Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nakeista, nuoteista ja näätäeläimistä
1 2 3
cr4b
05.06.2012 22:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tän vuoden tavoitteenani on ollut syventää frettilaudan tuntemustani siinä toivossa, että se parantaisi impro- ja sävellystaitojani. Haluaisin oppia sooloilemaan melodisemmin seuraten taustan sointuja korostamalla niiden sisältämiä nuotteja. Haaveeni on siis olla koko ajan tietoinen soittamieni sävelien suhteesta taustalla soivaan sointuun, jotta pystyisin paremmin myös siirtämään mielessäni soivan musiikin sormien kautta soittimelle.
 
Miten tätä tietoisuutta kannattaisi ihan konkreettisesti treenata? Tällä hetkellä tasoni on se, että osaan duuriasteikon moodeineen ympäri kaulaa 6 eri sävellajissa ja osaan nuottien nimet otelaudalla. En kuitenkaan osaa skaalan asteita ulkoa, vaan vain ne muodot. Periaatteessa osaan hahmottaa intervallit ainakin oktaavin sisällä, mutta en tarpeeksi nopeasti, että siitä olisi hyötyä improvisoidessa. Sooloiluni on siis aika lailla kuvioihin pohjautuvaa, mistä haluaisin päästä eroon.
 
Yksi harjoitus, mitä olen treenannut, on pähkäillä kolmisoinnuista eri tapoja soittaa ne käyttäen vain kolmea eri kieltä kerrallaan, eli esim D-duuri, perusääni 2. kielellä on mahdollista soittaa ainakin näillä eri tavoilla:

-2--2--5--5-------------
-3--3--3--3--3--3--3--3-
-2-----------2--2-------
-------4-----4-----4----
----0--------------0--0-
----------2-----2-----2-

Ja sama tietenkin kaikille tietyn sävellajin soinnuille, joka puolelta kaulaa ja perusääni eri kielillä. Ajattelisin näin, että tämä harjoitus auttaisi "näkemään" mihin nauhaväleihin nakit pitää änkeä eri oktaaveissa, jos haluaa soittaa perusäänen, kvintin tai terssin. Onko tässä järkeä?
 
Frettilauta havainnollistus: http://comps.canstockphoto.com/can-stock-photo_csp8556281.jpg
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Krice
06.06.2012 02:03:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Periaatteessa osaan hahmottaa intervallit ainakin oktaavin sisällä, mutta en tarpeeksi nopeasti, että siitä olisi hyötyä improvisoidessa.
 
Miksi improvisointi olisi jotenkin tärkeää? Toisekseen sitten, että jos nopeus on tärkeä tekijä soittamisessa niin ehkäpä musiikki jää silloin joka tapauksessa toiseksi eli ei kannata edes välittää vaan tiluttaa menemään minkä ehtii.
 
Antti1
06.06.2012 02:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Miksi improvisointi olisi jotenkin tärkeää? Toisekseen sitten, että jos nopeus on tärkeä tekijä soittamisessa niin ehkäpä musiikki jää silloin joka tapauksessa toiseksi eli ei kannata edes välittää vaan tiluttaa menemään minkä ehtii.
 
Sä oot sitä mieltä, että nopeasti ajatuksella soittamisen hallitseminen on jotenkin musiikillisesta sisällöstä pois? Pakottaako osaaminen tekemään jotain? Miksi improvisointi on tärkeää? Siksi.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Wild String Of Voodoo Strat
06.06.2012 02:49:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Tän vuoden tavoitteenani on ollut syventää frettilaudan tuntemustani siinä toivossa, että se parantaisi impro- ja sävellystaitojani. Haluaisin oppia sooloilemaan melodisemmin seuraten taustan sointuja korostamalla niiden sisältämiä nuotteja. Haaveeni on siis olla koko ajan tietoinen soittamieni sävelien suhteesta taustalla soivaan sointuun, jotta pystyisin paremmin myös siirtämään mielessäni soivan musiikin sormien kautta soittimelle.
 
Miten tätä tietoisuutta kannattaisi ihan konkreettisesti treenata? Tällä hetkellä tasoni on se, että osaan duuriasteikon moodeineen ympäri kaulaa 6 eri sävellajissa ja osaan nuottien nimet otelaudalla. En kuitenkaan osaa skaalan asteita ulkoa, vaan vain ne muodot. Periaatteessa osaan hahmottaa intervallit ainakin oktaavin sisällä, mutta en tarpeeksi nopeasti, että siitä olisi hyötyä improvisoidessa. Sooloiluni on siis aika lailla kuvioihin pohjautuvaa, mistä haluaisin päästä eroon.

 
Osaatko tunnistaa intervallit myös korvakuulolta? Jos et, niin suosittelisin myös korvan kehittämistä tässä suhteessa. Tämän asian suhteen on helppo lähteä liikkeelle lataamalla koneelle esim. Aquallegron tyylinen ohjelma, joka on suunniteltu korvakuulon kehittämiseen. Aquallegro mahdollistaa helposti intervallien, sointujen, solfan, skaalojen ja tempojen tunnistamisen harjoittelun.
 
Korvakuulon kehittämisessä oleellista on myös muiden soolojen blokkailu. Yritä blokkaila sooloja, joita itse pidät melodisina ja tee niistä vaikka transkriptiot, mikä mahdollistaa soolojen sekä niiden sisältämien sävelien suhteiden taustalla oleviin sointujen ymmärtämisen.
 
Myös juuri noiden sointuäänien kanssa kannattaa soitella ja opiskella paljon arpeggioita ja niiden eri käännöksiä. Mainittakoon, että Kaj Backlundin opus Improvisointi Pop/Jazz-musiikissa on myös erittäin suositeltava tekele sinulle tässä kohtaa.
 
Pakko myös mainita, että jos nimenomaan melodinen improvisointi kiinnostaa, niin suosittelen lämpimästi seuraavaa metodia: ota jokin rytminen taustanauha ja nauhoita itseäsi improamassa melodiaa siihen hyräilemällä tai laulamalla. Tiedän kokemuksesta, että oman äänen kuuntelu voi olla erittäin hirveää, varsinkaan jos ei osaa kunnolla laulaa. Tärkeää tässä on kuitenkin se, että blokkailet hyräilemäsi/laulamasi soolon. Voin sanoa, että hyvällä todennäköisyydellä, että laulamalla improvisoiden tuotat paljon melodisempaa kamaa kuin vuosien teoria opinnoilla. Teoriat opinnot ovat kuitenkin tärkeitä, jos haluat ymmärtää tuottamaasi materiaalia.
 
Yksi harjoitus, mitä olen treenannut, on pähkäillä kolmisoinnuista eri tapoja soittaa ne käyttäen vain kolmea eri kieltä kerrallaan, eli esim D-duuri, perusääni 2. kielellä on mahdollista soittaa ainakin näillä eri tavoilla:
 
Ja sama tietenkin kaikille tietyn sävellajin soinnuille, joka puolelta kaulaa ja perusääni eri kielillä. Ajattelisin näin, että tämä harjoitus auttaisi "näkemään" mihin nauhaväleihin nakit pitää änkeä eri oktaaveissa, jos haluaa soittaa perusäänen, kvintin tai terssin. Onko tässä järkeä?

 
Hyödyllistähän tuo on tiettyyn pisteeseen saakka, mutta laajentaisi tuosta vielä ihan kaikki kielet kattavaan sointujen ja niiden käännösten etsimiseen eri kohtaa otelautaa. Myös edellä mainittujen sointu arpeggoiden ja niiden käännösten opiskelu auttaa tässäkin huomattavasti.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Krice
06.06.2012 09:28:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sä oot sitä mieltä, että nopeasti ajatuksella soittamisen hallitseminen on jotenkin musiikillisesta sisällöstä pois?
 
En ole sitä mieltä. Se ei vain ole se pääasia.
 
Miksi improvisointi on tärkeää? Siksi.
 
Niin, miksi. Aika usein improvisointi tuottaa heikkotasoista musiikkia, valitettavasti. Mutta hei, jos se on tärkeää niin mikäpä siinä.
 
Räkkipeli
06.06.2012 10:17:39 (muokattu 06.06.2012 10:17:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Niin, miksi. Aika usein improvisointi tuottaa heikkotasoista musiikkia, valitettavasti.
 
Hoho, no mutta sehän riippuu täysin soittajasta. Jos soittaja tietää intervallinsa ja muutkin improvisoinnin perustat, uskallan väittää että ulosanti on sata kertaa mielenkiintoisempaa kuin sellaisen soittajan, joka ei teoriasta tiedä paskaakaan ja/tai vaikka se käyttäisi kokonaisen kuukauden yhden soolon tekemiseen.
 
SILKKAA PASKAA
Decadetroll
06.06.2012 10:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Niin, miksi. Aika usein improvisointi tuottaa heikkotasoista musiikkia, valitettavasti. Mutta hei, jos se on tärkeää niin mikäpä siinä.
 
Toisaalta taas... Jos sinun improvisointisi tuottaa heikkolaatuista musiikkia, niin ei se tarkoita sitä, etteikö joku muu osaisi tehdä hyvälaatuista musiikkia improvisoimalla.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Wild String Of Voodoo Strat
06.06.2012 12:48:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Aika usein improvisointi tuottaa heikkotasoista musiikkia, valitettavasti.
 
http://www.youtube.com/watch?v=bKwQ … wEs&feature=player_detailpage#t=60s
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Krice
06.06.2012 13:13:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: sata kertaa mielenkiintoisempaa kuin sellaisen soittajan, joka ei teoriasta tiedä paskaakaan ja/tai vaikka se käyttäisi kokonaisen kuukauden yhden soolon tekemiseen.
 
Mutta kun musiikin sisältö ei liity mitenkään improvisointiin. Joskus impro voi kuulostaa hyvältä, mutta useinkaan ei.
 
Jucciz
06.06.2012 13:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Joskus impro voi kuulostaa hyvältä, mutta useinkaan ei.
 
Kuuntelepa joskus muutakin kuin hevibändejä livenä - käsityksesi voi muuttua.
 
Itte saan ehdottomasti parhaat fiilikset nimenomaan improvisointiin vahvasti nojaavasta musiikista.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Räkkipeli
06.06.2012 13:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mutta kun musiikin sisältö ei liity mitenkään improvisointiin.
 
Ai ei? No perusteles sitten vähän, sillä mä en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla. Mihin se musiikin sisältö sitten liittyy?
 
SILKKAA PASKAA
Krice
06.06.2012 17:34:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Ai ei? No perusteles sitten vähän, sillä mä en ymmärrä
 
Ajattele vaikka sitä, että kuulet jotakin musiikkia. Mistä tiedät onko se improvisoitua vai etukäteen opeteltua? Et niin mistään. Eli improlla ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa, se on vain siinä hetkessä sävelletty. Ja aika usein siinä käy niin, että soitellaan jotakin harjoiteltuja kuvioita, esimerkiksi asteikkoja käyttäen. Joku jazz on sitten ehkä erikseen, mutta se on sama mitä ne soittavat, aina samanlaista dippeliduuta. Jazz-muusikotkin voisi ehkä yrittää säveltää välillä jotakin kuunneltavaa.
 
Funkånaut
06.06.2012 18:45:51 (muokattu 06.06.2012 18:46:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ajattele vaikka sitä, että kuulet jotakin musiikkia. Mistä tiedät onko se improvisoitua vai etukäteen opeteltua? Et niin mistään. Eli improlla ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa, se on vain siinä hetkessä sävelletty. Ja aika usein siinä käy niin, että soitellaan jotakin harjoiteltuja kuvioita, esimerkiksi asteikkoja käyttäen. Joku jazz on sitten ehkä erikseen, mutta se on sama mitä ne soittavat, aina samanlaista dippeliduuta. Jazz-muusikotkin voisi ehkä yrittää säveltää välillä jotakin kuunneltavaa.
 
Tietenkin hyvää improvisointia auttaa sävelasteikkojen tunteminen. Säveltäminenkin on eräänlaista improvisointia, luodaan uutta. Mut ei taida sekään olla sun juttu ilmeisesti.
 
Ja jos Krice ei tajua Jazzia, niin vika ei ole jazzissa vaan Kricessä.
 
Sori purkautuminen, mutta tuommoinen hölynpöly pistää vaan naurattamaan.
 
E: Jucciz: Itte saan ehdottomasti parhaat fiilikset nimenomaan improvisointiin vahvasti nojaavasta musiikista.
 
Tästä olen samaa mieltä. Jos musan tarttee kuulostaa tismalleen samalta ku ennenkin, niin miksei vaan kuuntele vanhoja äänitteitä?
 
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
Räkkipeli
06.06.2012 18:56:12 (muokattu 06.06.2012 19:02:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ajattele vaikka sitä, että kuulet jotakin musiikkia. Mistä tiedät onko se improvisoitua vai etukäteen opeteltua? Et niin mistään. Eli improlla ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa, se on vain siinä hetkessä sävelletty. Ja aika usein siinä käy niin, että soitellaan jotakin harjoiteltuja kuvioita, esimerkiksi asteikkoja käyttäen. Joku jazz on sitten ehkä erikseen, mutta se on sama mitä ne soittavat, aina samanlaista dippeliduuta. Jazz-muusikotkin voisi ehkä yrittää säveltää välillä jotakin kuunneltavaa.
 
Ei sillä ole mitään vitun väliä onko se musiikki improvisoitu siinä hetkessä vai ennen esitystä. Pointti on siinä, että se on kuitenkin sävelletty joskus. Tiesitkö edes sitä, että kaikki klassisen musiikin suuret säveltäjänimet olivat kaikki imrpovisoijia, ja sen pohjalta tekivät sävellystyönsä. Sä puhut paskasta improvisoinnista, mutta mä puhun oikeasti hyvästä improvisoinnista, joka on kieltämättä harvinaisempi ilmiö kuin edellämainittu. Tuo että sä puhut jostain asteikoista kertoo vain siitä ettet itse tiedä improvisoinnista tuon taivaallista, puhumattakaan varmaan musiikin teoriasta, ja samaan hengenvetoon silti laitat jonkun jazzin vielä boxin ulkopuolelle? Huippu jazz-muusikot ovat sen verran kovatasoisia improvisoijia, etten häikäile väittää, että niiden musiikin hahmottaminen menee sinulta täysin ohi korvien ja siksi sun korvat tulkitsee sen dippeliduuksi.
 
SILKKAA PASKAA
Neponen
06.06.2012 19:07:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ajattele vaikka sitä, että kuulet jotakin musiikkia. Mistä tiedät onko se improvisoitua vai etukäteen opeteltua? Et niin mistään. Eli improlla ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa, se on vain siinä hetkessä sävelletty. Ja aika usein siinä käy niin, että soitellaan jotakin harjoiteltuja kuvioita, esimerkiksi asteikkoja käyttäen. Joku jazz on sitten ehkä erikseen, mutta se on sama mitä ne soittavat, aina samanlaista dippeliduuta. Jazz-muusikotkin voisi ehkä yrittää säveltää välillä jotakin kuunneltavaa.
 
Ootko sinä vähän tyhmä?
Tai Heikki?
 
Zeeboo
06.06.2012 19:26:07 (muokattu 06.06.2012 19:27:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basso continuo tuottaa pelkkää zchaibelia, blues on brcheestä, koska siinä elimellisenä osana on solistisia osia, joilla ei ole itse musiikin kanssa mitään tekemistä. Säveltäminen siltä pohjalta, että tuottaa soittimella mielessä liikkuvia sävelkulkuja ei voi tuottaa mitään sellaista, jolla olisi mitään tekemistä itse musiikin kanssa. Pitäisi antaa koneiden hoitaa musiikin tekeminen, ettei jäisi turhaan prosessin osaksi sattumanvaraisia reaaliaikaisia inhimillisiä elementtejä, joiden seurauksena lopputuloksella ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa. Ainiin, scat laulu on syvältä. Ja jos tarkkoja ollaan, niin melko ärsyttäviä vapauksia ottavat jotkut laulajat kun menevät omin päin melodioita muuntelemaan ihan lennosta. Pitäisi sen verran ymmärtää, ettei improvisoimalla kuin pilata se musiikki.
 
Toivottavasti tää murkkuahdistus hellittää joskus.
 
White men can't Monk
Wild String Of Voodoo Strat
06.06.2012 21:18:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ajattele vaikka sitä, että kuulet jotakin musiikkia. Mistä tiedät onko se improvisoitua vai etukäteen opeteltua? Et niin mistään.
 
Kyllä harjaantunut kuuntelija ja musiikintuntija osaa useissa tapauksissa tunnistaa etukäteen harjoitellun ja improvisoidun sävelmateriaalin eron. Tämä ainakin niissä tapauksissa, jossa musiikillinen tyyli on tuttu. Jazzia tuntevat muusikot osaavat erottaa improvisoidut osiot, intialaisen taidemusiikkitradition tuntevat taas intialaisesta musiikista jne.
 
Eli improlla ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa, se on vain siinä hetkessä sävelletty.
 
Kirjoituksesi osoittaa, ettei sinulla ole selvästikään kunnollista kuvaa improvisaatiosta ja sen funktiossa eri musiikkikulttuureissa ja -tyyleissä taikka musiikin historiasta. Susoittelen sinua lukemaan Derek Baileyn Improvisation: Its Nature And Practice In Music -kirjan http://www.amazon.com/Improvisation … r_1_1?ie=UTF8&qid=1339005841&sr=8-1
 
Ja aika usein siinä käy niin, että soitellaan jotakin harjoiteltuja kuvioita, esimerkiksi asteikkoja käyttäen.
 
Kaikki, mitä muusikko voi improvisoida, ovat loppujen lopuksi valmiiksi olemassa olevia kuvioita ja nuotteja, jotka suhtautuvat tietyllä tapaa eri sointuihin ja asteikkoihin. Oleellinen ero on siinä, että miten aina kyseessä oleva muusikko osaa käyttää opettelemaansa musiikillista sanavarastoa ja resursseja luodakseen mielekkäitä musiikillisia kokonaisuuksia. Totta huono ja kokematon improvisoija joutuu turvautumaan tuttuihin kuvioihin ja asteikkojuoksutuksiin, mutta luovalle ja taitavalle improvisoijalle nuo ovat vain työvälineitä, joita tämä ei edes usein ajattele tietoisesti. Otetaan vaikka kieli esimerkiksi. Aluksi ihminen joutuu opettelemaan vieraan kielen kielioppia ja sanastoa, mutta ajan kanssa kielen alkaessa sujua ei hänen enää tarvitse ajatella puhuessaan erilaisia taivutuksia, aikamuotoja ja muita kielellisiä rakenteita. Sama ilmiö käy ahkeralle musiikin ja improvisoinnin opiskelijalle arpeggioiden, asteikoiden jne. kanssa.
 
Joku jazz on sitten ehkä erikseen, mutta se on sama mitä ne soittavat, aina samanlaista dippeliduuta. Jazz-muusikotkin voisi ehkä yrittää säveltää välillä jotakin kuunneltavaa.
 
Tämä taas osoittaa, ettet tiedä jazzistakaan juuri mitään. Ajatuksesi heijastelee stereotyyppistä kuvaa 1950- ja 1960-lukujen bebop ja hard bop -tyyleistä, jotka ovat vain pieni, vaikkakin tärkeä osa, jazzmusiikkia. Kokeilepa kuunella vaikka John Coltranen A Love Supremeä, Charles Minguksen The Black Saint and the Sinner Ladyä, Miles Davisin Bitches Brewtä, Eric Dolphyn Out to Lunchia, Herbie Hancockin Headhuntersia, Ornette Colemanin Free Jazzia tai Keith Jarrettin Solo Concerts: Bremen and Lausanneä, ja olet huomaava kuinka väärässä oletkaan.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Spike
06.06.2012 21:47:04 (muokattu 06.06.2012 21:53:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b:
Yksi harjoitus, mitä olen treenannut, on pähkäillä kolmisoinnuista eri tapoja soittaa ne
</tab>
Ja sama tietenkin kaikille tietyn sävellajin soinnuille, joka puolelta kaulaa ja perusääni eri kielillä. Ajattelisin näin, että tämä harjoitus auttaisi "näkemään" mihin nauhaväleihin nakit pitää änkeä eri oktaaveissa, jos haluaa soittaa perusäänen, kvintin tai terssin. Onko tässä järkeä?

 
Mulla tuo ainakin on auttanut suuresti löytämään oikeat nuotit. Kannattaa samalla ottaa haltuun lisäsävelet, ainaki seiskat, kakkoset/ysit, blöösnuotti, kvartti sekä kutoset (about tuossa järjestyksessä), niin pystyy nopeasti rakentamaan sointuja ja myös melodiakuvioita, kun tietää mihin on menossa.
 
Oktaavit, terssit ja kvintit on hyvä lähtökohta :D
 
e: Krice, ootko Mahe?
 
Tonski
06.06.2012 22:53:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiken takana on yksi mies, lisää hämmennystä! Kuka pistääkään vihurille luun kurkkuun? Salatut muusikot jatkaa siitä mihin salkkarit tältä keväältä jäi!
 
cr4b
06.06.2012 22:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Miksi improvisointi olisi jotenkin tärkeää? Toisekseen sitten, että jos nopeus on tärkeä tekijä soittamisessa niin ehkäpä musiikki jää silloin joka tapauksessa toiseksi eli ei kannata edes välittää vaan tiluttaa menemään minkä ehtii.
 
En ottanut kantaa improvisoinnin tärkeyteen, mutta se on se asia, josta nautin soittamisessa eniten, joten luonnollisesti haluan kehittää sitä. Lisäksi jotenkin tuntuisi loogiselta, että jos pystyy improvisoinnin tuoksinassa kaivamaan oikeat sävelet esille, olisi helpompaa tehdä musiikkia säveltämälläkin. Tilulickit voi sitten soittaa erikseen.
 
Wild String Of Voodoo Strat: Korvakuulon kehittämisessä oleellista on myös muiden soolojen blokkailu. Yritä blokkaila sooloja, joita itse pidät melodisina ja tee niistä vaikka transkriptiot, mikä mahdollistaa soolojen sekä niiden sisältämien sävelien suhteiden taustalla oleviin sointujen ymmärtämisen.
 
Olen itse käyttänyt Ear Masteria jonkin verran, mutta en voi väittää että korvakuuloni olisi mitenkään kovin hyvä :D Pystyn silti blokkaamaan sooloja, mutta se vaatii aika paljon yritystä ja erehdystä. Kaiketi ongelmani on myös siinä, että vaikka tuolla tavoin analysoimalla pystynkin hahmottamaan sävelien suhteet, se on hidasta puuhaa - soittotilanteessa ei toivoakaan. Hyviä vinkkejä kyllä..
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «