Aihe: Turakaisten märinä ?
1 2 3 4 5 6 7 8
isojussi
19.04.2004 17:57:02
Niin...oikealle työnantajalle, monesti tämä on tilaisuuden järjestäjä...

Jonka palkan maksaa... ettei vaan tanssiasiakas?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Martso
19.04.2004 18:10:13

Juu juu, mut monesti bändi on puun ja kuoren välissä järkkärin ehtojen/vaatimusten ja turakaisen toiden kanssa: olisi hyvä jutella järkkärin kanssa toiveistaan ja järkkäri voi sitä "antaa paskan valua alaspäin" :) Toki kuunnellaan tanssivan yleisön toiveita ja toteutetaan niin paljon kun mahdollista, mutta aina ei vaan ole...
Jeesus tulee, mutta sitä ennen Kumiteräsaappaat
Martso
19.04.2004 18:23:52
Mussa täytyy olla joku vika, kun en ole veemäistä turakaista vielä luonnossa tavannut, oon kuullut vain puhuttavan.

Eikä tilaisuuden järkkäritkään oo pahemmin v-lleet, kerran tosin yksi keskeytti keikan, kun ei ohjelmistosta löytynytkään "diskojytää", jota ei oltu tilattukaan, mutta maksoi kuitenkin sovitun hinnan ja vähän pyyteli anteeksi.

Ei niitä nyt kovin mahottomasti siellä parveilekkaan, mutta 1-3 riittää kyllä viemään soittohalut ja -motivaation ihan täysin. Sen tyyppisille ihmisille ei nimittäin riitä se yksi kerta ko käyvät sanomassa ja yleensä se ei ole sanomista, vaan aika lailla jotain muuta... Järkkäreitä on hyviä ja huonoja, mukavia ja vittumaisia = ihmisiä. Mutta toisaalta, jos meiltä vaaditaan, että pitää osata olla, ko asiakaslähtöstä duunia tehdään, niin sama koskee myös järkkäreitä.
mr.muzak
19.04.2004 18:40:24

Pointti on lähinnä siinä, että jos asiakas kokee saaneensa huonoa vastinetta rahoilleen, niin palaute pitäisi antaa järjestäjälle, joka tekee parhaaksi näkemänsä ratkaisun tilanteen parantamiseksi.

Esim. turakainen 1. kokee orkesterin huonoksi koska he eivät soita jenkka-musiikkia koko iltana hänen ystävällisistä pyynnöistään huolimatta. Hän ottaa yhteyttä talon henkilökuntaan ja illan vastuuhenkilö(t) hoitaa asian eteenpäin. Bändit, jotka saavat paljon huonoa palautetta, eivät yleensä keikkaile paljon.:)

Ja jos aletaan viilaamaan pilkkua, niin yhtä hyvin voidaan sitten jakaa asiakkaat ostovolyymin perusteella eri arvoisiin asemiin. Tippiä narikkaan, kolme drinksua ja pari kybää rulettiin niin olet ostanut itsellesi toivekappaleet bändiltä minä hetkenä hyvänsä!! :) Ne "oikeat" tanssinharrastajat yleensä juovat vettä ja jättävät takkinsakin vielä autoon säästääkseen narikan, ja ovat ensimmäisinä toivomassa bändiltä mitä milloinkin. Mä sanon että ne kännisimmät 50v-pukumiehet saavat kiilaa toivomus-jonon kärkeen!! :)
mr.muzak
19.04.2004 18:47:04
Ei vaan sitä, että pitäis olla vakkariin jonkun puusilmän bändissä. Tanssimusaa mun keikoista on merkittävä osa.

Kunhan tarkistin. En mä kyllä ole kokenut niitä firmojen bilekeikkojakaan erityisen mukaviksi, molemmissa on puolensa. Idiootimpia kaikkitietäviä (ja varsinkin -omistavia) ihmisiä noista juhlijoista löytyy mun mielestä enemmän loppu pelissä. Mutta suurempi liksa yleensä tasaa tilanteen:)
isojussi
19.04.2004 18:48:40
...Esim. turakainen 1. kokee orkesterin huonoksi koska he eivät soita jenkka-musiikkia koko iltana hänen ystävällisistä pyynnöistään huolimatta. Hän ottaa yhteyttä talon henkilökuntaan ja illan vastuuhenkilö(t) hoitaa asian eteenpäin. Bändit, jotka saavat paljon huonoa palautetta, eivät yleensä keikkaile paljon.:)

Noniin. Tätä minäkin tarkoitin.

Ja jos aletaan viilaamaan pilkkua, niin yhtä hyvin voidaan sitten jakaa asiakkaat ostovolyymin perusteella eri arvoisiin asemiin. Tippiä narikkaan, kolme drinksua ja pari kybää rulettiin niin olet ostanut itsellesi toivekappaleet bändiltä minä hetkenä hyvänsä!! :) Ne "oikeat" tanssinharrastajat yleensä juovat vettä ja jättävät takkinsakin vielä autoon säästääkseen narikan, ja ovat ensimmäisinä toivomassa bändiltä mitä milloinkin. Mä sanon että ne kännisimmät 50v-pukumiehet saavat kiilaa toivomus-jonon kärkeen!! :)

Hei! Tässä on ajatusta. Tosin en välttämättä toivo, että viimeksi mainitsemasi tulee kauheesti toivoon, kun monasti pelkkä "Metsäkukkia" ottaa jo kolmatta minuuttia...;-)
mr.muzak
19.04.2004 18:54:42
Hei! Tässä on ajatusta. Tosin en välttämättä toivo, että viimeksi mainitsemasi tulee kauheesti toivoon, kun monasti pelkkä "Metsäkukkia" ottaa jo kolmatta minuuttia...;-)

Tästä tulikin mieleeni, että muistuuko tilanteita jossa joku asiakas välttämättä on halunnut kuulla bändiltä jotain biisiä, ja kun esim. sanoja ei muisteta orkan sisällä, niin kappale kuitenkin vedetään asiakkaan vilautettua paria seteliä?

Muistan itse ainakin parikin ko. tilannetta, huoraamista isolla H:lla!:)
Martso
19.04.2004 18:56:14
Tästä tulikin mieleeni, että muistuuko tilanteita jossa joku asiakas välttämättä on halunnut kuulla bändiltä jotain biisiä, ja kun esim. sanoja ei muisteta orkan sisällä, niin kappale kuitenkin vedetään asiakkaan vilautettua paria seteliä?

Nykysen bändin aikana, täytyy rehellisenä ja onnellisena sanoa: ei! Joskus pentuna ehkä.
baron
19.04.2004 19:07:13

Privaattikeikoilla mä pyydän tilaajaa nimeämään jonkun yhdyshenkilön bändiin päin, jonka kanssa bändi "keskustelee" ja jos muut tulevat esittämään toivomuksia minkä tahansa asian suhteen, niin kehoitan heitä kääntymään kyseisen henkilön puoleen, joka sitten harkitsee missä muodossa hän toiveen bändille välittää vai välittääkö ensinkään ja täten ainakin näillä keikoilla bändini välttää ristiriitaiset toiveet ja joku muu saa toimia "ukkosenjohdattimena".

"Yleisillä" keikoilla en ole keksinyt miten vastaava toteutettaisiin.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
isojussi
19.04.2004 22:41:53

Ei tuu kyullä mieleen yhtään kertaa näiden yli 20:nen keikkavuoden aikana - vaikka raha kyllä kelpais...;-)

Sekkarikeikoilla onkin sitten helppo kieltäytyä.

Tuntuu tosin, että nykyisin tullaan vähemmän toivomaan. Ehkä jengi on ruvennu miettimään, ettei soittajien tartte sentään ihan kaikkea osata. Riittää kun osaa hyvin oma proggiksensa.

No ei kai nyt sentään?

Rahat pois vaan ja hymyä huuleen!
WanhaWetäjä
19.04.2004 22:49:04

Mulle ei oo vielä auennu perustelut sille, että jos soittajaa nyt sattuu vituttamaan, sen ei tarvitse tehdä hommaansa kunnolla, vaan "väsyneenä ja rutiinilla"

Itseasiassa pääset helpommalla, kun ei tarvi painaa sitä nappulaa....;-)

No, ihmisiä on kahdenlaisia: Torppareita ja omia herrojaan.

Oletko sinä mr SekuPelle,koskaan tehnyt pitkää pohjosen rundia,sellasta 15-25 keikan putkea??Jos et niin miksi kuitenkin puhut asioista ikäänkuin niistä jotain OMAKOHTAISESTI tietäisit,sitten haukut että on paskoja bändejä jotka vetää väsyneesti,"MÄ jaksan vetää tosissani!",ei stana....et arvostele muka muitten hommia,älä viitsi!!

Sekvensseritaustoilla kun vetäset yksin,se on karaokea,laulu tai pasuunakaraokea,ei yhtään mitään muuta!

Siinä olet todellakin oikeessa että pääsen huomattavasti helpommalla,kun ei tarvi sitä playta painaa,mun pokeri ei riitä,sen verran on vielä itsekritiikkiä ja sitä sisäistä soittajaa jäljellä!!!Kuka se muuten juuri hiljan lausui että "ei mua hävetä jos mä vien keikan joltain munattomalta triolta"...se munaton trio on kuitenkin ORKESTERI...

Se on vitun nöyryyttävää kun joku jengistä huutaa "paina ny sitä perkeleen pleita"...

Vai oletko sä kenties vaan niin vaikee ihminen(=oman itsesi herra,joustamaton päällysmies) että sen takia sun on pakko tehdä "solo"keikkaa?Ei tarvi kärsiä toisten mokista kun itse on niin vitun täydellinen mestari?????

Taidat myös lisäksi olla aivan ilmeisesti ns. lievä turakainen, josta ominaisuudesta on eittämättä apua tossa tosi "kyrväkkäässä" playnpainamisosastossa,ei tosiaankaan tajua itse että siinä olisi jotain (soittajan)luonnovastaista, vaan vetää rinta kaarella ..ttu mä olen hyvä,tää on niiin hienoo...

PS mähän en puhunut edes itsestäni,vaan yleisellä tasolla kuinka kundit voi olla tosiaankin ihan fyysisesti väsyneitä mutta silti ne vetää sen keikan KUNNOLLA vaikkakin rutiinilla läpi,en mä puhunut mistään huonosti soittamisesta yhtään mitään!?Sehän on vaan ammattitaitoo että pystyy tosi väsyneenäkin vetään sen keikan moitteettomasti läpi,lukisit vähän tarkemmin...
mr.muzak
19.04.2004 22:56:12
No ei kai nyt sentään?

Rahat pois vaan ja hymyä huuleen!

Niinhän se käytännössä on, raha määrää. Mutta ei se muuta sitä yhtään "kauniimmaksi"; tosta ei ole pitkä matka siihen "niin poijjaat teillä on sitten se nukketeatteri lapsille klo 18:30".
isojussi
19.04.2004 23:25:11 (muokattu 19.04.2004 23:26:07)
Oletko sinä mr SekuPelle,koskaan tehnyt pitkää pohjosen rundia,sellasta 15-25 keikan putkea??

Kehtaan rehellisesti tunnustaa, että en. Tosin sullahan on oman olemises todisteena vain sekavat sanasi. Ja akkamaiset haukkumanimet.

Jos et niin miksi kuitenkin puhut asioista ikäänkuin niistä jotain OMAKOHTAISESTI tietäisit,sitten haukut että on paskoja bändejä jotka vetää väsyneesti,"MÄ jaksan vetää tosissani!",ei stana....et arvostele muka muitten hommia,älä viitsi!!

Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Totta kai mä arvostelen ja heitän vettä kiukaan kuumille kiville, mutta perustuen siihen, mitä luen, en siihen mitä oletan

Sekvensseritaustoilla kun vetäset yksin,se on karaokea,laulu tai pasuunakaraokea,ei yhtään mitään muuta!

Ja mun iskä voittais sun iskän - jos eläis!

Siinä olet todellakin oikeessa että pääsen huomattavasti helpommalla,kun ei tarvi sitä playta painaa,mun pokeri ei riitä,sen verran on vielä itsekritiikkiä ja sitä sisäistä soittajaa jäljellä!!!

Itsekritiikkiä ja sisäistä soittajaa vetää omasta mielestä kulunutta ja tylsää musaa ja säestää artistia, josta ei pidä.

Kuka se muuten juuri hiljan lausui että "ei mua hävetä jos mä vien keikan joltain munattomalta triolta"...se munaton trio on kuitenkin ORKESTERI...

Jos on munaton niin ei ole orkesteri!

Se on vitun nöyryyttävää kun joku jengistä huutaa "paina ny sitä perkeleen pleita"...

Miksi ne teille semmosta huutaa?

Vai oletko sä kenties vaan niin vaikee ihminen(=oman itsesi herra,joustamaton päällysmies) että sen takia sun on pakko tehdä "solo"keikkaa?Ei tarvi kärsiä toisten mokista kun itse on niin vitun täydellinen mestari?????

En ole koskaan väittänyt olevani minkään elimen täydellinen mestari, mutta siihen vaiheeseen olen päässyt, että saan valita soittokaverini.

Taidat myös lisäksi olla aivan ilmeisesti ns. lievä turakainen, josta ominaisuudesta on eittämättä apua tossa tosi "kyrväkkäässä" playnpainamisosastossa,ei tosiaankaan tajua itse että siinä olisi jotain (soittajan)luonnovastaista, vaan vetää rinta kaarella ..ttu mä olen hyvä,tää on niiin hienoo...

Mä oon ihan mitä vaan, jos mä nautin tekemisestäni ja voin tuottaa sillä hyvää mieltä myös asiakkaillemme.

PS mähän en puhunut edes itsestäni,vaan yleisellä tasolla kuinka kundit voi olla tosiaankin ihan fyysisesti väsyneitä mutta silti ne vetää sen keikan KUNNOLLA vaikkakin rutiinilla läpi,en mä puhunut mistään huonosti soittamisesta yhtään mitään!?Sehän on vaan ammattitaitoo että pystyy tosi väsyneenäkin vetään sen keikan moitteettomasti läpi,lukisit vähän tarkemmin...

Niinhän minäkin sanoin. Paitsi ilman vittuja ja pellejä...:-)

Kyllä työstää pitää nauttia - väsyneenäkin.

PS: Sori vaan, että teen sekkarikeikkaa. Mä tykkään siitä, liksa on ok, asiakkaat tykkää. Jos esim. sinä hyvä kolleega et sitä pidä minään, ei se oikeestaan mulle merkkaa yhtään mitään. Mä teen kuitenkin koko ajan keikkoja 1 - 20 tyypin bändeillä ja se on musta rikkaus.

PPS: Toisaalta.... jos ne sekkarikeikat on susta niin helppoja, niin väsääpäs taustat ja vedä keikka - ihan yks kokeeks, niin näät miten helppoo se on.
mr.muzak
20.04.2004 02:06:14
En ole koskaan väittänyt olevani minkään elimen täydellinen mestari, mutta siihen vaiheeseen olen päässyt, että saan valita soittokaverini.

Ja siksi tee one-man-band -hommia?:)

Sori oli pakko, vitsi vitsi!:)
Sähköjänis
20.04.2004 07:54:44
Wanhalle Wetäjälle:

Mun täytyy nyt vähän sekaantua tähän sun ja IsoJussin vääntöön:
Sulla taitaa, arvon WW, olla todellakin jo liikaa kilsoja takana - on nimittäin ollut NIIN katkeraa kommenttia lähes kaikki mitä kirjoitat. Sä provosoidut todella helposti ihan mistä tahansa mitä IsoJussi kirjoittaa, naurettavuuteen asti. Ja kun sä provosoidut niin tottakai sulle päin heitetään piikkiä.

Mun mielestä nimim IsoJussi on kirjoitellut ihan sävyisään ja rakentavaan sävyyn täällä, enkä mä ainakaan lähtisi täältä nimimerkin takaa vittuilemaan ala-arvoisesti päin naamaa miehelle joka esiintyy (täälläKIN) omalla nimellään.
Todettakoon myös että mä en todellakaan itse ole mikään OneManBand-jamppa, päinvastoin, mutta kunnoitan sitäkin että joku tuolla tavalla keikkaa tekee. Kysymys on kuitenkin siitä että kun on kysyntää niin syntyy tarjontaa, joten et voi IsoJussin toimintaa tuomita "oikein bändien" keikkojen varastamiseksikaan. Jos tilaajat rupeavat haluamaan nukketeatteria, niin ennenpitkää jotkut sitäkin rupeavat tekemään (enkä nyt tarkoita rinnastaa onemanbandia nukketeatteriin kuin ajatuksen tasolla).

Arvostan sitä että on mielipiteitä ja kokemusta soittohommista elämäntyönä ja kokemusta v-mäisiltä Lapinrundeilta etc, mutta voisi kuvitella että siinä vuosien tahkoamisen, odottelun ja ripurapu-keikkojen myötä olisi myös edes pikkaisen leppoisuutta tarttunut matkaan, ettei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään. Meitä kun on niin moneen junaan. Peace.
isojussi
20.04.2004 10:08:33
Ja siksi tee one-man-band -hommia?:)

Sori oli pakko, vitsi vitsi!:)

Muistatko, mitä Innanen sanoi Gunnarista?

;o)

Näistä "kokoonpanoasioista" on aina hyvä taitta peistä:

Sekkareissa on se huono puoli, että niistä on pausseilla ja keikkamatkoilla pirun vähän seuraa, eikä ne viitti ajaa tai roudata.

Jotenkin mä koen "raskaimmaks" se oudon porukan perhejuhlissa yksin päivystämisen, mutta kun oot vaan parhaan kykysi mukaan sosiaalinen ja ystävällinen, niin "vastakaikukin" on vähintäänkin lämmin ja soittajakin in enemmänkin juhlavieras, kuin "palvelusväkeä".

Hyviä puolia sekkaritouhussa on yllättävän paljon:

- Raha, totta kai.
- Ei tarvi haalia milloin ketäkin basson varteen ja rumpuihin, kuten WW toisaalla totesikin, jus basisteissa on paljon aivan kamalia soittajia, kun hyvät on jo keikoilla.
- Kokoonpano voi olla erikoinenkin. Mä teen jonkin verran triokeikka esimerkiksi fonistin ja trumpetistin kanssa
- Voi keskittyä esiintymiseen, kun ei tarvi koko ajan liidata bändiä, tai oikeammin: Voit 100%:sesti luottaa siihen, että biisi menee, kuten harjoiteltiin.
- kotona treenaaminen vastaa keikkatilannetta (näillä lahjoilla on pakko harjoitella:))
- Helppo ajaa sisään uusia, outojakin biisejä. Tai no, 2 - 4 tuntia per biisi taustantekoineen, mutta treeniaikoja ei tarvii sopia.

Totta helvetissä mäkin mieluiten keikkailisin porukalla, kuin yksin.

Sekin on musta naurettavaa, että perinteisenä perustanssibändinä pidetään just sitä kaikkein "kasvottominta" vaihtoehtoo: Rummut, basso, kiipparit/haitari, kitara.

Pitäis olla uskallusta kasata omaperäisiä kokoonpanoja.

Kai se probleemi on siinä, että tanssibändin pitäis olla jonkinlainen "jukeboxi" ja kuulostaa milloin keneltäkin, omaa saundia ei edes sais olla.

Toki paljon on kiinni bändin omasta "otteesta" soittoon. Musikaalinen ja tyylimukainen soittaminen kuitenkin on tärkeintä, eikä se millä vedetään, on kyseessä sitten piikkilankamusa tai pasuunakaraoke...;-)
klunssila
20.04.2004 12:15:17
Sekin on musta naurettavaa, että perinteisenä perustanssibändinä pidetään just sitä kaikkein "kasvottominta" vaihtoehtoo: Rummut, basso, kiipparit/haitari, kitara.

Pitäis olla uskallusta kasata omaperäisiä kokoonpanoja.

Joo helppohan se on paperilla (ja studiossa) kasata nelihenkisiä puhallinsektioita ja kolmen neekerinaisen taustaköörejä.

Mutta mutta karu totuushan on: se on ainoastaan rahasta kiinni! Tanssinjärjestejä kun ei maksa yhtään sen enempää, oli soittajia 4 tai 8! Tai sitten, jos meinaat kaikille saada edes liiton minimit, olet hinnoitellut itsesi pihalle.

Minusta ihanteellista olisikin, jos joku bändistä klaaraisi puhaltimen ja jonkun "kasvottoman instrumentin" esim. hanurin. Eipä ole kuitenkaan ainakaan minulle kovin montaa kaveria tullut vastaan. Syy siihenkin on ilmeinen: puhallinsoittimet ovat vaativia ja todella paljon aikaa vieviä kapistuksia soittaa ja pitää soittotuntumaa yllä. Ei siinä paljoa jää aikaa hanurin palkeita pumpata.

Kasvaton kokoonpano taipuu loppupelistä kuitenkin tanssimusiikin perusturve-ohjelmistoon paremmin kuin mikään muu. Voisi sanoa sen olevan kompromissi kokoonpanosta, joka on vähiten huono perusturpeeseen.
Usein tyhmästä päästä kärsii joku muu.
mr.muzak
20.04.2004 15:57:11
Minusta ihanteellista olisikin, jos joku bändistä klaaraisi puhaltimen ja jonkun "kasvottoman instrumentin" esim. hanurin. Eipä ole kuitenkaan ainakaan minulle kovin montaa kaveria tullut vastaan. Syy siihenkin on ilmeinen: puhallinsoittimet ovat vaativia ja todella paljon aikaa vieviä kapistuksia soittaa ja pitää soittotuntumaa yllä. Ei siinä paljoa jää aikaa hanurin palkeita pumpata.

Kasvaton kokoonpano taipuu loppupelistä kuitenkin tanssimusiikin perusturve-ohjelmistoon paremmin kuin mikään muu. Voisi sanoa sen olevan kompromissi kokoonpanosta, joka on vähiten huono perusturpeeseen.

Niin ja pitää muistaa se tuuraaja-prosentti mikä noissa piireissä on; jo pelkät taustalaulut on vaikea toteuttaa tuuraajilla. Ihanne bändihän vois olla viisihenkinen, jossa esim. rumpali, basisti ja kitaristi laulavat vähintään stemmoja (mielummin tietysti kaikki leadiä), ja jäljelle jäävistä kahdesta toinen voisi olla enemmän piano/hanuri -painotteinen soittaja, ja toinen puhallin/kitara -painotteinen. Molemmat siis osaisivat soittaa hyvin paria kolmea soitinta ja tietysti laulaa. Parhaimmassa tapauksessa vielä noista voisi muodostaa trp+sax sektion.

Tuollaisella kokoonpanolla sitten hyvillä arreilla saisi jo todella hyvää matskua (ja noita bändejähän onkin suosituimmilla artisteilla), mutta otapa tuohonkin yksi tuuraaja niin koko paletti kaatuu arreineen. Kaunis ajatus, mutta käytäntö on hieman eri. Eihän sen tarvitsisi olla, mutta se vaan valitettavan monesti on.
Mynthor
20.04.2004 23:19:15
Ei tarvi haalia milloin ketäkin basson varteen ja rumpuihin, kuten WW toisaalla totesikin, jus basisteissa on paljon aivan kamalia soittajia, kun hyvät on jo keikoilla.

Tossa kommentissa on kyllä vähän "old school"-sävyä. En ole aikoihin kuullut missään bändissä (tanssi/cover/bile/yms.)
basistia, joka olisi päässyt keikalle asti ja olisi ollut "kamala".
Taso on ihan toista, kuin vielä joskus 80-luvun lopulla.
Ei oo hyvät aina keikoilla. Kuulemma.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)