Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 543 44 45 46 47 48 49 50
ryanryan
30.04.2012 20:49:22
Millasella harpulla ois hyvä alottaa soittaminen? (:
Szanne
11.05.2012 17:53:27
Minulla löytyy tuollainen Hohnerin Marine Band. Tässä lähiaikoina olen kuitenkin huomannut ongelman, että soittaessa huuliharpun puinen väliosa paisuu paljon. Esimerkiksi jotkut puhallusreiät paisuvat kaksinkertaiseksi toisten puolittuessa. Onko tämä normaalia vai teenkö jotain väärin? Ongelmaiseksi asian tekee se, että turpoamista esiintyy jo muutaman minuutin soittelun jälkeen.
Kujala
28.05.2012 21:23:19
Onko C-viritteisellä richter-harpulla mahdollista soittaa mollissa? Django Reinhardtin Minor swingiä olisi tarkoitus soitella. Kappale menee A-mollissa.
baron
29.05.2012 08:48:46 (muokattu 29.05.2012 08:51:18)

Kujala: Onko C-viritteisellä richter-harpulla mahdollista soittaa mollissa? Django Reinhardtin Minor swingiä olisi tarkoitus soitella. Kappale menee A-mollissa.

C-duurissa ja A-mollissa on samat sävelet eli periaatteessa kyllä. Jos piisi menee harmonisessa mollissa niin tarvitaan lisäksi G# joka jollain jäynällä pitäisi saada.

Edit: Kävin lunttaamassa nuotit (piisi oli mulle vieras). Ei pitäisi olla mitään ongelmia!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sergei Fallinen
29.05.2012 13:21:48
Jep, paitsi a-molli vaatii paremman bendaustekniikan koska a-nuottia ei saa alimmassa oktaavissa taivuttamatta.
baron
29.05.2012 21:23:29 (muokattu 29.05.2012 21:25:21)

Kujala:Mitä eroa on muuten harmonisella ja luonnollisella mollilla?

Luonnollisessa mollissa on pieni septimi (b7), harmonisessa mollissa suuri septimi.
Logiikka että jos otetaan esim a-molli niin harmonisessa mollissa viidennen asteen sointu on E7 joka suomalaiseen humppakorvaan kuulostaa paremmalta kuin luonnollisen mollin Em7!!
(Mä oon oikeesti joutunut tappelemaan Black Magic Womanin soinnuista kun suomalaiset humppamuusikot haluaa siihen d-mollissa soitettuna A7:n vaikka siihen kuuluu Am7!)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Caligari
07.06.2012 18:10:41
Juuri julkaistussa Ataturk Bandin musavideossa soitetaan huuliharpulla viikinkimetalliteknoa. Musiikkivideo Prince of Freedom kertoo savun, miekkojen ja kiihkeän kuvakerronnan avulla "jokaisen miehen tarinan".

http://youtu.be/-e162ADa39k?hd=1

Syksyllä on luvassa kokonainen albumillinen viikinkiteknohuuliharppua, kun yhtyeen 2. levy "Love Death Petrol Viking" ilmestyy. Muah!
89Hanninen
25.06.2012 12:21:30
Järjestetäänkö Jyväskylässä huuliharpun soittokursseja? Netistä ei ainakaan löytynyt infoa.
juhakki
26.06.2012 11:45:17
Tätä jo suhteellisen rönsyileväksi paisunutta ketjua kun lukee, on käynyt mielessä, että olisikohan järkevää perustaa jonkinlainen foorumi/keskusteluryhmä/fb-ryhmä näiden harppu-asioiden äärelle, missä keskustelua voitaisiin ryhmittää aihealueittain, soittotekniset jutut, itse harput, juttua eri harpisteista ja tyyleistä jne. Tässäkin ketjussa on paljon asiaa, mutta alkaa olla hankalaa löytää tietoa siitä mitä tarvitsee.

Tarvitaanko suomenkielistä keskustelukanavaa? Löytyykö ketään jolla olisi aikaa tai kiinnostusta ylläpitoon? Tällasia asioita olen tässä vain mietiskellyt..
It's only eiku
Heissask
26.06.2012 14:42:04
juhakki: Tätä jo suhteellisen rönsyileväksi paisunutta ketjua kun lukee, on käynyt mielessä, että olisikohan järkevää perustaa jonkinlainen foorumi/keskusteluryhmä/fb-ryhmä näiden harppu-asioiden äärelle, missä keskustelua voitaisiin ryhmittää aihealueittain, soittotekniset jutut, itse harput, juttua eri harpisteista ja tyyleistä jne. Tässäkin ketjussa on paljon asiaa, mutta alkaa olla hankalaa löytää tietoa siitä mitä tarvitsee.

Tarvitaanko suomenkielistä keskustelukanavaa? Löytyykö ketään jolla olisi aikaa tai kiinnostusta ylläpitoon? Tällasia asioita olen tässä vain mietiskellyt..

Olisko oma huone tälle mitään?
"Yksi huono puoli pitkissä vahatuissa viiksissä on se että ne menevät vinoon kun soittaa kitaraa hampailla." -Sakmongkol
juhakki
27.06.2012 00:21:41
Noniin, loin huoneen Huuliharppu, nyt odotellaan sitten vain ylläpidon hyväksyntää kyseiselle huoneelle
It's only eiku
juhakki
27.06.2012 16:03:29
No, en saanut luotua huonetta, koska aihe sopii myös tänne keskustelualueelle..no jatketaan sitten tässä vaan :)
It's only eiku
Patalappu
01.07.2012 20:18:27
Jou. Oisko kellään mitään hajua millä harpulla Volbeatin Heaven nor Hell on soitettu? Ois jees opetella mutta ei keksi yhtään tota harppuu...

Tossa kyseinen biisi:
http://www.youtube.com/watch?v=vEN3mQ0ql30
Turpahöylääjä
02.07.2012 13:34:54
Patalappu: Jou. Oisko kellään mitään hajua millä harpulla Volbeatin Heaven nor Hell on soitettu? Ois jees opetella mutta ei keksi yhtään tota harppuu...

Taitaapi olla ihan perus diatoninen harppu Ab-duurissa, mutta soitettuna crossharp-asemassa, eli Eb:stä.
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
juhakki
05.07.2012 12:18:19 (muokattu 05.07.2012 12:20:17)
Hohnerin Anniversary c-harppu tarttui matkaan musiikkiliikkeestä, ja tuntuu, että nämä hohnerit vaatii aina virittelyä. Kokemusta on nyt blues harpista ja tästä..varsinkin toisen reiän bendaus vaatii suhteetonta voimaa, esimerkiksi Suzukin Bluesmastereihin verrattuna, jotka tuntuvat pelaavan hyvin ilman mitään virittelyä. Vai onko se vain näiden ominaisuus, että vaativat vähän enemmän voimaa soittoon? Vastaavasti tämä tuntuu olevan eka harppu, millä yläkerran puhallusbendit lähtee hemmetin hyvin
It's only eiku
juhakki
05.07.2012 20:01:22
Perustin huuliharppu-ryhmän facebookiin, sinne vaan kaikki kiinnostuneet, tervetuloa:

https://www.facebook.com/groups/257086124401472/
It's only eiku
89Hanninen
18.07.2012 14:52:11
Olen harjoitellut soittamaan noiden numeroitujen harpputabulatuurien avulla, mutta ongelmana on se etten osaa jouhevasti siirtyä reiästä toiseen.

Mitenkä se tapahtuu oikea oppisesti? Reikien paikat on hallussa ja sävelet lähtee pääsääntöisesti puhtaasti. Harppuna on Hohnerin Marine Band. Saako sivu ääni kuulua siirtyessä aukosta toiseen?
Sergei Fallinen
18.07.2012 15:12:59
89Hanninen: Olen harjoitellut soittamaan noiden numeroitujen harpputabulatuurien avulla, mutta ongelmana on se etten osaa jouhevasti siirtyä reiästä toiseen.

Mitenkä se tapahtuu oikea oppisesti? Reikien paikat on hallussa ja sävelet lähtee pääsääntöisesti puhtaasti. Harppuna on Hohnerin Marine Band. Saako sivu ääni kuulua siirtyessä aukosta toiseen?

Ei sivuääniä tietenkään saa kuulua ellei tarkotus ole. Hitaasti vain alkuun, vaikka vain yhtä reikienväliä kerralla hinkaten niin kauan että on sulavaa. Ei siihen muu auta.
Caligari
19.07.2012 09:35:56
Tässä muuten hyvä artikkeli kaikille 2-reiän kanssa painiville.

http://www.harpsurgery.com/why-is-draw-2-so-difficult/
Reed to the Beat!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)