Aihe: Metallica
1 2 3 4 5136 137 138 139 140497 498 499 500 501
calluna
05.06.2012 19:05:20
Eka Metallica itselle.
Olin erittäin positiivisesti yllättynyt. Ukot veti aika makeesti.
Vaikken ole ns. metallimies niin oman osani heidän tuotannosta olen kyllä kahlannut läpi ja olihan se hienoo kun One alkoi.
Komeita vetoja pitkin iltaa pistivät.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Kampela77
05.06.2012 19:52:33
allupatukka: Munsta Larssin suurin kontribuutio bändille taitaapi olla kappalerakenteet ja niiden hyvä ymmärrys aikoinaan. Pahahan sitä on sanoa, mitä Lerssi on keksinyt Enter Sandmanin riffin rakennemuutoksen lisäksi, mutta ainakin itse käsitin, että tältä on tullut paljon ideoita aikaisemmassa tuotannossa suurhittien rakenteisiin. Tosin nykyään mies kusee tuonkin homman, ettei paljoa lämmitä. Joku perehtyneempi korjatkoon tai tarkentakoon.

Juu, itse lähinnä kommentoin vain tuota edellistä keikkaa. Kyllä Lerssi tempasi ainakin minut mukaan välillä asenteellisen näköisellä rummutuksella, vaikka sitten sinne tänne sattuikin näitä heikkoja hetkiä.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
TypeRR
05.06.2012 20:42:26
Järjestelyt tökkivät, mutta ihan huikea keikka muuten.
Mielestäni Jamesin laulu kulki todella hyvin, ja soundit oli kohdallaan ainakin siihen missä itse olin(vasemman screenin kohdalla, n.40m lavasta.)
Huikeasti parempi kuin viimeeksi näkemäni Hartwall-areenan keikka, varsinkin juuri soundeiltaan(tosin siellä olin istumakatsomossa)

Ainoa mikä latisti tunnelmaa oli pari känniurpoa, jotka yrittivät pyörittää keskenään piiriä ihmismassan keskellä tönien muita kumoon, kunnostautuivat myös heittämällä yleisön sekaan kaikkea mahdollista tavaraa tyhjistä viinapulloista lähtien ja toisinaan räkivät suoraan ylöspäin ilmaan...

Ilmakitarointiakin harrastivat, joten jos täällä palstalla satutte pyörimään niin
HAISTAKAA V**TU, pilasitte keikan useilta ihmisiltä.
aivokuolio
05.06.2012 20:46:55
TypeRR: Ainoa mikä latisti tunnelmaa oli pari känniurpoa, jotka yrittivät pyörittää keskenään piiriä ihmismassan keskellä

Varsin kummallista käytöstä maailman suurimman metallibändin keikalla!
PlaneettaKaravaanari
05.06.2012 20:57:03
TypeRR: Järjestelyt tökkivät, mutta ihan huikea keikka muuten.
Mielestäni Jamesin laulu kulki todella hyvin, ja soundit oli kohdallaan ainakin siihen missä itse olin(vasemman screenin kohdalla, n.40m lavasta.)
Huikeasti parempi kuin viimeeksi näkemäni Hartwall-areenan keikka, varsinkin juuri soundeiltaan(tosin siellä olin istumakatsomossa)

Ainoa mikä latisti tunnelmaa oli pari känniurpoa, jotka yrittivät pyörittää keskenään piiriä ihmismassan keskellä tönien muita kumoon, kunnostautuivat myös heittämällä yleisön sekaan kaikkea mahdollista tavaraa tyhjistä viinapulloista lähtien ja toisinaan räkivät suoraan ylöspäin ilmaan...

Ilmakitarointiakin harrastivat, joten jos täällä palstalla satutte pyörimään niin
HAISTAKAA V**TU, pilasitte keikan useilta ihmisiltä.

Hehheh! Jäisit himaan kattoo Metallican DVD:tä jos pieni tönintä rock-keikalla pilaa kokemuksen.
Rhapa
05.06.2012 21:07:21 (muokattu 05.06.2012 21:09:07)
Reissusta selvitty. Vähän voisi koittaa tähän keräillä ajatuksia.

Aloitetaan vaikka sillä, että kalasatama on perseestä. Porin sonisphere oli niin paljon parempi paikka festivaalialueena, mitä tämä kivikangas (se loppuhärdelli kusi silloin porissa, mutta ei välitetä siitä). Ainut mahdollisuus lepuuttaa jalkojaan festivaalialueella oli istua soralle. Yhden kerran kävin kaljanmyyntialueelle ja käännyin melkein portilta takaisin. En kokenut sitä muutamaa olutta tuntien jonotuksen arvoiseksi. Joku valitteli vessoista mutta mielestäni se oli ainut, mikä tuolla alueella toimi. Niitä oli paljon ja vuoroa ei tarvinnut kertaakaan jonottaa.

Mikä vittu siinä vesipullontäyttöalueella menee ihmisiin? Minkä helvetin takia sitä hanaa pitää lutkuttaa kuin kyrpää konsanaan? Jos juo suoraan siitä hanasta, niin ei sitä ole pakko nuoleskella ja tunkea kurkkuunsa. Ääliöt.

Toinen on känniääliöt. Voi kiesus mitä sakkia paikoin. Ainahan niitä idiootteja riittää, joille festivaali=pullo kossua naamariin ennen alueelle menoa ja suoraan kaljabaariin. Helvetin fiksua muutenkin maksaa 80 euroa tapahtumasta ja mennä sitten lipittämään päiväksi 6 euron kaljatuoppeja, joita saat jonottaa aina sen puoli tuntia vähintään. Sitten rymytään kyynärpäät edellä kohti eturiviä, kun kuullaan metallican aloittavan soittonsa. Oksennetaan jonku niskaan matkalla ja heilutellaan välissä mulkkuakin, kun eihän sitä vessaankaan enää ehdi. Sitten itketään kun järjestysmies vie korvasta pihalle. Näitä näkyi yllättävän paljon näissä karkeloissa.

Itse soittelut kuulostivat kaikki ihan hyvältä. Ghost oli todella hyvä livenä ja varsinkin lauluosasto oli todella tadokasta. Orangen vaffareista ja soundista en edelleenkään diggaa. Se eka (hardcore mikälie) oli ihan ok, mutta soitti ihan helvetin lujaa. Paljon kovempaa, mitä yksikään muista lämppäreistä. Tai ainakin siltä se kuulosti minun korviini. Amorphis oli perushyvä ja vanhempi matsku toimi heillä paremmin mitä nykyhitit. Gojira oli paska. Lähinnä siksi, että bändi ei uppoa meikäläiselle milään tapaa. Machine head oli perusjenkkimenoa ja vaikka biisit eivät olleet näin epäfanille tuttuja, niin meno oli hyvä. Keulahahmo on karismaattinen juippi ja piti yllä hyvää henkeä.

Metukan keikasta on paha sanoa oikein mitään. Sain varmaan jonkun sortin auringonpistoksen, kun koko keikka meni suurinpiirtein siihen, että koitin vain selviytyä loppuun asti oksentamatta. Alkoholia en nauttinut koko päivänä. Tämä mainittakoon.. Joka tapauksessa olo oli kehno ja se kyllä pilasi omat fiilikset keikasta. Sen mitä soittoon keskityin, niin hyvältä kuulosti ja täällä on varmaan sanottu kaikki tarpeellinen larssistakin. Ymmärtäisi jättää ne fillit vähemmälle ja keskittyisi soittamaan kompit kunnolla. Joka väliin pitää ropeltaa jotain fillintynkää. Rumpusoolo oli kyllä huikea. Taisi loppua sekin ennenaikaisesti, kun virvelinräpätys meni sekin ropeltamiseksi. hihi. Jasonin haluaisin nähdä riveissä, vaikka rob taitava ja hyvä tyyppi onkin.
Fantasmic
05.06.2012 21:47:44
PlaneettaKaravaanari: Hehheh! Jäisit himaan kattoo Metallican DVD:tä jos pieni tönintä rock-keikalla pilaa kokemuksen.

Ei tuo viinapullojen heittely ja muiden niskaan räkiminen ole kyllä kauhean suotavaa edes rock-keikoilla. Aivovammaiselta sen voi vielä ymmärtää mutta...
Disposable
05.06.2012 21:49:57
Fantasmic: Ei tuo viinapullojen heittely ja muiden niskaan räkiminen ole kyllä kauhean suotavaa edes rock-keikoilla. Aivovammaiselta sen voi vielä ymmärtää mutta...

Eihän tuo suotavaa tai hyväksyttävää ole miltään ihmisyksilöltä, mutta jos jokin paikka pitäisi keksiä missä tuommoista varmasti tapahtuu, se olisi maailman vallanneen metalliyhtyeen keikalla, missä on useita kymmeniä tuhansia humaltuneita ihmisiä. Vältä näitä paikkoja.
"PS. Kirk on ihan hyvä kitaristi!" -EVH
TypeRR
05.06.2012 21:51:32
PlaneettaKaravaanari: Hehheh! Jäisit himaan kattoo Metallican DVD:tä jos pieni tönintä rock-keikalla pilaa kokemuksen.

Pieni tönintä ei mielestäni oikein kuvaa asiaa kun juostaan täydellä vauhdilla ihmisiä päin, joukkotappelu ei ollut kaukana ja itse en ainakaan sellaiseen tuon massan keskellä halua joutua, sinulla on kenties toisenlaiset huvit...
Terry Pantheras
05.06.2012 22:25:41
Disposable: Eihän tuo suotavaa tai hyväksyttävää ole miltään ihmisyksilöltä, mutta jos jokin paikka pitäisi keksiä missä tuommoista varmasti tapahtuu, se olisi maailman vallanneen metalliyhtyeen keikalla, missä on useita kymmeniä tuhansia humaltuneita ihmisiä. Vältä näitä paikkoja.

99% ihmisistä vihaa känniääliöitä, niin keikoilla kuin muuallakin. Känniääliö on känniääliö. Ei niiltä voi välttyä.
Höpsis!
Tuomoo
05.06.2012 22:52:55
Ekan kerran näin itsekin Metallican livenä eilen. Paljon olen katsonut noita livevetoja eri aikakausilta, mutta täytyy sanoa, että suorastaan yllätyin bändin livekunnosta. Lars jääti aina jossakin, mutta mitä väliä sillä on? Suurin osa yleisöstä tuskin edes huomasi koko asiaa, että välillä joku filli meneekin pieleen, sillä suurin osa yleisöstä ei ole muusikoiden.netin kultakorvaisia, kaikkitietäviä jäseniä. Kaverilta kysyin Sad but Truen jälkeen, että huomasiko se, kun Lars kusi sen yhden kohdan, niin tokaisi että ei huomannut, kun biisi on niin pirun kova, niin mitä väliä sillä on vaikka vähän välillä eksytäänkin? Eihän sinne keikalle rumpalin takia mennä, vaan sen koko bändin.

Soitto kulki yllättävän mallikkaasti, Shortest Straw oli kyllä mahtava, mutta jumalauta, encoressa Fight Fire with Fire ja setin päättänyt Seek & Destroy kyllä kruunasivat kaiken. Yllätyin siinäkin, miten tiukasti bändi veti Fight Fire With Wiren yhteen. Ja Hetfieldistä lähtee nähtävästi edelleen samanlaiset karjumiset irti, mitä noin 30 vuotta sitten. Kunnioitettava saavutus mieheltä, jonka 90-luvun loppupuolen karjumiset ynnä muut livelaulut olivat melkoista kuraa, ainakin tallenteilta katsottuna. Muutenkin olen aina tykännyt Hetfieldin laulusta, sillä on mukavan karhea se ääni, ja olenkin kateellinen, kun itsestäni en saa mitenkään vastaavanlaista raspikurkkuääntä irti.

Trujillon sopivuus bändiin on myös täälläkin nostettu esille. Mies soittaa kyllä hyvin, mutta Newstedin menoa lavalla oli kivempaa katsella. Trujillo näyttää edelleen siltä, että hän on juuri astellut luolasta ihmisten ilmoille. Hammett tilutti nenän edessä moneen kertaan, olin etukaiteessa kiinni, ja sen kuuluisa Wah oli siinä nokan edessä. Oli jännä katsoa, kun se siinä hyppeli välillä, niin mieshän on aivan harmaantunut. Ja Lars on kaljuuntunut, eikä Jameskaan nyt niin nuoren näköinen enää ole. Siltikin jotenkin tuntuu, että bändi on löytänyt sen "nuoruuden innon" taas näissä hommissa. Vuosikymmen sitten meno oli väsynyttä, mutta nyt homma sujuu paljon paremmin.

Lämppäreistä tykkäsin vain Amorphiksesta, eikä sekään oikein eilen toiminut. Ghost oli lähinnä koominen, ja Machine Headille en lämmennyt pätkääkään, kuten myöskään Gojiralle. Molemmat bändit saivat mieleen kysymyksen, että mihin tuollaisilla alavirekitaroilla soittavat bändit tarvitsevat basistia? Bassoa ei ikinä kuulunut mistään, vokaaleista ei saa mitään selvää (kenties lienee tarkoituskin?) ja jatkuva tuplien paukuttaminen ei sekään kuulosta kivalta. Hardcore Superstaria olen aina vihannut. Sääh.

Festarin järjestelyissä ei omalta osaltani ole valittamista, kun en kaljaa kittaillut ja selvin päin olin koko päivän. Vessoihin ei tarvinnut jonottaa, vesipisteelle selvisi puolen minuutin jonotuksella jne. En minäkään ymmärrä sitä, että maksetaan 80€ lipusta alueelle, jossa sitten juodaankin koko päivä riistohintaista kaljaa. Mikä idea siinä on? Minä ainakin menen festareille kuuntelemaan musiikkia, kaikki muu on sivuseikkoja.

Kaikin puolin, hyvät festarit, mahtava setti Metallicalta, ja hohohom, sain Kirkiltä plektran.
TMik
05.06.2012 22:53:04
Keikka oli kyllä kova mutta hhhhuuooonosti oli muuten järjestetty.

Jonot kaikki jo tietääkin, lisäksi mä jouduin ainaki maksamaan sen *tun pantin joka tölkistä vaikka samalla annoin vanhan takasin (vai ymmärränkö mä pantin nyt jotenkin väärin) ja pisteenä i:n päälle möivät mulle S kokosen t-paidan kun pyysin L:llää. En sitten kyllä jaksanut enää lähteä takasin sitä vaihtamaankaan kun huomasin tuon. Ruoka loppu juuri siinä kohdassa kun itse olin tilaamassa tunnin odotuksen jälkeen, ainut mitä löyty oli toki se kaikista kallein 15e lautanen ja siitäkin jouduin maksamaan sen hinnan vaikka en tuota edes olisi muuten tilannut (kuvittelin kyllä että möisivät sen edes samalla hinnalla kuin sen mitä yritin tilata)

Semmonen rahastuksen maku jäi koko touhusta, harmi sinänsä ku tuosta olisi pienillä muutoksilla varmaan saanut tosi hyvän illan kaikille.

Ihmeellisen rauhallista oli kyllä muuten vaikka porukkaa oli noinkin paljon ja pinna oli varmasti useemmalla kireellä noiden jonojen kanssa.
mattitatti
05.06.2012 22:54:24
12 tunnin jonotus, nestehukka, eturivi, ja 2 Jamesin plektraa ;) + tajuton nälkä, kun en syönyt mitään koko päivänä, mutta sen arvoista!

Jotkut kokivat ilmeisesti oikeutetuksi tunkea eturiviin vielä MH:n jälkeen. Olin aika mustelimilla puolustaessani paikkaani. Aika moni joutui näiden pissipäiden takia pois eturivistä. Esim 60v. rouvashenkilö.

Eturiviin ei saanut tuoda vesipulloja, eikä vettä tarjoiltu kun vasta ennen Machine Headia.

Mutta ensikertalaiselle ihan mahtava keikka ja fiilis!
"It's better to burn out than to fade away"
Kampela77
05.06.2012 23:27:29

Oletan että olet känniurpo?
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kampela77
05.06.2012 23:38:30
Tuomoo: Ekan kerran näin itsekin Metallican livenä eilen. Paljon olen katsonut noita livevetoja eri aikakausilta, mutta täytyy sanoa, että suorastaan yllätyin bändin livekunnosta. Lars jääti aina jossakin, mutta mitä väliä sillä on? Suurin osa yleisöstä tuskin edes huomasi koko asiaa, että välillä joku filli meneekin pieleen, sillä suurin osa yleisöstä ei ole muusikoiden.netin kultakorvaisia, kaikkitietäviä jäseniä. Kaverilta kysyin Sad but Truen jälkeen, että huomasiko se, kun Lars kusi sen yhden kohdan, niin tokaisi että ei huomannut, kun biisi on niin pirun kova, niin mitä väliä sillä on vaikka vähän välillä eksytäänkin? Eihän sinne keikalle rumpalin takia mennä, vaan sen koko bändin.

Ihan hyvä keikka oli Metallican osalta, mutta mua kyllä kurpi tuon Sad But Truen nopea tempo. Hetukka hehkutti ennen biisiä, että nyt tulee raskasta, mutta Lerssi paukutti menemään vauhdilla ja James lauloi kuin kuoripoika. Keikka kokonaisuutena oli ihan hyvä, mutta Sad But True kyllä oli melkoinen mahalasku mielestäni.
allupatukka
05.06.2012 23:55:20

Terry Pantheras: 99% ihmisistä vihaa känniääliöitä, niin keikoilla kuin muuallakin. Känniääliö on känniääliö. Ei niiltä voi välttyä.

Mutta keikalla 99% ihmisistä on känniääliöitä ja känniääliöt usein jopa rakastavat toistensa seuraa. Nirppanokat ja valittajat todellakin saisivat jäädä kotiin, jos heidän mielestään käytännössä muut ihmiset ovat se ongelma, oli paikka sitten mikä tahansa, keikka, baari, Turku tai kauppa.

Se, joka oikeasti haluaa festareille, jossa kukaan ei ole kännissä, on kyllä aikamoinen tylsimys. Itse en ainakaan voisi kuvitella mitään niin tylsää kuin satoja suomalaisia tuijottamassa suosikkibändiään hiljaa. Kaikkien tekee mieli laulaa ja huutaa mukana, mutta selvänä kukaan ei kehtaa kun kukaan muukaan ei tee niin. Toki jos puhutaan todellisista känniÄÄLIÖISTÄ, jotka pilaavat muiden lystit sotkemalla, mesoamalla ja väkivallalla, kaikkihan noita vihaavat. Mutta ilman humalaisia tuonkin keikan fiilis olisi luultavasti ollut paljon paskempi, etenkin Suomessa.
"sä vain tunnut ottavan sen sillätavalla ku kukaan ei vittu määrää mun ajatuksia nih lässynlää."
kyseinen
06.06.2012 00:01:39
allupatukka: Toki jos puhutaan todellisista känniÄÄLIÖISTÄ.

Jos kaverit paiskoo pulloja ja sylkee toisten päälle, niin tuskin kyse on enää hilpeästi päihtyneistä hauskanpitäjistä? Eiköhän siinä edellä nimenomaan puhuttu ÄÄLIÖISTÄ, rautalangastako se pitää vääntää?
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Tinippa84
06.06.2012 00:17:38

Hieno keikka!
Onneks järjestysmiehet vissiin pisti sen lavan etuosakarsinan säppiin ja kaljottelijat jäi sitten sinne taaemmas.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Hetfield
06.06.2012 00:30:56

mattitatti:Aika moni joutui näiden pissipäiden takia pois eturivistä. Esim 60v. rouvashenkilö.

Tää on kyllä oikeasti ihan perseestä. Joo, raaka meno ranualla ja sitä rataa, mutta jos kuuskybäseltä naiselta pitää riistää eturivin paikka, niin morjesta vaan.
I quit the band... Now I just play with myself.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)