Nyt tuli vastaan niin mystinen tilanne, että pakko kysyä täältä rinnakkaiskokemuksia.. Saattaapi olla, että kuuluisi enemmän tietokonepalstalle mutta menköön nyt tänne.
Eli oon vaihtanut tässä työhuonetta ja kamoja pystyyn viritellessä tuli seuraavanlainen paranoidi tilanne: vasen ja oikea kanava kuulostavat erilaisilta.
Hieman taustaa.. Aiemmassa työhuoneessa (komottava, pieni, parin neliön koppi) pistin joskus merkille, että vasen ja oikea, eivät panoroidessa kuulosta täysin samalta. Silloin pistin tämän huonon huoneen, halpiskaappien, väsymyksen, kuulon etc piikkiin.
Nyt kun virittelin laitteita pystyyn uudessa huoneessa, törmäsin samaan ilmiöön.. ja ihan pelkästään siis iMacilla ja sisäisillä kaiuttimilla, ei mitään vipstaakkeleita välissä.. En ole päässyt nyt vielä mitään megatieteellisiä tutkimuksia tekemään, mutta olen melko varma, että en kuvittele tätä asiaa, eikä se johdu oman kuulon vajavaisuuksista, ainakaan kokonaan.
Muutama ääninäyte ja random-huomioita:
http://dl.dropbox.com/u/21309899/Reaper%20pan-testi.wav Tässä siis yksittäinen stereo-wav jossa on vain mono-kitararaita.. Ei mitään plugareita missään välissä.
Raita on automatisoitu vaappumaan vasemman ja oikean välillä, ja omaan korvaan soundi on selkeästi erilainen vasemman ja oikean välillä. Tulin samaan tulokseen myös luurien kanssa, sekä kuunnellen pelkästään toisella korvalla vuorotellen sekä kuunnellen huoneen ulkopuolelta..
Kun paranoia ja placebo-pelko nostivat päätään, kuuntelutin raidan vielä vaimolla kotistereoiden kautta, ja ilman ennakkoinfoa hänkin vahvisti, että hänestä niissä on eroa.
http://dl.dropbox.com/u/21309899/Reaper%20pansnare.wav Samanlainen äänite tuossa, paitsi pelkällä snarella.. Jälleen kerran, vasen ja oikea soundaa omaan korvaan erilaisilta.
Koska ilmiö toistuu eri kuunteluvälineillä, sanoisi mun järkeni, että kyse ei voi olla monitoroinnista, vaan se liittyy siihen, miten DAW (tässä tapauksessa siis Reaper, en ole muilla vielä testannut), renderoi ääntä. Mutta eihän se nyt mitenkään voi olla todellista, että ohjelman vasen ja oikea kanava kuulostavat jotenkin erilaisilta?
Itselle tää menee niin X-files-osastolle, että toivottavasti joku kokeneempi osaisi osoittaa jonkun idioottihelpon kämmin, jonka oon jättänyt vaan huomioimatta..
Niin ja tietysti siis myös se, että kuulostaako ne oikeasti teistä erilaisilta vai tuleeko varata aika korvalääkärin kautta psykiatriselle osastolle?
E: Ja HateHalonin viestin pohjalta älysinkin, että fileet ovat siis 24bit, unohtui vaihtaa.
Hitler used Telefunkens.