Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 528 29 30 31 32497 498 499 500 501
mansipoika
23.05.2012 21:13:04
loner
24.05.2012 07:04:01
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=630051

Oppilastyönä tehty ja soitinrakentajan viimeistelemä ei kuulosta lupaavalta. Varmaankin kelpo soitin, mutta 2600€?
jyrkalt
24.05.2012 07:56:22 (muokattu 24.05.2012 07:56:47)
loner: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=630051

Oppilastyönä tehty ja soitinrakentajan viimeistelemä ei kuulosta lupaavalta. Varmaankin kelpo soitin, mutta 2600€?

Helposti luulis juuri noin.
Mutta kuitenkin se mitä ilmon kuvasta näkee saa jo jonkinmoisen käsityksen työn tarkkuudesta.
Todella kiinnostava konsepti jo ihan käytettyjen materiaaliensakin puolesta.
Tekisi mieli nähdä kuvia tuosta vähän lisääkin.

Käsityönä tehdyt akustiset soittimet on todella arvokkaita.. Eli pitäisin hintaa oikein kohtuullisena jos peli on oikeasti soittopeli. Ja siitähän mulla ei ole tietoa tietenkään..
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
korvaoo
24.05.2012 08:10:41
eio tosta kyseisestä rakennusoppilaitoksesta kokemusta, mutta voinen kuvitella että jos on esimerkiksi näyttötyönkaltainen, niin hyvältä oppilaalta tuon laatu saattaa hyvin olla huomattavasti parempaa mitä sarjoissa tehdyt ns. käsintehdyt laatusoittimet.
kaikki paitsi on turhaa.
StevieRayVehkakoski
24.05.2012 08:32:37
Ai että Lottosen, Liljeströmin, Loefin, Paasosen ym. ensimmäiset opinnäytetyöt oli ne parhaat kitarat ja nämä sen jälkeen tehdyt sarjakäsityökitarat on vähän sellaista bulkkia =)
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
korvaoo
24.05.2012 08:38:38
StevieRayVehkakoski: Ai että Lottosen, Liljeströmin, Loefin, Paasosen ym. ensimmäiset opinnäytetyöt oli ne parhaat kitarat ja nämä sen jälkeen tehdyt sarjakäsityökitarat on vähän sellaista bulkkia =)

Toki se kokemus tuo oman rutiininsa siihen, mutta vähän eri asia tehdä sarjassa 20 kitaraa niin että jokaisen laatuseurannalle jää minuutteja aikaa, kuin että joku nysvää viikkokausia yhden kappaleen kanssa ja tekee jo lähtökohtasesti siitä semmoista että opettajadiktaattori sen hyväksyisi hyvin arvosanoin.
kaikki paitsi on turhaa.
StevieRayVehkakoski
24.05.2012 08:52:56 (muokattu 24.05.2012 08:54:30)
Mulla on ihan sellainen kutina että kokemus on kaikki kaikessa akustisten instrumenttien rakentamisessa, mitä useamman olet korjannut ja rakentanut sitä parempia niistä uusistakin tulee. Mun mielestä ihan päätön hintapyyntö mutta en minä näistä nylon-kielisistä mitään ymmärrä. Onkos tuo muuten yleistä että otelaudan ja kaulan välissä on tuollainen vaahterasiivu?

Edit: Vielä tuota kuvaa tutkailin niin ei tuon viimeistely näytä edes alkuunkaan virheettömältä joten pysyn sanojeni takana, päätön hintapyyntö.
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
korvaoo
24.05.2012 09:05:51
StevieRayVehkakoski: Mulla on ihan sellainen kutina että kokemus on kaikki kaikessa akustisten instrumenttien rakentamisessa, mitä useamman olet korjannut ja rakentanut sitä parempia niistä uusistakin tulee. Mun mielestä ihan päätön hintapyyntö mutta en minä näistä nylon-kielisistä mitään ymmärrä. Onkos tuo muuten yleistä että otelaudan ja kaulan välissä on tuollainen vaahterasiivu?

Edit: Vielä tuota kuvaa tutkailin niin ei tuon viimeistely näytä edes alkuunkaan virheettömältä joten pysyn sanojeni takana, päätön hintapyyntö.

eipä tossa isosti mitään vikaakaan näy tässä yhdessä ja ainokaisessa kuvassa, näkemättä luonnossa paha sanoa juuta tai jaata. Kivoja ratkasuja noin rakennusteknisesti ja tuo viilu otelaudan alla, jos nyt on harkittu, on aika jännä. Pitänee kyllä sen verta korjata omia sanomisiani etten mää tota myöskään ihan ton hintasena näe tuon kuvan perusteella, mutta eihän se oo hullu joka pyytää :)
kaikki paitsi on turhaa.
loner
24.05.2012 13:38:12
http://www.freewebs.com/bassoprojekti/

Myyjän kotisivuja lukiessa saa kyllä hieman käsityksen, että soitinrakennus on aika kokeilu/oppimisasteella ja osittain harrastuspohjalla. Kokeilun halua ja näkemystä näyttäisi löytyvän, mutta nimettömänä rakentelijana voi olla vaikea saada noilla hinnolilla soittimia kaupaksi.
Se on kai aika hankalaa tuo hinnoittelu, jos laskee jonkinlaista tuntipalkkaa edes itselleen. Työtunteja tulee varmasti triplasti enemmän harrastelijalle kuin jollekkin Ruokankaalle, jolla on kaikki tieto takaraivossa ja visiot valmiina kaikkeen.
korvaoo
24.05.2012 14:08:06
loner: http://www.freewebs.com/bassoprojekti/

Myyjän kotisivuja lukiessa saa kyllä hieman käsityksen, että soitinrakennus on aika kokeilu/oppimisasteella ja osittain harrastuspohjalla. Kokeilun halua ja näkemystä näyttäisi löytyvän, mutta nimettömänä rakentelijana voi olla vaikea saada noilla hinnolilla soittimia kaupaksi.
Se on kai aika hankalaa tuo hinnoittelu, jos laskee jonkinlaista tuntipalkkaa edes itselleen. Työtunteja tulee varmasti triplasti enemmän harrastelijalle kuin jollekkin Ruokankaalle, jolla on kaikki tieto takaraivossa ja visiot valmiina kaikkeen.

ainakin sivunrakentajana paljon opittavaa, olipas tihrustettavaa...
kaikki paitsi on turhaa.
Laulava Kylätohtori
24.05.2012 14:15:37
loner: Työtunteja tulee varmasti triplasti enemmän harrastelijalle kuin jollekkin Ruokankaalle, jolla on kaikki tieto takaraivossa ja visiot valmiina kaikkeen.

Hinnoittelusta tiedä mitään, mutta nuo tunnit ovat juuri niitä, mistä ei mielellään maksaisi mitään...
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
jyrkalt
24.05.2012 14:15:43
Otelaudan ja kaulan väliin laitettava koristeviilun saa optiona ihan keneltä soitinrakentajalta tahansa. Ilmiö ei siis liene kovin uusi.
Hyödystä muuten kuin koristeena en osaa sanoa.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Terry Pantheras
24.05.2012 22:25:29
jyrkalt: Otelaudan ja kaulan väliin laitettava koristeviilun saa optiona ihan keneltä soitinrakentajalta tahansa. Ilmiö ei siis liene kovin uusi.
Hyödystä muuten kuin koristeena en osaa sanoa.

Olen itse tehnyt soitinrakennuskouluaikoinani Stratoon vaahterakaulan erillisellä vaahteraotelaudalla, joiden väliin liimasin mahonkiviilun tasapainottavan ulkonäön vuoksi. Viilu jatkui lavan päälle, joka oli n. 10 asteen kulmassa, eli ikään kuin Straton kaula Gibsonin spekseillä. Eipä tuo viilu saundissa mitenkään kuulune, mutta erilinen vaahteraotelauta näyttää mielestäni vähän pöhköltä suoraan vaahterakaulaan liimattuna.

Itse luottaisin kokemukseen versus opinnäytetyö. Kun opiskelija nysvää yhtä kohtaa tuntikausia epävarmuushikipäissään ja tekee sen kuitenkin jotenkin-sinne-päin, niin konkari pitää jo toista kahvitaukoaan ja miettii mitä söisi illalliseksi odotellessaan täydellisen liimasauman kuivumista... Meinaan, että paras lopputulos tulee yleensä kun homman pystyy tekemään nopeasti ja vaistolla/selkäytimestä suurempia ajattelematta. Hitaasti nysvätessä tulee monasti enemmän semmoista "epävirallisen" näköistä jälkeä. Yhdellä nopealla sapelinsivalluksella tulee virheetön leikkaus. ;)
Höpsis!
chill
24.05.2012 23:06:36
Terry Pantheras: Yhdellä nopealla sapelinsivalluksella tulee virheetön leikkaus. ;)

Nice one! Näin se varmasti on, nysväämällä ei tule kettuakaan.
MikaHekkanen
24.05.2012 23:12:11
korvaoo: ainakin sivunrakentajana paljon opittavaa, olipas tihrustettavaa...

En päässyt edes tihrustamaan kun tietokoneeni suojaukset varoittivat vaarasta.
Neath the bougie a nimble rigger slyly rolls the pea
Laulava Kylätohtori
25.05.2012 10:51:36
Terry Pantheras: Meinaan, että paras lopputulos tulee yleensä kun homman pystyy tekemään nopeasti ja vaistolla/selkäytimestä suurempia ajattelematta. Hitaasti nysvätessä tulee monasti enemmän semmoista "epävirallisen" näköistä jälkeä. Yhdellä nopealla sapelinsivalluksella tulee virheetön leikkaus. ;)

Tulipa mieleen, kun on lattiamattohommia tiedossa, miten joskus duunissa seurasin, miten ammattimattomies asensi isoja muovimattoja vaikeisiin paikkoihin. Kädet kävi kuin heinämiehellä, muutama vetäisy puukolla ja jälki oli suoraa ja sopi täydellisesti. Itse, kun nysvää 10 kertaa kauemmin 10 kertaa helpompaa, niin jälki on silti vähän kuin rotat olisivat maton reunaa syöneet...

Miten tämä sitten liittyi asiaan? Ei mitenkään...
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Vainottu
25.05.2012 12:20:43
Laulava Kylätohtori: Tulipa mieleen, kun on lattiamattohommia tiedossa, miten joskus duunissa seurasin, miten ammattimattomies asensi isoja muovimattoja vaikeisiin paikkoihin. Kädet kävi kuin heinämiehellä, muutama vetäisy puukolla ja jälki oli suoraa ja sopi täydellisesti. Itse, kun nysvää 10 kertaa kauemmin 10 kertaa helpompaa, niin jälki on silti vähän kuin rotat olisivat maton reunaa syöneet...

Turvonneet hintapyynnöt matoista. Tai mattomiehistä. Eiku. :)
Kitara on soitin
Alfons Åberg
25.05.2012 13:02:00
Laulava Kylätohtori: Tulipa mieleen, kun on lattiamattohommia tiedossa, miten joskus duunissa seurasin, miten ammattimattomies asensi isoja muovimattoja vaikeisiin paikkoihin. Kädet kävi kuin heinämiehellä, muutama vetäisy puukolla ja jälki oli suoraa ja sopi täydellisesti. Itse, kun nysvää 10 kertaa kauemmin 10 kertaa helpompaa, niin jälki on silti vähän kuin rotat olisivat maton reunaa syöneet...

Itsekin kun koulussa tehtiin kupariputkista eräänlaisia harjoitusputkistoja, ensimmäiseen meni kolme varttia. Sitten kun opettaja tulee katsomaan ensimmäinen toteamus on "tää on väärin, toi mutka on peilikuva".

Toinen yritys meni, oikein ja siihen meni vartti.
naavanka_
29.05.2012 16:12:34
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)