Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuotinnusohjelmista: Guitar Pro vai Sibelius First
1 2
okspadt
11.05.2012 06:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveyttä tännekin foorumille.
 
Onko teillä kokemuksia näistä nuotinnusohjelmista? Minä olen nyt hiljattain kokeillut Sibelius 7 ja Guitar Pro -ohjelmia. Ja vasta sain ladattua tuon Sibelius First trialin koneelle, joka todennäköisesti on aika samanlainen kuin tuo Sibelius seiskakin. En nyt tiedä sittenkään viitsiikö alkaa säästämään tuohon koko versioon Sibeliuksesta.
 
Kumpaa nuotinnusohjelmaa suosittelisitte jos pitäisi valita Guitar Pron ja Sibeliuksen väliltä? Mielestäni tuo nykyinen ja uusin Guitar Pro, on ensinnäkin aika halpa, ja sitten sen se.. macin käyttöliittymä(kö vai miten sitä kutsutaan?) - kun maccia käytän pääasiallisesti - niin on tosi upean ja hyvän näköinen ja kivan tuntuinen. Ja lisäksi siinä on suomen kielikin, joka on extraa. Sibeliuksen macin versiosta taas huomaa sen heti, että se on alunperin suunniteltu varmaan Windowsille, niin se se käyttötuntuma ja se ohjelman ulkoasu muutenkin on vähän hankalamman oloinen, mutta kuitenkin käyttökokemuksen perusteella on ehkä jopa parempikin verrattuna Guitar Prohon. En nyt osaa päättää kumpaa lähtisin pääasiallisesti käyttämään tai kummasta nyt viitsisin maksaa. Guitar Pro on jonkun 60e, Sibelius First n. 120e ja jos haluaa, niin Sibelius 7n hinta ulottuu jo varmaan tuonne 600-700 euroon, jota varten alunperin piti minun lähteä säästämään, mutta en nyt tiedä sittenkään.
 
No mutta.. niistä mielipiteistä? Ja jos tiedätte jonkun paremmankin nuotinnusohjelman, niin sanokaa ihmeessä. Mutta mieltä näistä mainituista?
 
Sax-pappa
11.05.2012 11:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisitko vähän kertoa mitä pääsääntöisesti olet tekemässä? Varmaan vaikuttaa valintaan
 
Mesa/Boogie
11.05.2012 12:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan nyt omista lähtökohdistani. Mun mielestä noi kaksi ei varsinaisesti kilpaile samassa sarjassa. Tabulatuureja kirjoittavalle kitaristille toi GP on varmasti ihan ok, mutta muuhun en sitä käyttäis. Mulla on ollut Sibbe käytössä vuosiakausia ja tällä hetkellä mennään uusimmassa versiossa.
 
okspadt
11.05.2012 15:44:45 (muokattu 11.05.2012 15:45:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no siis nuottien rakentamiseen olen ajatellut jompaa kumpaa. Sävellystyötä varten harrastajalle. Tuossa Guitar Prossa vaikuttaisi olevan nykyään hyvät välineet noihin nuotteihin, että en käyttäisi sitä tabulatuurien rakentamiseen niinkään, vaikkakin sen ohjelman alkuperäinen tarkoitus onkin nuo tabut. Tai silleen. Nuo molemmat ovat jääneet minulle sellaisiksi, että voisin jomman kumman niistä ostaa. No Guitar Pro ei ole kovin kallis, että voisin oikeastan sijoittaa molempiin, mutta silti kuitenkin, että käyttäisi pääasiallisesti vain yhtä ohjelmaa ja, jota opettelisi käyttämään. Nojooh.. Guitar Pro ei myöskään ole mitenkään vaikea ohjelma, mutta kuitenkin.
 
Mesa/Boogie
11.05.2012 15:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä GP:n nuottikuva on vähän sekava. Sibellä se on lähtökohtaisesti selkeämpi ja helposti muokattavissa.
 
JPQ
11.05.2012 16:53:28 (muokattu 11.05.2012 16:54:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs Finale ? kun Sibelius oli minusta ehkä hieman sekava suhteessa mutta Guitar Proota mitä siitä olen käsittänyt en suosittele vakavaan nuotinnukseen mitenkään.
http://www.finalemusic.com/default.aspx
ps. Acorn Archimedes koneille tuo Sibelius alunperin tehty.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sax-pappa
12.05.2012 10:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Mun mielestä GP:n nuottikuva on vähän sekava. Sibellä se on lähtökohtaisesti selkeämpi ja helposti muokattavissa.
 
GP on tabulatuuriohjelma, jossa on myös nuottiominaisuus. Sibelius on aito ja monipuolinen nuotinnusohjelma. Sävellystyökaluksi suosittelen ilman muuta Sibbeä.
 
samulirask
12.05.2012 11:50:05 (muokattu 12.05.2012 11:50:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musescore kannattaa ladata vaikka kokeeksi ilmaiseksi osoitteesta www.musescore.org . Itse olen käyttänyt Sibeliusta, Finalea ja Musescorea, ja kaikissa on puolensa. Musescoren hinta/laatu-suhde on kyllä eniten kohdallaan..! Se on ilmaisuudestaan huolimatta "iso" nuotinnusohjelma, jota ei ole rampautettu kuten Finalen ja Siben pienempiä versioita. Musescoren Mac-versio tuntuu olevan hieman buginen, mutta sen kanssa on silti pystynyt elämään.
Sirgtr
12.05.2012 20:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okspadt: Niin no siis nuottien rakentamiseen olen ajatellut jompaa kumpaa. Sävellystyötä varten harrastajalle. Tuossa Guitar Prossa vaikuttaisi olevan nykyään hyvät välineet noihin nuotteihin, että en käyttäisi sitä tabulatuurien rakentamiseen niinkään, vaikkakin sen ohjelman alkuperäinen tarkoitus onkin nuo tabut. Tai silleen. Nuo molemmat ovat jääneet minulle sellaisiksi, että voisin jomman kumman niistä ostaa. No Guitar Pro ei ole kovin kallis, että voisin oikeastan sijoittaa molempiin, mutta silti kuitenkin, että käyttäisi pääasiallisesti vain yhtä ohjelmaa ja, jota opettelisi käyttämään. Nojooh.. Guitar Pro ei myöskään ole mitenkään vaikea ohjelma, mutta kuitenkin.
Itse olen käyttänyt Band-in-a-Box ohjelmaa, jossa muiden ominaisuuksien lisäksi on nuotinnustoiminto. En ole tietoinen voiko sillä tehdä multi-instrumentti sovituksia mutta ainakin normaali treble/bass clef nuotinnus onnistuu. Mielestäni sopii hyvin piisinikkarille. Tuntee käytännöllisesti katsoen kaikki soinnut ja lyriikat voi lisätä. Midikeyboardilla voi soittaa nuotit suoraan sisään ja sitten tarvittaessa editoida hiirellä jos on tullut virheitä tai haluaa muuten muutella. Sävellajin voi tarvittaessa transponoida helposti. Sitten mukava puoli: voi valita sopivan musiikkityylin suuresta valikoimasta (>1000) ja halutun melodiainsturementin ja kuunnella sitten miltä piisi kuulostaa BIAB soittamana. BIAB:lla on Yahoo Biab User Group josta on ilmaiseksi ladattavissa muutamia tuhansia Biab-fileitä jos tarvitsee valmiiden piisien nuotteja, enimmäkseen ovat jazz, lattari- pop ja RB kamaa.
Katsoin netistä, BIAB saa myös Mac-versiona, kts PGMusic.com sivuilta tarkemmat tiedot jos kiinnostaa.
 
ReBeat
12.05.2012 23:23:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar Pro 6 on kuulemma niin käyttökelvoton paskaköntti ja epä-ymmärrettävän hidas ihan peruskäytössä, että jotkut ovat siirtyneet käyttämään ja suosittelevat hankkimaan ennemmin version 5. Luin netistä.
 
okspadt
13.05.2012 19:54:23 (muokattu 13.05.2012 19:55:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuh. Kiitoksia kaikille vastaajille tähän asti. Täytyy miettiä. Olen kyllä varmasti aika kovin kallellaan tuohon Sibeliukseen (onko se sitten 7 vai First, niin sitä en tiedä vielä). Vielä en ole ehtinyt tuota Finalea kokeilemaan, mutta lataan tuon trialin pian koekäyttöön.
 
Ajattelin kysyä tässä samassa aiheessa vielä, että pystyykö tuohon 7 tai First -trialiin saamaan käyttöön noita samplekirjastoja vai tuleeko ne vasta sitten kun ostaa? Entäs pystyykö jompaan kumpaan noista saamaan joitakin muita vieraita samplekirjastoja kuin Sibeliuksen samplekirjastoja käyttöön? Entäs midi-kosketin käytttöön? (Tarkoitan Sibelius 7 ja First)
 
Rimpitzki
14.05.2012 15:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Guitar Pro 6 on kuulemma niin käyttökelvoton paskaköntti ja epä-ymmärrettävän hidas ihan peruskäytössä, että jotkut ovat siirtyneet käyttämään ja suosittelevat hankkimaan ennemmin version 5. Luin netistä.
 
Totta on. Guitar Pro 5 on erittäin mainio ohjelma. Selkeä ja helppokäyttöinen.
 
Johann Onn
25.05.2012 17:01:13 (muokattu 25.05.2012 17:04:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rimpitzki: Guitar Pro 5 on erittäin mainio ohjelma.
 
Paitsi että sen tekijoiden mielestä se rittää, että alennus- ja ylennysmerkit on ekan sivun, ekalla rivillä. = Ei se nyt ihan riitä.
Biisi menee vaikka A-duurissa ja nuoteissa näyttää siltä, että sävellaji vaihtuu, ekan rivin jälkeen C-duuriin.
 
Tietysti, jos jonkun jokainen biisi menee A-mollissa tai C-duurissa, niin ei toi ehkä haittaa. Meitä muita, se haittaa ja paljon.
Käsittämätön "ominaisuus", kun täysin ilmaisessa Power Tab Editor:issa, tota samaa mokaa ei ole.
 
tender.insanity
25.05.2012 17:23:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Paitsi että sen tekijoiden mielestä se rittää, että alennus- ja ylennysmerkit on ekan sivun, ekalla rivillä. = Ei se nyt ihan riitä.
Biisi menee vaikka A-duurissa ja nuoteissa näyttää siltä, että sävellaji vaihtuu, ekan rivin jälkeen C-duuriin.

 
Itse ymmärrän asian niin, että mitä sitä turhaa riviä täyttämään mikäli ei ole syytä. Eli mennään vaikka D duurissa kunnes toisin määrätään.
 
Laita näkyvyys horisontaaliseksi, niin ei ole kuin yksi rivi, jolloin haluamasi käy toteen :-p
 
eleeton
25.05.2012 17:38:25 (muokattu 25.05.2012 17:40:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän voisikin kysyä mitä ohjelmaa suosittelette tablatuurien tekemiseen? Täysi nuotinnosohjelmakin käy toki mutta nuotteja en osaa lukea. Jossain vaiheessa pitää tallentaa omia biisejä jälkipolville muussakin muodossa kuin äänenä..
Hintarajaa en tähän laita, hyvästä voi sitten maksaakin kun sitä oikeasti tarvitsee.
 
Guitar pro:n jotain versiota kerran kokeillut mutten syventynyt enempää. Ja olen noteerannut nuo haukut 6 versiosta. Se on sitten varmaan ulkona kuvioista, koska enhän saa enää 5:sta valmistajalta ostettua..?
 
JPQ
26.05.2012 09:29:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse ymmärrän asian niin, että mitä sitä turhaa riviä täyttämään mikäli ei ole syytä. Eli mennään vaikka D duurissa kunnes toisin määrätään.
 
Laita näkyvyys horisontaaliseksi, niin ei ole kuin yksi rivi, jolloin haluamasi käy toteen :-p

 
Lisäksi minulla käsitys että oikeissa nuoteissa kun asetaan sävellaji se niin kauan sama kunnes sitä vaihdetaan...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Johann Onn
26.05.2012 12:41:38 (muokattu 26.05.2012 16:06:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Lisäksi minulla käsitys että oikeissa nuoteissa kun asetaan sävellaji se niin kauan sama kunnes sitä vaihdetaan...
 
..ja siks ylennys- / tai alennusmerkit kuuluu olla joka rivillä, ettei lukijasta vaikuta siltä, että sävellaji vaihtui. Niin ne on ainakin meikäläisen omistamissa nuottikirjoissa, vähän helpottaa mukana seuraamista / lukemista.
 
Jos sävelläji oikeasti vaihtuu jossain kohtaan A-molliin, mistä sen huomaa Guitar Pro:n kanssa, kun softa "vaihtaa" sen siihen, jo ekan rivin jälkeen ?. Niin joo: Kitara ja basso D-vireessä, standardi E:n sijaan = Nuotit menee silti kuin vireenä olisi se E. Ou jee, lopputulos ei näytä yhtään sekavalta...
 
eleeton: ohjelmaa tablatuurien tekemiseen?
 
Esim. TuxGuitar.
 
Ilmainen ja "vähän" (köh köh...) Guitar Pro:ta muistuttava softa. Ja muistaakseni, huomattavasti vähemmän kankea käyttäjälle kuin esim. Power Tab Editor. Muistaakseni vaan se Guitar Pro:n "ylennys- / alennusmerkit vaan ekalla rivillä" ominaisuus on kopio siihen myös. Tiedä sitten miksi.
 
Pylkkänen
26.05.2012 16:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole real bookit tuttuja?
 
Viikset miehen tekee!
south_of_heaven
27.05.2012 21:08:28 (muokattu 27.05.2012 21:08:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaisi guitar pro sopivan ketjun kysyjille parhaiten.
 
Se on myös tosi yleinen bändiporukoilla. En muista hirveän montaa harrastelijamuusikkoa tavanneeni, joka ei ko. ohjelmaa ollenkaan käyttäis. Riippuu vähän genrestä ja taitojen tasosta. Hevipuolella turvaudutaan usein kyseiseen ohjelmaan kun ei muutakaan osata, ja nyt puhun siis myös itsestäni.
 
Kalmo
27.05.2012 21:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Tähän voisikin kysyä mitä ohjelmaa suosittelette tablatuurien tekemiseen? Täysi nuotinnosohjelmakin käy toki mutta nuotteja en osaa lukea. Jossain vaiheessa pitää tallentaa omia biisejä jälkipolville muussakin muodossa kuin äänenä..
 
Jälkipolvethan voivat osata lukea nuotteja? Nuotit kuitenkin ovat se oikeaoppisin ja ammatimaisin tapa siirtää musaa paperille. Joku nuotteja lukeva tuttu voi tietysti vähän kontrata, ettei lipsahda ihan lapsuksia sekaan.
 
Aika nopeasti siinä puuhatessa alkaa päästä nuottikirjoituksesta jyvälle, se on niin loogista kuitenkin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «