Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Leppä ja petsin värisävyn muuttuminen
1
yussipee
25.05.2012 12:16:31 (muokattu 25.05.2012 12:42:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kauhusta kankeana sekoittelin ensimmäisen satsin Rautian italialaista keltaista petsiä. Kokeilin illalla koivulautaan ja ensivaikutelma sävystä oli hieman ureahko. Aamulla oli kuitenkin ihan ok. Uskaltauduin testaamaan leppäbodyn piiloon jääviin kohtiin ja nyt oli sävy sen tyylinen, että urean sekaan oli saattanut livahtaa vähän kakkosestakin jotain tavaraa.
Skitsoilenko, vai onko leppä hieman punertavana puuna koivua hankalampi petsattava värisävyn suhteen? Eli jos keltaiseksi haluaisin petsata, onnistuuko se, vai tuleeko sävyksi väkisin tuollainen likaisehkon keltainen? Ja jos olen päätellyt oikein, mikähän väri leppään petsinä passaisi? Seuraavat suosikit jonossa ovat vihreä ja punainen. Onko jokin tietty petsimerkki jotenkin parempi kuin tuo käyttämäni? Niin paljon uutta ja ihmeellistä :)
 
EDIT: Aloitteleva hätähousu asialla... Nyt on se kakkosen sävy kadonnut. Onhan se ihan keltaiseksi tunnistettavissa. Muuttuuko muuten petsatessa värisävy tummemmaksi, jos vetää ekan petsin kuivuttua toisen satsin päälle? Pahoittelen hötkyilyäni, mutta kyseessä kuitenkin elämää suurempi ja monimutkaisempi proggis. Telekitti...
 
inrock
25.05.2012 20:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yussipee: Kauhusta kankeana sekoittelin ensimmäisen satsin Rautian italialaista keltaista petsiä. Kokeilin illalla koivulautaan ja ensivaikutelma sävystä oli hieman ureahko. Aamulla oli kuitenkin ihan ok. Uskaltauduin testaamaan leppäbodyn piiloon jääviin kohtiin ja nyt oli sävy sen tyylinen, että urean sekaan oli saattanut livahtaa vähän kakkosestakin jotain tavaraa.
Skitsoilenko, vai onko leppä hieman punertavana puuna koivua hankalampi petsattava värisävyn suhteen? Eli jos keltaiseksi haluaisin petsata, onnistuuko se, vai tuleeko sävyksi väkisin tuollainen likaisehkon keltainen? Ja jos olen päätellyt oikein, mikähän väri leppään petsinä passaisi? Seuraavat suosikit jonossa ovat vihreä ja punainen. Onko jokin tietty petsimerkki jotenkin parempi kuin tuo käyttämäni? Niin paljon uutta ja ihmeellistä :)
 
EDIT: Aloitteleva hätähousu asialla... Nyt on se kakkosen sävy kadonnut. Onhan se ihan keltaiseksi tunnistettavissa. Muuttuuko muuten petsatessa värisävy tummemmaksi, jos vetää ekan petsin kuivuttua toisen satsin päälle? Pahoittelen hötkyilyäni, mutta kyseessä kuitenkin elämää suurempi ja monimutkaisempi proggis. Telekitti...

 
Värisävy tummenee petsin kanssa, mitä enemmän kerroksia on. :)
 
Never too loud.
warlock
25.05.2012 23:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huonoja kokemuksia ainaki mulla. Tuossa talven pimeinä iltoina värkkäilin lepästä explorerin ja yritin sitä petsailla mustaksi mutta väri oli kaukana siitä. Jäi aina tumman ruskeaksi. Kokeilin moniin eri puihin samaa petsiä ja aina veti mustaksi mutta ei tuo kyseinen leppäbody. En sitten tiedä mistä johtu mutta nyt mun expo projekti on tumman ruskea vaikka samalla petsillä on muuta puuta mustaksi vedettykin. Kokeiltu on ainaki mänty, koivu, kuusi, lehmus ja haapa.
 
