MikeS 19.04.2004 17:11:32 | |
---|
Terve. Onko kellään kokemusta ruostumattomasta teräksestä tehdyistä nauhoista kitarassa? Huhupuheiden mukaan ne kestävät kauemmin - onko totta? Eritoten, voiko stainless steel-nauhoilla soittaa kauemmin kuin tavallisilla ennen kuin on hiottava/uusittava nauhat? Ovatko siis kovempaa/kestävämpää muutenkin kuin ruostumisen suhteen? Olen hommaamassa pienet vintage-nauhat, joita ei tietty voi pienuuden takia hioa kovin montaa kertaa - olisiko stainless steel hyvä ratkaisu tässä tilanteessa? Stainless steelit maksavat näemmä USA:ssa (josta olen kepin osia tilaamassa) $20 enemmän kuin tavalliset. MIKKO |
ReBeat 19.04.2004 17:24:49 (muokattu 19.04.2004 17:26:50) | |
---|
Onhan ne todella kovia ja aikanaan myös työläitä hioa jos niille sellaista tehdään. Kielet saattavat kulua nauhojen kohdalta nopeammin jos bendailee paljon, koska nauhamateriaali ei todellakaan anna sitten periksi. Toisaalta... pitäisihän niiden nauhojen aika sileät olla, joten en tiedä vaikuttaako kielien kulumiseen mitään. Ovat ilmeisesti vaikeammat asentaa paikalleen. Ja soundiinhan ne luonnollisesti vaikuttavat... :D Tekemällä ei synny musiikkia. |
Itselläni on D.I.Y. Telessäni Scalloped fretboard ja Stainless Steel nauhat. Todella liukas on tuntuma (hyvässä mielessä) ja muutaman vuoden käytön jälkeen ei mitään kulumia.- Kielet ehkäpä kuluvat aavistuksen verran nopsempaa, mutta muuta miinuksia ei ole! Kannattava satsaus eritoten matalien nauhojen kanssa! |
MikeS 19.04.2004 17:33:59 | |
---|
Ja soundiinhan ne luonnollisesti vaikuttavat... :D Tätä en tiennytkään! Millä tavalla stainless steel-nauhat vaikuttavat saundiin? Jos ne kerran ovat 'liukkaamman tuntuiset' kuin tavalliset nauhat, sopivatko ne tällaisen mämmikouran käteen, joka runttaa kovalla kädellä rokkisointuja, vai lipsuvatko kielet alta pois...? ;-) |
Da Make 19.04.2004 17:37:58 | |
---|
Tätä en tiennytkään! Millä tavalla stainless steel-nauhat vaikuttavat saundiin? Jos ne kerran ovat 'liukkaamman tuntuiset' kuin tavalliset nauhat, sopivatko ne tällaisen mämmikouran käteen, joka runttaa kovalla kädellä rokkisointuja, vai lipsuvatko kielet alta pois...? ;-) Soundi on hieman kirkkaampi akustisesti, vahvarin läpi en huomaa. Ja siihen tuntumaan jouduin itsekkin muutaman päivän totuttelemaan, mutta nyt en huomaa. |
MikeS 19.04.2004 17:40:19 | |
---|
|
p130 19.04.2004 17:53:25 (muokattu 19.04.2004 17:53:46) | |
---|
Ed Romanilla oli aika tylyä tekstiä koskien stainless stell -nauhoja...mitäs tästä sanotte?
Ed Roman nyt on kertakaikkiaan kitarabisneksen suurimpia vitsejä... Esimerkiksi suhtautuminen Heritagen kitaroihin ja PRS:iin on vaihdellut säännöllisesti edustustilanten mukaan. Tuon kirjoituksen suurin pointti vaikuttaisi olevan, että Parkereista ja Warmotheista kannattaa pysyä erossa. Ja ostaa tietenkin Edin osia/edustamia kitaroita. Kaikkeen Romanin kirjoittamaan kannattaa suhtautua erittäin suurella varauksella. On Romanin sivuilla asiaakin, mutta harvassa se kaiken paskanpuhumisen ja kilpailijoiden dissaamisen seassa on. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Ze Kink 24.01.2007 10:52:48 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1009 päivää vanhaan ketjuun! Itseäkin kiinnostaisi vielä kuulla vähän näistä, sillä olen varmaan piakkoin tilaamassa customkitaraa. Ed Romanin sivun luin, mutta äijän teksti ei juuri minua vakuuttanut, joten kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia. |
svilo 24.01.2007 11:06:32 (muokattu 24.01.2007 11:10:57) | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1009 päivää vanhaan ketjuun! Itseäkin kiinnostaisi vielä kuulla vähän näistä, sillä olen varmaan piakkoin tilaamassa customkitaraa. Ed Romanin sivun luin, mutta äijän teksti ei juuri minua vakuuttanut, joten kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia. Mulla oli Suhrin telessä SS, olen kokeillut Suhrin stratoa ja myös SS nauhat, suosittelen, mutta jos esim kitara kaatuu naamalleen ja kieli tekee lommon nauhaan niin on todella työläs korjata. Rukangas on käsittääkseni ainoa täälläpäin joka SS nauhoja laittelee. Kallista vaan on ...... www.vilo.net/Suhr/slides/t6.jpg sv - tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say?
A: Yes
(R.Aiken) |
Ze Kink 24.01.2007 12:06:03 | |
---|
Taidanpa siis varmaan laitattaa tuollaiset, mikäli vain rakentajalle käy. Olisi mukavaa, jos ei kitaraa tarvitsisi käyttää kerran vuodessa nauhojen hionnassa. |
P2 24.01.2007 13:40:10 (muokattu 24.01.2007 13:48:31) | |
---|
Kerran vuodessa taitaa olla pahasti liioiteltua. Kerran kymmenessä vuodessa kuulostaa oikeammalta. Jos niinkään usein. Useimmissa yli 15v vanhoissa kitaroissa, jotka ovat käsieni kautta kulkeneet, ovat nauhat olleet vielä ihan hyvässä soittokunnossa, vaikkei ole kertaakaan hiottu. Ruostumattomasta teräksestä tehdyt kestävät sitten tietysti luultavasti 5 kertaa pidempään ilman naarmun naarmua. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
Joees 24.01.2007 13:58:31 | |
---|
Kerran vuodessa taitaa olla pahasti liioiteltua. Kerran kymmenessä vuodessa kuulostaa oikeammalta. Jos niinkään usein. Useimmissa yli 15v vanhoissa kitaroissa, jotka ovat käsieni kautta kulkeneet, ovat nauhat olleet vielä ihan hyvässä soittokunnossa, vaikkei ole kertaakaan hiottu. Ruostumattomasta teräksestä tehdyt kestävät sitten tietysti luultavasti 5 kertaa pidempään ilman naarmun naarmua. Julmaa... Mulla hyvä väli on sellanen kerran vuodessa tai kahdessa. Riippuen toki kuin paljon soittaa. Kyllä mulla kaipais kaks kitaraa nauhojen hiontaa. Les Pauliin ei oo tehty ja itseasiassa on 15v keppi. Ja kyllä sen huomaa. Ruokankaaseen tehtiin kaksi vuotta sitten hionta ja kohta puoliin pitäisi taas. Sillä kun mä tuppaan soittamaan lähes kokoajan. Loafers Nurmi = Viikset Play that damn thing! |
Ze Kink 24.01.2007 13:58:39 (muokattu 24.01.2007 13:59:02) | |
---|
Kerran vuodessa taitaa olla pahasti liioiteltua. Kerran kymmenessä vuodessa kuulostaa oikeammalta. Jos niinkään usein. Useimmissa yli 15v vanhoissa kitaroissa, jotka ovat käsieni kautta kulkeneet, ovat nauhat olleet vielä ihan hyvässä soittokunnossa, vaikkei ole kertaakaan hiottu. Ruostumattomasta teräksestä tehdyt kestävät sitten tietysti luultavasti 5 kertaa pidempään ilman naarmun naarmua. Minun piti juuri hiotuttaa Tokaini nauhat, koska 19. nauha alkoi säristä. Kai se siitäkin riippuu kuinka aktiivisesti sillä kitaralla soittelee. Nauhat oli siis vaihdettu aika lailla tasan vuosi sitten. |
P2 24.01.2007 14:06:31 | |
---|
Nauhat oli siis vaihdettu aika lailla tasan vuosi sitten. Joku voisi ajatella, että 19. nauha oli huonosti laitettu ja kosteuden muutosten vaikutuksesta se nousi vähän muita ylemmäs. Toki soittamisen määrä vaikuttaa, itse olen huomannut, että vähän kuluneemmat nauhat ovat melkein paremmat soittaa kuin upouudet. SS-nauhat ovat varmasti hyvät juuri paljon soitettavaan kitaraan, nauhojen vaihto kun tuppaa kuluttamaan otelautaakin jonkin verran (otelauta saatetaan joutua hiomaan ja myös nauhaurat kuluvat niin, että nauhan "tangin" pitää olla aina uusissa nauhoissa paksumpi kuin vanhoissa). Jotkut myös väittävät, että ruostumattomasta teräksestä tehdyt kielet kuluttavat nauhoja enemmän (esim. DM:n blue steelit). Mene ja tiedä tästäkin. Itse olen valitettavasti ajautunut siihen tilanteeseen, että kitaroita on soitettavana enemmän kuin soitolle olisi aikaa, ei tarvitse edes kieliä kovin usein vaihtaa. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
oiva tumpeloinen 24.01.2007 14:10:41 | |
---|
Itse olen valitettavasti ajautunut siihen tilanteeseen, että kitaroita on soitettavana enemmän kuin soitolle olisi aikaa, ei tarvitse edes kieliä kovin usein vaihtaa. Kyllä on sullakin huonosti käynyt. Ihan osanotot pitää antaa. =) |
kari10 24.01.2007 14:19:05 | |
---|
Nyt alkaa olla studiossa nauhojen vaihto edessä ja nuo ruostumattomat voisi olla yksi vaihtoehto. Onko kenelläkään tietoa muista rosterinauhoja tarjoavista Ruokankaan lisäksi? |
Ze Kink 24.01.2007 14:58:46 | |
---|
ruostumattomasta teräksestä tehdyt kielet kuluttavat nauhoja enemmän (esim. DM:n blue steelit) Pakko tarttua tähän, Blue Steelit ei nimittäin ole ruostumattomasta teräksestä tehdyt. Nimi tulee siitä kryogeenisestä käsittelystä. |
P2 24.01.2007 15:08:43 (muokattu 24.01.2007 15:10:19) | |
---|
Joo eipä näytäkään olevan rosteria Blue Steelit kitaralle, basson Blue Steelit ovat ruostumatonta terästä. Dean Markleyn sivuilla väittävät myös, etteivät kuluta nauhoja enemmän kuin normaalit. Tiedä sitten mistä tuokin (harha?)luulo on tullut. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
duc 24.01.2007 15:10:39 | |
---|
Luulisi että jotku nikkelittömät teräskielet kyllä kuluttavat normaaleja enemmän... tiedä sitten. |
P2 24.01.2007 15:15:43 | |
---|
Luulisi että jotku nikkelittömät teräskielet kyllä kuluttavat normaaleja enemmän... tiedä sitten. Jos on joskus yrittänyt esim. kiillottaa ruostumatonta terästä, tietää ettei se ole todellakaan mukavaa puuhaa. Tämän vuoksi myös em. materiaalista tehtyjä nauhoja eivät kaikki mielellään asenna. Jos tämän pohjalta tehdään oletus, että ruostumaton teräs on kovempaa kuin normaali nauhamateriaali, voisi myös olettaa, että kovat, ruostumattomasta teräksestä tehdyt kielet kuluttavat nauhoja nopeammin kuin nikkeliseoksesta tehdyt. Tutkimustuloksia odotellessa. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |