Aihe: Aloittelijan kätisyydestä
1 2 3 4 5 6 7 8
-Dr.DW-
23.05.2012 16:01:01
Varmaan koko ikäni olen miettinyt että miksi yleensä naisilla on todella paljon parempi käsiala, kuin miehillä? Siis pääsääntöisesti. Yleensä naiset kirjoittaa pehmeän-näköisillä, hiotun näköisillä kirjaimilla. Miehet sitten suurin osa, itsenikin mukaanlukien tuottaa sellaista sanskriittia, että melkein kryptologin apua tarvittaisiin.=D Vähän tuota Off topic:ia.
Tuo heikomman käden treenaus kyllä jää itselläkin hiukan huomiotta. Joinakin päivinä onkin sitten kaksi heikompaa kättä.=P
Esim. Horacio Hernandez:in clave harjoituksen siirsin jaloille, niin sain oikean käden mukaan helpostikin, mutta vaikka mihinkä väliin yritin tarjota vasempaa, niin ei tuntunut oikein käyvän mihinkään. Vasen käsi on kyllä se hitaampi pikkuveli=P
Hiukan olen yrittänyt parantaa sitä ihan settisoiton lomassa, aloittamalla rollit vasemmalla. Yllättävän haastavaa.
Voihan vastoinkäymiset.
velipesonen
23.05.2012 17:21:26

Vallu-Veke: Jäi vaivaamaan tuo yllä lainaamani juttu. Sain kokonaisuudesta muodostettua päässäni kuvan jotenkin silleen, että johtokättä kannattais treenatakkin enemmän, mutta tuo lainaamani juttu kumoaa sen. Eli sitä parempaa puolta.
Olen pitänyt ihan päivän selvänä, että johtokäden ehdoilla treenataan. Kaikki rudimentit, independ..,... tukee vaan kokonaistoimintaa, mutta ehdottomasti treenaamisenkin painopiste siinä paremmassa puolessa.
Mites toimit tässä suhteessa? Tietty jos on jo valmiiksi paljon treenannut, niin se on eri tilanne mihin kannattaa panostaa, kuin kaverilla joka vasta opettelee.

Mielipiteeni on että ylläpitääkseen tiettyä ryhtiä ja näkemystä pitää rumpalin harjoitella kaikkea kamaa tai ainakin rudimentteja, fillejä ja soolonpätkiä molemmin päin ja vaihtelevilla käsijärjestyksillä. Sillä tavalla kehittyy myös vaisto eli se ettei tarvitse aina suunnitella tai ajatella vaan voi soittaa fillit yms. vapaasti musikaalisuutensa nojalla.

Jatkaakseni verrantoa maalaustaiteeseen on viivan rooli maalauksessa ja rumpalin rooli vaikkapa jazzyhtyeessä hyvin samankaltainen. Viiva on suurimmalta osaltaan yhtä kuin ääriviiva ja rumpalin tekemiset luovat musisoinnin koordinaatistoa ja ääriviivaa, mikä palautuu rumpujen perkussiivisuuteen eli pelkkään fysiikkaan (perkussiiviset äänet ovat fysikaalisesti erilaisia soivia yksikköjä kuin soivemmat äänet). Musiikin etenemisen tuulenhalkaisija eli veneen keulapiikki on rumpalin komppikäsi ja mitä musikaalisempi ja vivahteikkaampi se on, sen parempaa musiikista voi tulla.

Jos rumpali vaihtaa johtokättään esimerkiksi haikalta komppipeltiin siirtyessään, minulla on oikeus epäillä etteivät molemmat kädet ole yhtä hyviä vaan tällainen rumpali on todennäköisesti päässään sorvannut jonkinlaisen abstraktin neliskanttisen "jigin", peruslaatikon johon paukutus pitää saada osumaan, mikä merkitsee että hänen esteettinen ihanteensa on tylsä ja esteettinen asennoitumisensa tylsää. Tylsä on myös yhtä kuin epämusikaalinen.

On mahdollista että jossain on luonnonoikku joka johtaa molemmilla käsillään yhtä luontevasti ja hyvin, mutta silloin minun pitääkin kysyä: Kun kerran olet molemmilla käsillä noin hyvä, mikset kouluta toisesta kädestäsi vielä parempaa?
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
statistiÖ
24.05.2012 01:29:46

velipesonen: En taida ihan ymmärtää mitä tarkoitat. Minä tuossa tarkoitin lähinnä settisoittoa, jossa toinen käsi komppaa peltiin tms., ja vertasin käsin kirjoittamiseen, jonka jälki voi olla hienostuneinta kalligrafiaa tai jotain tylsempää. Joidenkuiden käsiala on sujuvampaa, ilmeikkäämpää ja miellyttävämpää lukea kuin toisten. Saman henkilön eri käsissä on yleensä erilainen käsiala, joista jompaa kumpaa on yleensä mahdollista sanoa paremmaksi.

E: Komppikäden tekemisiä voisi verrata myös taidemaalarin viivaan. Kullakin taidemaalarilla on hänelle itselleen ominainen viiva, ja nämä viivat ovat enemmän tai vähemmän kiinnostavia. Jos maalari vaihtaa kättä, hänen viivansa muuttuu, ja pitäisin vuorenvarmana, että ns. paremmassa kädessään hänellä on parempi so. kiinnostavampi ja ilmeikkäämpi viiva.

Mullei riitä tieto selittää tätä "rummuiksi", mutta ääni mikä lähtee lyönnistä on erilainen riippuen soittajasta (vertaantuisko vaikka kirjoittajan kynän painamiseen, kirjoituskulmaan, jäljen "pätkimiseen"... ns. tatsi). Maalari maalaa (yleensä) vain toisella kädellä, rumpali käyttää kumpaakin yhtäaikaa tai eriaikaa.
statistiÖ
24.05.2012 01:41:39

Speedy: Kätisyyttä ei periaatteessa pysty vaihtamaan, mutta on teoriassa mahdollista esim. jos käsi katkeaa irtipoikki.. Molempikätisillä on molemmat kädet yhtä vahvoja..

Noh tuota. Luulin olevani umpioikeakätinen siihen asti, että opettelin muutamassa tunnissa tekemään saman asian vasemmalla. Aluksi oli vaikeaa, koska puuttui tarvittavaa voimaa (mitä ei tietysti muutamassa tunnissa kehitetty ;) ja piti ajatella uusiksi käden liikuttaminen, koska on tottunut ajattelemaan oikean käden liikkeitä (vasen aivopuolisko ohjaa oikeaa puolta ja oikea vasenta, eiks jeh). Tavoite oli alkaa reenata kirjoittamista vasemmalla, että oppisiko jopa sen harjoittelemalla. Ensimmäisen opettelun jälkeen muun opetteleminen on ollut helpompaa.

Mukuloista kätisyys päätellään siitä, millä kädellä ilman ohjausta he tekee asioita. Molempikätinen muksu tuppaa kuulemma esim. piirtämään vasemmalla ja oikealla.
statistiÖ
24.05.2012 01:54:57

Vallu-Veke: Vertaa nyrkkeilijän otteluasento tai judokan. Tekniikat kuuluu osata molemmin päin, mutta ei ottelussa mennä kuin parempi puoli edellä, jos sujuvaa ja kaunista liikehdintää haetaan. Riippuu haluaako päästä ekaa matsia pidemmälle vai suoraan suihkuun. Ihan vertailuna vaan.

Molemman puolen tekniikanhallintaan pääsyy lienee hutkijan terveys. Toisena monipuolisuus, helpompi muuttaa suuntaa, jos on pakko. Jos aina tekee sama kylki ja käsi edellä, pidemmän päälle on jumissa/ vinkkelissä.
Vallu-Veke
24.05.2012 08:26:14
statistiÖ: Molemman puolen tekniikanhallintaan pääsyy lienee hutkijan terveys. Toisena monipuolisuus, helpompi muuttaa suuntaa, jos on pakko. Jos aina tekee sama kylki ja käsi edellä, pidemmän päälle on jumissa/ vinkkelissä.

Motorisia ominaisuuksia siinä molemminpuolisessa tekniikkatreenissä haetaan myös. Kyllähän se tukee koko hommaa, lihaksistoa ja virkistää aivopuoliskojen keskinäistä tiedonkulkua. Siitä on hyötyä, vaikka tekis taideviivaa vain yhdellä kädellä jatkossa.
Onhan esim. judon vyökoevaatimuksena osattava tekniikat jossain vaiheessa molemmin puolin. Matsissa viedään kaveria siltä puolelta, kuin on luonnollista ja mikä on vahvempi. Muuten se toinen kaveri vie. Urheilu oli ehkä huono vertaus nyt, varsinkin nyrkkeily oli huono vertaus. Siinähän taideviivaa vetää molemmat kädet, mutta erilaista molemmilla. Vuosikausien treenauksen tuloksena etukäsi tekee erilaista taidetta kuin takakäsi, eikä niiden ole missään nimessä järkevää edes yrittää samaan tasoon toistensa erikoistekniikoissa. Jos sinulla on rankka etukäden yläkoukku, niin sitä kannattaa todellakin treenata vielä lisää ja unohtaa toisen käden vastaava. Silti molemmilla puolilla treenaillaan.
Treeniä tehdään, kuten Veli tuolla kertoi aina molemmilla käsillä, mutta taideviivaa vedetään loppupeleissä vain jommalla kummalla kädellä. Asia ei koske rumpujen osalta vielä minua. Tarkoitus on kehittää molempia puolia.
Veli viittaa varmaan hieman pidemmälle oppineiden ja kokeneempien rumpaleiden työskentelytapoihin. Siinä mielessä käy järkeen, että on valikoitunut se parempi puoli ja sillä vedetään sitä punaista lankaa tai viivaa. Tämä ei ole minusta mikään jazz-juttukaan edes. Vanhemmat herrasmies-rumpalit, iskelmää, humppaa ja tangoa soittaessa tekevät taideviivaa vahvemmalla komppikädellä ihan luontaisesti. Näennäisen yksinkertaiset kompit vaan kuulostaa herrasmiesten soittamana tyylikkäämmiltä, kuin finniongelmien kanssa painivien nuoremman sukupolven edustajien soittamina. Samalla tavallahan siinä on kädet hieman erikoistuneet, kuin nyrkkeilyssä. Ridekäsi tekee omaa taidetta, mutta virvelikäden pitää tehdä homma myös tyylillä, jottei homma kuse. Viivaa vetää kuitenkin ridekäsi?
Ei ole tarkoitus jankuttaa. Omia näkemyksiä vain keskustelun ylläpitämiseksi. Taideviivasta haluaisin vielä lisää lukea, vaikka se ei minua koske. Ehkäpä jazzmiehen kommenttikin olis mukava kuulla :)
velipesonen
24.05.2012 09:27:20

statistiÖ: Mullei riitä tieto selittää tätä "rummuiksi", mutta ääni mikä lähtee lyönnistä on erilainen riippuen soittajasta (vertaantuisko vaikka kirjoittajan kynän painamiseen, kirjoituskulmaan, jäljen "pätkimiseen"... ns. tatsi). Maalari maalaa (yleensä) vain toisella kädellä, rumpali käyttää kumpaakin yhtäaikaa tai eriaikaa.

En minä yritäkään esittää määritelmää rummuista tai selittää kuin erään osatekijän. Kysymys on siitä, miksi minun mielestäni haikka- ja peltikompit kannattaa sohia samalla kädellä.
Speedy
24.05.2012 10:10:30

statistiÖ: Noh tuota. Luulin olevani umpioikeakätinen siihen asti, että opettelin muutamassa tunnissa tekemään saman asian vasemmalla. Aluksi oli vaikeaa, koska puuttui tarvittavaa voimaa (mitä ei tietysti muutamassa tunnissa kehitetty ;) ja piti ajatella uusiksi käden liikuttaminen, koska on tottunut ajattelemaan oikean käden liikkeitä (vasen aivopuolisko ohjaa oikeaa puolta ja oikea vasenta, eiks jeh). Tavoite oli alkaa reenata kirjoittamista vasemmalla, että oppisiko jopa sen harjoittelemalla. Ensimmäisen opettelun jälkeen muun opetteleminen on ollut helpompaa.

Niin siis teetkö kaiken molemmilla käsillä? Kirjoittaminen ja soittaminen ei vielä riitä kätisyyden vaihtamiseen.. Tai siis sinun tapauksessa olisit varmasti molempikätinen. Toki kaikki on harjoiteltavissa ja totuteltavissa.. Itselläni oli oikea käsi "jumissa" pari vuotta sitten, kyllä vasurilla oppi kirjottamaan ja tekemään niitä asioita mitä oikeallakin.. Ei esim. kirjoitus ollu yhtä nopeaa tai yhtä monipuolista (kauno/tikku/tekstaus) mutta jos olisi vuoden harjoitellut niin mikä jottei..

Loppupelein kun alkaa miettimään, mitä asioita oikeakätinen tekee "automaattisesti" oikealla ja vasuri vasurilla, niin niitä on aika paljon. Jos ne pitäs tehdä päin vastoin niin ei onnistu hetkessä.. Kätisyyden kanssa on vähän sama tilanne kun äidinkielen, vaikka muita kieliä osaisi, niin ihminen ajattelee usein äidinkielellään vaistonvaraisesti.

velipesonen: On mahdollista että jossain on luonnonoikku joka johtaa molemmilla käsillään yhtä luontevasti ja hyvin, mutta silloin minun pitääkin kysyä: Kun kerran olet molemmilla käsillä noin hyvä, mikset kouluta toisesta kädestäsi vielä parempaa?

No ensiksi heräsi kysymys, että miksi pitäisi? Ihmisellä jolla molemmat kädet on tasavertaisia, miksi toista pitäisi kouluttaa paremmaksi? Eikö samat tekniikkatreenit käy myös heille?

Tosiasiassahan molempikätiset rumpalit kuitenkin usein komppaavat toisella kädellä. Monesti soittavat oikeakätisen setillä, mutta vasen käsi komppaa. Ensimmäisenä tulee mieleen Phillips, Cobham, Beauford ja Mangini. Filleissä usein oikea käsi johtaa, ja komppausta tapahtuu myös oikealla kädellä. Itse en ainakaan erota kummalla kädellä komppaus tapahtuu, jos en näe tai kuule sitä esim. x-hatista.

Toisaalta, tekeekö vasemmalla kädellä komppaus tiedettävästi oikeakätisistä, esim. Gadd ja Chambers, huonoja maalaajia?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
velipesonen
24.05.2012 10:23:38

Speedy: No ensiksi heräsi kysymys, että miksi pitäisi? Ihmisellä jolla molemmat kädet on tasavertaisia, miksi toista pitäisi kouluttaa paremmaksi? Eikö samat tekniikkatreenit käy myös heille?

Minun on vaikea uskoa että ihmisaivoilla varustetulla henkilöllä kädet ovat tasavertaiset, ne vain näyttävät siltä tietyssä rajoitetussa kontekstissa. Kuten sanottu, molempikätisesti johtavat rumpalit kuulostavat tylsiltä koska heidän pelti- tai haikkakompistaan tai yleensä kummastakaan ei löydy kiinnostavaa käsialaa, kiinnostavaa viivaa.

Tosiasiassahan molempikätiset rumpalit kuitenkin usein komppaavat toisella kädellä. Monesti soittavat oikeakätisen setillä, mutta vasen käsi komppaa. Ensimmäisenä tulee mieleen Phillips, Cobham, Beauford ja Mangini. Filleissä usein oikea käsi johtaa, ja komppausta tapahtuu myös oikealla kädellä. Itse en ainakaan erota kummalla kädellä komppaus tapahtuu, jos en näe tai kuule sitä esim. x-hatista.

Sulla nyt vähän tässä väijyy taustalla tällainen aivan turha kunnioitus henkilöitä kohtaan, jotka ovat harjoitelleet SUORIUTUMAAN kiperistäkin kuvioista kummin päin vain. Eikö ole pikemminkin huono kuin hyvä asia, jos et erota kummalla kädellä komppaus tapahtuu, silloinhan kosketus on ärsyttävän neutraali ja kuten sanottua tylsä, mielenkiinnoton, eloton, ankea. Ja huomattavan oikeaoppinen.

Toisaalta, tekeekö vasemmalla kädellä komppaus tiedettävästi oikeakätisistä, esim. Gadd ja Chambers, huonoja maalaajia?

Höpskukkuu!
Speedy
24.05.2012 12:09:44

velipesonen: Minun on vaikea uskoa että ihmisaivoilla varustetulla henkilöllä kädet ovat tasavertaiset, ne vain näyttävät siltä tietyssä rajoitetussa kontekstissa. Kuten sanottu, molempikätisesti johtavat rumpalit kuulostavat tylsiltä koska heidän pelti- tai haikkakompistaan tai yleensä kummastakaan ei löydy kiinnostavaa käsialaa, kiinnostavaa viivaa.

Minunkin on vaikea uskoa miten tekstinkäsittelyohjelmien tekijät eivät ole osanneet vielä tähänkään päivään mennessä tehdä sinuvnumeroinnista yhtään helpompaa, kuin 10 vuotta sitten.. Mutta asiaan..:

http://www.domnik.net/info/vasenkatisyys/ontologia.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Handedness

Eikö ole pikemminkin huono kuin hyvä asia, jos et erota kummalla kädellä komppaus tapahtuu, silloinhan kosketus on ärsyttävän neutraali ja kuten sanottua tylsä, mielenkiinnoton, eloton, ankea. Ja huomattavan oikeaoppinen.

Siis tä, nyt kyllä putosin että mikä on "oikein" ja mikä "väärin". No mutta jos persoonallisuus tulee siitä että vastakohta on paska, niin sitten olet kyllä oikeassa.. Esim. jos itse soittasin vasurilla jatsi-komppia rideen, niin se on ihan paskaa, mutta jos soitan oikealla kädellä niin se on edes tunnistettavissa jatsiksi.. Siinä mielessä jompikumpi käsi on kyllä persoonallista, mielenkiintoista, elollista ja letkeää..=)

Mutta sitä en ymmärrä, että mitä pahaa siinä on jos ei molempikätisiltä sitä erota? En itsekkään keikan alussa tarkoituksellisesti esitä ensin huonommalla kädellä komppausta, jotta yleisö osaisi sitten nauttia paremman käden komppauksesta.. (tosin teen sitä koko keikan ajan ihan tahattomasti kaikilla raajoilla - onneksi en laula)

Höpskukkuu!

No niinhän sinä sanoit..
velipesonen
24.05.2012 13:22:31

Speedy: No niinhän sinä sanoit..

Lyhyesti:

- Ihmisen kädet eivät ole keskenään yhtä hyvät.
- Jos kädet vaikuttavat yhtä hyviltä jossain asiassa, kädet eivät kuitenkaan ole yhtä hyvät.
- Sellaista luonnonoikkua joka komppaisi yhtä elävästi ja hyvin molemmilla käsillä minä en ole ikinä nähnyt enkä kuullut mutta jos sellainen sattuisi olemaan, pitäisi hänen mielestäni alkaa kompata voittopuolisesti toisella kädellään, koska silloin hän pystyisi vieläkin parempaan.

Minä olen rumpali ja elämässäni pyrkinyt maksimoimaan molempikätisyyttä aivan tietoisesti kohta jo 30 vuotta. Se on jatkuvan harjoittelun ja paneutumisen kohteena. Olen myös soittanut molempikätisesti mutta lopettanut sen koska se on mielestäni pelleilyä, ja pelleilyä se on myös Billy Cobhamin tapauksessa; hänkin soittaisi paremmin jollain muulla tavalla. Simon Phillipsejä en viitsi edes ottaa vakavasti, luuserisakkia.

Tämä ei saa minua kuitenkaan luopumaan molempikätisyyden jatkuvasta harjoittelusta, en vain käytä sitä juurikaan settikomppauksessa, koska en jaksa enää pelleillä.
Speedy
24.05.2012 13:41:24

velipesonen: Lyhyesti:

- Jos kädet vaikuttavat yhtä hyviltä jossain asiassa, kädet eivät kuitenkaan ole yhtä hyvät.
- Sellaista luonnonoikkua joka komppaisi yhtä elävästi ja hyvin molemmilla käsillä minä en ole ikinä nähnyt enkä kuullut mutta jos sellainen sattuisi olemaan, pitäisi hänen mielestäni alkaa kompata voittopuolisesti toisella kädellään, koska silloin hän pystyisi vieläkin parempaan.

Minä olen rumpali ja elämässäni pyrkinyt maksimoimaan molempikätisyyttä aivan tietoisesti kohta jo 30 vuotta. Se on jatkuvan harjoittelun ja paneutumisen kohteena. Olen myös soittanut molempikätisesti mutta lopettanut sen koska se on mielestäni pelleilyä, ja pelleilyä se on myös Billy Cobhamin tapauksessa; hänkin soittaisi paremmin jollain muulla tavalla. Simon Phillipsejä en viitsi edes ottaa vakavasti, luuserisakkia.

Tämä ei saa minua kuitenkaan luopumaan molempikätisyyden jatkuvasta harjoittelusta, en vain käytä sitä juurikaan settikomppauksessa, koska en jaksa enää pelleillä.

No selevä..
tomboarmageddon
24.05.2012 13:44:37
velipesonen: Lyhyesti:

Hahhaahaa!
statistiÖ
25.05.2012 02:33:49

velipesonen: En minä yritäkään esittää määritelmää rummuista tai selittää kuin erään osatekijän. Kysymys on siitä, miksi minun mielestäni haikka- ja peltikompit kannattaa sohia samalla kädellä.

Et ymmärrä, mitä tarkoitan, enkä osaa sitä sulle selittää (ehkä näyttämällä menisi). Ei se mitään :)
statistiÖ
25.05.2012 02:49:25

Speedy: Itselläni oli oikea käsi "jumissa" pari vuotta sitten, kyllä vasurilla oppi kirjottamaan ja tekemään niitä asioita mitä oikeallakin..

Samasta kyse. Jotain sillä pystyi toki tekemään, vaikkei mitenkään mukavaa ollut. Muutamia juttuja piti tehdä vasemmalla, mitä en olisi uskonut: työ, tekstiviestien kirjoittaminen, puristus+veto. Nyttemmin vaikkei ole pakko, olen mm. sitonut lankoja solmuun. Aikaa ottaa ja on nyhräämistä, mutta onnistuu (ja eihän sitä pelkällä oikeallakaan tehdä).

Kätisyyden kanssa on vähän sama tilanne kun äidinkielen, vaikka muita kieliä osaisi, niin ihminen ajattelee usein äidinkielellään vaistonvaraisesti.

Usein, tavallisesti. Jos puhuu pari tuntia englantia jonkun kanssa, huomaa ajattelevansa englanniksi. Olen alkanut kyseenalaistaa kätisyystuomiota, koska heikompi on heikompi, jollei sitä reenaa. Voimanpuute (lihaksiston heikkous/ yksipuolisuus) on useimmiten ongelma, kun jokin ei suju (oma kokemus).
Vallu-Veke
25.05.2012 08:12:22
statistiÖ: Olen alkanut kyseenalaistaa kätisyystuomiota, koska heikompi on heikompi, jollei sitä reenaa.

Kaikki nuo on totta,...
Viimeisimmissä tämän aiheen kommenteissa (Veli,..) tarkoitetaan minusta ihan eri asiaa, kuin vaikka toimintojen treenaaminen kuntoutusmielessä,... Heikomman puolen saa tekemään aikalailla samoja juttuja,... mutta ihmisen aivopuoliskot ei vaan ole samanlaisia, eikä ne muutu koskaan samanlaisiksi. Saako aivojen luovasta osastosta (missä se nyt sijaitseekin) tiedon kulkemaan heikompaan käteen treenaamalla, samassa mittakaavassa, kuin se menee luonnostaan vahvempaan käteen?
velipesonen
25.05.2012 08:34:55

Jostain olen lukenut että jos emme olisi vahvasti toispuoleisia, olisimme apinan tasolla. Jos rumpali jollain ilveellä saisi itsensä takaisin apinan tasolle, mikä siis lienee täysin mahdollista vaikka vaikeaa, hän ei enää pystyisi tulkitsemaan musiikkia sellaisena kuin ihmiset sen yleensä tarkoittavat.
Speedy
25.05.2012 10:50:44

statistiÖ:Voimanpuute (lihaksiston heikkous/ yksipuolisuus) on useimmiten ongelma, kun jokin ei suju (oma kokemus).

Tarkoitatko rummun soittoa vai yleensä? Olen osittain samaa mieltä, mutta uskon kyseessä olevan enemmänkin voiman koordinointi ongelman.. Itse jaoin 15-vuotiaana mainoksia ja kannoin painavia pinkkoja lehtiä juuri vasemmalla kädellä. Vasenkäsi oli varmaan oikeaa vahvempi, mutta ei se tehnyt minusta sen taitavampaa vasemmankäden askareissa. Nykyäänkin teen pihatöitä, haravoin, lapioin, lumityöt jne. tasapuoleisesti sekä oikealla että vasemmalla kädellä (lähinnä kyllä selän ja hartioiden takia)..

Siitä huolimatta vaikka uskon molempien käsien olevan yhtä vahvat voimallisesti, ei soitto onnistu toisin päin.. Esim. jos 8-beattia soittaa vasurilla haikkaan alkaa se jossain vaiheessa tuntumaan raskaammalta kun oikealla kädellä soitettuna. Toisaalta taas ruuvimeisselin käyttö vasemmalla kädellä on ylivaikeeta, ylipäätään saada osumaan se siihen ruuviin, jos on yhtään vaikeampi paikka. OIkealla se menisi leikiten siihen. Noh lihaksethan kättä liikuttaa ja tarkkaavuutta vaativassa hommassa voiman koordinoiminen on varmaan se "ongelma"
Vallu-Veke
25.05.2012 12:20:12
velipesonen: Jostain olen lukenut että jos emme olisi vahvasti toispuoleisia, olisimme apinan tasolla. Jos rumpali jollain ilveellä saisi itsensä takaisin apinan tasolle, mikä siis lienee täysin mahdollista vaikka vaikeaa, hän ei enää pystyisi tulkitsemaan musiikkia sellaisena kuin ihmiset sen yleensä tarkoittavat.

Joo menikin vaikeeksi, kun tässä ruokiksella vähän guuglailin. Mielenkiintoinen aihe.
Sattus muutama yliopiston esitelmä,... Hakusanoiksi laittakkaa, vaikka:
"aivot, luovuus, aivopuoliskot, ....." jotain tuollaista...
No saahan sitä aina keskustella ajankuluksi :)

PS. luin äsken apinan olevan luonnostaan luovempi, kuin ihminen. Apina ei opi matkimalla, samaan tapaan kuin ihminen, vaan joutuu oppimmaan itse asiat, luovuutta käyttäen,.. Ihminen enimmäkseen matkimalla,... Apinoissa 50/50 kätisyydet. Ihminen 90/10. Siis oikea/vasenkätiset.
Apinat on kyllä keksineet työnteonkin, mutta hylänneet sen tyhmänä ideana. He ottivat siitä vaan ruokatunnin idean ja jalostivat siitä 24h mallin. Toimii.

Mutta siis aihe on aika laaja. Ei taida täällä ratketa, jos ei joukostamme löydy aivospesialistia tai -tutkijaa. Paljon liikkuu puutaheinää tietoa. Esim. ==> skepsis ry-sivuilta,.. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)