Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompura käyttöön
1
zelmi
11.05.2012 12:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelija tarvii apua kompuran (266XL) käyttöön ottoon. Tavoitteena napakka bassosoundi.
 
Ymmärrän, että kompuran säätöasiat ovat suurelta osin makuasioita ja riippuvat soitettavasta materiaalista. Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen lähtökohdan, josta sitten voisi lähteä opiskelemaan yritys/erehdys-menetelmällä.
 
Eli miten teidän kompuran säätöproseduuri / workflow etenee?
 
Katti
11.05.2012 12:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zelmi: Aloittelija tarvii apua kompuran (266XL) käyttöön ottoon. Tavoitteena napakka bassosoundi.
 
Ymmärrän, että kompuran säätöasiat ovat suurelta osin makuasioita ja riippuvat soitettavasta materiaalista. Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen lähtökohdan, josta sitten voisi lähteä opiskelemaan yritys/erehdys-menetelmällä.
 
Eli miten teidän kompuran säätöproseduuri / workflow etenee?

 
Tuolla aivan erinomaisia teesejä: http://pwc.kapsi.fi/reiska/
 
Mut itse siis basson osalta yleensä lyttään jollain 3:1 ratiolla, threshold sillai että ottaa kiinni hieman kokoajan (266:ssa varmaa joku 1-3 lediä gain reductionissa), ja sit ku innostuu ni ottaa kunnolla.
 
overeasy pois päältä ja attack aika sillai ehkä sinne kello 11 kantturoille ja release jonnekin kello 12-1 väliin...
 
Lähde kokeilee noilla, mut tuut saamaan tähän just niin monta vastausta kun on vastaajaakin...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
eetuss
13.05.2012 09:16:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zelmi: Aloittelija tarvii apua kompuran (266XL) käyttöön ottoon. Tavoitteena napakka bassosoundi.
 
Ymmärrän, että kompuran säätöasiat ovat suurelta osin makuasioita ja riippuvat soitettavasta materiaalista. Haluaisin kuitenkin jonkinlaisen lähtökohdan, josta sitten voisi lähteä opiskelemaan yritys/erehdys-menetelmällä.
 
Eli miten teidän kompuran säätöproseduuri / workflow etenee?

 
Sori jos on offtopikkia, mutta mä oon vältellyt käyttämästä juuri tuota kompuraa bassolle. Musta tuntuu että ainakin vanha malli syö alapäätä jostain syystä. Voi olla ihan mutuskeidaa kyllä.
 
Ei se tästä..
dewil
13.05.2012 12:44:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä noi syö sitä alinta botnea kyllä.
Mutta jos mä noita perus debexejä paan bassoon, niin panen auton ja overeasyn päälle. Ne pyöristää miusta sen kompuran käytöstä leppoisasti.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Locrian
15.05.2012 14:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt ajatellaan kompuroita yleensä, niin ite lähen aika pitkistä atacki-ajoista ja lyhyistä release-ajoista. Mun näkemyksen mukaan se "napakkuus" tulee just saundin transientin ja soinnin välisen suhteen kontrolloimisesta.
 
Jotkut vehkeet antaa sitten murjoa signaalia enemmän ja jotkut vähemmän ilman että epämiellyttäviä ilmiöitä, kuten sen botnen katoamista, alkaa ilmestymään. Mun mielestä osa noista DBX:n halvemmista kamoista hukkaa botnea jo siinä vaiheessa ku ne ei vielä ledien mukaan tee mitään. Tiedä sitte, olen puurokorva.
 
Niinpä niin...
Sepposilja
29.05.2012 02:32:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkittäin mietin, kunnen tästä mitään tajua, jotta onkos sitä kompuraa pakko työtää oletusarvoisesti joka väliin? -Kyllä, yritän provosoida kykyni mukaan mutta kun mulla vanhalla pierulla hetkittäin tulee näitä mietteitä jotta eikös ton dynamiikkahomman pitäis oletusarvoisesti lähteä soittajasta eikä etupäästä???
Ja haluaisin kyllä alleviivata ton "oletusarvoisesti" -kohdan mutta se ei ainakaan multa näköjään onstu.
 
Krisse82
29.05.2012 08:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sepposilja: Hetkittäin mietin, kunnen tästä mitään tajua, jotta onkos sitä kompuraa pakko työtää oletusarvoisesti joka väliin? -Kyllä, yritän provosoida kykyni mukaan mutta kun mulla vanhalla pierulla hetkittäin tulee näitä mietteitä jotta eikös ton dynamiikkahomman pitäis oletusarvoisesti lähteä soittajasta eikä etupäästä???
Ja haluaisin kyllä alleviivata ton "oletusarvoisesti" -kohdan mutta se ei ainakaan multa näköjään onstu.

 
Kyllä olet oikeassa, pitäisi nimenomaan! Vaan kun ihan aina ei mene niinkuin elokuvissa. Itsehän en käytä kompuraa ollenkaan jollei ole pakko. Toki digimiksereiden aikana se joka kanavassa on päällä, mutta tresholdi sen verran korkealla, että se joka hommansa osaa, ei kompuran hampaisiin juurikaan joudu.
 
Ihan aiheellista mietintää ja provosointia.
 
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
NeliX4
29.05.2012 08:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynamiikka pitäis aina sovittaa keikkapaikan suhteen. Keikkapaikassa, jossa pienetkin dynamiikan erot kuuluu takariviin asti, voi soundia lytätä vähän enemmän. Paikassa taas, jossa kaikki menee puuroksi, kannattaa jättää enemmän dynamiikalle tilaa.
 
Kallekorvola
29.05.2012 09:57:08 (muokattu 29.05.2012 09:58:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sepposilja: Hetkittäin mietin, kunnen tästä mitään tajua, jotta onkos sitä kompuraa pakko työtää oletusarvoisesti joka väliin? -Kyllä, yritän provosoida kykyni mukaan mutta kun mulla vanhalla pierulla hetkittäin tulee näitä mietteitä jotta eikös ton dynamiikkahomman pitäis oletusarvoisesti lähteä soittajasta eikä etupäästä???
Ja haluaisin kyllä alleviivata ton "oletusarvoisesti" -kohdan mutta se ei ainakaan multa näköjään onstu.

 
Oletusarvoisesti dynamiikanhallinnan pitäis lähteä soittajasta, mutta yhtä oletusarvoisesti ei yleensä kuitenkaan lähde. Aika harvassa on ne soittajat, jotka haldaa oman soittonsa dynaamisesti tarkastellen niin tasaisesti, ettei siitä kokonaisuudessa (=miksauksessa) dynamiikan toistoltaan rajallisen putken (=äänentoistolaitteen) läpi tungettuna muodostuisi ainakin ajoin ongelmallisia tilanteita. Kompressoimalla on helppo rauhoittaa dynamiikanvaihtelua, ja se vapauttaa kädet "paniikkitilanteiden korjaamiselta" olennaisempaan, eli hyvän balanssin rakentamiseen. Mä ainakin laitan oletusarvoisesti soundcheckissä kompuran jokaiseen kanavaan, jotka vaikuttaa siltä, että siellä sitä tarvitaan. Otan sitten pois, jos huomaan ettei ole tarpeen. Mitä tutumpi ryhmä on lauteilla, sitä helpompaa näitä päätöksiä on tehdä. Myös orkesteri joka on tehnyt pohjatyön kunnolla (treenaamisen ohella säätänyt mm. kiipparien eri soundien lähtötasot tasaisiksi) on iisimpi miksata ilman isompaa dynamiikanmuokkausta.
 
Tilannetta värittää se, että dynamiikan estetiikka yleisöllä tulee kaupallisilta äänitteiltä, joissa materiaali "pysyy dynaamisesti kasassa", ja siihen miksaajakin joutuu pyrkimään, tai tulee yleisöltä pyyhkeitä.
 
Joskus kompressointi on myös soundikysymys. Se voidaan toteuttaa lavalla, tai PA:ssa, kunhan jossain tehdään.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «