Aihe: Relikoinnin tekijöitä?
1 2 3
Vesihiisi
31.05.2012 15:13:58
RamoQ: Mehän vedettiin kaverin Straton runkoa moottoripyörän perässä. Tuli meinaan oikeasti kuluneen näköstä. Ei haitannut paksu lakkakerroskaan.

Hienosti olet relikoinut kitarasi. Kaikki vanhat kitarathan näyttävät siltä että niitä on vedetty moottoripyörän perässä. Niitä vain vedetään sen verran hitaasti että prosessi kestää kymmeniä vuosia.
mattim
31.05.2012 15:22:00

MaxDamage: Halvimmalla varmaan pääsee kun ottaa hiekkapaperin käteen ja pistää hihat heilumaan. :D

Tästä sainkin oivan oivan, vaihdoin paitaan hiekkapaperista hihat ja sitten hihatit heilumaan. Relikointi sujuu kuin soitto.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." -- Hunter S. Thompson
Vetehinen
31.05.2012 15:38:02
Taitaa olla poskisolisti, mutta tuolla puvulla voisi kitara relikoitua rujosti ja nopiaan: http://a2.ec-images.myspacecdn.com/ … 686d4617a42fd6baeaaa866b7dce4/l.jpg
And there was the slow movement and the lovely last singing movement still to come. I was cured all right.
markus16
31.05.2012 16:06:38
beliel: Taitaa olla poskisolisti, mutta tuolla puvulla voisi kitara relikoitua rujosti ja nopiaan: http://a2.ec-images.myspacecdn.com/ … 686d4617a42fd6baeaaa866b7dce4/l.jpg

Oliko tämä kuva napattu ummetuslääkemainoksesta?
Kirka saatana!
2randpo
31.05.2012 16:44:42

Gabe: Samaa mieltä olin kanssanne aiemmin. Sitten tajusin että aika paljon pidempään kuin kymmenen vuotta saa soittaa jos haluaa saada paksun polylakkakerroksisen kitaran relikoitumaan.

Ja aloittajalle että tuskin opiskelijabudjetilla saa laadukasta jälkeä. Kannattaa toki kysellä tarjouksia.

Kananttaa osta ohutnitrolakkakerroksinen (faded/worn jne.) Ei tarvii kuin pari vuotta soittaa ja jo näkyy kunnolla käytönjälkeä.

Mun vv.83-85 valmistettu japsipresari on alkanut vasta nyt relikoitumaan itsekseen eli ensimmäiset polylakan ja maalin palaset rapisivat pois pari viikkoa sitten. Joitakin kolhuja on tietysti syntynyt matkan varrella.

Kun Eric Clapton osti omien sanojensa mukaan "vanhoja" Fender stratocastereita 1960-luvun lopulla ja seiskytluvun alussa, ei ne itse asiassa olleet sen iäkkäämpiä soittimia kuin Classic Series-stratoni, joka on valmistunut vv. 1999-2000. Menee kaiketi vielä parikymmentä vuotta ennen kuin se alkaa näyttää yhtä vanhalta kuin Claptonin stratot sillon kun se niitä osteli. Ja tosiaan, esim. Fender Highway one strato on käytöstä riippuen parissa vuodessa ihan ruvella.
RamoQ
31.05.2012 21:29:51 (muokattu 31.05.2012 21:30:05)
Vesihiisi: Hienosti olet relikoinut kitarasi. Kaikki vanhat kitarathan näyttävät siltä että niitä on vedetty moottoripyörän perässä. Niitä vain vedetään sen verran hitaasti että prosessi kestää kymmeniä vuosia.

Ehheh. Ei onneksi ollut oma. En minä nyt mikään hullu ole. Bändimme toinen kitaristi sitten on.

Ja tavoitteena tosiaan ei siis edes ollut "oikeannäköinen" relikointi, vaan puhtaasti persoonallisen ja uniikin ulkoasun hakeminen.

Koko tarina oli lähinnä tarkoitettu ohimenevänä kommenttina, eikä tosissaan heitettynä ideana. :)
Ainakun britit vetävät puvut päälle niin biisit ovat hyviä.
Miikathebest
31.05.2012 22:11:47

Sinus: Mahtaako kukaan tietää hyvää relikointi pajaa? Sellaista mikä olisi myös opiskelijabudjetille sopiva. Parasta olisi jos se olisi lähellä Kouvolaa. Itse olen niin käsi tekemään noita, niin jos löytyis joku joka osaa tuon homman.

Voin hoitaa homman kun seuraavan kerran pyörähdän Kouvolassa :D

Pleksin ja potikat saa kellertymään hienosti uv-lampulla. Kannattaa siirtää välillä lamppua, ettei tule rumia epäaidolta näyttäviä rajoja.

Jos ja kun pyörität kitaraa hiekassa ja mudassa, kannattaa suojata potikat ja muut arat paikat.

Otelaudasta kannattaa hioa lakka pois. Paljaan otelaudan saa tummumaan kivasti teräsvillatyöstön jäljiltä likaisilla sormilla soittamalla.

Metalliosista kannattaa hangata kiilto osittain pois.
Liikaa säröä!
RamoQ
31.05.2012 23:16:18 (muokattu 31.05.2012 23:17:03)
Numb: Kuvaa anoisin tästä apsfalttireliikistä.

Voin koittaa hankkia, mutta sanon vaan että ei siitä kaunista tullut.

Omistajan mielestä taas siitä tuli just sitä mitä haettiin...
Ainakun britit vetävät puvut päälle niin biisit ovat hyviä.
Räbbänä
31.05.2012 23:44:17
Numb: Kuvaa anoisin tästä apsfalttireliikistä.

Siinä relikoidaan vähän muutakin:

http://www.youtube.com/watch?v=k6bEOTX4yoU
↑↑↓↓←→←→BA
apenaattori
31.05.2012 23:52:44
Pistäkää toki kuvia omista relikoinneistanne.
"näin yksinäisenä miehenä joskus vituttaa lukea nettiä kun voi vaikka keskellä jotain virkkausketjua yhtäkkiä tulla panojuttui.. "hehee ja sit mä olin alfa ja bylsin sitä kiimasta narttuu ja koukut ja langat lens vittuun" -apropoo
mopar
01.06.2012 23:24:58

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3500933.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3500935.jpg

Tohon on vielä nyttemmin vielä vaihdettu kermanvalkeat muovit valkosten tilalle.
Midrange
01.06.2012 23:53:09 (muokattu 01.06.2012 23:55:16)
http://www.youtube.com/watch?v=TYz-M6e7t9U

Siinä on helvetin aidosti tehty relikointi. Mutta on sillä hintaakin kun Cruz on tekijänä.
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Harris
02.06.2012 09:27:18
Onhan tou Steve Vain EVO replikakin todella hyvin relikoitu. Tuntuu ja näyttää maailmaa nähneeltä kepiltä. Aivan mahtava.
" Jäähyn syy: Kaikki jäähylle"
Gabe
04.06.2012 00:14:27
mopar: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3500933.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3500935.jpg

Tohon on vielä nyttemmin vielä vaihdettu kermanvalkeat muovit valkosten tilalle.

Ei muuten hullumman näköinen.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Murgo
06.06.2012 05:49:59

Sanokaa vanhanaikaiseksi ja ahdaskatseiseksi mutta kyllä tuo relikointi on minusta lähinnä naurettavaa touhua. Kaikki "vintage" on nykyään muodissa niin pitää väkisin yrittää uusistakin kamoista tehdä "katu-uskottavan elämäänähneitä" keinotekoisesti. Nykyajan "hetihetinyt"-kultturia irvokkaimmillaan.

Ei siinä, OIKEAT käytönjäljet antavat soittimelle tiettyä arvokkuutta ja historiaa mutta tekemällä tehdyillähän ei ole historiaa joten ne ovat vain feikkiä riippumatta siitä miten realistisesti ne on onnistuttu tekemään.

Ja miksi pitäisi uutta halppiskitaraa relikoida kun voi hankkia käytettynä ihan oikeasti kuluneen ja kolhitun? Takuulla löytyy kohtuuhintaan, yleensä mitä reliikimpi sitä halvempi.

Itsehän siis kyllä tykkään nimenomaan ostella oikeasti käytettyjä ja hiukan rujonnäköisiäkin soittimia, niissä on ihan oma tunnelmansa ja luonteensa kuten hiukan lommoontuneessa ja hapettuneessa itä-Saksalaisessa baritonisaksofonissani jonka kulmista rispaantuneessa vanerikotelossa on kulunut ja haalistunut Pori Jazz 85-tarra. Uuden, esim. kiinalaisen, soittimen tarkoituksellinen kolhiminen ja jollain hapolla syövyttäminen tai tuollaisen tarran tekeminen/teettäminen ja liimaaminen jälkikäteen taas olisi minusta käsittämättömän mautonta pelleilyä.

Eli antaa uusien kamojen olla uuden näköisiä kunnes ne luonnostaan kuluvat ja "ansaitsevat" sen "katu-uskottavuutensa" ja jos vanhaa halutaan niin ostetaan sitten vanha.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Joees
06.06.2012 11:25:07
Murgo: Eli antaa uusien kamojen olla uuden näköisiä kunnes ne luonnostaan kuluvat ja "ansaitsevat" sen "katu-uskottavuutensa" ja jos vanhaa halutaan niin ostetaan sitten vanha.

Mä en nyt edelleenkään tajua että mikä ongelma siinä on että relikoiduille ruoskille on markkinansa? Mun mielestä on ihan jees jotta moista haluavalle niitä on saatavilla. Joillekin niistä voi irrota mojoa ja jotkut vaan diggaa siitä ulkonäöstä enemmän kuin uututtaan kiiltelevästä ruoskasta.
Vanhan ostaminen on todella jees mut tietyillä vähän halutuimmilla malleilla se on aika tyyristä puuhaa suurimmaksi osaksi kun päästään puhumaan oikeasti niistä vanhoista ruoskista. Ja kaikkia ei taas kuitenkaan kiinnosta ne vähemmän halutut mallit joita irtoaisikin halvalla. Syitä siihen taas voi olla monia.

Mitä uusiin ruoskiin ja niiden kulumiseen tulee niin kyllähän tuota saa aikalailla kauan, ahkerasti ja kovalla käsittelyllä soittaa jos niihin meinaa jonkunlaista kulumaa saada aikaiseksi muidenkin kuin nauhojen osalta. Puhumattakaan sitten siitä että nykyjään käytetään isolti polylakkaa ja sepäs ei kulukaan ihan niin "nopeasti" tai "nätisti" kuin nitro.
Huvikseen muutaman kerran viikossa sohvalla soitteleva ei saa sitä ruoskaansa ikinä soittamalla kuluneen näköiseksi mut se vois ehkä siltikin haluta moisen, semmosen mikä näyttäis vanhalta ja olis vaikka telecaster joltain tietyltä vuodelta. No eihän sitä välttämättä huvita maksaa useampaa tonnia aiheesta kun semmosen samoilla spekseillä olevan sais maksimissaan parilla tontullakin ja se ajaa saman asian kyseiselle soittajalle ja se on iloinen siitä. Plus tietysti se että sille aidolle ei välttämättä ole tarjontaa kauheastikaan.

Mun mielestä on ihan jees kun tarjonnasta löytyy melkein jokaiselle jotakin melkeimpä missä hintaluokassa tahansa. Ei sillä etteikö vähemmälläkin pärjäis ja keskittyä vois olennaiseenkin mut kuitenkin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Numb
06.06.2012 11:29:03

Methis: Mä en nyt edelleenkään tajua että mikä ongelma siinä on että relikoiduille ruoskille on markkinansa?

No tämäpä. Tai ei mua ainakaan kukaan ole ollut pakottamassa moisia ostamaan.
I might be schizophrenic but I am also Jesus
Karvamammutti
06.06.2012 16:09:45
Minä nään tämän relikoinnin tarpeen vähän silleen kitaramallikohtaisena. Telessä ja stratossa näyttää semmonen rytöjälki kivalta, kun taasen jossain Jacksonin Kellyssä se näyttää varsin hoopolta.

Vielä en oo ensimmäistäkään soitinta ite relikoinu, eikä semmosia voimakkaasti relikoituneita/relikoituja yksilöitä oo ainakaan tässä vaiheessa tullu hankittua.
"Say Jar Jar Binks is an abomination. Say it!" -Wade Wilson
Sinus
06.06.2012 16:33:37

Makuasioita sano koira, kun pallejansa nuoli! Mie olen sitä mieltä, että niillä kellä ei ole juurikin sitä aikaa kuluttaa sitä uudenkarheaa kiina paskaa, niin relikointi on juuri sopiva vaihtoehto. Jotkut tykkää siitä, että kitara näyttää vanhalta. Toki hienoahan se ois jos itse sen kitaran kuluttais soitolla, mutta mitäs sitten 40-50 vuoden päästä? Kiinnostaako enää kitaransoitto? Ylipäätänsä taipuuko enää silloin sormet.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)