisen yhteensopivaksi mun omiin kokemuksiini noista elementeistä. Tuntuu, kuin toistaisi parisen tuhatta herziä liian ylös ja olisi vielä sellainen hiukan korostunut yläpäästä. Olen aina pistänyt sen valvestaten päätteen piikkiin, koska olen koittanut eri etusilla ja olettanut, että nuo olisivat laadukkaat elementit. Tai toki ne varmasti laadukkaat ovatkin, mutta eivät välttämättä miellytä kaikkia yhtälailla.

EDIT 2: Ja kun tuohon yläpäähän ei siis vahvarin säädöt vaikuta. Se kirskuva yläpää on siellä ja pysyy, ennen kuin jollain vähän raskaammalla equtuksella sitä rupeaa laskemaan. Hitto, mulla on elohiiri silmässä. Ehkä hieman rasittavaa.. :|
LaXu
19.04.2004 21:30:33
Hmm.. Erittäin mielenkiintoista. Saisinko kysymän vielä, että millaisissa setupeissa sä oot noita käyttänyt/koittanut?

Ainakin THD Univalven (ei hajuakaan mikä päättäriputki siinä oli) ja parin putki-Marsun kanssa ja varmaan niissä parissa kokeilemassani Valvestatessakin oli sellaiset. Noiden putkivermeiden kanssa kyseessä oli siis Marshallin 4x12 kaappi, jossa nuo elementit (1960 vai mikä se nyt onkaan).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)