Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarapiuhat rikkoontuvat nopeaan tahtiin
1 2 3
Bratwurst
24.05.2012 18:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Sähkistä (Stratocaster-mallinen kitara) olen soitellut tässä jonkun tovin ja jostain kumman syystä kitaran ja vahvistimen välinen kaapeli tykkää rikkoontua hyvinkin nopeasti. Itseasiassa kaapeleita menee melkein samaa tahtia kuin kieliäkin (kieliä pitäisi jaksaa vaihtaa useammin kylläkin).
 
Soitan seisten ja minulla on tapana ollut vetää piuha hihnan ja kitaran välistä siten että syntyy ns. vedonpoisto ettei suoraa rasitusta liittimiin tule, mikäli keikka olohuoneessa alkaa rokkaamaan liikaa. Piuhat kuitenkin rikkoontuvat liittimien juuresta ja kosketushäiriö on selvästi havaittavissa kun kaapelia liikuttelee soitettaessa.
 
Nyt lähti viimeinen kappale käyttöön näistä kitarakaupan yhteydessä saaduista piuhoista (varmasti todella laadukkaita ja kalliita olivatkin ;)) ja kysymys kuuluukin että onko tämä täysin normaalia että tämäntyyppiset halvat piuhat menevät rikki nopeasti vai onko nyt käyttäjässä vika (hyviä jippoja otetaan aina vastaan)?
 
PS. Katselin seuraavaa mallia kokeiluun. Kannattaako näistä kaapelista maksaa tuplaten verrattuna halvimpiin malleihin? Esim. http://www.thomann.de/fi/cordial_cai5bk_instrumentenkabel.htm tätä oli jossain kehuttu.
 
Spiral
24.05.2012 18:12:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bratwurst:
Nyt lähti viimeinen kappale käyttöön näistä kitarakaupan yhteydessä saaduista piuhoista (varmasti todella laadukkaita ja kalliita olivatkin ;)) ja kysymys kuuluukin että onko tämä täysin normaalia että tämäntyyppiset halvat piuhat menevät rikki nopeasti vai onko nyt käyttäjässä vika (hyviä jippoja otetaan aina vastaan)?

 
Piuhoissa halpa hinta todellakin tarkoittaa hyvin usein juuri tuota. Lähestulkoon kertakäyttöisiä ovat. Ei se kalliimmissakaan kiveen ole kirjoitettu että eivät hajoaisi, mutta onhan niissä kaikki (materiaali, liitokset, rakenne, yms.) tehty paremmin.
 
Jormaz
24.05.2012 18:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/cordial_cg … id=f5d96180efb973a113fad57d1494d054
Tommosesta ja Neutrikin plugeista väsäsin piuhan. Kun ite juottaa niin ainakin tietää ketä syyttää. Oli varmaan mun eka oikeasti hyvä piuha. Enempää ei kannata mielestäni piuhoista maksaa.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
markus16
24.05.2012 18:34:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri huomasin että mun 38 euron hintainen spectraflexini pätkii. Olen käyttänyt piuhaa ehkä 5-6 kertaa, eikä sitä ole edes kuljeteltu paikasta toiseen. Tuossa se on tainnut olla vahvistimessa kiinni koko ajan käyttöönoton jälkeen. Kuitin olen todennäköisesti ehtinyt hukata, mutta onnistunee vaihto ilman sitäkin.
 
Kirka saatana!
the-Antero
24.05.2012 19:10:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on elämän aikana hajonnut kerran, siis yhden ainoan kerran kitarapiuha. Ja se kesti useamman vuoden.Kyseessä oli ekan kitaran mukana tullut piuha :D eli joku super halpispiuha....
 
Nyt on käytössä jotain Procon piuhoja jotka on hyviä. Sopivan taipuisia ja vaikka mitä :D
 
Pidän piuhaa samalla tavalla kuin aloittaja
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Gabe
24.05.2012 19:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bratwurst: kysymys kuuluukin että onko tämä täysin normaalia että tämäntyyppiset halvat piuhat menevät rikki nopeasti vai onko nyt käyttäjässä vika
 
Kannattaako näistä kaapelista maksaa tuplaten verrattuna halvimpiin malleihin?

 
Ketju on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki :) Eli kannattaa satsata siihen piuhaankin. Tulee lopulta vaan kalliimmaksi ostaa kokoajan niitä parin euron rimpuloita.
 
Mulla on ollut tällainen jo kauan käytössä:
 
http://www.topsound.fi/spectraflex-vintage-instrument-4-3m.html
 
On pirun kallis mutta sen arvoinen :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Bratwurst
24.05.2012 19:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä.
 
Pikkuhiljaa alkaa pääsemään tähän kitaroinnin muailmaan mukaan ja minusta tuntuu että kaapelointiin käytetty raha tulee olemaan hyvin pientä verrattuna tuleviin investointeihin. Joten sinällään tuo Gaben ehdottama piuha voisi olla seuraavaksi paikallaan. Sitäkin voisi harkita että rakentaisi jatkossa omat piuhat jos ei meinaa hyvää valmista piuhaa löytyä.
 
arppah8
24.05.2012 20:35:47 (muokattu 24.05.2012 20:37:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: http://www.topsound.fi/spectraflex-vintage-instrument-4-3m.html
 
On pirun kallis mutta sen arvoinen :)

 
Hyvää lakua kyllä tuo, mullakin on moinen. Tosin omastani hajosi toinen plugi noin vuoden käytön jälkeen, vintagelook vähän kärsi kun tilalle tuli Neutrikin kulmaplugi. Sen jälkeen ongelmia ei oo ollut. Saman puljun kuusmetrinen Fatsoflex (oisko ollut noin kympin kalliimpi kuin tuo Vintage) on taas kestänyt oisko neljä-viis vuotta nytten. Samaan aikaan ostin molemmat.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
s151669
24.05.2012 20:39:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cordial ja Neutrik kestää kyllä. Jos ei, niin vika löytyy käyttäjästä.
 
Antikitarasankari
balanced1
24.05.2012 20:43:28 (muokattu 24.05.2012 20:44:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy ottaa keskusteluun sen verran osaa, että olen pettynyt ostamiini Planet Waves-piuhoihin, jotka eivät olleet mitenkään halpoja millään lailla, mutta kahdessa piuhassa jo ollut kosketushäiriöitä alle vuoden käytön jälkeen. Itse tykkään ajatella, niin että laitan hieman enemmän rahaa johonkin ja saan sillä myös vastinetta, mutta tässä ei kyllä se totetunut mitenkään. Mikä voisi olla kauheampi keikkatilanteessa kuin pätkivä kitarapiuha? piuhoja ei ole edes kohdeltu mitenkään kaltoin. Plussana täytyy sanoa, että piuhat ovat toimiessaan oikein laadukkaan oloiset. Hintaa taisi olla hieman alle 100€/ piuha.
 
ibnz
24.05.2012 21:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä 1-vuotias tuhoaa kaikki piuhat hyvinkin nopeasti - poikkeuksena ikivanha ruuvattavalla liitinosalla varustettu ihan perusjohto. Kallis tai halpa - samalla tavalla hajoavat täällä. En itse pistä enää rahaa piuhoihin, jos tahdon varmatoimista niin teen itte.
 
Twinkle
24.05.2012 21:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Cordial ja Neutrik kestää kyllä. Jos ei, niin vika löytyy käyttäjästä.
 
jep, ainoa syy katsella jotakin muuta brändiä on noiden neutrikkien suhteellisen iso koko. Switchcraftit on todettu hyviksi jos tila on kortilla.
 
Gabe
24.05.2012 21:55:40 (muokattu 24.05.2012 22:12:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Meillä 1-vuotias tuhoaa kaikki piuhat hyvinkin nopeasti
 
Meillä myös taapero, eli piuhan ikää jatkaa kummasti kun ne on pois ulottuvilta ;)
 
arppah8: Hyvää lakua kyllä tuo, mullakin on moinen. Tosin omastani hajosi toinen plugi noin vuoden käytön jälkeen
 
Mulla on plugit kestäny kans hyvin :) Tosin olen kulmaplugia miettinyt siihen vaihtavani siitä syystä että SG:llä soitellessa se on vähän tiellä jakin paikasta johtuen.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Spike
24.05.2012 22:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku 10 piuhaa mennyt. Planet wavesit ovat kestäneet jo joku 5 vuotta. Sitä tyyriimpää kullatuilla plugeilla. Se ohut wavesin laku ei kestä mitään.
 
arppah8
24.05.2012 23:17:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mulla on plugit kestäny kans hyvin :) Tosin olen kulmaplugia miettinyt siihen vaihtavani siitä syystä että SG:llä soitellessa se on vähän tiellä jakin paikasta johtuen.
 
Mä tykkään kanssa yleensä kulmaplugeista kitaran päässä että sinänsä vahinkoa tossa ei sattunut muuten kuin vintage-ulkonäön karisemisen puolesta.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Old Joe
25.05.2012 00:23:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jormaz: http://www.thomann.de/fi/cordial_cg … id=f5d96180efb973a113fad57d1494d054
Tommosesta ja Neutrikin plugeista väsäsin piuhan. Kun ite juottaa niin ainakin tietää ketä syyttää. Oli varmaan mun eka oikeasti hyvä piuha. Enempää ei kannata mielestäni piuhoista maksaa.

 
Mielestäni siellä piuhan sisällä on syytä olla pumpulia pehmikkeenä, jolloin kestää taivuttelua huomattavasti paremmin. Esim. Uraltonelta löytyy Tasker C208, metrihinta 2,20. Löytyy useissa väreissä. Neutrik-tyyppiset liittimet ovat minunkin suosikkeja.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
aristoteles666
25.05.2012 00:39:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen käyttänyt yli 20 v samoja george l piuhoja.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
santa
25.05.2012 02:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ketju on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki :) Eli kannattaa satsata siihen piuhaankin. Tulee lopulta vaan kalliimmaksi ostaa kokoajan niitä parin euron rimpuloita.
 
Mulla on ollut tällainen jo kauan käytössä:
 
http://www.topsound.fi/spectraflex-vintage-instrument-4-3m.html
 
On pirun kallis mutta sen arvoinen :)

 
samanlainen mutta katkasin sen ensitöikseni toisesta päästä ja liitin kulmaplugarin. nyt se vaan on niin hyvä kuin olla ja voi. ollu 3 vuotta käytössä häiriöttä. kotona reeniksellä ja keikoilla. ei ole pettänyt vieläkään.
 
slapvete
25.05.2012 02:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mogami 2524 + Neutrik. Toimii.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
jhlamm
25.05.2012 02:39:36 (muokattu 25.05.2012 02:42:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä saattaa olla tyhmä ajatus, mutta... Pidätkö miten sitä piuhaa siellä lenkillä hihnan välistä vedettynä? Kun jos sinne ei jätä liikkumavaraa niin saattaa kohtuu helposti hihnan vähän eläessä ja liikkuessa siinä soittelufiilinkeissä aiheuttaa plugiin vääntöä...
 
Ittellä kestänyt piuhat niin kauan kuin on niitä ollut. Ainoa tapa miten niistä tähän mennessä on joutunut luopumaan on hukkaamalla... ja yksi hajosi kun entinen basisti tunki sen kitaraständien kanssa samaan laukkuun.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «