Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko teistä kellään setissä rumpu, joka ei "sovi sinne?"
1 2
Triskal
29.05.2012 20:34:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Let me elaborate. Kun ostin settini, ostin aluksi kokoonpanon 10, 14, 16, 20. Sitten päätin ostaa päräyttää 12" tomin vielä kaveriksi. Tästä kaikesta on monen monta vuotta jo, mutta nykyään kun olen tullut nirsommaksi soundin suhteen, olen joka kerta settiä virittäessäni hirveässä pulassa. 12" tomi ei vaan soi samalla tavalla, yhtä nätisti kuin muut. Minun pitää virittää se melkein Jazz-vireeseen, että se ei kuolisi heti kun sen pistää ständiin kiinni. Olen kokeillut Remoa, Evansia, Aquariania, mikään ei istu ja soi nätisti (paitsi tsääs-vireessä). Otin Pearlin Optimountit pois ja vaihdoin tilalle Dixonin lisenssi-RIMSit. Not help. Olen mountannut 12" snareständiinkin, joka on Pearlin 2000-sarjan lippulaiva, eli ei siitäkään pitäis olla kii. Not work. :(
 
Harkitsen vakavasti koko setin myymistä. Voiko olla niin, että 12":n rungon ominaisnuotti ei vaan ole siellä päinkään suhteessa muihin? Vai voisiko rungossa olla jotain vikaa? Onko kellään tämän suuntaisia kokemuksia?
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
jazzmies
29.05.2012 21:04:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten rumpu käyttäytyy eri huoneessa?
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
kincy
29.05.2012 21:35:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on melkeen jokaisessa setissä ollu 10" tomin kanssa ongelmia. Se johtuu kyllä ihan vaan siitä, etten osaa :)
 
Kaamea kapula
29.05.2012 21:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Miten rumpu käyttäytyy eri huoneessa?
 
Offtopic.
Huonosti, kaivaa nenää ja puhuu ruoka suussa.
Offtopic.
 
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
MxS
29.05.2012 21:49:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko, etta mikaan mun rummuista sopii "sinne". En ole tosin hennonut yrittaakaan.
 
Joo sori.
 
"Harkintaa ja faktaa on vähän, mutta luuloa ja oman näkemyksen erinomaisuutta sitäkin enemmän."
iekku84
29.05.2012 21:49:44 (muokattu 29.05.2012 21:56:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on hyvä aihe.
 
Tosiaan mulla on japanin starclassicit. Siinä virveli ei kuulu joukkoon. Voip toki johtua ihan loppuun venyneestä diplomaatista ja matosta. Mut jotenkin tulee aina iskettyä joko pearlin mlx ff tai yamahan messinkinen. Niin ja kuten Tomi mainitsi kun ei vaan osaa. Se pätee aika usein, ei se soittotaito kamoilla parane! Niin ja setti aina kuullostaa huonolle kun erehtyy torille katsomaan. Siellä on aina kaikkea kivaa!
 
Niin ja ketjun aloittajalle. Hyvälle noi sinun pöörlit soundaa, ainakin klipeissä. Ja jos kyllästyt noihin, niin hommaa takuu varmat rc:t! Tiedän että ne on sinun makuun sointinsa puolesta. Jos Joensuun kulmilla liikut, niin poikkea tamat testaamaan.
 
Kiitos ja anteeksi.
Laakstr
29.05.2012 21:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Let me elaborate.... 12" tomi ei vaan soi samalla tavalla, yhtä nätisti kuin muut. Minun pitää virittää se melkein Jazz-vireeseen, että se ei kuolisi heti kun sen pistää ständiin kiinni. ...
 
Mun 10" tomi ei vaan soi samalla tavalla, yhtä nätisti kuin muut. Minun pitää virittää se Jazz-vireeseen, että se ei kuolisi heti kun sen pistää ständiin kiinni.
 
Triskal: Voiko olla niin, että 12":n rungon ominaisnuotti ei vaan ole siellä päinkään suhteessa muihin? Vai voisiko rungossa olla jotain vikaa? Onko kellään tämän suuntaisia kokemuksia?
 
Voi, voi ja on. Mutta mulla on onkelmat 10" tomin kanssa. Heiman auttoi kun kiristelin "kellukkeet" eli tuon rispustussysteemin ruuvit. Mut edelleen rumpu soi ihan nätisti kädessä, mutta kun sen laittaa kiinni ständiin niin dead, dead ja dead!!! Ainoana vaihtoehtona saada hieman edes sointia on ruuvata korkeeseen vireeseen ja silloin tulee virvelin kanssa ongelmalliselle taajuusalueelle. Ei kivaa, joten luovutin säätelyt ja annan sen olla kuin "eri setistä".
 
Triskal
29.05.2012 21:53:26 (muokattu 29.05.2012 21:55:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Miten rumpu käyttäytyy eri huoneessa?
 
Ongelma ei poistu jos tilaa vaihdetaan.
 
iekku84: Tosiaan mulla on japanin starclassicit. Siinä virveli ei kuulu joukkoon.
 
Oo onnellinen, että kyseessä on virveli. Sen voi vaihtaa. Koko setinkin voi tietysti vaihtaa, mutku se maksaa jo aika paljon enempi.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
iekku84
29.05.2012 22:00:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oo onnellinen, että kyseessä on virveli. Sen voi vaihtaa. Koko setinkin voi tietysti vaihtaa, mutku se maksaa jo aika paljon enempi.
 
Totta.
 
Nyt on mieluiset soundillisesti ja väri hyvä. Ja kotonakin on kehuja tullut juuri väristä. Mikä parasta. Yhtään kertaa ei ole tullut kommenttia, että kerää noi rojut työhuoneesta pois=)
 
Kiitos ja anteeksi.
Sonormies
29.05.2012 22:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile, Iekku, Remon CS:ää siihen Starkun virveliin. Mulla on sama rumpu ja siinä on kyllä vimpan päälle jämäkkä ja settiin sopiva soundi.
 
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
kincy
29.05.2012 22:08:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84:
Niin ja setti aina kuullostaa huonolle kun erehtyy torille katsomaan. Siellä on aina kaikkea kivaa!

 
Juurikin näin. Eilen masennuin, kuin kaverin Mapeksit soundasi ihan hitosti paremmilta kuin omat. Tai sitten kuvittelen. Ongelmahan korjautuisi vaihtamalla taas settiä..vähäksi aikaa :DD
 
Laakstr
29.05.2012 22:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa tuo samantyyppinen ongelma 10-tomin kanssa innosti purkamaan koko setin ja käymään viisteet ja sisäpinnat läpi. Jos tämä ei toimi niin siirryn kahden tomin settiin ja poltan koko 10-tuumasen purkin! :)
 
Duro
29.05.2012 22:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swingstareis oli aikoinaan vähän samankaltaista ropleemaa. Jostain syystä en saanu 12" tomppaa toimimaan yhtään 10" ja 13" kaiffarinsa kanssa. Kincyn kanssa tosin sama ongelma että on tuo osaaminen vähän heikolla tolalla, varsinkin oli silloin kun ne swinkut vielä omistin.
 
Tilipitappituppitappi
kincy
29.05.2012 22:20:44 (muokattu 29.05.2012 22:22:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr: Mut edelleen rumpu soi ihan nätisti kädessä, mutta kun sen laittaa kiinni ständiin niin dead, dead ja dead!!! Ainoana vaihtoehtona saada hieman edes sointia on ruuvata korkeeseen vireeseen ja silloin tulee virvelin kanssa ongelmalliselle taajuusalueelle.
 
Tätäkin ongelmaa oli nykyisessä setissä ja nimenomaan 12" tomperon kanssa. Ongelma hävisi täysin, kun rummut vietiin studioon ja hyvään tilaan. Eli tilalla on todella paljon merkitystä ihan oikeesti.
 
Koskaan ei ole ongelmia ollut lattiatomien tai virveleiden kanssa. 10" ja 12" tomien kanssa on joskus ollut aika hermokkaita hetkiäkin. Yleensä asia on korjaantunut parilla huurteisella :)
 
E: Niin ja semmosta vielä, että kuvittelenko vai onko muillakin ollut kokemuksia setin "sisään soittamisesta"? Tää nykynen Masterssi oli ensimmäinen setti, jonka ostin ihan uutena ja alkuun meni jokunen kuukausi ennekuin pannuista alkoi saamaan sointia irti.
 
Triskal
29.05.2012 22:29:40 (muokattu 29.05.2012 22:31:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Eli tilalla on todella paljon merkitystä ihan oikeesti.
 
Ehdottomasti juuri näin, mutta logiikka sanoo silti, että jos tomi soi kädessä nätisti ja kuolee kun pistää ständiin, niin huone ei voi olla se kriittinen tekijä. Ja siinä missä tilan vaikutuksen myös tähän meikäläisen ongelmalliseen tomiin huomaa - se soi joissakin tiloissa paljon nätimmin - pystyn silti kuulemaan, että ongelma ei poistu kokonaan, vaan tila tavallaan peittää sitä vaihtelevalla menestyksellä.
 
EDIT: Puran huomenna osiin ton tomin ja tsekkaan missä kunnossa runko on. Tsekkaan onko vanne kiero, onko runko kiero ja sillee.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
kincy
29.05.2012 22:33:06 (muokattu 29.05.2012 22:33:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Ehdottomasti juuri näin, mutta logiikka sanoo silti, että jos tomi soi kädessä nätisti ja kuolee kun pistää ständiin, niin huone ei voi olla se kriittinen tekijä. Ja siinä missä tilan vaikutuksen myös tähän meikäläisen ongelmalliseen tomiin huomaa - se soi joissakin tiloissa paljon nätimmin - pystyn silti kuulemaan, että ongelma ei poistu kokonaan, vaan tila tavallaan peittää sitä vaihtelevalla menestyksellä.
 
Tyhmä kymysys, mutta oletko kokeillut laittaa tomia toiseen ständiin?
Kuulostaa oudolta, jos rumpua roikottaessa soundaa normaalilta. Jos oot vaihtanut ripustuksiakin, niin ainut vaihtoehto vois olla, että rungossa on jotain vikaa. Oisko esmes viilujen liimaukset persiillään ja kun rummun laittaa ständiin kiinni, niin rasituksesta elää ne viilut ja vääntää runkoa? Tosin luulisi vian ilmenevän tässä tapauksessa myös rumpua roikottaessa.
 
Triskal
29.05.2012 22:38:36 (muokattu 29.05.2012 22:39:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Tyhmä kymysys, mutta oletko kokeillut laittaa tomia toiseen ständiin?
Kuulostaa oudolta, jos rumpua roikottaessa soundaa normaalilta. Jos oot vaihtanut ripustuksiakin, niin ainut vaihtoehto vois olla, että rungossa on jotain vikaa. Oisko esmes viilujen liimaukset persiillään ja kun rummun laittaa ständiin kiinni, niin rasituksesta elää ne viilut ja vääntää runkoa? Tosin luulisi vian ilmenevän tässä tapauksessa myös rumpua roikottaessa.

 
Juu, olen kokeillut. En ole tarkasti dokumentoinut itselleni että miten paljon sitä eroa on, mutta sitä on hieman, enemmän tai vähemmän ständistä riippuen, mutta ongelma on silti selkeästi kuultavissa. oli. Viilujen liimauksissa ei ole vikaa.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
moderndrummer88
29.05.2012 22:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi Pearl Pearl....
 
Triskal
29.05.2012 22:41:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Voi Pearl Pearl....
 
Rupee oleen kuule mullakin sellaset viilikset. Impulsiivisia kun ollaan, niin nyt tekis ketutukseen lääkkeeksi mieli Kumuja, Genistoja tai Sonoreja. Gimme sommooney...
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
-Dr.DW-
29.05.2012 22:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Rupee oleen kuule mullakin sellaset viilikset. Impulsiivisia kun ollaan, niin nyt tekis ketutukseen lääkkeeksi mieli Kumuja, Genistoja tai Sonoreja. Gimme sommooney...
 
Heh, oikein! Koita nyt ensin kattoa taskulampulla, tasaisella alustalla viisteet.
 
Voihan vastoinkäymiset.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «