Aihe: Keikkaa tarjolla Helsingissä 3.6.2012
1 2 3
Jake24-25
28.05.2012 11:09:27
fretnut: Styrkkarin linjaulostulossa on yleensä jakki ja kaukokaapelin sisäänmenossa on puolestaan XLR-naaras, joten piuhassa pitää olla toisessa päässä plugi ja toisessa päässä XLR-uros (piikeillä varustettu).

Kannattaisi selvittää onko styrkkarin/mallinnusboksin linjalähtö balansoitu. Jos se on balansoimaton, kannattaa valita piuha jossa on toisessa päässä monoplugi.
http://www.amazon.co.uk/Cable-Tex-6 … nbalanced-patch-cable/dp/B00373ZGCY

Jos se on balansoitu, stereoplugi antaa parhaan tuloksen (joskin monoplugi toimii tässä myös kyllä).
http://www.jigsaw24.com/product-det … male-xlr-balanced-lead-high-quality

Joissain (usein basso)vahvistimissa on valmiina XLR-lähtö, jolloin takalevyn liittimessä törröttää kolme piikkiä. Silloin tavallinen mikkipiuha (xlr-xlr) toimii hyvin.

Piuhalle mittaa vähintään kolme metriä niin voi sitten sijoitella styrkkarin vapaammin stagella. Ja toki musaliikkeessä pitäisi myös olla osaamista tämän pulman ratkaisemiseen...

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä!
paavi
30.05.2012 10:44:13
Jake24-25: Kiitos paljon hyvistä vinkeistä!

En oo nyt varma, ymmärsinkö oikein, mutta eikö tämä pulma ole ratkaistu ihan sillä, että sun styrkkari mikitetään "ilmasta"? Eli mikki kaiuttimen eteen ja mikkipiuha suoraan kaukokaapelin boksiin.
paavi
30.05.2012 11:03:14
Ihme narisijoita täällä. Tässä tarjotaan kuitenkin esiintyjälle lava, mikit, vahvistimet, PA, lupa soittaa julkisessa tilassa äänentoiston kanssa, kahvia+pullaa, mainostusta, luultavasti yleisöä, joka tulee nimenomaan katsomaan esityksiä. Ja kaiken tämän lisäksi tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Mitä hemmettiä te oikein odotatte siellä kellareissa?

Hieman eri asia on se tilanne, kun joku pizzeria tarjoaa nurkkansa käyttöön ja bändin pitää tuoda paikalle kaikki omat kamat ja käytännössä myös yleisö.

Ja illuminatikaverit vois vetää foliohatun vaan tiukemmalle päähän.

Niin. Tosiaan, oma bändi, Bad Monk's Hill, vetää tuolla pitkästä aikaa taas keikan. Noin 5 biisiä ehditään esittää. Tervetuloa! :D
moderndrummer88
30.05.2012 13:55:28
paavi: Ihme narisijoita täällä. Tässä tarjotaan kuitenkin esiintyjälle lava, mikit, vahvistimet, PA, lupa soittaa julkisessa tilassa äänentoiston kanssa, kahvia+pullaa, mainostusta, luultavasti yleisöä, joka tulee nimenomaan katsomaan esityksiä. Ja kaiken tämän lisäksi tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Mitä hemmettiä te oikein odotatte siellä kellareissa?

Hieman eri asia on se tilanne, kun joku pizzeria tarjoaa nurkkansa käyttöön ja bändin pitää tuoda paikalle kaikki omat kamat ja käytännössä myös yleisö.

Eli jos sä meet duunipaikalles ja sun ei tarvii ite sinne tuoda työskentelyvälineitä pitäis sun tehdä duunit kahvipalkalla?
Jake24-25
30.05.2012 19:39:20 (muokattu 30.05.2012 19:44:11)
paavi: En oo nyt varma, ymmärsinkö oikein, mutta eikö tämä pulma ole ratkaistu ihan sillä, että sun styrkkari mikitetään "ilmasta"? Eli mikki kaiuttimen eteen ja mikkipiuha suoraan kaukokaapelin boksiin.

Löysin oikeanlaisen kaapelin eli voin liittää laitteet linjaan. Ajattelin linjaan soittoa koska Microcubelle tarvii ylimääräisen vahvistuksen ja käsittääkseni linjaan soitto takaa hyvän soundin koska ei ole ylimääräistä vuotoa yms. häiriötä. Monet ammattisoittajatkin nykyisin käyttävät paljon linjaan soittoa livetilanteissa koska osa heistä laittaa linjaan pelkän mallinnusboksin/efektilaitteen. Käytän Microcubea koska sillä saa hyvän soundin Boss ME50:n kanssa jota haluan mukaan. Orangeakin olisin voinut käyttää mutta pidän enemmän Bossista Rolandin laitteiden kanssa. Orange toimii mielestäni parhaiten ihan kuivana ilman speduja.
Jake24-25
30.05.2012 19:42:50 (muokattu 30.05.2012 19:53:12)
Onko iso lava katettu jos sataa? Käsittääkseni on mahdollisuus soittaa myös pienen katoksen alla.
nannne
31.05.2012 00:47:33

moderndrummer88: Eli jos sä meet duunipaikalles ja sun ei tarvii ite sinne tuoda työskentelyvälineitä pitäis sun tehdä duunit kahvipalkalla?

Eli siis kun sie menet golffaamaan niin siitä pitää maksaa sulle sait mailat lainaan tai et? Ei kaikki soita työkseen, jotku myös harrastaa.
moderndrummer88
31.05.2012 11:43:38
nannne: Eli siis kun sie menet golffaamaan niin siitä pitää maksaa sulle sait mailat lainaan tai et? Ei kaikki soita työkseen, jotku myös harrastaa.

Ei kukaan tule katsomaan minkään harrastelijagolffarin puuhasteluja greenillä, ammattilaisia katsoo, mutta ne saakin jo sit rahaa... Yleisön viihdyttämisestä tässä on kyse ja niin kauan sit kun näitä "kahvipalkkalaisia" riittää polkemaan hintoja kunnon bändeiltä, ei tässä maassa saa soittaja asiallista korvausta. Sehän olisi vain kaikkien etu, että ilmaiskeikkojen teko loppuu.
Tuomas
31.05.2012 12:25:59

moderndrummer88: Ei kukaan tule katsomaan minkään harrastelijagolffarin puuhasteluja greenillä, ammattilaisia katsoo, mutta ne saakin jo sit rahaa... Yleisön viihdyttämisestä tässä on kyse ja niin kauan sit kun näitä "kahvipalkkalaisia" riittää polkemaan hintoja kunnon bändeiltä, ei tässä maassa saa soittaja asiallista korvausta. Sehän olisi vain kaikkien etu, että ilmaiskeikkojen teko loppuu.

"Tapahtuma järjestetään vuosittain ja sen tuotoilla tuetaan mm. lähikoulujen oppilaita. Paikalla on juhlayleisön lisäksi katettu esiintymislava ja äänentoistolaitteet. Esiintyjille vaivanpalkkana pientä purtavaa/juotavaa puffetista eli talkoohengessä ollaan liikkeellä."

Se on hyväntekeväisyystapahtuma. Ei sellaisista kukaan saa rahaa.
"Tajusin, että katsotte minua kuitenkin vaikka tässä nyt rehellisesti sanonkin, että se en ollut minä." -Mia
nannne
31.05.2012 14:53:16

moderndrummer88: Ei kukaan tule katsomaan minkään harrastelijagolffarin puuhasteluja greenillä, ammattilaisia katsoo, mutta ne saakin jo sit rahaa... Yleisön viihdyttämisestä tässä on kyse ja niin kauan sit kun näitä "kahvipalkkalaisia" riittää polkemaan hintoja kunnon bändeiltä, ei tässä maassa saa soittaja asiallista korvausta. Sehän olisi vain kaikkien etu, että ilmaiskeikkojen teko loppuu.

No ehkä golffi oli huono esimerkki, kokeile jalkapallolla. Kyllähän harrastelijabändeilläkin on kunnianhimoa saada oikeita liksoja mutta reeniksellä veivatessa pääsee vain niin pitkälle. Joskin harrastebänditkin alkaa olla monesti todella kovatasoisia ja paljon ammattilaisia halvempia, niin kyllähän ne noita keikkoja tuppaa saamaan. Mutta kyllä se siitä, ku keikkoja tulee vyön alle niin se hintatietosuuskin kasvaa. Ehkä tuo ammattilaismuusikon ansaintamalli on muuttunut kestämättömäksi, ei muuta kun uudelleenohjelmointiin.
fretnut
31.05.2012 19:10:56
paavi: En oo nyt varma, ymmärsinkö oikein, mutta eikö tämä pulma ole ratkaistu ihan sillä, että sun styrkkari mikitetään "ilmasta"? Eli mikki kaiuttimen eteen ja mikkipiuha suoraan kaukokaapelin boksiin.

Tämä on se perinteinen tapa, jolla saa helposti pätevät kitarasoundit. Itse suosin kitaristina tätä, vaikka "rautaa" tarvitaan hiukan enemmän.
fretnut
31.05.2012 19:14:48
Jake24-25: Onko iso lava katettu jos sataa? Käsittääkseni on mahdollisuus soittaa myös pienen katoksen alla.

Lava on rekan puoliperävaunu jossa on kova katto ja sivuilla pressut. Toinen sivu auki ja "lava" on käyttövalmis!
rintapek
31.05.2012 21:21:33

moderndrummer88: Sehän olisi vain kaikkien etu, että ilmaiskeikkojen teko loppuu.

Toi ny ei kyllä alkuunkaan pidä paikkaansa.

Aikas monet talkoohenkiset tapahtumat jäis järjestämättä, jos kaikki kysyis, et mitä siit maksetaan. Kyläyhdistys pitäis talkoohenkiset kesäjuhlat.
- Hoitaisko Nieminen makkaranmyyntiä?
- "Ilmammuuta - viiskymppiä tunti."
- Hoitaisko Virtanen lasten ongintakojua?
- "Joo, mut mä olen ollu Linnanmäen ongintakojulla duunissa, joten olen niinku ammattilainen hommassa, joten haluan kuuskymppiä tunti."
- Soittaisko Rahikainen laiturilla haittaria?
- "Mä osaan metsäkukkien lisäksi toisenkin valssin, joten pari tuntia hoituu kolmeensataan."
- Ketkä olis vapaaehtoisia loppusiivoukseen?
- "No, mulla on alan firma, joka hoitaa homman tonnilla, niinku talkooalennuksella."

Talkoohenkiset jutut ko yleensä perustuu vapaaehtoisuuteen. Ei sinne ketään yleensä pakoteta.
One kind of music only - the good kind
Gritsen
31.05.2012 23:49:36
Pakoteta ei, mutta huijataan kyllä. Toisaalta ei tollasiin varmasti mitään kunniansa tietävii esiintyjiä etitäkkään.
rintapek
31.05.2012 23:56:43

Gritsen: Pakoteta ei, mutta huijataan kyllä. Toisaalta ei tollasiin varmasti mitään kunniansa tietävii esiintyjiä etitäkkään.

Aijaa?

Just olin lukevinani lehdestä, et 22- pistepirkko vetää keikan Puksussa jollain Helsinkiforeverpäivillä?
markus16
01.06.2012 00:12:09
Mää olen rintapekan kanssa ihan samaa mieltä, mutta kyllä tuo paavin lausunto vähän omaankin korvaan särähti.

paavi: Ihme narisijoita täällä. Tässä tarjotaan kuitenkin esiintyjälle lava, mikit, vahvistimet, PA, lupa soittaa julkisessa tilassa äänentoiston kanssa, kahvia+pullaa, mainostusta, luultavasti yleisöä, joka tulee nimenomaan katsomaan esityksiä. Ja kaiken tämän lisäksi tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Mitä hemmettiä te oikein odotatte siellä kellareissa?

Niinku se nyt olis joku suurikin laupeudentyö järjestäjältä ottaa bändi keikalle? Oon itekin soittanut talkoilla tapahtumassa, vaikuttimena ei kuitenkaan oo ollu ajatus "Jes! Päästään keikalle niinku oikeet päntit!".
En mä (puoli-)ilmaiseksi mene soittamaan ventovieraan viiskymppisiä tai firman pikkujouluja, vaikka ois mitkä peeaat paikalla ja kuinka hyvää ruokaa tahansa.
Kirka saatana!
rintapek
01.06.2012 00:21:47

markus16: Mää olen rintapekan kanssa ihan samaa mieltä, mutta kyllä tuo paavin lausunto vähän omaankin korvaan särähti.

En mä (puoli-)ilmaiseksi mene soittamaan ventovieraan viiskymppisiä tai firman pikkujouluja, vaikka ois mitkä peeaat paikalla ja kuinka hyvää ruokaa tahansa.

Toi on sit taas ihan eri asia. Sitä ko on talkoita ja hyväntekeväisyyttä.
Sit sitä on semmottista hyväntekeväisyyttä, mikä tekee hyvää lähinnä järkkärin kukkarolle.
Anonymous-jazz
02.06.2012 23:53:03

Juoppis:
Se on hyväntekeväisyystapahtuma. Ei sellaisista kukaan
Kuin lions club saa rahaa.

ja pistävät muutaman parikymppiä koulutoimintaan ja loput omaan liiviin.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
baron
03.06.2012 00:15:16 (muokattu 03.06.2012 00:16:45)

Anonymous-jazz: Kuin lions club

ja pistävät muutaman parikymppiä koulutoimintaan ja loput omaan liiviin.

Sen kyllä säännöt estää. Kaikki pitää pistää hyväntekeväisyyteen.
Luulet sä oikeesti että leijonat on niin persaukisia että niitten pitää rahvaalta kerätä viinarahansa?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)