MPU
26.05.2012 09:08:42 (muokattu 26.05.2012 09:08:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopullista sävyä ei näe ennenkuin siinä petsin päällä on lakkaa/öljyä/vahaa, millä sitten lopuksi sen käsitteletkin. Ainoastaan lakkakerrosten väliin tulevilla petseillä (spriipohjaisilla) näkee lopullisen värin saman tien. Lakka tummentaa vesipetsiä aika lailla.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
joseplluissans
26.05.2012 22:36:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä into ihmisillä on petsata suoraan puulle? Tietty jos siihen päälle tulee öljy tms muu ei-lakka, niin ymmärrettävää, mutta jos se lakataan niin laittakaa se petsi ihmeessä sinne lakkakerrosten väliin! Mustankaan kanssa ei pitäis silloin olla mitään ongelmia. Itse olen petsannut mustaksi yhden kaulan takaosan, eikä ollut mitään ongelmia ku ruikki lakkakerrosten väliin.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Juzzu
29.05.2012 06:57:13 (muokattu 29.05.2012 07:03:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Mikä into ihmisillä on petsata suoraan puulle?
 
Puulle värjääminen tuo puun syyrakennetta paremmin esille.
 
Näitä voi värjätä myös sekä puulle että lakkojen väliin.
Ilman lakkaa:
http://img238.imageshack.us/img238/4096/iltakuvaa30ue.jpg
 
Petsi puulle:
http://img71.imageshack.us/img71/9711/vari0023im.jpg
 
Lakattu kevyesti sävytetyllä lakalla
http://img513.imageshack.us/img513/2707/valmis0026nx.jpg
 
yussipee
16.06.2012 23:46:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palaanpa aiheeseen tässä topicissa, niin ei tarvitse uusia otsikoita keksiä...
 
Telen body näytti suorastaan ihanalta, kun siinä oli muutama kerros kuivunutta petsiä. Sellainen söötti kananpoika, mitä hainkin. Päälle kiinanpuuöljy ja nyt se söötti kanapoika näyttääkin kuin olisi uinut ureatynnyrissä. Eli tällainen maallikkokin ymmärtää (nyt jälkeenpäin), että öljykäsittely muuttaa sävyä hyvinkin reippaasti.
Mitäs nyt? Sitä kivaa kirkkaankeltaista ei kai sitten voi saavuttaa, jos öljyä vetää pintaan? Ja nyt kun tuossa öljy on, niin eipä voi enää petsatakaan päälle. Pari muuta värivaihtoehtoa minulla oli vihreä ja punainen. Saisiko niillä jotenkin väriä fiksattua. Vai hionko kuin pieni eläin kiinanpuuöljyt pois?
Eipä tuossa nyt kuolema korjaa, jos tuo värisävy jää. Urea vaan ei ole suosikkivärini...
 
Juzzu
18.06.2012 08:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koepalojen värjäys (ja pintakäsittely) saattaa joskus säästää ikäviltä yllätyksiltä.
 
joseplluissans
19.06.2012 16:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Puulle värjääminen tuo puun syyrakennetta paremmin esille.
 
Näitä voi värjätä myös sekä puulle että lakkojen väliin.
Ilman lakkaa:
http://img238.imageshack.us/img238/4096/iltakuvaa30ue.jpg
 
Petsi puulle:
http://img71.imageshack.us/img71/9711/vari0023im.jpg
 
Lakattu kevyesti sävytetyllä lakalla
http://img513.imageshack.us/img513/2707/valmis0026nx.jpg

 
Mutta kun sen lopputuloksen ennakointi on niin paljon vaikeampaa. Puun syyt kun usein imee ihan eri tahtiin sitä petsiä ja pahimmillaan tulee aika kirjava kakku. Ei sillä, jos on kokemusta ja tietää mitä tekee, niin varmasti tulee nättiä, mutta kun alottelijat tulee kyselemään, niin kyllä se ekaks-lakka-sitten-petsi on se helpompi vaihtoehto. Ja kyllä se lakkakin tuo ne syyt jo esille...
http://jakee.kuvat.fi/kuvat/Soittimia/Kitara+Hdr.jpg
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Juzzu
21.06.2012 19:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Mutta kun sen lopputuloksen ennakointi on niin paljon vaikeampaa. Puun syyt kun usein imee ihan eri tahtiin sitä petsiä ja pahimmillaan tulee aika kirjava kakku.
 
Koepalat ja vähän googlausta ja harkintaa. Lepän petsauksen puulle voi toki het unohtaa - tai siis ainakin itse jättäisin välistä kun en osaa. Mutta esim. mahongin kanssa voi jo huolettomammin lähteä värjäämäään suoraan puulle. Kunhan alottaa laihalla värillä ja pitää sävyerot raakaan puuhun nähden maltillisena. Että niinköstä sävytetään, ei maalata :-)
 
yussipee
03.07.2012 10:43:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Projekti jatkuu. Kiinanpuuöljy on näköjään mainiota tavaraa, mutta keltaisen petsin päälle vedettynä leppäbody ei näytä kivalta, kuten yllä on todettu. Sain pienet satsit sinistä, valkoista ja punaista sävytyspastaa maalikaupasta. Eli siis sitä tököttiä, jolla maalit sävytetään. Voiko sitä sekoittaa kiinanpuuöljyyn?
 
Ja jos kyllä, niin onko kokemusta, miten sävytetty öljy reagoi pohjalla olevaan ureankeltaiseen sävyyn? Jos kyseessä olisi vesivärit, niin sininen + keltainen = vihreä jne. Näin yksinkertaista se ei kuitenkaan liene. Mutta jos keltaisen päälle vetää sinistä, niin meneekö sävy kohti vihreää? Tai punaisen kanssa kohti oranssia? Tai jos sekoittaisi valkoista ölyyn, niin saisiko sillä ehkä takaisin sitä kirkkaammankeltaista sävyä?
 
Halpa skittakitti kyseessä, joten mitään tappavaa tässä ei pääse tapahtumaan, mutta mieluusti kokeneempien tietoa otetaan vastaan.
 
Kesiä!
 
Juzzu
03.07.2012 14:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ymmärsinkö oikein, että sulla on siellä petsiä, kiinanpuuöljyä, väripastaa ja varmasti myös puun palasia joita värjätä, ja kysyt netistä miltä niiden lopputulema näyttää?
 
yussipee
03.07.2012 14:49:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä muotoilin asian epäselvästi. Vesipetsijauheesta sain selkeän vastauksen maahantuojalta, että se ei sekoitu kunnolla öljyyn tai puussa pysy. Sen sijaan minulle ei ole oikein osattu tähän mennessä vastata (edes rautakaupassa), voiko tuota sävytyspastaa sekoittaa kiinanpuuöljyyn niin, että se öljyn mukana kunnolla imeytyy. Eli että toimiiko teknisesti.
Totta kai aion vetää testiä puulle, mutta näköpiirissä ei ole hikistä keikkaa, niin en pääse lavalle testaamaan, miten lattialaudassa väri pysyy ja kulutusta kestää.
Nuo muut kysymykset värien toimivuudesta keskenään selviävät kokeilemalla, mutta koska täällä on aika kokenutta väkeä, olisin tsekannut, josko jollain jo kokemusta asiasta on. Loppujen lopuksi kaikenhan voi itse kokeilla, jolloin koko keskustelupalsta on turha :) Olen kuitenkin pelokkaana aloittelijana saanut täällä kokeneemmilta asiallisia vastauksia, jotka ovat proggiksiani helpottaneet. Siitä kiitokset kaikille.
 
yussipee
04.07.2012 17:00:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse itselleni vastaten: pahalta näyttää. Ei ainakaan minun ravistelutaidoillani rautakaupan maalitahna liukene kiinanpuuöljyyn kunnolla. Väri ei myöskään imeydy juurikaan puuhun.
Sateenkaariväreillä on väripastoja, joilla pitäisi voida vetää öljynkin päälle. Jos sellaisen päälle vielä vetäisi saman firman hartsiöljylakan, niin en tiedä, mahtaisiko toimia. Käytännössä tuosta tulisi jo enemmän kuulemma öljymaalimainen pinta, mutta sekin olisi parempi kuin nykyinen Pietarin keskusviemärin sävy.
 
rakinraato
04.07.2012 17:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spriihin liukenevaa petsiä olen käyttänyt joskus, kuivuu nopeasti. Kokeile tätä mahdollisuutta. Petsisävyjäkin olen tietysti sekoittanut useista petseistä. Jos rusehtaa vielä, sammuttele sinisellä tai vihreällä. Vihreys on kyllä usein se nimenomaan ei toivottu tulos havupuulla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «