Aihe: midi hommat. | 1 |
---|
|
Ongelmani on tama: Omistan Blackstar s-1 200W nupin, joka on midi ohjattavissa. Haluaisin taman kaveriksi ostaa rakki multiefektin (G-sharp/G-major). Minkalaiset liitokset pitaa tehda, etta voin molempia ohjata samasta kontollerista? Eli kun vaihdan kanavaa, vaihtuisi vahvistimesta kanava+asetukset ja efektista efektit? Onko jolkakulla kokemusta tallaisista jutuista? Tama on kirjoitettu puhelimella. |
|
Vedät kontrollerilta midipiuhan G-Majorin/Sharpin midi in -liitäntään. Majorin/Sharpin Midi out/Midi thru:sta vedät piuhan nupin midi in- liitäntään. Loppu on parametreillä leikkimistä. |
JuSu 24.05.2012 09:18:35 | |
|
oiva tumpeloinen: Loppu on parametreillä leikkimistä. ...ja siitä se hupi vasta alkaakin. =) Valmistaudu lukemaan manuaaleja ajatuksella. Se homma ei varmasti ole plug and play -juttuja. JuSu |
|
JuSu: ...ja siitä se hupi vasta alkaakin. =) Valmistaudu lukemaan manuaaleja ajatuksella. Se homma ei varmasti ole plug and play -juttuja. JuSu Se saattaa hyvinkin olla P'n'P-juttu. Oleellista on midikanavan määrittely. Sen pitää olla jokaisessa sama, jotta signaali tulee perille asti. Toinen mahdollisesti vaikuttava asia saattaa olla Majorin/Sharpin midi mapping. Noiden kahden asian jälkeen homman pitäisi toimia täysin, jos ei mitään hienouksia haluta. Voisin kuvitella, ettei tuo nuppi edes ymmärrä mitään sen hienompaa. |
|
Eli kontrollerin: midi out -> prosessorin midi in, prosessorin Midi out -> vahvistimen midi in, vahvistimen midi out -> kontrollerin midi in. näinkö? |
|
samip88: Eli kontrollerin: midi out -> prosessorin midi in, prosessorin Midi out -> vahvistimen midi in, vahvistimen midi out -> kontrollerin midi in. näinkö? Prosessorissa tuo midi out vielä "through" moodiin "The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
-- Hunter S. Thompson |
Vainottu 24.05.2012 13:59:30 (muokattu 24.05.2012 14:03:24) | |
|
oiva tumpeloinen: Se saattaa hyvinkin olla P'n'P-juttu. Oleellista on midikanavan määrittely. Sen pitää olla jokaisessa sama, jotta signaali tulee perille asti. Toinen mahdollisesti vaikuttava asia saattaa olla Majorin/Sharpin midi mapping. Noiden kahden asian jälkeen homman pitäisi toimia täysin, jos ei mitään hienouksia haluta. Voisin kuvitella, ettei tuo nuppi edes ymmärrä mitään sen hienompaa. Mä itse tykkään ainakin käyttää usempaa MIDI-laitetta niin, että jos MIDI-pedaali on pystyy lähettämään useammalla kanavalla tietoa, määrittelen vahvistimen ja efektin eri MIDI-kanaville. Itse käytän Behringerin FCB1010-lautaa niin että efekti ja etuaste on omilla kanavillaan. Tällöin voin yhdistellä helposti eri saundeja ja efektejä. Mulla on etuaste 1.kanavalla ja efekti 2.kanavalla. Tällöin mulla on useampia presettjä jotka käyttää esim. mun tapauksessa etusen 10. muistipaikkaa. (1. MIDI-kanavalla lähtee aina tieto "10"). Sitten vaihtelen vain eri efektejä siihen päälle ja valitsen 2.kanavalta lähtevän MIDI-käskyn sen mukaan. EDIT: Vähän rautalankaa kun en tiedä ymmärsikö tuosta mitään: Eli kun polkaisen MIDI-laudan 1. painiketta, lähtee 1. MIDI-kanavalla tieto "10" ja 2. MIDI-kanavalla tieto "1". Kun taas polkaisen 2. painiketta, lähtee 1-kaavalla edelleen tieto "10", mutta 2-kanavalta lähteekin tieto "2". Kitara on soitin |
|
tuossa kattelin nii tarviin varmaan tälläisen useammalle laitteelle: http://search.babylon.com/imageres. … 408&w=1000&q=midi+loop&babsrc=lnkry Ja sitä behringerin lautaa itekkin mietin startteriks ja katsoo joskus toisen jos tarvii |
|
samip88: tuossa kattelin nii tarviin varmaan tälläisen useammalle laitteelle: http://search.babylon.com/imageres. … 408&w=1000&q=midi+loop&babsrc=lnkry Ja sitä behringerin lautaa itekkin mietin startteriks ja katsoo joskus toisen jos tarvii Jos haluut käyttää pedaaleja lisäksi. Muuten et tartte kuin midi-laudan ja midi-ohjattavia vehkeitä. Niitä sitten vain ketjutetaan. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
|
Vainottu: Mä itse tykkään ainakin käyttää usempaa MIDI-laitetta niin, että jos MIDI-pedaali on pystyy lähettämään useammalla kanavalla tietoa, määrittelen vahvistimen ja efektin eri MIDI-kanaville. Itse käytän Behringerin FCB1010-lautaa niin että efekti ja etuaste on omilla kanavillaan. Tällöin voin yhdistellä helposti eri saundeja ja efektejä. Mulla on etuaste 1.kanavalla ja efekti 2.kanavalla. Tällöin mulla on useampia presettjä jotka käyttää esim. mun tapauksessa etusen 10. muistipaikkaa. (1. MIDI-kanavalla lähtee aina tieto "10"). Sitten vaihtelen vain eri efektejä siihen päälle ja valitsen 2.kanavalta lähtevän MIDI-käskyn sen mukaan. EDIT: Vähän rautalankaa kun en tiedä ymmärsikö tuosta mitään: Eli kun polkaisen MIDI-laudan 1. painiketta, lähtee 1. MIDI-kanavalla tieto "10" ja 2. MIDI-kanavalla tieto "1". Kun taas polkaisen 2. painiketta, lähtee 1-kaavalla edelleen tieto "10", mutta 2-kanavalta lähteekin tieto "2". Saako tuon FCB:n siis toimimaan noin, että midi outista efektiin ja sieltä midi thrulla vahvistimeen? Jos näin on niin täytyy itsellekin säätää noin toimivaksi! Its time to snap kids. |
mattim 24.05.2012 17:29:02 (muokattu 24.05.2012 17:31:36) | |
|
Wyled: Saako tuon FCB:n siis toimimaan noin, että midi outista efektiin ja sieltä midi thrulla vahvistimeen? Jos näin on niin täytyy itsellekin säätää noin toimivaksi! FCB osaa tuo kyllä, mikäli efektikin vielä osaa midi trhough toiminteen niin homma toimii. Helppoa se ei alkuun ole, mutta osaan tuota FCB:tä koskeviin kysymyksiin kyllä vastata. Kannattaa tätä midin perusteita selvittävää ketjua hieman tavailla: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=7472 "The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
-- Hunter S. Thompson |
|
Juu ei loopperille mitään pakottavaa tarvetta ole. Jos efekti on vahvistimen efektiloopissa, saat molempia ohjattua. Sen MIDI thru liitännän kautta voit linkittää laitteet ja ohjata kaikkia yhdessä ja erikseen. Varsinkin jos nupissa on ohjelmoitava looppi, saat efekti kokonaan pois välistä ottamalla vaan looppi pois käytöstä. Behringerin lauta ei ole mikään helpoin käyttää, mutta kun vähän käyttää aikaa käyttöohjeen kans ja opettelee miten MIDI ylipäätään toimii, pitäis selvitä. Kitara on soitin |
|
Wyled: Saako tuon FCB:n siis toimimaan noin, että midi outista efektiin ja sieltä midi thrulla vahvistimeen? Jos näin on niin täytyy itsellekin säätää noin toimivaksi! Juu näin se mulla toimii. Ja tosiaan se MIDI-thru siis lähettää alkuperäisen, kyseisen laitteen MIDI-in-liittimeen tulleen MIDI-käskyn muuttumattomana eteenpäin. Eli jos lähetät kahdella kanavalla, efekti poimii omalta kanavaltaan tiedon jä lähettää sen saman tiedon eteenpäin vahvistimeen. Sen jälkeen vahvistin poimii oman MIDI-kanavansa tiedot. MIDI-out liitin lähettää kyseistä laitteesta itse muodostamansa MIDI-käskyn. Tämän takia esim pedaalista lähdetään OUT-liittimestä. Kitara on soitin |
|
Vainottu: Mä itse tykkään ainakin käyttää usempaa MIDI-laitetta niin, että jos MIDI-pedaali on pystyy lähettämään useammalla kanavalla tietoa, määrittelen vahvistimen ja efektin eri MIDI-kanaville. Itse käytän Behringerin FCB1010-lautaa niin että efekti ja etuaste on omilla kanavillaan. Tällöin voin yhdistellä helposti eri saundeja ja efektejä. Mulla on etuaste 1.kanavalla ja efekti 2.kanavalla. Tällöin mulla on useampia presettjä jotka käyttää esim. mun tapauksessa etusen 10. muistipaikkaa. (1. MIDI-kanavalla lähtee aina tieto "10"). Sitten vaihtelen vain eri efektejä siihen päälle ja valitsen 2.kanavalta lähtevän MIDI-käskyn sen mukaan. EDIT: Vähän rautalankaa kun en tiedä ymmärsikö tuosta mitään: Eli kun polkaisen MIDI-laudan 1. painiketta, lähtee 1. MIDI-kanavalla tieto "10" ja 2. MIDI-kanavalla tieto "1". Kun taas polkaisen 2. painiketta, lähtee 1-kaavalla edelleen tieto "10", mutta 2-kanavalta lähteekin tieto "2". Kyllä tuosta selvää saa. Eri asia täysin, onko tuommoisessa setupissa mitään tarvetta tehdä noin monimutkaista juttua, kun saman saa hoidettua G-Majorin midi mappingilla. Loppujen lopuksi toki makuasia, mutta Majorissa (ja kovin monessa muussa muljuttimessa) tuon ohjelmoiminen on todella nopea, toisin kuin monessa midilankussa. Tilanteesta riippuen toki saattaa olla tarpeenkin tehdä tuon mainitsemasi tavan mukaan. Mistä päästäänkin tähän: mattim: Prosessorissa tuo midi out vielä "through" moodiin Jos aikoo ohjata nuppia muljuttimella, niin tuo on kohtuullisen pitkälti viimeisin vaihtoehto, mitä kannattaa tehdä. Mitään lähtökohtaista ohjetta tuon säätöön en menisi tekemään, koska ohjelmointitapa ratkaisee tuon. Vainotun esittämä tapa tarvitsee nimenomaan tuon mainitsemasi muutoksen, mutta taasen midi mappingin kanssa leikkiessä menee leikit täysin pilalle. |
|
oiva tumpeloinen: Kyllä tuosta selvää saa. Eri asia täysin, onko tuommoisessa setupissa mitään tarvetta tehdä noin monimutkaista juttua, kun saman saa hoidettua G-Majorin midi mappingilla. Loppujen lopuksi toki makuasia, mutta Majorissa (ja kovin monessa muussa muljuttimessa) tuon ohjelmoiminen on todella nopea, toisin kuin monessa midilankussa. Tilanteesta riippuen toki saattaa olla tarpeenkin tehdä tuon mainitsemasi tavan mukaan. Mistä päästäänkin tähän:
Jos aikoo ohjata nuppia muljuttimella, niin tuo on kohtuullisen pitkälti viimeisin vaihtoehto, mitä kannattaa tehdä. Mitään lähtökohtaista ohjetta tuon säätöön en menisi tekemään, koska ohjelmointitapa ratkaisee tuon. Vainotun esittämä tapa tarvitsee nimenomaan tuon mainitsemasi muutoksen, mutta taasen midi mappingin kanssa leikkiessä menee leikit täysin pilalle. Tämä on juurikin niitä makuasioita mistä on aina mukavinta kiistellä. :) Kannattaa tutustua molempiin vaihtoehtoihin ja katsoa mikä tapa sopii paremmin. Mä en jotenkin päässy juttuun tuon midi mapping -homman kans vaan useamman MIDI-kanavan kans leikkiminen tuntui kotoisammalta. Johtuu varmaan siitäkin että pääsin nopeasti sinuiksi behringerin lankun kanssa ja ehdin kyllä vaihtaa asetuksia lankusta vaikka biisien välissä. Kitara on soitin |
|
Vainottu: Tämä on juurikin niitä makuasioita mistä on aina mukavinta kiistellä. :) Kannattaa tutustua molempiin vaihtoehtoihin ja katsoa mikä tapa sopii paremmin. Mä en jotenkin päässy juttuun tuon midi mapping -homman kans vaan useamman MIDI-kanavan kans leikkiminen tuntui kotoisammalta. Johtuu varmaan siitäkin että pääsin nopeasti sinuiksi behringerin lankun kanssa ja ehdin kyllä vaihtaa asetuksia lankusta vaikka biisien välissä. Ite kyllä taas aina, kun alan midiä säätämään, niin menee hetki kun opettelee taas sen Behkun toiminnan. No toki tässä kun piti bändikaverin majoria säätää, niin kätevästi sen midi mappinginkin oli unohtanut. Ite siis menen mappingillä, onkos tuossa kanavahommassa mitään etua tuohon? Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
|
VIPMetal: Ite kyllä taas aina, kun alan midiä säätämään, niin menee hetki kun opettelee taas sen Behkun toiminnan. No toki tässä kun piti bändikaverin majoria säätää, niin kätevästi sen midi mappinginkin oli unohtanut. Ite siis menen mappingillä, onkos tuossa kanavahommassa mitään etua tuohon? Riippuen muljuttimesta saattaa olla. Toiset muljuttimet ymmärtää, että jos niissä painaa uudelleen samaa presettiä, laitos ei käytännössä huomioi sitä mitenkään. Tässä tapauksessa on täysin sama, kumpaa tapaa käyttää. Jos taas muljutin ei ymmärräkään tuota asiaa, se saattaa ikävästi katkaista esim. dilsan hännät, vaikka preset pysyisi samana siitä, ja ainoastaan nupista on tarkoitus muuttaa soundia. Tämänlaisessa tapauksessa on parempi käyttää midikomentoja eri kanavien kautta. Lähettämällä komennon nupille omalla kanavalleen, muljuttimelle ei edes mene mitään. Muuten se on aika sama toiminnan kannalta, kumpaa tapaa käyttää. |
|
oiva tumpeloinen: Riippuen muljuttimesta saattaa olla. Toiset muljuttimet ymmärtää, että jos niissä painaa uudelleen samaa presettiä, laitos ei käytännössä huomioi sitä mitenkään. Tässä tapauksessa on täysin sama, kumpaa tapaa käyttää. Jos taas muljutin ei ymmärräkään tuota asiaa, se saattaa ikävästi katkaista esim. dilsan hännät, vaikka preset pysyisi samana siitä, ja ainoastaan nupista on tarkoitus muuttaa soundia. Tämänlaisessa tapauksessa on parempi käyttää midikomentoja eri kanavien kautta. Lähettämällä komennon nupille omalla kanavalleen, muljuttimelle ei edes mene mitään. Muuten se on aika sama toiminnan kannalta, kumpaa tapaa käyttää. No joo, tossahan oli hyvä pointti! Majorissahan on se spill-over toiminto, ettei katko häntiä presetin vaihtuessa. Mutta kiitos tästä, näin sitä on taas viisaampi! Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
|
oiva tumpeloinen: Riippuen muljuttimesta saattaa olla. Toiset muljuttimet ymmärtää, että jos niissä painaa uudelleen samaa presettiä, laitos ei käytännössä huomioi sitä mitenkään. Tässä tapauksessa on täysin sama, kumpaa tapaa käyttää. Jos taas muljutin ei ymmärräkään tuota asiaa, se saattaa ikävästi katkaista esim. dilsan hännät, vaikka preset pysyisi samana siitä, ja ainoastaan nupista on tarkoitus muuttaa soundia. Tämänlaisessa tapauksessa on parempi käyttää midikomentoja eri kanavien kautta. Lähettämällä komennon nupille omalla kanavalleen, muljuttimelle ei edes mene mitään. Muuten se on aika sama toiminnan kannalta, kumpaa tapaa käyttää. Mulla on ollu esimerkiksi käytössä tuo Bossin GX700 joka ei ymmärrä tuota, vaan aina kun joku MIDI-tieto tulee laitteeseen, kuuluu pieni nykäisy saundissa. Tällöin on ihan mukava että saa sen tiedon pelkästään vahvistimelle. Kitara on soitin |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|