Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Brasilian Seetri?
1
Gabe
02.06.2012 14:15:07 (muokattu 02.06.2012 14:15:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

/Espanjan seetri/etelä amerikan seetri
 
Otanpa tämän tähän omaksi aiheekseen jos löytyisi paremmin tietäjiä.
 
Eli onko kenelläkään tietoa millaista puuta tämä on? Äänimaailma on ymmärtääkseni mahongin kaltaista? Entäpä muut ominaisuudet? Vähän heikosti löysin tietoa googlen kautta. Lähinnä tuo kovuus mietityttää kun jotain tällaista mainittiin eräällä puusivustolla: Hardness: Soft, easy to dent
 
Eli kuinka pehmeää tuo oikeasti on?
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Antti1
02.06.2012 14:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eli onko kenelläkään tietoa millaista puuta tämä on? Äänimaailma on ymmärtääkseni mahongin kaltaista?
 
Miltä mahonki sit sun mielestä soundaa? Sitä on todella monta eri lajiketta ja saman lajikkeenkin eri pölkyt kuulostavat erilaiselta. Mun mielestä sähkökitarassa ylipäätään on tärkeämpää se, että puu soi hyvin, kuin mitä lajiketta se on. Olen kuullut niin monta erilaista sointia vaikkapa mahongista, etten enää kyllä osaa itse sitä oikein luokitella tietyn kuuloiseksi. Sen sijaan tunnistan kyllä omaan korvaan hyvin soivan ja huonosti soivan mahongin eron. Sama pätee muihinkin lajikkeisiin.
 
Tämän sanottuani täytyy todeta, että ehkä oman käsitykseni mukaan seetri ei välttämättä ole sieltä kirkkaimmasta päästä puulajeja ominaissoinniltaan. Kokemusta kuitenkin sähkökitarapuolelta pyöreät nolla, joten akkarihavantoihin nojaan tässä kohtaa.
 
Eli kuinka pehmeää tuo oikeasti on?
 
Ei niin pehmeää, että sillä olisi polylakan alla mitään merkitystä. Onhan lehmuskin pehmeää, eikä se ole ongelma kitarassa.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Gabe
02.06.2012 14:39:46 (muokattu 02.06.2012 14:40:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Miltä mahonki sit sun mielestä soundaa? Sitä on todella monta eri lajiketta ja saman lajikkeenkin eri pölkyt kuulostavat erilaiselta.
 
Totta. Siis Gordon Smith kitaraa harkitsen ja tällaisen kuvauksen olen kuullut. Eli jotain Gibsoneiden kaltaista pörinää ilmeisesti tarkoitetaan.
 
Ei niin pehmeää, että sillä olisi polylakan alla mitään merkitystä.
 
Käyttävät kitaroissaan pehmeää nitroselluloosa lakkaa niin sen vuoksi juuri kyselen.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Antti1
02.06.2012 14:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Totta. Siis todettakoon että Gordon Smith kitaraa harkitsen ja tällaisen kuvauksen olen kuullut. Eli jotain Gibsoneiden kaltaista pörinää ilmeisesti tarkoitetaan.
 
Käyttävät kitaroissaan pehmeää nitroselluloosa lakkaa niin sen vuoksi juuri kyselen.

 
Kuluu vaan entistä nopeammin komeen näköiseksi, ei mitään huolta. :)
 
Ei instrumenteissa yleisestiottaen käytetä kovinkaan usein niihin sopimattomia materiaaleja, joten ihan huoletta voit ostaa seetrikitaran. Soundista on melko mahdotonta sanoa mitään ennenkuin sulla on se kyseinen kitara kädessä, mutta "vähän tummempaa" soundia voit odottaa lähtökohtaisesti kenties. Tummempaa, kuin mikä, niin sitä en osaa sanoa. Ehkä tulee pirun kirkassointinen, niinkuin vaikkapa omakuvassani näkyvä mahonkinen Warmoth. Onhan siinä pulttikaula, vaahteraotelauta ja ohut vaahterakansi, mutta silti poikkeuksellisen kirkassointinen kepakko mun mielestä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Confidentum
02.06.2012 15:15:14 (muokattu 02.06.2012 15:22:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=205663&o=0
 
Humidorihommissa näköjään ehdoton voittaja on tuo Espanjan seetri, vaikka ihan muualta on kuin Epsanjasta. Siitä tulis varmaan hyvä cigar box guitar.
 
Gabe
02.06.2012 16:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=205663&o=0
 
Jahas, ja minä kun olin hakevinani huolella :)
 
Antti1: Kuluu vaan entistä nopeammin komeen näköiseksi, ei mitään huolta. :)
 
Ei instrumenteissa yleisestiottaen käytetä kovinkaan usein niihin sopimattomia materiaaleja, joten ihan huoletta voit ostaa seetrikitaran. Soundista on melko mahdotonta sanoa mitään ennenkuin sulla on se kyseinen kitara kädessä

 
Ok :) Joo, luultavasti tulee kirkkautta paljon kun on vaahtera kaula kuitenkin :) Eipä sitä voi tietää, kummatkin käy joten ei siitä huolta :) Nyt löysin googlellakin vähän enempi infoa, eli vähän kovempaa kuin leppä tuo näyttäisi olevan aiankin. Joten eiköhän se hyvä ole :)
 
Mut sanokaa vaan vielä omia kokemusia jos on jollain.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Thyvon
02.06.2012 19:50:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ehkä tulee pirun kirkassointinen, niinkuin vaikkapa omakuvassani näkyvä mahonkinen Warmoth. Onhan siinä pulttikaula, vaahteraotelauta ja ohut vaahterakansi, mutta silti poikkeuksellisen kirkassointinen kepakko mun mielestä.
 
Minulta meni juuri kiertoon Warmoth strato, jossa mahonkibody ja vaahterakaula ruusupuuotelaudalla. Oletin saavani hieman tummempisointisen kitaran kuin kaksi vuoden 1986 japsistratoani, mutta kävi ihan toisin. Kirkas sointi ja erittäin napakka atakki. Teräsnauhatkin varmaan osaltaan vaikuttaa atakkiin, tuli ainakin mieleen Parker Fly Classicin atakki. Parkerissa oli ohut mahonkibody ja teräsnauhat.
 
Antti1
02.06.2012 21:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thyvon: Minulta meni juuri kiertoon Warmoth strato, jossa mahonkibody ja vaahterakaula ruusupuuotelaudalla. Oletin saavani hieman tummempisointisen kitaran kuin kaksi vuoden 1986 japsistratoani, mutta kävi ihan toisin. Kirkas sointi ja erittäin napakka atakki. Teräsnauhatkin varmaan osaltaan vaikuttaa atakkiin, tuli ainakin mieleen Parker Fly Classicin atakki. Parkerissa oli ohut mahonkibody ja teräsnauhat.
 
Niin joo, teräsnauhat ja täysterästalla varmaan tekevät osansa tossa mun soittimessa myös. Ihan hyvä huomio. Imo kuitenkin kirkkaasta on helpompi tummentaa, kuin toisinpäin, mutta jokaisella on tietenkin erilaiset tarpeet omissa hommissaan.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Hillboy
02.06.2012 22:36:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikos tämä sitä puuta joka haisee AIVAN SAATANAN voimakkaasti... jja monien mielestä HELVETIN PAHALLE ... ?
 
ps. muilta ominaisuuksiltaan kuulemma aika lähellä tavallista kitaroissa käytettyä mahonkia. Ruokangas taitaa juuri seetriä käyttää esim. LP-mukaelmiinsa.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
JarmoM
02.06.2012 23:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eli onko kenelläkään tietoa millaista puuta tämä on? Äänimaailma on ymmärtääkseni mahongin kaltaista? Entäpä muut ominaisuudet? Vähän heikosti löysin tietoa googlen kautta. Lähinnä tuo kovuus mietityttää kun jotain tällaista mainittiin eräällä puusivustolla: Hardness: Soft, easy to dent
 
Eli kuinka pehmeää tuo oikeasti on?

 
Brasilian seetri oletettavasti on sama tavaraa kuin espanjanseetri (Cedrela Odorata), myyntinimi vain sattuu olemaan eri. Kyseinen puu kasvaa Brasiliassa ja muuallakin Etelä-Amerikassa.
 
Itse olen tekemässä kitaraa espanjanseetristä ja puu on tosiaan vähän pehmeämpää kuin esim. hondurasmahonki, mutta ei niin pehmeää kuin leppä. Soundista en vielä tässä vaiheessa osaa sanoa mitään mutta työstöominaisuuksiltaan espanjanseetri on aika samanlaista kuin hondurasmahonki. Jonkin verran kevyempää se on, ja paljon pahemman makuista...
 
Ruokangashan on paljon mainostanut tätä puuta, esim: http://www.ruokangas.com/?p=3458
 
Thyvon
03.06.2012 00:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Niin joo, teräsnauhat ja täysterästalla varmaan tekevät osansa tossa mun soittimessa myös. Ihan hyvä huomio. Imo kuitenkin kirkkaasta on helpompi tummentaa, kuin toisinpäin, mutta jokaisella on tietenkin erilaiset tarpeet omissa hommissaan.
 
Jep, ja toi munkin ex-Warmoth oli kyllä laatupeli ja sinänsä tasapainoinen soinnissaan, ei vaan sopinut lopulta tämän hetkiseeen tarpeeseen.
 
Gabe
03.06.2012 00:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JarmoM: Brasilian seetri oletettavasti on sama tavaraa kuin espanjanseetri (Cedrela Odorata), myyntinimi vain sattuu olemaan eri. Kyseinen puu kasvaa Brasiliassa ja muuallakin Etelä-Amerikassa.
 
Itse olen tekemässä kitaraa espanjanseetristä ja puu on tosiaan vähän pehmeämpää kuin esim. hondurasmahonki, mutta ei niin pehmeää kuin leppä. Soundista en vielä tässä vaiheessa osaa sanoa mitään mutta työstöominaisuuksiltaan espanjanseetri on aika samanlaista kuin hondurasmahonki. Jonkin verran kevyempää se on, ja paljon pahemman makuista...
 
Ruokangashan on paljon mainostanut tätä puuta, esim: http://www.ruokangas.com/?p=3458

 
Kiitos! Tässä tuli hyödyllistä infoa :) Eli leppää kovempaa kuitenkin? Onko kuinka paljon eroa mahonkiin?
 
Tuo haju muuten karkoittaa kuulemma koita.. eli kitara vaatekaappiin ;D
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Jucciz
03.06.2012 00:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan hyvä hetki painua unten maille siinä vaiheessa kun lukee tämän ketjun otsikon "Braian Setseri"?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Osmo
03.06.2012 00:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Oiskohan hyvä hetki painua unten maille siinä vaiheessa kun lukee tämän ketjun otsikon "Braian Setseri"?
 
Ei, kun silloin tullaan tänne kommentoimaan.
 
Pixies.
Gabe
03.06.2012 08:27:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Oiskohan hyvä hetki painua unten maille siinä vaiheessa kun lukee tämän ketjun otsikon "Braian Setseri"?
 
Joo :D Silloin on hyvä mennä nukkumaan :D
 
Ihan hyvältä tuo Braian Setseri näyttää kuitenkin näin runkopuuna mikäli ruokankaaseen on uskominen:
 
" Spanish Cedar is a South American mahogany related wood species, that weighs the same as genuine honduran and is very mahogany-like in structure, colour and looks. The acoustic tone is rich, resonant, beautifully balanced and it never ends.. yes, plenty of sustain! Cedar works perfectly as neck material as well for its extreme stability and excellent bend strength to weight ratio. "
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
JarmoM
03.06.2012 23:44:19 (muokattu 03.06.2012 23:44:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eli leppää kovempaa kuitenkin? Onko kuinka paljon eroa mahonkiin?
En tiedä miten noita kovuuseroja mittaisi. Sellaisen käytännön havainnon olen kuitenkin tehnyt että kun (pintakäsittelemättömään) leppäbodyyn tulee hirveän helposti kaikenlaisia naarmuja ja lommoja, mahonkibodyyn ja espanjanseetristä tehtyyn bodyyn tulee lähinnä vain naarmuja, ja nekin pienempiä. Jotenkin silti on tullut myös sellainen käsitys että espanjanseetri olisi vähän mahonkia pehmeämpää mutta vaikea kuvata eroa tarkemmin.
 
Gabe: Tuo haju muuten karkoittaa kuulemma koita.. eli kitara vaatekaappiin ;D
Sitten pitäisi jättää kitara lakkaamatta... Taitaa hajut muuten jäädä lakkapinnan alle.
 
fox
04.06.2012 01:48:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: /Espanjan seetri/etelä amerikan seetri
 
Eli kuinka pehmeää tuo oikeasti on?

 
No, selvittelin tuos yhtä juttua, niin katsoin sitten tämänkin..Ns. Janka-testillä 12% kosteudella olevassa puussa, testiarvoja:
 
Intianruusupuu 3170 (pounds-force)
 
mahonkeja:
Aito (eli Swietenia spp.) 800
Khaya (African mahog.) 830
 
Leppä (punaleppä) 590
Lehmus 410
Seetri (Cedrela spp) 600
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gabe
04.06.2012 09:55:24 (muokattu 04.06.2012 09:57:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No, selvittelin tuos yhtä juttua, niin katsoin sitten tämänkin..Ns. Janka-testillä 12% kosteudella olevassa puussa, testiarvoja:
 
Intianruusupuu 3170 (pounds-force)
 
mahonkeja:
Aito (eli Swietenia spp.) 800
Khaya (African mahog.) 830
 
Leppä (punaleppä) 590
Lehmus 410
Seetri (Cedrela spp) 600

 
Tällä jankatestin tuloksilla mäkin vähän tätä pähkäilin. Mietin että kuinka merkittävä tuo kymmenen ero on kun vertaa leppää ja seetriä.
 
JarmoM: En tiedä miten noita kovuuseroja mittaisi. Sellaisen käytännön havainnon olen kuitenkin tehnyt että kun (pintakäsittelemättömään) leppäbodyyn tulee hirveän helposti kaikenlaisia naarmuja ja lommoja, mahonkibodyyn ja espanjanseetristä tehtyyn bodyyn tulee lähinnä vain naarmuja, ja nekin pienempiä. Jotenkin silti on tullut myös sellainen käsitys että espanjanseetri olisi vähän mahonkia pehmeämpää mutta vaikea kuvata eroa tarkemmin.
 
Kiitos, tämä oli kans hyödyllinen tieto.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «